Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

Polish JAZZ Recordings & Beyond
Wys³ano dnia 22-08-2016 o godz. 22:37:33
Temat: Ksi±¿ki
Ksi±¿ki Obszerny przewodnik po polskich nagraniach jazzowych, które ukaza³y siê na p³ytach CD. Znalaz³o siê tu przesz³o 1900 drobiazgowo opisanych i uporz±dkowanych pozycji. Co wiêcej, autor niekiedy wykracza poza ramy jazzu, przybli¿aj±c czytelnikom co ciekawsze nagrania z krêgu muzyki klasycznej i rockowej.

To drugie, uzupe³nione wydanie wyj±tkowej ksi±¿ki „Polish JAZZ Recordings & Beyond”.
Nowe wydanie zawiera dodatkowo opis ponad 200 p³yt, jakie ukaza³y siê w latach 2014-2016 oraz pe³n± dyskografiê kilku artystów, których autor nie uj±³ w pierwszej edycji.

Pierwszym opisanym zespo³em jest Ajagore i jego p³yta "Zimowe sny" (2009, Fonografika)

This book is a guide to Polish jazz recordings on CDs. It describes over 1900 discs in a systematic and organized way, with artists’ names arranged alphabetically. It goes often beyond jazz and describes also discs with contemporary classical music or rock.

„Maciej Lewenstein’s book is a very important contribution to the history of jazz in Poland. This is a very detailed and profound volume that comes as a great aid to charting all of the most important Polish jazz recordings. I know of no other book of such kind. It is a definite must-read for both professionals and jazz enthusiasts – in Poland and beyond.” Tomasz Stañko

„There is no other book already published on the subject, certainly nothing of such scope or including such detailed information. Although several books about Polish Jazz have been published in the last decade, none of them concentrate on Jazz recordings and they are mostly concerned with biographical and historical aspects of Polish Jazz. Therefore Mr. Lewenstein’s book is in fact an ideal companion to those books already published.”Adam Baruch


prof. Maciej Lewenstein was born in 1955 in Warsaw. He is a theoretical physicist and currently an ICREA professor at ICFO – Institut de Ciències Fotòniques in Castelldefels near Barcelona. He has written over 480 scientific papers and is the recipient of many international and national prizes. Next to theoretical physics his other passion is music and jazz in particular. His collection of records includes over 8000 entries.

Tytu³: Polish JAZZ Recordings & Beyond, Second Edition
Autor: prof. Maciej Lewenstein
ISBN: 978-83-8022-012-6
Wydawnictwo: Wydawnictwa Drugie
Rok wydania: czerwiec/lipec 2016
Format: 170x240 mm
Oprawa: miêkka ze skrzyde³kami
Stron: 666
Waga: oko³o 1,025 kg
Cena: + - 35€ lub 155z³

Serdecznie Dziêkujê Pani Magdzie Gutowskiej, Panu Janowi Majdeckiemu i Panu Tadeuszowi Gackowi





Czas zerwaæ z mitem, ¿e jazz w Polsce zacz±³ siê od "katakumbowych" jam sessions na prze³omie lat czterdziestych i piêædziesi±tych XX wieku. By³ w Polsce znacznie wcze¶niej. Polscy muzycy ju¿ przed drug± wojn± ¶wiatow± zachwycali nawet go¶ci i kolebki jazzu - Ameryki.

W miêdzywojennej prasie pisano w alarmuj±cym tonie o zdziczeniu obyczajów. To jazz rozbrzmiewa w tle Tuwimowskiego apokaliptyczno-satyrycznego Balu w Operze. Makuszyñski siê z¿yma³. Maria Ejsmondowa chcia³a stworzyæ Ligê Obrony Przeciwjazzowej. Do ogólnonarodowej debaty w³±czy³a siê nawet Maria Pawlikowska-Jasnorzewska. Nie ulega wiêc w±tpliwo¶ci, ¿e jazz w II RP istnia³ i budzi³ emocje.

Ksi±¿ka Krzysztofa Karpiñskiego – prawnika, pianisty, entuzjasty jazzu i badacza jego historii – jest wynikiem wieloletnich badañ i poszukiwañ. By³ jazz. Krzyk jazz­–bandu w miêdzywojennej Polsce to pierwsza ksi±¿ka w ca³o¶ci po¶wiêcona pocz±tkom popularno¶ci tego gatunku w Drugiej Rzeczypospolitej, nakre¶lona na barwnym obyczajowym tle. Niema³o satysfakcji z lektury bêd± mieli nie tylko fani jazzu, lecz równie¿ mi³o¶nicy przedwojennego kabaretu, polskiej kinematografii, a nawet ówczesnej mody.

