Menu
· Strona główna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· Płytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

Był jazz. Krzyk jazz-bandu w międzywojennej Polsce
Wysłano dnia 29-10-2014 o godz. 18:46:53
Temat: Książki
Książki Czas zerwać z mitem, że jazz w Polsce zaczął się od "katakumbowych" jam sessions na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych XX wieku. Był w Polsce znacznie wcześniej. Polscy muzycy już przed drugą wojną światową zachwycali nawet gości i kolebki jazzu - Ameryki.

W międzywojennej prasie pisano w alarmującym tonie o zdziczeniu obyczajów. To jazz rozbrzmiewa w tle Tuwimowskiego apokaliptyczno-satyrycznego Balu w Operze. Makuszyński się zżymał. Maria Ejsmondowa chciała stworzyć Ligę Obrony Przeciwjazzowej. Do ogólnonarodowej debaty włączyła się nawet Maria Pawlikowska-Jasnorzewska. Nie ulega więc wątpliwości, że jazz w II RP istniał i budził emocje.

Książka Krzysztofa Karpińskiego – prawnika, pianisty, entuzjasty jazzu i badacza jego historii – jest wynikiem wieloletnich badań i poszukiwań. Był jazz. Krzyk jazz­–bandu w międzywojennej Polsce to pierwsza książka w całości poświęcona początkom popularności tego gatunku w Drugiej Rzeczypospolitej, nakreślona na barwnym obyczajowym tle. Niemało satysfakcji z lektury będą mieli nie tylko fani jazzu, lecz również miłośnicy przedwojennego kabaretu, polskiej kinematografii, a nawet ówczesnej mody.

Autor opisuje najwybitniejszych wykonawców muzyki synkopowanej w dwudziestoleciu i miejsca, które tętniły jazzem. Czas zerwać z mitem, że jazz w Polsce zaczął się od „katakumbowych” jam sessions na przełomie lat 40. i 50. Jazz był tu znacznie wcześniej i – jak się okazuje – polscy jazzmani już przed wojną byli w stanie zachwycić nawet gości z Ameryki.

Krzysztof Karpiński - prawnik, pianista, entuzjasta jazzu i badacz jego historii - opowiada o najwybitniejszych wykonawcach muzyki synkopowanej w dwudziestoleciu i o miejscach, które tętniły jazzem. Nie pomija przedwojennego kabaretu, kinematografii, a nawet ówczesnej mody. Odtwarza klimat międzywojennych sporów, w których kojarzono jazz ze zdziczeniem obyczajów. Nie pozostawia wątpliwości, że jazz w Drugiej Rzeczypospolitej istniał i budził emocje.

Znakomitym uzupełnieniem książki Był Jazz… jest dołączona do niej płyta CD z unikatowymi nagraniami najlepszych polskich orkiestr dwudziestolecia międzywojennego: Ady´ego Rosnera, Jerzego Gerta, Henryka Warsa, Iwo WESBY´ego i Michaela Jary´ego


BYŁ JAZZ
MIĘDZYWOJENNY JAZZ W ARCHIWALNYCH NAGRANIACH ORKIESTR

Tracklista: (czas. 33:50)

ORKIESTRA ADY´EGO ROSNERA. voc. Lothar Lampel, Columbia, Paryż 1938

1. You´ve Got to Take Your Pick and Swing (M.Carr, J.Kennedy) (3:00)
2. On the Sentimental Side (J.V. Monaco, J.Burke) (2:54)
3. Let It Rain, Let It Pour (W.Donaldson, A.Harvey) (3:09)

ORKIESTRA JERZEGO GERTA. voc. Albert Harris, Odeon, Warszawa

4. Sex-appeal (H.Wars, E.Schlechter) (3:08) - 1937
5. Caravan (D.Ellington, Tizol Huan, Mills Irwing) (2:27) - 1938
6. The Lambeth Walk (N.Gay, D.Furber, A.Włast) (3:10) - 1938
7. Alexander´s Ragtime Band (I.Berlin, Jerry) (2:45) - 1939

ORKIESTRA JERZEGO GERTA. Odeon, Warszawa 1939

8. The Jam (I.Berlin) (2:53)

ORKIESTRA HENRYKA WARSA.

