Muzyka w prawie autorskim Wys³ano dnia 09-06-2020 o godz. 23:15:00
Temat: Ksi±¿ki
„Ma³¿eñstwo z rozs±dku” – bo tak mo¿na okre¶liæ relacjê prawa i muzyki – nigdy nie by³o ani dobrze dobrane, ani szczê¶liwe. Tym bardziej dzi¶, gdy muzyka ma za sob± przewrót i¶cie kopernikañski – technologia nagraniowa by³a wszak tym, czym rozwój druku dla literatury, a internet przeobrazi³ kana³y dystrybucji utworów.
Nie sposób mówiæ i pisaæ o muzyce tak, jak czyniono to w XIX wieku. Tymczasem wydaje siê, ¿e prawo autorskie wci±¿ tak w³a¶nie j± postrzega. Z tego wzglêdu ksi±¿ka zaczyna siê od analizy samego fenomenu muzyki i sposobu jej rozumienia przez prawo autorskie. Nastêpnie omawiane s± problemy ochrony mikroca³o¶ci muzycznych, plagiatu i analizowane s± przypadki szeroko rozumianych zapo¿yczeñ muzycznych (aran¿acje, stylizacje, wariacje, cytat, parodia, pastisz, sampling i wiele innych strategii).
Ksi±¿ka stanowi pierwsz± od lat tak obszern± i kompleksow± analizê relacji prawa autorskiego i muzyki. Przeznaczona jest jednak nie tylko dla prawników, ale – dziêki praktycznym podsumowaniom – dla kompozytorów, wykonawców, wszystkich osób zajmuj±cych siê muzyk± i jej rozpowszechnianiem.
Z praktycznych podsumowañ dowiesz siê m.in., ¿e:
• Muzyka nie powstaje w bañce, ¿adna twórczo¶æ nie jest wolna od wp³ywów, inspiracji, baga¿u nie tylko spo³ecznego i kulturowego, ale i realnie muzycznego.
• Nie ma w prawie kryteriów ilo¶ciowych, które pozwala³yby rozstrzygaæ, ile nut mo¿e byæ zbie¿nych, ile nut mo¿na zapo¿yczyæ i ile – minimalnie – taktów czy sekund podlega ochronie.
• Nieprawdziwe jest przekonanie, ¿e cudzy utwór mo¿na rozpowszechniaæ, o ile dokonuje siê tego we w³asnej aran¿acji.
• Plagiat to sprawa ucha, nie oka. Muzyka istnieje w pe³ni dopiero w wykonaniu i odbiorze, wiêc analiza samego tekstu nie wystarczy do tego, by przes±dziæ plagiat
Grzegorz Mania
Ukoñczy³ z wyró¿nieniem studia pianistyczne w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz w Guildhall School of Music and Drama w Londynie. Równocze¶nie w Uniwersytecie Jagielloñskim ukoñczy³ studia prawnicze,a nastêpnie uzyska³ stopieñ doktora za pracê po¶wiêcon± muzyce w prawie autorskim, przygotowan± pod kierunkiem prof. dra hab. Janusza Barty. W 2010 roku w Akademii Muzycznej w Krakowie uzyska³ stopieñ doktora habilitowanego sztuki. Koncertuj±cy pianista, nauczyciel fortepianu oraz radca prawny, jak równie¿ autor artyku³ów, glos prawniczych, wspó³autor podrêcznika do prawa autorskiego dla nauczycieli szkó³ artystycznych oraz podrêcznika do czytania a vista. Jest wspó³za³o¿ycielem i prezesem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.
Tytu³: Muzyka w prawie autorskim
Autor: Grzegorz Mania
Projekt graficzny ok³adki i wnêtrza ksi±¿ki oraz sk³ad: Parastudio
Redakcja merytoryczna: Agnieszka Zatyka-Szlachcic
Korekta: Danuta Ambro¿ewicz
Indeks: Grzegorz Mania
Redaktor prowadz±cy: Daria Szwed
ISBN: 978-83-224-5125-0
Wydawnictwo: PWM Edition
Rok wydania: maj 2020
Format: 177x248 mm
Oprawa: miêkka ze skrzyde³kami
Stron: 392
Waga: oko³o 400 g
Cena: + - 59 z³
Druk i oprawa: Zak³ad Poligraficzny SINDRUK, Opole
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata *