Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

Max Richter zapowiada nowy album „Exiles”
Wys³ano dnia 05-07-2021 o godz. 14:13:23
Temat: Info
Info Max Richter w³a¶nie zapowiedzia³ premierê swojej 33-minutowej kompozycji zatytu³owanej „Exiles”. Wydawnictwo nagrane dla Deutsche Grammophon uka¿e siê 6 sierpnia 2021.



Oprócz „Exiles”, na nowym albumie znajd± nowe wersje utworów Richtera w opracowaniach na orkiestrê, m.in.: kompozycja z baletu inspirowanego postaci± Virginii Woolf, która sta³a siê muzycznym t³em pokazu mody Fendi, utwory pochodz±ce z filmowych ¶cie¿ek d¼wiêkowych hollywoodzkich produkcji filmowych czy nagrodzonego nagrod± Z³otego Globu filmu dokumentalnego.

(Max Richter / fot. Mike Terry)

Inspiracj± do stworzenia „Exiles” by³y ruchy migracyjne zapocz±tkowane Arabsk± Wiosn± 10 lat temu i trwaj±ce po dzi¶ dzieñ. Max Richter jako aktywny dzia³acz spo³eczny by³ g³êboko poruszony tragedi± kryzysu migracyjnego. Zdecydowa³ siê stworzyæ dedykowany tym aspektom spektakl dla Nederlands Dans Theater. Jego partytura baletowa „Exiles” powsta³a w wyniku wspó³pracy z choreografami-rezydentami holenderskiego zespo³u Sol Leónem i Paulem Lightfootem.

– Komponowanie to sposób na mówienie o rzeczach wa¿nych, wiêc kiedy Paul i Sol poprosili mnie o napisanie dla nich nowego baletu, natychmiast zacz±³em my¶leæ o temacie; o czym konkretnie powinna mówiæ twórczo¶æ powsta³a w Europie w 2017 roku? My¶l±c o wspó³czesnym spo³eczeñstwie, postanowi³em skupiæ siê na uniwersalnym temacie podró¿y. Wielu z nas ma szczê¶cie mieæ wp³yw na to, dok±d zmierzamy, ale dla coraz wiêkszej liczby ludzi ten wybór jest narzucony – wspomina Richter.

¦wiatowa premiera 33-minutowej kompozycji jest zwieñczeniem najnowszego albumu Maxa Richtera dla Deutsche Grammophon. Wydanie zaplanowana jest na 6 sierpnia 2021 roku. Materia³ albumu „Exiles” zosta³ zarejestrowany w Tallinie w 2019 roku i zawiera tak¿e zupe³nie nowe orkiestrowe wersje najpopularniejszych, wcze¶niejszych utworów artysty. Podczas zarejestrowanego koncertu, Max Richter wyst±pi³ wraz z orkiestr± Baltic Sea Philharmonic pod batut± przez Kristjana Järvi.

Max powiedzia³: – Baltic Sea Philharmonic to naprawdê niezwyk³a orkiestra m³odych muzyków ró¿nych narodowo¶ci, pochodz±cych z krajów skupionych wokó³ Morza Ba³tyckiego, z Europy Zachodniej i Wschodniej. Jest to po czê¶ci projekt spo³eczny. Pe³ni on trochê rolê pojednawcz± i sprawia, ¿e ludzie wielu nacji mog± komunikowaæ siê poprzez sztukê. Uderzy³o mnie to, ¿e orkiestra tak bardzo odda³a przekaz, na którym mi zale¿a³o.

Trzy przearan¿owane kompozycje, w tym „Exiles”, Richter nazywa „muzyk± aktywistów”. „On the Nature of Daylight” jest prawdopodobnie jego najs³ynniejszym utworem. Powsta³ w 2003 roku i zosta³ wydany na drugim albumie artysty, „The Blue Notebooks”, bêd±c szczer± i emocjonaln± reakcj± na wybuch wojny w Iraku. „On the Nature of Daylight” od momentu jego powstania, inspirowa³ artystów wielu dziedzin sztuki i zosta³ wykorzystany w filmach, a tak¿e programach telewizyjnych, w tym w „Arrival”, „Opowie¶æ podrêcznej” i „Wyspa tajemnic”. Artysta zaznacza jednak, ¿e wykorzystanie utworu mo¿e odbywaæ siê tylko wtedy, gdy towarzyszy temu w³a¶ciwy spo³eczny kontekst

Max Richter powiedzia³: – „On the Nature of Daylight” pierwotnie by³ utworem na 5 smyczków, a teraz brzmi w oprawie 65 instrumentów, wiêc ma inn± teksturê, inn± energiê, inn± charakterystykê d¼wiêku. Nowa wersja ma inny ³adunek emocjonalny. W kwintecie s³yszysz ka¿dy szept, a gra w orkiestrze to bogata dyskusja.

