Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

Krystian Zimerman i Sir Simon Rattle we wspólnym nagraniu (D)
Wys³ano dnia 19-12-2020 o godz. 19:14:20
Temat: Info
Info Krystian Zimerman (5.12.1956 Zabrze) i Sir Simon Rattle (19.01.1955 Liverpool, Anglia) prezentuj± nagranie piêciu Koncertów fortepianowych Beethovena z London Symphony Orchestra, które jest ukoronowaniem obchodów rocznicy 250-lecia urodzin kompozytora w 2020 roku.

Krystian Zimerman i Sir Simon Rattle ³±cz± si³y w nagraniu koncertów fortepianowych Beethovena z London Symphony Orchestra, które jest ukoronowaniem obchodów 250. rocznicy urodzin kompozytora w 2020 roku.

Od dawna planowany i zainicjowany przez pianistê projekt zosta³ zrealizowany na przekór wszelkim przeciwno¶ciom w obliczu pe³nych wyzwañ okoliczno¶ci zwi±zanych z pandemi± koronawirusa.

Pod szyldem Deutsche Grammophon album uka¿e siê w postaci 3CD oraz 5LP 9 kwietnia 2021 roku. I Koncert fortepianowy ukaza³ siê 17 grudnia 2020 w formie cyfrowej.

Koncerty bêd± prezentowane przez trzy dni na platformie online Deutsche Grammophon DG Stage: Koncerty I i III – 17 grudnia, II i IV – 19 grudnia oraz V „Emperor” 21 grudnia. Pod±¿aj±c ¶cie¿k± od klasycyzmu do romantyzmu utwory te s± arcydzie³ami gatunku zrewolucjonizowanego przez Beethovena. Zdoby³ on s³awê w³a¶nie jako pianista-wirtuoz i dokona³ prawykonania wszystkich Koncertów, oprócz V – jego g³uchota by³a wówczas tak powa¿na, ¿e nie czu³ siê ju¿ pewnie wystêpuj±c przed publiczno¶ci±.


Zimerman i Rattle, obaj uwa¿ani za autorytety w wykonywaniu muzyki Beethovena, nagrali wspólnie wcze¶niej trzy albumy dla Deutsche Grammophon: I Koncert fortepianowy Brahmsa, Koncert fortepianowy Lutos³awskiego oraz II Symfoniê „The Age of Anxiety” Bernsteina. Ich wyj±tkowe relacje opieraj± s± na wyznawaniu wspólnych warto¶ci i wzajemnym szacunku. Magazyn „Gramophone” opisa³ je jako „nadzwyczajna wiê¼”, wyra¿aj±c uznanie dla ich „porywaj±cego poczucia artystycznej misji”.

Simon Rattle: „Kiedy zaczynali¶my razem pracowaæ, mieli¶my poczucie pe³nej, naturalnej komunikacji. Zerkam na niego, ale tak naprawdê nie muszê: czujemy nawzajem, kiedy ka¿dy z nas we¼mie kolejny oddech. Jak miêdzy braæmi. Dzia³a to organicznie”.


Mimo, ¿e Krystian Zimerman jest dzi¶ znany na ca³ym ¶wiecie jako specjalista od Chopina, we wczesnych latach jego kariery by³o mu bli¿ej do muzyki Beethovena, szczególnie po wygraniu Miêdzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Ludwiga van Beethovena w Hradcu w 1973 roku. W 1989 roku dokona³ pierwszego nagrania Koncertów fortepianowych Beethovena pod batut± Leonarda Bernsteina. Niestety Bernstein zmar³ przed ukoñczeniem tego cyklu, a pozosta³e nagrania (koncerty I i II) pianista poprowadzi³ znad klawiatury w 1991 r.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Krystian_Zimerman
https://pl-pl.facebook.com/KrystianZimerman/
https://www.instagram.com/zimermankrystian/
https://twitter.com/krystianzimerma
https://www.youtube.com/channel/UC2s3xljRZ62fUJEB52yDR2Q/featured
https://tidal.com/browse/artist/4146388
https://open.spotify.com/artist/43wuPaPcZVMJQWLRaPR4Yz


Krystian Zimerman: „Leonard Bernstein da³ mi odwagê i pewno¶æ siebie, abym odwa¿nie prezentowa³ swoje interpretacje, wprowadzaj±c muzyczne idee, które by³y ca³kowicie nowatorskie. Niemal takie samo podej¶cie odnalaz³em równie¿ u innego dyrygenta: Simona Rattle’a”.