9. Już taki jestem zimny drań (H.Wars, J.Nel i L.Starski), voc. Adam Aston (2:57) - 1934
10. Sexappeal (H.Wars, E.Schlechter) z filmu Piętro wyżej reż. Leon Trystan (1:23) - 1937

ORKIESTRA IWO WESBY´EGO. Syrena Record, Warszawa 1938

11. The Lambeth Walk (N.Gay, D.Furber, A.Włast), voc. Adam Aston (3:03)

ORKIESTRA MICHAELA JARY´EGO (MICHAŁA JARCZYKA). Odeon, Berlin 1940

12. Heute Abend bin ich frei, Foxtrot a.d. Metropol Theater - Operette Frauen im Metropol, voc. Rudi Schuricke-Terzett (2:58)


Tytuł: Był jazz. Krzyk jazz-bandu w międzywojennej Polsce
Autor: Krzysztof Karpiński
Konsultacja merytoryczna: Krystian Brodacki
ISBN: 978-83-08-05413-0
Wydawnictwo: Literackie
Rok wydania: październik 2014
Format: 175x245 mm
Oprawa: twarda
Stron: 792
Waga: około 1,7 kg
Cena: + - 79 zł

Serdecznie Dziękuję Panu Januszowi Jabłońskiemu





W tym roku Wrocławski Festiwal Jazzowy „ Jazz nad Odrą ” obchodził jubileusz swojego 50-lecia. Wojciech Siwek i Bogusław Klimsa stworzyli niepowtarzalne 2-tomowe wydawnictwo.


Wzorem i matką dzisiejszego pięćdziesięciolatka był I OGÓLNOPOLSKI PRZEGLĄD STUDENCKICH ZESPOŁÓW JAZZOWYCH. Stworzyło go wrocławskie ZSP w dniach 5 i 6 maja 1957 roku DNII WROCŁAWIA.
Na pewno nie byłoby możliwe zorganizowanie takiego dużego spotkania muzycznej młodzieży, gdyby wcześniej, bo w 1955 roku w Warszawie, nie odbył się ŚWIATOWY FESTIWAL MŁODZIEŻY I STUDENTÓW. Zjechało się z całego świata wiele muzycznych zespołów, w tym też jazzowe. Poluzowano "socjalistyczną śrubę", bo jak tu podczas wielkiej propagandowej imprezy, dedykowanej przyjaźni i pokojowi, czynić "zagranicznym muzykantom" cenzurowe wstręty... Niech grają i szybko wyjadą, a u nas pozostanie (jak partia nakazała) moralnie zdrowa muzyka pracującego ludu miast i wsi.
Na ten niespodziewany, festiwalowy luz załapały się także polskie zespoły. Na 78-obrotowych ebonitowych płytach ukazuje się w firmie POLSKIE NAGRANIA KRONIKA DŹWIĘKOWA FESTIWALU MŁODZIEŻY 1955. Grali: MELOMANI, SEXTET ORGANOWY ANDRZEJA KURYLEWICZA, ZESPÓŁ JAZZOWY STEFANA BUGI, ZESPÓŁ JAZZOWY WŁADYSŁAWA KOWALCZYKA. Więc u nas również mieliśmy jazzową młodzież?! Horrendum!!! (...) (str. 9)


BOGUSŁAW KLIMSA (1946) - muzyk, dziennikarz, kompozytor muzyki teatralnej i piosenek, reżyser, autor reportaży telewizyjnych oraz filmów dokumentalnych. Przygodę z jazzem zaczynał w Katowicach na przełomie lat 50. i 60., współtworzył wtedy szkolne, dixielandowe zespoły. Podczas studiów we Wrocławiu dał się poznać jako kompozytor i akompaniator w studenckich teatrach. Z własną sekcją instrumentalną pracuje w wielu polskich estradach, akompaniując piosenkarzom i aktorom. Jest obserwatorem prawie wszystkich festiwali JAZZ NAD ODRĄ. Przez wiele lat czynnie uczestniczył w ich organizacji. W latach 1972–1975 pracował w Biurze Prasowym oraz w zespole redakcyjnym BIULETYNU FESTIWALOWEGO. W latach 1973–1975 był członkiem komisji kwalifikacyjnej konkursu. W TVP WROCŁAW realizował w latach 1989–2008 liczne studia i reportaże z festiwalu. W tym czasie powstało także pięćdziesiąt sześć zapisów koncertów zespołów uczestniczących w JAZZIE NAD ODRĄ. Tak bogata dokumentacja pozwoliła na realizację pięcioodcinkowego serialu PANORAMA POLSKIEGO JAZZU emitowanego w latach 90. w TELEWIZJI WROCŁAW.

