Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

Tom Odell przedstawia swoje potwory
Wys³ano dnia 10-07-2021 o godz. 22:26:44
Temat: Info
Info W pi±tek odby³a siê premiera czwartego albumu brytyjskiego artysty, Toma Odella (24.11.1990 Chichester, West Sussex, Anglia), „monsters”. P³yta jest ju¿ dostêpna na CD i LP w sklepach oraz w wersji cyfrowej.



Z dala od zgie³ku jego sukcesów – trzech albumów z pierwszej pi±tki w Wielkiej Brytanii, w tym platynowej p³yty „Long Way Down”, dwóch top 10 singli i nagrody Brit w 2013 roku – jest jedna rzecz, która zawsze trzyma³a Toma Odella na ziemi: pisanie piosenek. Jako klasyczny tek¶ciarz w stylu Eltona Johna, Odell bardziej ni¿ kiedykolwiek polega³ na swojej pasji przy tworzeniu popowego i emocjonalnie uzdrawiaj±cego albumu „monsters”.

(Tom Odell)

Zaczerpniêta z nowej p³yty piosenka „over you yet” op³akuje zakoñczony zwi±zek, po którym artysta bole¶nie nie mo¿e siê pozbieraæ. Choæ jego muzyka chwilami bywa ciê¿ka, jest w niej lekko¶æ, która oznacza, ¿e Odell potrafi wykonaæ najwiêksz± sztuczkê popu – ukryæ smutek w radosnej melodii. Utwór jest subtelnie objêty jego nowo odkryt± mi³o¶ci± do elektronicznego popu DIY z melancholijn± produkcj± opart± na bitach.

Po mrocznym okresie problemów ze zdrowiem psychicznym, które prze¶ladowa³y wiêkszo¶æ jego 2018 i 2019 roku, Odell przela³ swoje uczucia w now± muzykê. P³yta porusza tematykê od zaburzeñ lêkowych, przez toksycz± mêsko¶æ, do kapitalizmu i polityki. To 16. ¶cie¿kowe dzie³o wydaje siê byæ zarówno odwa¿nym, kreatywnym odrodzeniem, jak i wykorzystaniem znanych nam ju¿ silnych stron artysty. Wszystko to znajduje siê w otwieraj±cej piosence, „numb”, która rozpoczyna siê nieozdobionym wokalem Odella i fortepianem. „Trzymam rêkê nad p³omieniem, aby zobaczyæ, czy mogê poczuæ ból”, ¶piewa Tom, zanim elektroniczne bity okryj± piosenkê lepkim smutkiem.

„Pisa³em piosenki tak, jak zawsze, ale dopiero, gdy zacz±³em pisaæ o rzeczach, które przyczynia³y siê do moich problemów ze zdrowiem psychicznym, poczu³em, ¿e tworzy siê z tego p³yta”, mówi o pierwszym albumie od wydanego w 2018 roku rockowego „Jubilee Road”. Produkcja rozpoczê³a siê w maju 2019, a zakoñczy³a siê w domowym studiu Odella miêdzy zesz³orocznymi lockdownami. Tematyczny punkt zwrotny powsta³ jako singel „monster”, który chwyta „numb” za atramentow± melasê, aby siê z ni± zmierzyæ. Refren („jeste¶ tylko potworem, którego siê nie bojê”) pocz±tkowo by³ zainspirowany przez Donalda Trumpa, a dok³adniej przez klimatyczn± aktywistkê Gretê Thunberg, który wpatrywa³a siê w niego na Szczycie Klimatycznym ONZ w 2019 roku. Piosenka wkrótce przekszta³ci³a siê w co¶ bardziej abstrakcyjnego, mantrê samopomocy dla ci±g³ej walki Odella z zaburzeniami lêkowymi. „Chodzi o to, ¿eby powiedzieæ sobie, ¿e to, co czujê, nie jest prawdziwe”, wyznaje artysta.
„Zawsze zdarza³o siê to w ³azienkach – by³em gdzie¶ poza domem, szed³em do ³azienki, a moje serce jecha³o z prêdko¶ci± miliona mil na godzinê i czu³em, ¿e zaraz siê za³amiê, wiêc próbowa³em sobie wmówiæ, ¿e wszystko jest w porz±dku. ¯e to minie. ¯e to stan umys³u”.

