Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

Olafur Arnalds & Alice Sara Ott - ''The Chopin Project''
Wys³ano dnia 17-03-2015 o godz. 20:39:00
Temat: Info
Info Chopin na brzêcz±cym fortepianie w g³o¶nym klubie, Chopin wykonywany na preparowanym filcem fortepianie, Chopin otoczony syntezatorami i smyczkami, Chopin grany przez jedn± z najbardziej intryguj±cych i dynamicznych m³odych gwiazd klasycznej sceny....

Muzyka Fryderyka Chopina by³a nagrywana setki razy. Ale nigdy w ten sposób.

Maj±cy na swoim koncie wiele nagród islandzki muzyk popowo-klasyczny Ólafur Arnalds zawsze uwielbia³ muzykê Chopina, ale mêczy³a go pozbawiona indywidualno¶ci, standardowa “doskona³o¶æ” nagrañ. “Nikt nie wymy¶li³ niczego nowego w podej¶ciu do muzyki Chopina od czasu kiedy wynaleziono technikê nagraniow± i zacz±³em têskniæ za kim¶, kto spróbuje zupe³nie innego sposobu interpretacji tej muzyki.” W ten sposób we wspó³pracy z uznan± pianistk± niemiecko-japoñsk± Alice Sara Ott narodzi³ siê THE CHOPIN PROJECT.

Zwykle nagrywa siê muzykê Chopina u¿ywaj±c najlepszego modelu fortepianu Steinwaya lub Bechsteina, ustawionego w idealnej pod wzglêdem akustycznym sali koncertowej z najbardziej czu³ymi mikrofonami. Celem jest osi±gniêcie perfekcji d¼wiêkowej i doskona³ej czysto¶ci tak, aby sama czynno¶æ nagrywania by³a niezauwa¿alna. “To zawsze mnie dziwi³o” - mówi Arnalds. “Od czasów Beatlesów technologia nagraniowa w muzyce nie-klasycznej by³a czê¶ci± kompozycji i procesu nagraniowego – ale nigdy dot±d nie próbowano takiego podej¶cia w muzyce klasycznej, która ci±gle d±¿y do niemo¿liwej do osi±gniêcia “niewidoczno¶ci”. Dlaczego jednak nie u¿yæ technologii nie tylko jako narzêdzia, ale jako elementu wykonania. Dlaczego mikrofony, przestrzeñ, d¼wiêk nie mia³yby staæ siê tak¿e wykonawcami?
Aby uzyskaæ ten cel, Arnalds wykorzysta³ stare, nietypowe instrumenty, do których nagrania u¿y³ przestarza³ego sprzêtu nagrywaj±cego uzyskuj±c w ten sposób intymne, kruche i czêsto uroczo niedoskona³e brzmienie. U¿y³ tak¿e ró¿nych technik monta¿u, aby wzmocniæ wra¿enie osamotnienia i wyobcowania, tworz±c w ten sposób rodzaj sennych d¼wiêkowych pejza¿y. “S³uchacz powinien czuæ, ¿e jest bardzo blisko wykonawcy, tak aby móg³ s³yszeæ jego oddech i dotyk jego palców na klawiszach.”

Ott natychmiast entuzjastycznie ustosunkowa³a siê do projektu. “Uwielbiam graæ na rozstrojonych instrumentach stoj±cych w barze i uwa¿am, ¿e muzyka Chopina doskonale nadaje siê do takich sytuacji” - mówi pianistka. “Chopin pisa³ z my¶l± o takich w³a¶nie przestrzeniach, gra³ w salonach i uwielbia³ improwizacjê – a w³a¶nie duch improwizacji ³±czy siê z takimi miejscami, gdzie ci±gle co¶ siê dzieje i wykonawca musi na to reagowaæ.”

Arnalds wybra³ program w taki sposób, aby stworzyæ rodzaj emocjonalnego ³uku. Dlatego skomponowa³ ³±czniki na kwintet smyczkowy, fortepian i syntezator oparte na atmosferze i motywach utworów Chopina. Na p³ycie znajdziemy wiêc magiczne Preludium Des-dur op. 28 nr. 15 Deszczowe, utrzymany w rytmie wolnego, melancholicznego walca Nokturn g-moll op. 15 nr.3, oraz pe³n± pasji woln± czê¶æ z III Sonaty h-moll. Dodatkowo wspania³a norweska skrzypaczka Mari Samuelsen (podobnie jak Arnalds nagrywaj±ca dla Mercury Classics) wykonuje popularn± aran¿acjê dokonan± przez Nathana Milsteina Nokturnu cis-moll op. posth. W tym opracowaniu i w tych wyj±tkowych warunkach nagraniowych, wzruszaj±ca, oparta na d³ugiej frazie melodia Chopina daje wyj±tkowo kruchy i delikatny efekt.

“Jestem zakochany w muzyce Chopina. Wiêc to nie jest dla mnie zwyk³y projekt artystyczny, ale bardzo osobiste do¶wiadczenie. Sk³adam w ten sposób ho³d muzyce, która mnie ukszta³towa³a, w otoczeniu której wzrasta³em. I chcia³bym przekazaæ tê muzykê ludziom, którzy w innej formie mogli by jej nie do¶wiadczyæ... to jest czê¶æ mojej misji ³±czenia ¶wiatów muzyki klasycznej i nie- klasycznej. “

Spis utworów: (premiera 17.03.2015)

1. Verses 4:03
2. Piano Sonata No. 3: Largo 9:17
3. Nocturne in C Sharp Minor (ft. Mari Samuelsen) 4:23
4. Reminiscence 4:28
5. Nocturne in G Minor 3:01
6. Eyes Shut / Nocturne in C Minor 6:41
7. Written in Stone 3:27
8. Letters of a Traveller 4:17
9. Prélude in D Flat Major ("Raindrop") 5:56
10. Etude in E Minor (feat. Rubin Kodheli) 5:26

(Inga Chmielewska-Universal Music Polska)



 
Pokrewne linki
· Wiêcej o Info
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Info:
Beyoncé Knowles pozwana o plagiat


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 4.42
G³osów: 249


Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*