Wydawnictwo "Not Alone" to niezwyk³a suma fascynacji muzycznych Krzysztofa Pe³echa . Wroc³awski gitarzysta klasyczny zaprosi³ do pracy nad p³yt± kilkunastu znakomitych artystów z ró¿nych obszarów muzycznych.
Tak stworzony album zaskakuje
ró¿norodno¶ci± brzmieñ i wirtuozeri± gry Krzysztofa Pe³echa.
Do nagrania albumu Krzysztof Pe³ech zaprosi³ artystów z ca³ego ¶wiata, znakomite postaci wspó³czesnej sceny muzycznej (nie tylko gitarowej). Towarzysz± mu: Australijczyk Tommy Emmanuel – mistrz gitary fingerstyle, Marek Napiórkowski – topowy polski gitarzysta jazzowy, Joscho Stephan – pochodz±cy z Niemiec wirtuoz gitary w stylu gypsy jazz, Hiszpan Carlos Piñana – znakomity gitarzysta flamenco z Murcji, Ulisses Rocha z Brazylii, a tak¿e wokalistka zespo³u Mikromusic Natalia Grosiak, m³ody polski pianista jazzowy Kuba P³u¿ek oraz L.U.C – raper, producent i beatbokser, laureat Paszportu Polityki 2010.
Repertuar p³yty obejmuje ró¿ne style: od jazzu, przez pop, muzykê klasyczn± i latynosk±,
flamenco a¿ po hip-hop. Przy wielkim kolorycie, jakim skrzy siê ta muzyka, brzmienie
gitary Krzysztofa Pe³echa zapewni³o jej spójno¶æ formy i stylistyczn± konsekwencjê.
Jeden z najaktywniejszych muzyków swojego pokolenia (rocznik 1970), nieustannie
koncertuj±cy, zarówno jako kameralista, jak i w roli solisty towarzysz±cego orkiestrom
kameralnym i symfonicznym.
Wystêpowa³ m. in. w Niemczech (Filharmonia Berliñska),
USA, Brazylii, Meksyku, RPA, Egipcie, Singapurze, Indonezji, Malezji, Argentynie i Chile,
a do wspó³pracy zapraszali go wybitni kompozytorzy i gitarzy¶ci (m.in. Jorge Morel, Jorge
Cardoso i Tommy Emmanuel).
W ankiecie „Gitarowy Top” og³oszonej przez fachowy magazyn muzyczny „Gitara i Bas” zosta³ trzykrotnie wybrany najlepszym polskim gitarzyst± klasycznym.
Jest wspó³twórc± Wroc³awskiego Towarzystwa Gitarowego i szefem artystycznym
Wroc³awskiego Festiwalu Gitarowego Gitara+ . Jest tak¿e jednym z twórców
miêdzynarodowego Letniego Kursu Gitary w Krzy¿owej . Od pa¼dziernika 2005 prowadzi klasê gitary w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
„Not Alone”
- Za ka¿dy razem, gdy los pozwala³ mi wspólnie muzykowaæ ze znakomitymi artystami z
Polski i ¶wiata, stara³em siê, by po tych spotkaniach pozosta³ jaki¶ ¶lad – mówi Krzysztof Pe³ech – I w koñcu nadszed³ czas, by podzieliæ siê moimi osobistymi „notatkami”.
Powsta³ album jedyny w swoim rodzaju: rozpiêty miêdzy muzycznymi ¶wiatami (klasyka,
flamenco, pop, jazz, muzyka filmowa, nawet hip-hop), wielow±tkowy niczym rozmowa
¶wietnie bawi±cych siê – i bawi±cych t± rozmow± s³uchaczy! – erudytów. To rozrywkowy
slalom pomiêdzy stylami, wirtuozerskie tour de force, a chwilami – piêkny, spokojny
nokturn. Nici±, która ³±czy, zdawa³oby siê, nieprzystaj±ce do siebie elementy, jest
subtelne, pe³ne niuansów brzmienie gitary klasycznej – instrumentu, którego Krzysztof
Pe³ech jest cenionym na ca³ym ¶wiecie mistrzem.