Autor opisuje najwybitniejszych wykonawców muzyki synkopowanej w dwudziestoleciu i miejsca, które têtni³y jazzem. Czas zerwaæ z mitem, ¿e jazz w Polsce zacz±³ siê od „katakumbowych” jam sessions na prze³omie lat 40. i 50. Jazz by³ tu znacznie wcze¶niej i – jak siê okazuje – polscy jazzmani ju¿ przed wojn± byli w stanie zachwyciæ nawet go¶ci z Ameryki.

Krzysztof Karpiñski - prawnik, pianista, entuzjasta jazzu i badacz jego historii - opowiada o najwybitniejszych wykonawcach muzyki synkopowanej w dwudziestoleciu i o miejscach, które têtni³y jazzem. Nie pomija przedwojennego kabaretu, kinematografii, a nawet ówczesnej mody. Odtwarza klimat miêdzywojennych sporów, w których kojarzono jazz ze zdziczeniem obyczajów. Nie pozostawia w±tpliwo¶ci, ¿e jazz w Drugiej Rzeczypospolitej istnia³ i budzi³ emocje.

Znakomitym uzupe³nieniem ksi±¿ki By³ Jazz… jest do³±czona do niej p³yta CD z unikatowymi nagraniami najlepszych polskich orkiestr dwudziestolecia miêdzywojennego: Ady´ego Rosnera, Jerzego Gerta, Henryka Warsa, Iwo WESBY´ego i Michaela Jary´ego


BY£ JAZZ
MIÊDZYWOJENNY JAZZ W ARCHIWALNYCH NAGRANIACH ORKIESTR

Tracklista: (czas. 33:50)

ORKIESTRA ADY´EGO ROSNERA. voc. Lothar Lampel, Columbia, Pary¿ 1938

1. You´ve Got to Take Your Pick and Swing (M.Carr, J.Kennedy) (3:00)
2. On the Sentimental Side (J.V. Monaco, J.Burke) (2:54)
3. Let It Rain, Let It Pour (W.Donaldson, A.Harvey) (3:09)

ORKIESTRA JERZEGO GERTA. voc. Albert Harris, Odeon, Warszawa

4. Sex-appeal (H.Wars, E.Schlechter) (3:08) - 1937
5. Caravan (D.Ellington, Tizol Huan, Mills Irwing) (2:27) - 1938
6. The Lambeth Walk (N.Gay, D.Furber, A.W³ast) (3:10) - 1938
7. Alexander´s Ragtime Band (I.Berlin, Jerry) (2:45) - 1939

ORKIESTRA JERZEGO GERTA. Odeon, Warszawa 1939

8. The Jam (I.Berlin) (2:53)

ORKIESTRA HENRYKA WARSA.

9. Ju¿ taki jestem zimny drañ (H.Wars, J.Nel i L.Starski), voc. Adam Aston (2:57) - 1934
10. Sexappeal (H.Wars, E.Schlechter) z filmu Piêtro wy¿ej re¿. Leon Trystan (1:23) - 1937

ORKIESTRA IWO WESBY´EGO. Syrena Record, Warszawa 1938

11. The Lambeth Walk (N.Gay, D.Furber, A.W³ast), voc. Adam Aston (3:03)

ORKIESTRA MICHAELA JARY´EGO (MICHA£A JARCZYKA). Odeon, Berlin 1940

12. Heute Abend bin ich frei, Foxtrot a.d. Metropol Theater - Operette Frauen im Metropol, voc. Rudi Schuricke-Terzett (2:58)


Tytu³: By³ jazz. Krzyk jazz-bandu w miêdzywojennej Polsce
Autor: Krzysztof Karpiñski
Konsultacja merytoryczna: Krystian Brodacki
ISBN: 978-83-08-05413-0
Wydawnictwo: Literackie
Rok wydania: pa¼dziernik 2014
Format: 175x245 mm
Oprawa: twarda
Stron: 792
Waga: oko³o 1,7 kg
Cena: + - 79 z³

Serdecznie Dziêkujê Panu Januszowi Jab³oñskiemu





W tym roku Wroc³awski Festiwal Jazzowy „ Jazz nad Odr± ” obchodzi³ jubileusz swojego 50-lecia. Wojciech Siwek i Bogus³aw Klimsa stworzyli niepowtarzalne 2-tomowe wydawnictwo.