(Tom Odell)

Tom Odell pracuje jako muzyk, odk±d skoñczy³ 21 lat, a jego samodzielnie napisany debiutancki album „Long Way Down” dotar³ do pierwszego miejsca w UK. Od tego czasu zdoby³ ponad 2,6 miliarda odtworzeñ oraz liczne nagrody. Teraz, w wieku 30 lat, rozumie, ¿e tornado wokó³ jego debiutu zapocz±tkowa³o etykê pracy, która ostatecznie sta³a siê obsesj±. Osi±gnê³a ona apogeum we wrze¶niu 2019 roku, kiedy Odell, ¶wie¿o po trasie koncertowej „Jubilee Road”, uda³ siê prosto do Los Angeles, aby rozpocz±æ pisanie kolejnego albumu. „Wtedy ten chroniczny niepokój, z którym zmaga³em siê przez kilka lat, tylko siê pogorszy³ – by³em bardzo samotny, pi³em zbyt du¿o i zrobi³o siê naprawdê ¼le”. Wspominaj±c te chwile, Tom bierze g³êboki oddech. „Codziennie bra³em Valium, aby spróbowaæ i nie mieæ ataku paniki. Widywa³em wielu psychologów”.
Artysta wcze¶niej planowa³ polecieæ do Nashville, aby pracowaæ z producentem Mikem Elizondo (Fiona Apple, Twenty One Pilots), ale szybko odwo³a³ wyjazd po tym, jak obudzi³ siê pewnego ranka i, jak mówi, „nie móg³ ju¿ tworzyæ muzyki”. Wiedzia³, ¿e co¶ musi siê zmieniæ. „To by³o tak, jakby mia³o wydarzyæ siê co¶ strasznego”, wzdycha.
„Siedzia³em na pla¿y w Santa Monice, patrzy³em na samoloty startuj±ce z LAX i marzy³em o tym, ¿eby byæ w jednym z nich”. W koñcu powróci³ do kraju, uda³ siê prosto do domu rodziców i stopniowo wraca³ do lepszego stanu. „Wtedy zacz±³em pisaæ te piosenki”.

Powoli, ale pewnym krokiem, Odell przekszta³ci³ swoje do¶wiadczenie w nowy album. Zda³ sobie równie¿ sprawê, ¿e szersze horyzonty liryczne wymagaj± muzycznej ekspansji. Utwory, sk³aniaj±ce siê do bardziej elektronicznego, sypialnianego popu, powsta³y wspólnie z tek¶ciarzem Lauriem Blundellem i producentem Milesem Jamesem. Muzyka w tym stylu nie zawsze jednak by³a obiektem jego zainteresowañ.
„Naprawdê krêci³em nosem na wszystko, co zosta³o stworzone na komputerze”, ¶mieje siê. „Po prostu nie lubi³em muzyki pop. Po czê¶ci by³ to mój problem, a czê¶æ wynika³a z tego, ¿e muzyka pop nie by³a tak dobra cztery czy piêæ lat temu – teraz jest interesuj±ca. S³yszê tematy liryczne, których wcze¶niej nikt nie porusza³ w muzyce pop. Czu³em siê, jakbym zosta³ wci±gniêty w ten ogieñ”. Nowo odkryta mi³o¶æ do samodzielnie tworzonego popu wspó³brzmia³a z nadej¶ciem pandemii, a piosenki stworzono przy pomocy instrumentów, które akurat znajdowa³y pod rêk±. By³o to posuniêcie oparte zarówno na konieczno¶ci, jak i chêci poszukiwania nowych d¼wiêków. Niesamowite syntezatory i trzeszcz±ce rytmy wzmacniaj± namiêtny krzyk „fighting fire with fire” („mam do¶æ bia³ych mesjaszy”), podczas gdy „money”, zbudowany wokó³ napêdzaj±cego rytmu wype³nionego echem uderzeñ i metalicznej perkusji, krytykuje obsesjê spo³eczeñstwa na punkcie kapitalizmu, jednocze¶nie wskazuj±c palcem na odbicie w lustrze. Zainspirowany pejza¿ami d¼wiêkowymi eksperymentalnego muzyka Miki Levi, „numb” prezentuje syntetyczne tekstury pieczo³owicie po³±czone z akustycznymi zawijasami. „Powiedzia³bym, ¿e by³ okres, zanim wszystko siê rozwia³o w LA, kiedy by³em po prostu od³±czony od ¶wiata”, mówi o lirycznej inspiracji „numb”. „Czu³em, ¿e ugrzêz³em, zaczyna³em traciæ poczucie lekko¶ci”.

