Menu
· Strona g堯wna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P造toteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka














































  

Muzyka w prawie autorskim
Wys豉no dnia 09-06-2020 o godz. 23:15:00
Temat: Ksi捫ki
Ksi捫ki „Ma鹵e雟two z rozs康ku” – bo tak mo積a okre郵i relacj prawa i muzyki – nigdy nie by這 ani dobrze dobrane, ani szcz窷liwe. Tym bardziej dzi, gdy muzyka ma za sob przewr鏒 i軼ie kopernika雟ki – technologia nagraniowa by豉 wszak tym, czym rozw鎩 druku dla literatury, a internet przeobrazi kana造 dystrybucji utwor闚.

zobacz tu

Nie spos鏏 m闚i i pisa o muzyce tak, jak czyniono to w XIX wieku. Tymczasem wydaje si, 瞠 prawo autorskie wci捫 tak w豉郾ie j postrzega. Z tego wzgl璠u ksi捫ka zaczyna si od analizy samego fenomenu muzyki i sposobu jej rozumienia przez prawo autorskie. Nast瘼nie omawiane s problemy ochrony mikroca這軼i muzycznych, plagiatu i analizowane s przypadki szeroko rozumianych zapo篡cze muzycznych (aran瘸cje, stylizacje, wariacje, cytat, parodia, pastisz, sampling i wiele innych strategii).

Ksi捫ka stanowi pierwsz od lat tak obszern i kompleksow analiz relacji prawa autorskiego i muzyki. Przeznaczona jest jednak nie tylko dla prawnik闚, ale – dzi瘯i praktycznym podsumowaniom – dla kompozytor闚, wykonawc闚, wszystkich os鏏 zajmuj帷ych si muzyk i jej rozpowszechnianiem.


Z praktycznych podsumowa dowiesz si m.in., 瞠:

• Muzyka nie powstaje w ba鎍e, 瘸dna tw鏎czo嗆 nie jest wolna od wp造w闚, inspiracji, baga簑 nie tylko spo貫cznego i kulturowego, ale i realnie muzycznego.

• Nie ma w prawie kryteri闚 ilo軼iowych, kt鏎e pozwala造by rozstrzyga, ile nut mo瞠 by zbie積ych, ile nut mo積a zapo篡czy i ile – minimalnie – takt闚 czy sekund podlega ochronie.

• Nieprawdziwe jest przekonanie, 瞠 cudzy utw鏎 mo積a rozpowszechnia, o ile dokonuje si tego we w豉snej aran瘸cji.

• Plagiat to sprawa ucha, nie oka. Muzyka istnieje w pe軟i dopiero w wykonaniu i odbiorze, wi璚 analiza samego tekstu nie wystarczy do tego, by przes康zi plagiat

Grzegorz Mania

Uko鎍zy z wyr騜nieniem studia pianistyczne w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz w Guildhall School of Music and Drama w Londynie. R闚nocze郾ie w Uniwersytecie Jagiello雟kim uko鎍zy studia prawnicze,a nast瘼nie uzyska stopie doktora za prac po鈍i璚on muzyce w prawie autorskim, przygotowan pod kierunkiem prof. dra hab. Janusza Barty. W 2010 roku w Akademii Muzycznej w Krakowie uzyska stopie doktora habilitowanego sztuki. Koncertuj帷y pianista, nauczyciel fortepianu oraz radca prawny, jak r闚nie autor artyku堯w, glos prawniczych, wsp馧autor podr璚znika do prawa autorskiego dla nauczycieli szk馧 artystycznych oraz podr璚znika do czytania a vista. Jest wsp馧za這篡cielem i prezesem Stowarzyszenia Polskich Muzyk闚 Kameralist闚.

Tytu: Muzyka w prawie autorskim
Autor: Grzegorz Mania
Projekt graficzny ok豉dki i wn皻rza ksi捫ki oraz sk豉d: Parastudio
Redakcja merytoryczna: Agnieszka Zatyka-Szlachcic
Korekta: Danuta Ambro瞠wicz
Indeks: Grzegorz Mania
Redaktor prowadz帷y: Daria Szwed
ISBN: 978-83-224-5125-0
Wydawnictwo: PWM Edition
Rok wydania: maj 2020
Format: 177x248 mm
Oprawa: mi瘯ka ze skrzyde趾ami
Stron: 392
Waga: oko這 400 g
Cena: + - 59 z
Druk i oprawa: Zak豉d Poligraficzny SINDRUK, Opole

(Serdecznie Dzi瘯uj Aleksandrze Serafin)





 
Pokrewne linki
· Wi璚ej o Ksi捫ki
· Napisane przez zbiko


Najcz窷ciej czytany artyku o Ksi捫ki:
Kronika Muzyki Popularnej XX wieku


Oceny artyku逝
Wynik g這sowania: 4.99
G這s闚: 1802


Po鈍i耩 chwil i oce ten artyku:

Wy鄉ienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z造



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy郵ij ten artyku do znajomych  Wy郵ij ten artyku do znajomych


  
Komentarze s w豉sno軼i ich tw鏎c闚. Nie ponosimy odpowiedzialno軼i za ich tre嗆.
W豉軼iel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze穎ne
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P造toteka Zbyszka, info z kraju i ze 鈍iata
*