Wzorem i matk± dzisiejszego piêædziesiêciolatka by³ I OGÓLNOPOLSKI PRZEGL¡D STUDENCKICH ZESPO£ÓW JAZZOWYCH. Stworzy³o go wroc³awskie ZSP w dniach 5 i 6 maja 1957 roku DNII WROC£AWIA.
Na pewno nie by³oby mo¿liwe zorganizowanie takiego du¿ego spotkania muzycznej m³odzie¿y, gdyby wcze¶niej, bo w 1955 roku w Warszawie, nie odby³ siê ¦WIATOWY FESTIWAL M£ODZIE¯Y I STUDENTÓW. Zjecha³o siê z ca³ego ¶wiata wiele muzycznych zespo³ów, w tym te¿ jazzowe. Poluzowano "socjalistyczn± ¶rubê", bo jak tu podczas wielkiej propagandowej imprezy, dedykowanej przyja¼ni i pokojowi, czyniæ "zagranicznym muzykantom" cenzurowe wstrêty... Niech graj± i szybko wyjad±, a u nas pozostanie (jak partia nakaza³a) moralnie zdrowa muzyka pracuj±cego ludu miast i wsi.
Na ten niespodziewany, festiwalowy luz za³apa³y siê tak¿e polskie zespo³y. Na 78-obrotowych ebonitowych p³ytach ukazuje siê w firmie POLSKIE NAGRANIA KRONIKA D¬WIÊKOWA FESTIWALU M£ODZIE¯Y 1955. Grali: MELOMANI, SEXTET ORGANOWY ANDRZEJA KURYLEWICZA, ZESPÓ£ JAZZOWY STEFANA BUGI, ZESPÓ£ JAZZOWY W£ADYS£AWA KOWALCZYKA. Wiêc u nas równie¿ mieli¶my jazzow± m³odzie¿?! Horrendum!!! (...) (str. 9)


BOGUS£AW KLIMSA (1946) - muzyk, dziennikarz, kompozytor muzyki teatralnej i piosenek, re¿yser, autor reporta¿y telewizyjnych oraz filmów dokumentalnych. Przygodê z jazzem zaczyna³ w Katowicach na prze³omie lat 50. i 60., wspó³tworzy³ wtedy szkolne, dixielandowe zespo³y. Podczas studiów we Wroc³awiu da³ siê poznaæ jako kompozytor i akompaniator w studenckich teatrach. Z w³asn± sekcj± instrumentaln± pracuje w wielu polskich estradach, akompaniuj±c piosenkarzom i aktorom. Jest obserwatorem prawie wszystkich festiwali JAZZ NAD ODR¡. Przez wiele lat czynnie uczestniczy³ w ich organizacji. W latach 1972–1975 pracowa³ w Biurze Prasowym oraz w zespole redakcyjnym BIULETYNU FESTIWALOWEGO. W latach 1973–1975 by³ cz³onkiem komisji kwalifikacyjnej konkursu. W TVP WROC£AW realizowa³ w latach 1989–2008 liczne studia i reporta¿e z festiwalu. W tym czasie powsta³o tak¿e piêædziesi±t sze¶æ zapisów koncertów zespo³ów uczestnicz±cych w JAZZIE NAD ODR¡. Tak bogata dokumentacja pozwoli³a na realizacjê piêcioodcinkowego serialu PANORAMA POLSKIEGO JAZZU emitowanego w latach 90. w TELEWIZJI WROC£AW.

WOJCIECH SIWEK (1944) - cz³onek RADY ARTYSTYCZNO-PROGRAMOWEJ festiwalu JAZZ NAD ODR¡. Zwi±zany z imprez± (przez wiele lat jako kierownik) od jej pierwszej edycji w 1964 roku. Studiowa³ budownictwo l±dowe na POLITECHNICE WROC£AWSKIEJ (magister in¿ynier), kierowa³ klubem PA£ACYK, administrowa³ studenckim TEATREM KALAMBUR, gdzie te¿ sprawdza³ siê na scenie w s³ynnym spektaklu W RYTMIE S£OÑCA. Za³o¿y³ wroc³awski oddzia³ POLSKIEGO STOWARZYSZENIA JAZZOWEGO w czasach, kiedy PSJ by³ jedn± z wa¿niejszych instytucji kulturalnych w Polsce. Chichot historii sprawi³, ¿e w 2012 roku postawi³ wniosek o likwidacjê tego oddzia³u. Wspó³tworzy³ s³ynny klub jazzowy RURA i nadal marzy o jego reanimacji. W historii polskiej fonografii zapisa³ siê jako w³a¶ciciel jednego z pierwszych specjalistycznych prywatnych sklepów p³ytowych we Wroc³awiu. Gdy Internet by³ tylko mrzonk± fantastów, w jego sklepie Bemol mo¿na by³o zamówiæ ka¿d± pozycjê ze ¶wiatowych katalogów.