P³ytê otwiera „Soledad” pianisty i kompozytora Marka Wiñskiego. To nowoczesne,
przesycone elektronik± tango – mo¿na je tañczyæ, ale chyba jednak lepiej s³uchaæ w
wygodnym fotelu, bo hipnotyczny rytm i tajemniczo rozwijaj±ca siê melodia zmierzaj± do
ol¶niewaj±cej, fortepianowej solówki Kuby P³u¿ka, jednego z najbardziej obiecuj±cych
artystów swojego pokolenia.
„Dom bez ciebie” z udzia³em Natalii Grosiak to nowa wersja starej piosenki „Nada” argentyñskiego kompozytora Joségo Damesa. Tylko gitara i czu³y, delikatny g³os, ¶piewaj±cy o niechcianej samotno¶ci:
W domu zimno jest bez ciebie
Bez d¼wiêcznego twego ¶miechu
Ptaki odlecia³y gdzie¶
Nawet przesta³ szczekaæ pies
Cicho zimno coraz zimniej
„Danza Brasilera” Jorge Morela to samba – popis nieziemskiej techniki i muzykalno¶ci Australijczyka Tommy’ego Emmanuela, najwybitniejszego z ¿yj±cych arcymistrzów gitary fingerstyle. O to, by muzyka pulsowa³a niczym podczas karnawa³u w Rio, zadba³ perkusjonista Miko³aj „Miki” Wielecki.
„Libertango”. Nie¶miertelny klasyk Astora Piazzolli. Sposób, w jaki Krzysztof Pe³ech i Joscho Stephan z zespo³em (Sebastian Reimann – skrzypce, Volker Kamp – kontrabas) odnajduj± w nim zagubion± w tysi±cach wcze¶niejszych wykonañ g³êbiê, z jak± bieg³o¶ci± oddaj± siê jazzowej – „cygañskiej” -improwizacji , nie pozwala na chwilê oddechu.
Stylizowana „Aria” wspó³czesnego kompozytora z Czech Milana Tesaøa to po³±czenie
starannie zaaran¿owanej partii gitary klasycznej i – kolejny raz na tej p³ycie – jazzowej
improwizacji. Gra Marek Napiórkowski: z fantazj±, finezj± i niezwyk³± melodyczn±
inwencj±.
„Asturias” Isaaca Albéniza. Porywaj±ca fiesta, siedmiominutowy festiwal flamenco, dla wielu najbardziej spektakularny, porywaj±cy fragment p³yty. Obok Pe³echa graj± gitarzysta Carlos Piñana i czarodziej cajónu Miguel Ángel Orengo.
„Teu Sorriso” skomponowa³ Brazylijczyk Ulisses Rocha, on te¿ – wraz z niezawodnym Miko³ajem „Miki” Wieleckim – zagra³ z Krzysztofem Pe³echem tê zabarwion± – a jak¿e! – latynoskim kolorytem instrumentaln± piosenkê.
W „O karuzeli ¿ycia” L.U.C, czyli £ukasz Rostkowski, wykorzysta³ wyimprowizowan±
partiê gitary Krzysztofa Pe³echa. Poci±³ j±, zapêtli³ i korzystaj±c z wygenerowanego w
komputerze rytmu uczyni³ czê¶ci± wyrafinowanego akompaniamentu dla abstrakcyjnego
– a jednocze¶nie porywaj±cego – potoku s³ów. Tak emocjonuj±cego po³±czenia muzyki
klasycznej i hip-hopu jeszcze nikt nie s³ysza³. Banany na twarzy!
„Cavatina” Stanley’a Myersa to przewodni temat ze s³ynnego filmu „£owca Jeleni”.
Krzysztof Pe³ech grywa³ tê melodiê ze swoim zmar³ym niedawno przyjacielem
Jarem± Klichem. Tym razem drug± po³ow± duetu – i ponownie na p³ycie – jest Marek
Napiórkowski. Prosimy przygotowaæ chusteczki.
I na zakoñczenie „Miss You Like Crazy” Amerykanina Pata Kirtleya; w roli g³ównej
– raz jeszcze – gigant gypsy jazzu Joscho Stephan i jego trio. Z szerokim gestem,
bezproblemowo i triumfalnie, niczym szeryf odje¿d¿aj±cy w stronê zachodz±cego s³oñca –
do domu, w którym czeka na niego ta, za któr± tak szaleñczo têskni.
P³yta Not Alone ju¿ od 9 wrze¶nia dostêpna jest w dobrych sklepach muzycznych oraz na
www.sklep.gitara.wroclaw.pl
(Adam Domaga³a - V Records)
|