„The Haunted Ocean” to hipnotyzuj±cy utwór ze ¶cie¿ki d¼wiêkowej do filmu „Walc z Bashirem” (2008), który opowiada o traumatycznych wspomnieniach pisarza i re¿ysera Ariego Folmana z jego s³u¿by wojskowej podczas wojny libañskiej w 1982 roku. „Infra 5”, pierwotnie na kwintet smyczkowy, to przypominaj±ca mantrê podró¿ emocjonalna pe³na odczuæ artysty zwi±zanych z zamachami terrorystycznymi w Londynie w lipcu 2005 roku. Natomiast „Sunlight” jest jednym z ulubionych utworów Richtera, z jego albumu „Songs from Before” z 2006 roku (jeden z ulubionych albumów Davida Bowiego).

Na albumie znajdzie siê równie¿ niepublikowany wcze¶niej utwór „Flowers of Herself” z baletu „Woolf Works”, który mo¿na by³o us³yszeæ na pocz±tku tego roku na pokazie mody Fendi S/S21 w Pary¿u, gdzie stanowi³ oprawê muzyczn± dla zaproszonych na wybieg gwiazd, takich jak Kate Moss i Demi Moore. Utwór ten by³ inspirowany portretem têtni±cego ¿yciem Londynu przedstawionym w powie¶ci Virginii Woolf „Pani Dalloway” („Mrs Dalloway”). Ta rytmicznie z³o¿ona kompozycja opiera siê na ci±g³ym ruchu i dzia³a niczym ¶wiat³o uwydatniaj±ce cieñ w tytu³owej ¶cie¿ce albumu. Samo „Exiles” charakteryzuje siê powtarzaj±cym motywem melodycznym. – To bardzo prosty pomys³. Chcia³em uwidoczniæ pojêcie wygnania, przemieszczania siê, ruchu, stosuj±c techniczny zabieg i nadaj±c mu sens metaforyczny – wyja¶nia Richter. Kompozycja jest podró¿± przez pejza¿ d¼wiêkowy o subtelnych fakturach i tonalnych barwach. Utwór rozwija siê nabieraj±c intensywno¶ci i rozmachu, a koñczy siê spokojn± kod±. Jak stwierdza artysta: – „Exiles” koñczy siê pytaniem: „A co je¶li…?” To pytanie jest dalekie od rozstrzygniêcia.

(Max Richter / fot. Mike Terry)

Max Richter nigdy nie tworzy sztuki jedynie dla sztuki. Mówi, ¿e muzyka odgrywa nieod³±czn± rolê w kulturze: – To czê¶æ rozmowy o tym, jak powinni¶my ¿yæ. Tym w³a¶nie jest kreatywno¶æ. Kiedy co¶ tworzysz, próbujesz zbadaæ pytanie lub spojrzeæ na jaki¶ aspekt naszego ¶wiata i skomentowaæ go, albo sprowokowaæ do my¶lenia lub debaty. To tak, jak powiedzia³a Nina Simone: „obowi±zkiem artysty jest odzwierciedlanie tera¼niejszo¶ci”.

To w³a¶nie artysta robi³ przez ca³± swoj± karierê, umieszczaj±c sk³aniaj±ce do przemy¶leñ przes³ania w muzyce. Na przyk³ad najnowszy „Voices” (2020), dzie³o inspirowane Powszechn± Deklaracj± Praw Cz³owieka, wspó³tworzone z wieloletni± partnerk± artystyczn± Richtera, Yuli± Mahr, by³o wychwalane przez jednego z recenzentów nie tylko za „aksamitny blask, wiruj±ce frazy i nieziemskie brzmienia”, ale tak¿e za wykorzystywanie muzyki „jako forum aktywizmu, szerzenia idei jedno¶ci, tolerancji i empatii” - (PopMatters).

Mahr jest autork± przejmuj±cej ok³adki albumu „Exiles” stworzonego na podstawie jej obrazu „Maman, 1950” (Yulia Mahr, 2017), którego wydruk jest do³±czona do limitowanej, winylowej edycji. Album bêdzie dostêpny w wersji cyfrowej, na CD i na czarnym winylu 180g

Max Richter
"Exiles"
℗ 2021 StudioRichterMahr, under exclusive license to Deutsche Grammophon GmbH, Berlin
Lista utworów:
Premiera: 6 sierpnia 2021 roku

1. Exiles
2. The Haunted Ocean (From Waltz With Bashir)
3. Infra 5
4. Flowers Of Herself (From Woolf Works)
5. On The Nature Of Daylight (From The Blue Notebooks)
6. Sunlight (From Songs From Before)

https://pl.wikipedia.org/wiki/Max_Richter
https://www.maxrichtermusic.com
https://www.facebook.com/MaxRichterMusic/
https://www.instagram.com/maxrichtermusic/
https://twitter.com/maxrichtermusic
https://www.youtube.com/user/maxrichtermusic/featured
https://tidal.com/browse/artist/3566483
https://open.spotify.com/artist/2VZNmg4vCnew4Pavo8zDdW?si=bRhtb7ZlSI6G4OrYawu3qw&nd=1
https://music.apple.com/gb/artist/max-richter/54782697
https://www.amazon.com/Max-Richter/e/B001LHF8XA

(Karolina Strza³kowska - Universal Music PL)



 
Pokrewne linki
· Wiêcej o Info
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Info:
Beyoncé Knowles pozwana o plagiat


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 0
G³osów: 0

Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*