Pierwszy tom to zbiór chronologicznie zapisanych informacji (plakaty, kalendarium, laureaci, biuletyny, dyskografia, miejsca wszystkich koncertów, wspomnienia uczestników, fragmenty wywiadów) z bogato ilustrowan±, w wiêkszo¶ci niepublikowanymi dotychczas zdjêciami.



Tytu³:JnO 1964-2014 - Tom I
Autorzy: Bogus³aw Klimsa, Wojciech Siwek
Projekt ok³adki i opracowanie graficzne: Grzegorz Mieczkowski, , Wojciech Miatkowski
ISBN: 978-83-63037-09-3 (dwa tomy)
Wydawnictwo: C2
Rok wydania: czerwiec 2014
Format: 245x275 mm
Oprawa: twarda z obwolut±
Stron: 240
Waga: oko³o 1,75 kg
Cena: + - 119 z³ (dwa tomy)
Seria: Kolekcjoner Muzyczny.pl


Drugi tom to album prezentuj±cy fotografie muzyków, zespo³ów od pierwszego festiwalu po 49., który mia³ miejsce w 2013 roku. Autorami zdjêæ s±: Krzysztof Basel, Jan Bebel, Mariusz Czu³czyñski, Tadeusz Drankowski, Marek Dudek, Waldemar Fa¶ciszewski, £ukasz Gawroñski, Pawe³ Golusik, Marek Grotowski, Piotr Guzek, Jerzy Hajdul, Jerzy Hankiewicz, Adam Hawa³ej, Marek Karewicz, Bogus³aw Klimsa, Piotr K³osek, Henryk Kotowski, Maciej Kulczyñski, Bogdan Nastula, Bogus³aw Rawiñski, Tadeusz Rolke, Jacek Samotus, Marian Sanecki, Romuald M. So³dek, Tadeusz Szwed, Zbigniew Warzyñski, Przemek Wo¼ny, Wojciech Zawadzki.

Tytu³:JnO 1964-2014 - Tom II
Autorzy: Bogus³aw Klimsa, Wojciech Siwek
Projekt ok³adki i opracowanie graficzne: Grzegorz Mieczkowski
ISBN: 978-83-63037-09-3 (dwa tomy)
Wydawnictwo: C2
Rok wydania: czerwiec 2014
Format: 245x275 mm
Oprawa: twarda z obwolut±
Stron: 176
Waga: oko³o 1,4 kg
Cena: + - 119 z³ (dwa tomy)
Seria: Kolekcjoner Muzyczny.pl

Serdecznie Dziêkujê Grzesiowi Mieczkowskiemu




Sto lat temu jazz by³ niezbyt jeszcze znanym stylem muzyki rozbrzmiewaj±cym na ulicach Nowego Orlenu.

W tym czasie wiele miast, szczególnie nadmorskich, wykszta³ci³o w³asne, niepowtarzalne formy muzyczne, ale to w³a¶nie jazz, w odró¿nieniu od tanga, habanery, fado czy flamenco, sta³ siê zal±¿kiem muzyki popularnej na ca³ym ¶wiecie. Jak do tego dosz³o? Odpowied¼ na to pytanie Czytelnik znajdzie na stronach tej bogato ilustrowanej ksi±¿ki.

Szczê¶liwie jazz narodzi³ siê w odpowiednim miejscu i czasie - na pocz±tku nowego wieku, w kraju, który mia³ siê staæ najwiêksz± potêg± ekonomiczn± i przemys³ow± ¶wiata. W tym okresie zaczêto produkowaæ odbiorniki radiowe i wprowadzaæ na rynek urz±dzenia nagrywaj±ce d¼wiêk. Wszystko to spowodowa³o, ¿e jazz zacz±³ siê rozwijaæ szybciej od innych form miejskiej muzyki i wkrótce sta³ siê znany daleko poza miejscem swojego pochodzenia (...)
Status "ikony" jest w du¿ej mierze kwesti± odczucia subiektywnego. Jakkolwiek jednak nasze opinie ró¿ni³yby siê miêdzy sob±, 84 opisanych w tej ksi±¿ce muzyków dostarczy³o fanom jazzu najwiêkszej inspiracji i prze¿yæ pozostawiaj±c po sobie niezatarty ¶lad w historii jazzu.