Utwory „fighting fire with fire”, „numb” i „monster” dotykaj± równie¿ idei dotycz±cych wszechobecnej toksycznej mêsko¶ci i jej wp³ywu na problemy z wizerunkiem cia³a. „Podoba mi siê, ¿e refren «monster» ¶piewam do siebie – o obrazie cia³a i poczuciu, ¿e nigdy nie jestem wystarczaj±cy. Patrzysz w lustro i czujesz, ¿e «jeste¶ tylko potworem». To chwile niskiej samooceny, które wszyscy miewamy”. Temat ten przenika równie¿ singel „lose you again”, delikatn±, ³ami±c± serce balladê opowiadaj±c± o skoñczonym zwi±zku, pe³n± stoicyzmu niemal¿e wylewaj±cego siê z mê¿czyzn, którzy boj± siê okazywaæ swoje uczucia. Odell dalej ukrywa smutek w radosnej melodii popowego utworu „me and my friends”, zainspirowanego przez spotkan± w LA osobê w kryzysie bezdomno¶ci, która zwróci³a mu uwagê na jego protekcjonaln± potrzebê pomocy.

Wraz z jego nowym brzmieniem, grono fanów Toma Odella wci±¿ ro¶nie. Od pocz±tku roku zyska³ ponad 2 miliony nowych miesiêcznych s³uchaczy, przy czym dwie trzecie jego odbiorców ma mniej ni¿ 25 lat. Pomimo tego, ¿e do³±czy³ do TikTok-owej spo³eczno¶ci stosunkowo niedawno, jego filmiki obejrzano ponad 15 milionów razy, a pierwszy singel „Another Love” prze¿y³ drug± m³odo¶æ w¶ród nowego pokolenia, staj±c siê viralowym hitem i ponownie wchodz±c na brytyjskie listy przebojów.

Tom Odell stworzy³ p³ytê, która jest wolna od oczekiwañ. Wolna od wyobra¿eñ innych o tym, kim jest jako artysta. Chocia¿ to ciemno¶æ go zainspirowa³a, uda³o mu siê przekszta³ciæ j± w wielowarstwowy, naginaj±cy gatunki popowy album, pe³en ¶wiat³a i nadziei, nawet w najdziwniejszych czasach. „monsters” stanowi pocz±tek drugiego rozdzia³u muzycznej drogi artysty. „Czujê, ¿e bêdê to robi³ tak d³ugo, jak bêdê móg³”, u¶miecha siê Odell. „Czujê te¿, ¿e robiê to z w³a¶ciwych powodów – poniewa¿ uwielbiam tworzyæ muzykê. Czujê, ¿e mam co¶ do powiedzenia i jestem dobry w tym, co teraz robiê”.

(Tom Odell)

Tom Odell
„monsters”
℗ 2021 Sony Music Entertainment UK Limited
Lista utworów: (czas. 43:22)
Premiera: 9 lipca 2021

1. numb (2:33)
2. over you yet (3:38)
3. noise (1:38)
4. money (2:56)
5. tears that never dry (3:24)
6. monster v.2 (2:19)
7. lockdown (1:56)
8. lose you again (3:07)
9. fighting fire with fire (2:39)
10. problems (0:39)
11. me and my friends (2:33)
12. country star (1:36)
13. by this time tomorrow (2:45)
14. streets of heaven (3:00)
15. don’t be afraid of the dark (6:07)
16. monster v.1 (2:25)

►https://pl.wikipedia.org/wiki/Tom_Odell
►https://www.tomodell.com
►https://www.facebook.com/TomOdellmusic
►https://www.instagram.com/tompeterodell/
►https://twitter.com/TOMPETERODELL
►https://www.tiktok.com/@tompeterodell
►https://www.youtube.com/channel/UCw82hVTqhUUGOQIrGcG8HIw
►https://tidal.com/browse/artist/4770169
►https://open.spotify.com/playlist/49JVD3MN6O9zTI8OfpXVc7
►https://www.deezer.com/pl/artist/4044787
►https://itunes.apple.com/gb/artist/tom-odell/524929515
►https://soundcloud.com/tomodell

(Barbara Popio³ek - Sony Music PL)



 
Pokrewne linki
· Wiêcej o Info
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Info:
Beyoncé Knowles pozwana o plagiat


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 0
G³osów: 0

Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*