WOJCIECH SIWEK (1944) - członek RADY ARTYSTYCZNO-PROGRAMOWEJ festiwalu JAZZ NAD ODRĄ. Związany z imprezą (przez wiele lat jako kierownik) od jej pierwszej edycji w 1964 roku. Studiował budownictwo lądowe na POLITECHNICE WROCŁAWSKIEJ (magister inżynier), kierował klubem PAŁACYK, administrował studenckim TEATREM KALAMBUR, gdzie też sprawdzał się na scenie w słynnym spektaklu W RYTMIE SŁOŃCA. Założył wrocławski oddział POLSKIEGO STOWARZYSZENIA JAZZOWEGO w czasach, kiedy PSJ był jedną z ważniejszych instytucji kulturalnych w Polsce. Chichot historii sprawił, że w 2012 roku postawił wniosek o likwidację tego oddziału. Współtworzył słynny klub jazzowy RURA i nadal marzy o jego reanimacji. W historii polskiej fonografii zapisał się jako właściciel jednego z pierwszych specjalistycznych prywatnych sklepów płytowych we Wrocławiu. Gdy Internet był tylko mrzonką fantastów, w jego sklepie Bemol można było zamówić każdą pozycję ze światowych katalogów.




Pierwszy tom to zbiór chronologicznie zapisanych informacji (plakaty, kalendarium, laureaci, biuletyny, dyskografia, miejsca wszystkich koncertów, wspomnienia uczestników, fragmenty wywiadów) z bogato ilustrowaną, w większości niepublikowanymi dotychczas zdjęciami.



Tytuł:JnO 1964-2014 - Tom I
Autorzy: Bogusław Klimsa, Wojciech Siwek
Projekt okładki i opracowanie graficzne: Grzegorz Mieczkowski, , Wojciech Miatkowski
ISBN: 978-83-63037-09-3 (dwa tomy)
Wydawnictwo: C2
Rok wydania: czerwiec 2014
Format: 245x275 mm
Oprawa: twarda z obwolutą
Stron: 240
Waga: około 1,75 kg
Cena: + - 119 zł (dwa tomy)
Seria: Kolekcjoner Muzyczny.pl


Drugi tom to album prezentujący fotografie muzyków, zespołów od pierwszego festiwalu po 49., który miał miejsce w 2013 roku. Autorami zdjęć są: Krzysztof Basel, Jan Bebel, Mariusz Czułczyński, Tadeusz Drankowski, Marek Dudek, Waldemar Faściszewski, Łukasz Gawroński, Paweł Golusik, Marek Grotowski, Piotr Guzek, Jerzy Hajdul, Jerzy Hankiewicz, Adam Hawałej, Marek Karewicz, Bogusław Klimsa, Piotr Kłosek, Henryk Kotowski, Maciej Kulczyński, Bogdan Nastula, Bogusław Rawiński, Tadeusz Rolke, Jacek Samotus, Marian Sanecki, Romuald M. Sołdek, Tadeusz Szwed, Zbigniew Warzyński, Przemek Woźny, Wojciech Zawadzki.

Tytuł:JnO 1964-2014 - Tom II
Autorzy: Bogusław Klimsa, Wojciech Siwek
Projekt okładki i opracowanie graficzne: Grzegorz Mieczkowski
ISBN: 978-83-63037-09-3 (dwa tomy)
Wydawnictwo: C2
Rok wydania: czerwiec 2014
Format: 245x275 mm
Oprawa: twarda z obwolutą
Stron: 176
Waga: około 1,4 kg
Cena: + - 119 zł (dwa tomy)
Seria: Kolekcjoner Muzyczny.pl

Serdecznie Dziękuję Grzesiowi Mieczkowskiemu




Sto lat temu jazz był niezbyt jeszcze znanym stylem muzyki rozbrzmiewającym na ulicach Nowego Orlenu.