Dave Gelly (28.01.1938) jest znanym krytykiem muzycznym "Observera" i autorem pierwszej biografii Lestera Younga. Stale wspó³pracuje równie¿ z wieloma pismami bran¿owymi, m.in. "Down Beat". Pisze tak¿e notki biograficzne na zamówienie wytwórni p³ytowych po obu stronach Atlantyku. W 1999 roku zosta³ laureatem nagrody Brytyjskiego Stowarzyszenia Jazzowego dla najlepszego dziennikarza jazzowego. Jest równie¿ regularnie wystêpuj±cym saksofonist±.

Tytu³: Ikony jazzu. Ilustrowane biografie 1900-2000. (Legends of Jazz)
Autor: Dave Gelly
T³umaczenie: Anna Ratajczyk
ISBN: 978-83-7708-748-0
Wydawnictwo: Olesiejuk
Rok wydania: listopad 2013 (Polska)
Format: 250x250 mm
Oprawa: twarda z obwolut±
Stron: 176
Waga: oko³o 1,150 kg
Cena: + - 29 z³

Serdecznie Dziêkujê Pani Alicji Bender





Jazzowisko Trójmiasta to barwna opowie¶æ o muzykach, fanach jazzu, organizatorach oraz twórcach z ró¿nych dziedzin kultury.

Autor postanowi³ przywróciæ Trójmiastu nale¿ne mu miejsce na jazzowej mapie Polski. Dotar³ do ¼róde³, dziêki którym móg³ nakre¶liæ obraz Gdañska, Gdyni i Sopotu, gdzie w latach 40. XX w. grywano jazz w dziesi±tkach lokali. Demitologizuj±c okres "katakumb", autor opisuje nastêpuj±ce po nim lata, kiedy "jazz by³ religi±, a Tyrmand jego prorokiem": festiwale w Sopocie z lat 1956-57, powstanie w Gdañsku miesiêcznika " Jazz", pierwsze supergwiazdy jazzu - Alka Musia³a i Marka Tarnowskiego , sukcesy na Jazzie nad Odr± i na zagranicznych festiwalach.

Mamy obraz przemian Jazzowiska, a na tle wydarzeñ nie tylko muzycznych. Konkluduj±c: Jazzowisko, mocno niedocenione w dotychczasowej publicystyce, wywiera swoimi osi±gniêciami i jedyn± w swoim rodzaju atmosfer± du¿y wp³yw na kszta³t wspó³czesnego polskiego jazzu. Dzisiejsze sukcesy Leszka Mo¿d¿era, Maæka Sika³y, Adama Wendta, S³awka Jasku³ke, Leszka Ku³akowskiego i wielu Innych, wpisane zosta³y w t³o powstaj±cych i znikaj±cych klubów, koncertów im festiwali.

Wa¿n± czê¶ci± ksi±¿ki s± rozmowy autora z muzykami i innymi osobami zwi±zanymi z wybrze¿owym jazzem. W tych rozmowach i w pamiêci autora zosta³y zapisane wydarzenia anegdotyczne, dziêki którym Jazzowisko Trójmiasta nabiera barw, prowokuj±c i do przemy¶leñ, i do ¶miechu. Dowiadujemy siê, w jakich okoliczno¶ciach Zbigniew Namys³owski odkrywa³ Mo¿d¿era, ale te¿, co ³±czy dixielandowego puzonistê Sucheckiego, klarnecistê Kowalskiego i Mo¿d¿era w³a¶nie. Mamy opis dramatycznej walki z czasem, gdy koncert zmierza dixielandowy sekstet w sk³adzie... siedmioosobowym, wieziony wraz z perkusj± i kontrabasem taksówk± marki Warszawa. Czytamy, jak prominentni dzi¶ muzycy po sukcesie na festiwalu w Krakowie wracaj± poci±giem do Gdañska, ale pieniêdzy wystarcza jedynie na dojazd do Tczewa, i to nie dla wszystkich... Te i wiele innych opisanych wydarzeñ powoduj±, ¿e czytelnik nie czuje ciê¿aru historii, a raczej - jej lekko¶æ.