250. rocznica urodzin Beethovena da³a piani¶cie doskona³y powód do powrotu do dzie³, do których jest g³êboko przywi±zany. „Nie gra³em tych utworów od kilku lat i têskni³em za nimi”, mówi artysta. „Niektóre koncerty mo¿na graæ przez ca³e ¿ycie i wci±¿ czuæ ich g³ód. Nale¿± do nich koncerty Beethovena”.

„Gdy by³em ma³ym ch³opcem, mia³em ma³± figurkê Beethovena na moim fortepianie i pamiêtam moje pod¶wiadome prze¶wiadczenie, ¿e to stary kompozytor, stary cz³owiek. Dzi¶ jestem siedem lat starszy ni¿ Beethoven by³ kiedykolwiek i mam wiele ciep³ych uczuæ do niego jako mojego m³odszego kolegi. Kiedy¶ gra³em I Koncert jako bardzo powa¿ny utwór, ale dzi¶ ju¿ tak o nim nie my¶lê. Nagle mogê siê bawiæ graj±c go l¿ej, z wiêksz± rado¶ci±”.

Po „zbadaniu” fortepianów Beethovena, Zimerman, który ma g³êbok± praktyczn± wiedzê na temat mechaniki tego instrumentu, opracowa³ ró¿ne ustawienia klawiatury dopasowane do ró¿nych koncertów. Bêd±c przekonanym, ¿e IV Koncert fortepianowy mo¿na by³o napisaæ tylko na Walterze, stworzy³ klawiaturê o odpowiednich w³a¶ciwo¶ciach.

„Jedn± z rzeczy, które uwielbiam w Krystianie, jest jego niekoñcz±ca siê ciekawo¶æ”, mówi Rattle. „Tutaj chce mieæ barwê wczesnego fortepianu, ale moc i mo¿liwo¶ci nowoczesnego instrumentu, daj±cego mu to, co najlepsze z obu ¶wiatów. Jego klawiatura stworzona do IV Koncertu sprawi³a, ¿e fortepian zabrzmia³ zupe³nie inaczej, bardziej lirycznie, a zarazem krystalicznie”.

Z uwagi na wytyczne odno¶nie dystansu spo³ecznego orkiestra zosta³a rozmieszczona w poprzek Jerwood Hall ko¶cio³a LSO St Luke’s. Korzystaj±c z ekranów ochronnych muzycy graj±cy na instrumentach smyczkowych znajdowali siê w odleg³o¶ci pó³tora metra od siebie, a graj±cy na instrumentach dêtych drewnianych i blaszanych – dwóch metrów. „Czasami odnosi³o siê wra¿enie, jakby siê wysy³a³o sygna³y dymne ponad górami”, komentuje Rattle. „A zarazem by³o w tym wysi³ku co¶, co niemal pasuje do Beethovena. Trud to czê¶æ jego stylu”.

„Je¶li ktokolwiek z nas kiedykolwiek bra³ muzykê za pewnik, ¿e jest i bêdzie zawsze i wszêdzie, to ten czas min±³”, dodaje dyrygent. „Przypomina nam to, jak wa¿na i czysta jest muzyka Beethovena. To niezwyk³y twórca do wchodzenia w dialog na koniec tak niezwyk³ego czasu”.

Krystian Zimerman, Simon Rattle, London Symphony Orchestra
"Beethoven: Piano Concerto No. 1 in C Major, Op. 15"
℗ 2020 Deutsche Grammophon GmbH, Berlin
Lista utworów: (czas: 33:54)
Premiera: 18 grudnia 2020

1. Beethoven: Piano Concerto No. 1 in C Major, Op. 15 - I. Allegro con brio (13:42)

2. Beethoven: Piano Concerto No. 1 in C Major, Op. 15 - II. Largo (11:18)

3. Beethoven: Piano Concerto No. 1 in C Major, Op. 15 - III. Rondo. Allegro (8:52)


(Paulina Grabska - Universal Music PL)




 
Pokrewne linki
· Wiêcej o Info
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Info:
Beyoncé Knowles pozwana o plagiat


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 4.84
G³osów: 145


Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*