W tym czasie wiele miast, szczególnie nadmorskich, wykształciło własne, niepowtarzalne formy muzyczne, ale to właśnie jazz, w odróżnieniu od tanga, habanery, fado czy flamenco, stał się zalążkiem muzyki popularnej na całym świecie. Jak do tego doszło? Odpowiedź na to pytanie Czytelnik znajdzie na stronach tej bogato ilustrowanej książki.

Szczęśliwie jazz narodził się w odpowiednim miejscu i czasie - na początku nowego wieku, w kraju, który miał się stać największą potęgą ekonomiczną i przemysłową świata. W tym okresie zaczęto produkować odbiorniki radiowe i wprowadzać na rynek urządzenia nagrywające dźwięk. Wszystko to spowodowało, że jazz zaczął się rozwijać szybciej od innych form miejskiej muzyki i wkrótce stał się znany daleko poza miejscem swojego pochodzenia (...)
Status "ikony" jest w dużej mierze kwestią odczucia subiektywnego. Jakkolwiek jednak nasze opinie różniłyby się między sobą, 84 opisanych w tej książce muzyków dostarczyło fanom jazzu największej inspiracji i przeżyć pozostawiając po sobie niezatarty ślad w historii jazzu.

Dave Gelly (28.01.1938) jest znanym krytykiem muzycznym "Observera" i autorem pierwszej biografii Lestera Younga. Stale współpracuje również z wieloma pismami branżowymi, m.in. "Down Beat". Pisze także notki biograficzne na zamówienie wytwórni płytowych po obu stronach Atlantyku. W 1999 roku został laureatem nagrody Brytyjskiego Stowarzyszenia Jazzowego dla najlepszego dziennikarza jazzowego. Jest również regularnie występującym saksofonistą.

Tytuł: Ikony jazzu. Ilustrowane biografie 1900-2000. (Legends of Jazz)
Autor: Dave Gelly
Tłumaczenie: Anna Ratajczyk
ISBN: 978-83-7708-748-0
Wydawnictwo: Olesiejuk
Rok wydania: listopad 2013 (Polska)
Format: 250x250 mm
Oprawa: twarda z obwolutą
Stron: 176
Waga: około 1,150 kg
Cena: + - 29 zł

Serdecznie Dziękuję Pani Alicji Bender





Jazzowisko Trójmiasta to barwna opowieść o muzykach, fanach jazzu, organizatorach oraz twórcach z różnych dziedzin kultury.

Autor postanowił przywrócić Trójmiastu należne mu miejsce na jazzowej mapie Polski. Dotarł do źródeł, dzięki którym mógł nakreślić obraz Gdańska, Gdyni i Sopotu, gdzie w latach 40. XX w. grywano jazz w dziesiątkach lokali. Demitologizując okres "katakumb", autor opisuje następujące po nim lata, kiedy "jazz był religią, a Tyrmand jego prorokiem": festiwale w Sopocie z lat 1956-57, powstanie w Gdańsku miesięcznika " Jazz", pierwsze supergwiazdy jazzu - Alka Musiała i Marka Tarnowskiego , sukcesy na Jazzie nad Odrą i na zagranicznych festiwalach.

Mamy obraz przemian Jazzowiska, a na tle wydarzeń nie tylko muzycznych. Konkludując: Jazzowisko, mocno niedocenione w dotychczasowej publicystyce, wywiera swoimi osiągnięciami i jedyną w swoim rodzaju atmosferą duży wpływ na kształt współczesnego polskiego jazzu. Dzisiejsze sukcesy Leszka Możdżera, Maćka Sikały, Adama Wendta, Sławka Jaskułke, Leszka Kułakowskiego i wielu Innych, wpisane zostały w tło powstających i znikających klubów, koncertów im festiwali.

Ważną częścią książki są rozmowy autora z muzykami i innymi osobami związanymi z wybrzeżowym jazzem. W tych rozmowach i w pamięci autora zostały zapisane wydarzenia anegdotyczne, dzięki którym Jazzowisko Trójmiasta nabiera barw, prowokując i do przemyśleń, i do śmiechu. Dowiadujemy się, w jakich okolicznościach Zbigniew Namysłowski odkrywał Możdżera, ale też, co łączy dixielandowego puzonistę Sucheckiego, klarnecistę Kowalskiego i Możdżera właśnie. Mamy opis dramatycznej walki z czasem, gdy koncert zmierza dixielandowy sekstet w składzie... siedmioosobowym, wieziony wraz z perkusją i kontrabasem taksówką marki Warszawa. Czytamy, jak prominentni dziś muzycy po sukcesie na festiwalu w Krakowie wracają pociągiem do Gdańska, ale pieniędzy wystarcza jedynie na dojazd do Tczewa, i to nie dla wszystkich... Te i wiele innych opisanych wydarzeń powodują, że czytelnik nie czuje ciężaru historii, a raczej - jej lekkość.