Stanis³aw Danielewicz, publicysta muzyczny, muzyk, DJ, organizator ¿ycia muzycznego, wyk³adowca historii jazzu w Akademii Muzycznej w Gdañsku i t³umacz.
W latach 1964-81 pianista trójmiejskich zespo³ów jazzowych, m.in. Seaside Dixieland, Second Hand Jazz Band i big-bandu Jerzego Partyki.
W latach 1967-82 prowadzi³ na ³amach "Dziennika Ba³tyckiego" rubrykê Echa muzyki m³odzie¿owej po¶wiêcon± muzyce rockowej, jednocze¶nie publikuj±c na ³amach polskiej i zagranicznej prasy kulturalnej. W 1982 r., na pocz±tku stanu wojennego, zamieszczona w "Dzienniku Ba³tyckim" recenzja spowodowa³a aresztowanie Danielewicza przez SB i pobyt przez ponad 9 miesiêcy w areszcie jako "wroga socjalizmu", gdy¿ zawiera³a ukryte w akapitach antyre¿imowe has³o WRONA SKONA.
W latach 1973-89 Danielewicz by³ korespondentem brytyjskiego tygodnika "New Musical Express" i relacjonowa³ wydarzenia muzyki rockowej w Europie Wschodniej.
W latach 1975-80 na ³amach miesiêcznika "Radar" publikowa³ felietony w ramach kolumn Pi±ty wymiar i Co jest grane?. W latach 1992-93 pe³ni³ funkcjê redaktora naczelnego "Tygodnika Muzycznego WOW!!!"
W publicystyce muzycznej i recenzjach prezentuje pogl±dy niezale¿ne od kolejnych mód i konwenansów.

Tytu³: Jazzowisko Trójmiasta (Historia jazzu w Gdañsku, Gdyni i Sopocie 1945-2010)
Autor: Stanis³aw Danielewicz
ISBN: 978-83-224-0931-2
Wydawnictwo: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Rok wydania: listopad 2011
Format: 175x240 mm
Oprawa: twarda z obwolut±
Stron: 768 + 6 na notatki
Waga: oko³o 1,425 kg
Cena: + - 99 z³

Serdecznie Dziêkujê Pani Paulinie Kabalak





Historia Jazzu w Polsce Krystiana Brodackiego, to ksi±¿ka, na któr± polska jazzologia czeka³a wiele lat. Ponad 670 stron liczy pierwsza monografia obejmuj±ca ca³± tradycjê polskiego jazzu - od lat 20. XX wieku, do wspó³czesno¶ci.

Ksi±¿ka w chronologiczny sposób omawia zjawiska i tendencje polskiego jazzu, od lat 20. ubieg³ego stulecia, przez coraz liczniejsze kontakty z zagranic± i inspiracje, a¿ po umocnienie solidnych fundamentów tego rodzaju muzyki w Polsce i zainfekowanie "bakcylem" jazzu nie tylko twórców, ale te¿ ca³ej rzeszy s³uchaczy.

W ksi±¿ce znajdziemy wiele cytatów z wypowiedzi muzyków i krytyków muzycznych, co nadaje wydawnictwu warto¶ci naukowej. Obok nich jest te¿ sporo miejsca na pozbawion± naukowo¶ci opowie¶æ o dniach minionych.

W Polsce od dawna brakowa³o tak kompleksowego opracowania dziejów jazzu znad Wis³y, Brodacki przybli¿a je w stylu popularnonaukowym. Jazz to przecie¿ nie tylko p³yty i koncerty lecz tak¿e s³awa, rozczarowania, emocje i têsknoty.

"Historia Jazzu w Polsce" to pierwsza tak obszerna i szczegó³owa monografia na temat polskiego jazzu. Dot±d próbê ca³o¶ciowego opisania tych zjawisk podj±³ Roman Kowal, który zd±¿y³ przed ¶mierci± opracowaæ tylko pierwszy tom swojej pracy.

Krystian BRODACKI publicysta, krytyk, fotograf, pianista, konferansjer. Ukoñczy³ Politechnikê Krakowsk± i Studium Dziennikarskie UW. Autodydakta muzyczny. W latach 1971 – 1978 by³ kierownikiem artystycznym i organizacyjnym zespo³u Asocjacja Hagaw. W latach 1976 – 1977 pe³ni³ funkcjê przewodnicz±cego Sekcji Krytyków PSJ, od 1982 do 1986 r. - wiceprezesa PSJ. W 1980 r. wyda³ antologiê „Polskie ¶cie¿ki do jazzu”, a w 1984 monografiê „Follow Namys³owski”. Zainicjowa³ i poprowadzi³ Jazz Film Salon, jedyny na ¶wiecie konkurs filmów o tematyce jazzowej (1983 – 1991, £ód¼, Wroc³aw, Warszawa, 8 edycji, podczas których pokazano ok. 300 filmów dokumentalnych i fabularnych z ca³ego ¶wiata). Jako publicysta muzyczny wspó³pracowa³ z miesiêcznikiem „Jazz” (1967 – 1971), „Jazz Forum” (1968 do dzi¶, w latach 1986 – 1994 zastêpca redaktora naczelnego) i z ró¿nymi periodykami, jak „Tygodnik Solidarno¶æ”, czy „Musica Jazz” (Mediolan). Prowadzi³ tak¿e audycje jazzowe i inne (np. „Rzeczpospolita Narodów”) na falach programów I i III PR, oraz Radia Kraków. W swym dorobku ma kilkaset artyku³ów i wywiadów o tematyce jazzowej. W 2002 r. opublikowa³ album swych fotografii pt. „¦wiête Znaki”, za¶ w 2010 roku nak³adem PWM ukaza³a siê monumentalna „Historia jazzu w Polsce”.

Tytu³: Historia Jazzu w Polsce
Autor: Krystian Brodacki
ISBN: 978-83-224-0917-6
Wydawnictwo: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Rok wydania: listopad 2010
Format: 175x240 mm
Oprawa: twarda z obwolut±
Stron: 676 + 6 na notatki
Waga: oko³o 1,3 kg
Cena: + - 79 z³

Serdecznie Dziêkujê Pani Paulinie Kabalak




Oto ksi±¿ka wyj±tkowa, pe³na pasji i twórczego zapa³u. Osadzona w szerokim kontek¶cie spo³eczno-kulturowym, historycznym i politycznym. Mocno nasycona faktami, datami i nazwiskami rozdzia³y maj± za zadanie zabraæ Ciê w podró¿, do której bêdziesz dobrze przygotowany, tak by¶ poczu³ klimat, w jakim rodzi³ siê, dojrzewa³ i przechodzi³ transformacje jazz. Odkryjesz tu korzenie i ewolucje jazzu oraz biografie najwybitniejszych przedstawicieli tego gatunku. "Historia jazzu" Jacka Meiry (Niedzieli) (18.01.1961 w Rybniku) odkrywa fascynuj±ce historie, postaci i powi±zania, które kryj± siê za wieloma znanymi nagraniami. Jazz, by narodziæ siê i rozwin±æ, potrzebowa³ wielu czynników: bogatej afrykañskiej tradycji, gor±czki przebudzenia religijnego, beznadziei niewolnictwa. Ksi±¿ka, podobnie jak sam jazz, bêd±c syntez± kultur i wielu czynników, zawiera elementy historii, dokumentu, reporta¿u, biografie i dyskografie. Ubarwiaj± j± opowie¶ci i anegdoty.

Fundamentem tej pracy jest siêgaj±ca dzieciñstwa muzyczna pasja autora. Jej baz± s± tysi±ce poznanych przez niego nagrañ, a tak¿e spotkania z wieloma muzykami oraz bogate do¶wiadczenia sceniczne i dydaktyczne.

Historiê Jazzu. 100 wyk³adów pragniemy skierowaæ nie tylko do pasjonatów, ekspertów i znawców tematu, ale i stale rosn±cego grona s³uchaczy.

"Historia Jazzu" to pozycja interesuj±ca i rzetelnie napisana. Z pewno¶ci± ka¿dy zainteresowany wspó³czesn± kultur± powinien j± mieæ. Z nie wszystkimi pogl±dami w niej wyra¿onymi siê zgadzam, ale gor±co polecam i zachêcam do lektury.
Tomasz Stañko

"Historia Jazzu" Jacka Niedzieli to spojrzenie na jazz z szerszej perspektywy, pomagaj±ce zrozumieæ jego historyczny kontekst i funkcjê spo³eczn±. To równie¿ skarbnica ciekawostek o ¿yciu moich idoli. Czytaj±c tê ksi±¿kê uzmys³owi³em sobie jak z³o¿onym zjawiskiem jest jazz. Jazz jako uboczny produkt historii oraz zjawisko wynikaj±ce ze spotkañ konkretnych osób.
Leszek Mo¿d¿er