Stanisław Danielewicz, publicysta muzyczny, muzyk, DJ, organizator życia muzycznego, wykładowca historii jazzu w Akademii Muzycznej w Gdańsku i tłumacz.
W latach 1964-81 pianista trójmiejskich zespołów jazzowych, m.in. Seaside Dixieland, Second Hand Jazz Band i big-bandu Jerzego Partyki.
W latach 1967-82 prowadził na łamach "Dziennika Bałtyckiego" rubrykę Echa muzyki młodzieżowej poświęconą muzyce rockowej, jednocześnie publikując na łamach polskiej i zagranicznej prasy kulturalnej. W 1982 r., na początku stanu wojennego, zamieszczona w "Dzienniku Bałtyckim" recenzja spowodowała aresztowanie Danielewicza przez SB i pobyt przez ponad 9 miesięcy w areszcie jako "wroga socjalizmu", gdyż zawierała ukryte w akapitach antyreżimowe hasło WRONA SKONA.
W latach 1973-89 Danielewicz był korespondentem brytyjskiego tygodnika "New Musical Express" i relacjonował wydarzenia muzyki rockowej w Europie Wschodniej.
W latach 1975-80 na łamach miesięcznika "Radar" publikował felietony w ramach kolumn Piąty wymiar i Co jest grane?. W latach 1992-93 pełnił funkcję redaktora naczelnego "Tygodnika Muzycznego WOW!!!"
W publicystyce muzycznej i recenzjach prezentuje poglądy niezależne od kolejnych mód i konwenansów.

Tytuł: Jazzowisko Trójmiasta (Historia jazzu w Gdańsku, Gdyni i Sopocie 1945-2010)
Autor: Stanisław Danielewicz
ISBN: 978-83-224-0931-2
Wydawnictwo: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Rok wydania: listopad 2011
Format: 175x240 mm
Oprawa: twarda z obwolutą
Stron: 768 + 6 na notatki
Waga: około 1,425 kg
Cena: + - 99 zł

Serdecznie Dziękuję Pani Paulinie Kabalak





Historia Jazzu w Polsce Krystiana Brodackiego, to książka, na którą polska jazzologia czekała wiele lat. Ponad 670 stron liczy pierwsza monografia obejmująca całą tradycję polskiego jazzu - od lat 20. XX wieku, do współczesności.

Książka w chronologiczny sposób omawia zjawiska i tendencje polskiego jazzu, od lat 20. ubiegłego stulecia, przez coraz liczniejsze kontakty z zagranicą i inspiracje, aż po umocnienie solidnych fundamentów tego rodzaju muzyki w Polsce i zainfekowanie "bakcylem" jazzu nie tylko twórców, ale też całej rzeszy słuchaczy.

W książce znajdziemy wiele cytatów z wypowiedzi muzyków i krytyków muzycznych, co nadaje wydawnictwu wartości naukowej. Obok nich jest też sporo miejsca na pozbawioną naukowości opowieść o dniach minionych.

W Polsce od dawna brakowało tak kompleksowego opracowania dziejów jazzu znad Wisły, Brodacki przybliża je w stylu popularnonaukowym. Jazz to przecież nie tylko płyty i koncerty lecz także sława, rozczarowania, emocje i tęsknoty.

"Historia Jazzu w Polsce" to pierwsza tak obszerna i szczegółowa monografia na temat polskiego jazzu. Dotąd próbę całościowego opisania tych zjawisk podjął Roman Kowal, który zdążył przed śmiercią opracować tylko pierwszy tom swojej pracy.

Krystian BRODACKI publicysta, krytyk, fotograf, pianista, konferansjer. Ukończył Politechnikę Krakowską i Studium Dziennikarskie UW. Autodydakta muzyczny. W latach 1971 – 1978 był kierownikiem artystycznym i organizacyjnym zespołu Asocjacja Hagaw. W latach 1976 – 1977 pełnił funkcję przewodniczącego Sekcji Krytyków PSJ, od 1982 do 1986 r. - wiceprezesa PSJ. W 1980 r. wydał antologię „Polskie ścieżki do jazzu”, a w 1984 monografię „Follow Namysłowski”. Zainicjował i poprowadził Jazz Film Salon, jedyny na świecie konkurs filmów o tematyce jazzowej (1983 – 1991, Łódź, Wrocław, Warszawa, 8 edycji, podczas których pokazano ok. 300 filmów dokumentalnych i fabularnych z całego świata). Jako publicysta muzyczny współpracował z miesięcznikiem „Jazz” (1967 – 1971), „Jazz Forum” (1968 do dziś, w latach 1986 – 1994 zastępca redaktora naczelnego) i z różnymi periodykami, jak „Tygodnik Solidarność”, czy „Musica Jazz” (Mediolan). Prowadził także audycje jazzowe i inne (np. „Rzeczpospolita Narodów”) na falach programów I i III PR, oraz Radia Kraków. W swym dorobku ma kilkaset artykułów i wywiadów o tematyce jazzowej. W 2002 r. opublikował album swych fotografii pt. „Święte Znaki”, zaś w 2010 roku nakładem PWM ukazała się monumentalna „Historia jazzu w Polsce”.

Tytuł: Historia Jazzu w Polsce
Autor: Krystian Brodacki
ISBN: 978-83-224-0917-6
Wydawnictwo: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Rok wydania: listopad 2010
Format: 175x240 mm
Oprawa: twarda z obwolutą
Stron: 676 + 6 na notatki
Waga: około 1,3 kg
Cena: + - 79 zł

Serdecznie Dziękuję Pani Paulinie Kabalak




Oto książka wyjątkowa, pełna pasji i twórczego zapału. Osadzona w szerokim kontekście społeczno-kulturowym, historycznym i politycznym. Mocno nasycona faktami, datami i nazwiskami rozdziały mają za zadanie zabrać Cię w podróż, do której będziesz dobrze przygotowany, tak byś poczuł klimat, w jakim rodził się, dojrzewał i przechodził transformacje jazz. Odkryjesz tu korzenie i ewolucje jazzu oraz biografie najwybitniejszych przedstawicieli tego gatunku. "Historia jazzu" Jacka Meiry (Niedzieli) (18.01.1961 w Rybniku) odkrywa fascynujące historie, postaci i powiązania, które kryją się za wieloma znanymi nagraniami. Jazz, by narodzić się i rozwinąć, potrzebował wielu czynników: bogatej afrykańskiej tradycji, gorączki przebudzenia religijnego, beznadziei niewolnictwa. Książka, podobnie jak sam jazz, będąc syntezą kultur i wielu czynników, zawiera elementy historii, dokumentu, reportażu, biografie i dyskografie. Ubarwiają ją opowieści i anegdoty.

Fundamentem tej pracy jest sięgająca dzieciństwa muzyczna pasja autora. Jej bazą są tysiące poznanych przez niego nagrań, a także spotkania z wieloma muzykami oraz bogate doświadczenia sceniczne i dydaktyczne.

Historię Jazzu. 100 wykładów pragniemy skierować nie tylko do pasjonatów, ekspertów i znawców tematu, ale i stale rosnącego grona słuchaczy.

"Historia Jazzu" to pozycja interesująca i rzetelnie napisana. Z pewnością każdy zainteresowany współczesną kulturą powinien ją mieć. Z nie wszystkimi poglądami w niej wyrażonymi się zgadzam, ale gorąco polecam i zachęcam do lektury.
Tomasz Stańko

"Historia Jazzu" Jacka Niedzieli to spojrzenie na jazz z szerszej perspektywy, pomagające zrozumieć jego historyczny kontekst i funkcję społeczną. To również skarbnica ciekawostek o życiu moich idoli. Czytając tę książkę uzmysłowiłem sobie jak złożonym zjawiskiem jest jazz. Jazz jako uboczny produkt historii oraz zjawisko wynikające ze spotkań konkretnych osób.
Leszek Możdżer