Tytu³: Historia Jazzu
Autor: Jacek Niedziela
ISBN: 978-83-89476-86-9
Wydawnictwo: InfoMAX
Rok wydania: wrzesieñ 2009
Format: 245x220 mm
Oprawa: miêkka lub twarda
Stron: 455
Waga: oko³o 1.2 kg
Cena: + - 59 z³

Serdecznie Dziêkujê Pani Joasi Wolczyk




Historia jazzu to jedyna w jêzyku polskim publikacja przedstawiaj±ca szeroko historiê jazzu, pocz±wszy od jego powstania a¿ do roku 2000. Autor – profesor
Andrzej Schmidt (ur. 1922 w Wielkich Oczach, w województwie podkarpackim, w powiecie lubaczowskim) jest pionierem polskiego jazzu, wyk³adowc± historii jazzu na Akademii Muzycznej w Katowicach, prelegentem i autorem wielu audycji radiowych oraz artyku³ów w periodykach muzycznych. W niniejszej pozycji przedstawia muzykê jazzow± i jej powstanie na szerokim tle historyczno-spo³ecznym.
O dog³êbnym potraktowaniu tematu informuje dok³adny spis tre¶ci:

Czê¶æ I - Rodowód zawiera rozdzia³y: Ameryka brytyjska, Muzyka brytyjska w koloniach, Z Afryki Zachodniej do Ameryki, Pocz±tek muzyki negro-amerykañskiej, Czarni obywatele i twórcy, Nowy Orlean 1718-1895.

W czê¶ci II -Krystalizacja i rozwój omówione s± zagadnienia dalszej historii jazzu: Okres formatywny, Dojrzewanie i ekspansja, Era jazzu, W cieniu depresji, Okres swingu, Drugi plan swingu, Bebop, Cool i jego odmiany, Hard bop (soul, funky), Lata sze¶ædziesi±te, Dekada jazz-rocka, Lata osiemdziesi±te, Jazz w Europie, Jazz w Polsce.

Pozycjê ubogacaj±: ponad 400 fotografii, szereg przyk³adów nutowych ilustruj±cych poszczególne gatunki i formy muzyczne, wybrana bibliografia, dyskografia oraz indeks nazwisk i nazw.

O popularno¶ci i warto¶ci tej publikacji ¶wiadczy fakt, i¿ poprzednie jej wydania, w postaci trzech tomów, zosta³y szybko wyczerpane.

Obecnie Wydawnictwo POLIHYMNIA przedstawia Pañstwu jednotomow± Historiê jazzu, opart± na wcze¶niejszej, trzytomowej edycji, uzupe³nion± i poszerzon±, znacznie bogatsz± ikonograficznie i prezentuj±c± szerszy zakres historyczny.

Zaczyna siê: Ameryka brytyjska 1. Walka o atlantyckie szlaki, na stronach 10-25,
a koñczy Jazz w Polsce 5. Za progiem lat 90. na stronach 551-554

Wprowadzenie autora:

Przeznaczaj±c niniejsz± pracê g³ównie dla polskiego czytelnika, stara³em siê nie tylko o taki wybór i uporz±dkowanie materia³u by sprzyja³o to przejrzysto¶ci i perspektywie, lecz równie¿ o umieszczenie historii jazzu w szerszym, ni¿ by siê mog³o wydaæ konieczne, kontek¶cie....

W ksi±¿ce jest kupon, na zakup w cenie promocyjnej 115 z³ kompletu 28 CD "Historii Jazzu" redakcji Andrzeja Schmidta. Jest to ilustracja muzyczna niniejszej ksi±¿ki. (kontakt - e-mail: info@multimedia-polska.pl)

Tytu³: Historia jazzu
Autor: Andrzej Schmidt
ISBN: 978-83-7270-672-2
Wydawnictwo: Wydawnictwo Muzyczne Polihymnia
Rok wydania: czerwiec 2009
Format: 180x250 mm
Oprawa: twarda
Stron: 622
Waga: oko³o 1,2 kg
Cena: + - 98 z³

Serdecznie Dziêkujê Panu Janowi Orkiszewskiemu






 
Pokrewne linki
· Wiêcej o Ksi±¿ki
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Ksi±¿ki:
Kronika Muzyki Popularnej XX wieku


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 4.80
G³osów: 3248


Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*