Tytuł: Historia Jazzu
Autor: Jacek Niedziela
ISBN: 978-83-89476-86-9
Wydawnictwo: InfoMAX
Rok wydania: wrzesień 2009
Format: 245x220 mm
Oprawa: miękka lub twarda
Stron: 455
Waga: około 1.2 kg
Cena: + - 59 zł

Serdecznie Dziękuję Pani Joasi Wolczyk




Historia jazzu to jedyna w języku polskim publikacja przedstawiająca szeroko historię jazzu, począwszy od jego powstania aż do roku 2000. Autor – profesor
Andrzej Schmidt (ur. 1922 w Wielkich Oczach, w województwie podkarpackim, w powiecie lubaczowskim) jest pionierem polskiego jazzu, wykładowcą historii jazzu na Akademii Muzycznej w Katowicach, prelegentem i autorem wielu audycji radiowych oraz artykułów w periodykach muzycznych. W niniejszej pozycji przedstawia muzykę jazzową i jej powstanie na szerokim tle historyczno-społecznym.
O dogłębnym potraktowaniu tematu informuje dokładny spis treści:

Część I - Rodowód zawiera rozdziały: Ameryka brytyjska, Muzyka brytyjska w koloniach, Z Afryki Zachodniej do Ameryki, Początek muzyki negro-amerykańskiej, Czarni obywatele i twórcy, Nowy Orlean 1718-1895.

W części II -Krystalizacja i rozwój omówione są zagadnienia dalszej historii jazzu: Okres formatywny, Dojrzewanie i ekspansja, Era jazzu, W cieniu depresji, Okres swingu, Drugi plan swingu, Bebop, Cool i jego odmiany, Hard bop (soul, funky), Lata sześćdziesiąte, Dekada jazz-rocka, Lata osiemdziesiąte, Jazz w Europie, Jazz w Polsce.

Pozycję ubogacają: ponad 400 fotografii, szereg przykładów nutowych ilustrujących poszczególne gatunki i formy muzyczne, wybrana bibliografia, dyskografia oraz indeks nazwisk i nazw.

O popularności i wartości tej publikacji świadczy fakt, iż poprzednie jej wydania, w postaci trzech tomów, zostały szybko wyczerpane.

Obecnie Wydawnictwo POLIHYMNIA przedstawia Państwu jednotomową Historię jazzu, opartą na wcześniejszej, trzytomowej edycji, uzupełnioną i poszerzoną, znacznie bogatszą ikonograficznie i prezentującą szerszy zakres historyczny.

Zaczyna się: Ameryka brytyjska 1. Walka o atlantyckie szlaki, na stronach 10-25,
a kończy Jazz w Polsce 5. Za progiem lat 90. na stronach 551-554

Wprowadzenie autora:

Przeznaczając niniejszą pracę głównie dla polskiego czytelnika, starałem się nie tylko o taki wybór i uporządkowanie materiału by sprzyjało to przejrzystości i perspektywie, lecz również o umieszczenie historii jazzu w szerszym, niż by się mogło wydać konieczne, kontekście....

W książce jest kupon, na zakup w cenie promocyjnej 115 zł kompletu 28 CD "Historii Jazzu" redakcji Andrzeja Schmidta. Jest to ilustracja muzyczna niniejszej książki. (kontakt - e-mail: info@multimedia-polska.pl)

Tytuł: Historia jazzu
Autor: Andrzej Schmidt
ISBN: 978-83-7270-672-2
Wydawnictwo: Wydawnictwo Muzyczne Polihymnia
Rok wydania: czerwiec 2009
Format: 180x250 mm
Oprawa: twarda
Stron: 622
Waga: około 1,2 kg
Cena: + - 98 zł

Serdecznie Dziękuję Panu Janowi Orkiszewskiemu






 
Pokrewne linki
· Więcej o Książki
· Napisane przez agizaj


Najczęściej czytany artykuł o Książki:
Kronika Muzyki Popularnej XX wieku


Oceny artykułu
Wynik głosowania: 4.19
Głosów: 2141


Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Zły



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wyślij ten artykuł do znajomych  Wyślij ten artykuł do znajomych


  
Komentarze są własnością ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść.
Właściel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrzeżone
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, Płytoteka Zbyszka, info z kraju i ze świata
*