Keith Jarrett and Charlie Haden († 2014) tworzyli razem niezwyk³± muzykê w najprzeró¿niejszych formacjach. Haden by³ cz³onkiem pierwszego wielkiego tria Jarretta.
Keith Jarrett na pocz±tku swojej kariery z niezwyk³± intuicj± dobiera³ wspó³pracowników, jako niezwykle uzdolniony m³ody wykonawca szuka³ wyzwañ i swobody w kontakcie z muzykami o wiêkszym do¶wiadczeniu. A z Hadenem - kontrabasist±, o którym Ornette Coleman powiedzia³ s³ynne s³owa, ¿e „gra muzykê a nie akompaniuje” - Jarrett móg³ sobie pozwoliæ na wszystko – od swobodnej improwizacji melodycznej, po oryginalne kompozycje i pl±drowanie w amerykañskim repertuarze popularnym.
Skalê wszechstronno¶ci zespo³u poszerzy³ jeszcze saksofonista Dewey Redman, który zosta³ zaproszony do wspó³pracy i w ten sposób powsta³ jeden z najbardziej znacz±cych zespo³ów epoki – „American Quartet”, którego mo¿na s³uchaæ na wielu nagraniach, m.in. s³ynnych produkcjach wytwórni ECM: The Survivors Suite i Eyes of the Heart (oba albumy nagrane w 1975).
Haden wystapi³ tak¿e razem z Janem Garbarkiem i Keithem Jarrettem w albumie Arbour Zena, stanowi±cym wyj±tkowo piêkny zbiór kompozycji Jarretta na orkiestrê smyczkow± i solistów (ostatnio wznowiony na winylu i CD). A kiedy Haden nagra³ swój pierwszy album, w którym wystêpuje jako lider - Closeness (1976), Jarrett do³±czy³ jako jeden z jego partnerów.
Po rozwi±zaniu zespo³u American Quartet drogi Hadena i Jarretta dalej przebiega³y po równoleg³ych torach. Zarówno Jarrett, w swoim nowym zespole z Garym Peacockiem i Jackiem DeJohnette jak i Haden graj±cy w za³o¿onym przez siebie zespole Quartet West z Erniem Wattsem, Alanem Broadbentem i Larancem Marable spogl±dali na tradycyjny ¶wiat jazzu ze wspó³czesnej perspektywy.
W pocz±tku 2007 Jarrett zosta³ zaproszony do podzielenia siê swoimi wspomnieniami na planie dokumentalnego filmu „Rambling Boy” w re¿yserii Reto Caduffa po¶wiêconego ¿yciu Hadena. Przy tej okazji muzycy mieli okazjê znowu pograæ razem, co da³o im wielka satysfakcjê. Jarrett zaprosi³ Hadena na nagrania do swojego domu na cztery dni w marcu 2007. Efektem tej pracy by³ album Jasmine a teraz Last Dance, z programem wybranym przez obu muzyków.
Repertuar tego projektu duetowego zosta³ rozszerzony o klasyczne utwory jazzowe, takie jak „Round Midnight” Theloniousa Monka i ¿ywy „Dance Of The Infidels” Buda Powella. Jednak w albumie dominuj± pie¶ni o mi³o¶ci, delikatne wersje takich utworów jak „My Old Flame”, „My Ship”, „It Might As Well Be Spring”, „Everything Happens To Me” i „Every Time We Say Goodbye” oraz nowe opracowania „Where Can I Go Without You” i „Goodbye” - równie wzruszaj±ce jak utwory z albumu Jasmine. „Kiedy gramy razem to tak, jakby¶my razem ¶piewali” mówi Jarrett o ponownym spotkaniu z Hadenem. Sens utworów jest zachowany, a znaczenie tekstu jest podkre¶lone przez linie melodyczne. Jak to uj±³ Charlie Haden: „Keith umie s³uchaæ i ja te¿ s³ucham. To ca³a tajemnica. Wszystko polega na s³uchaniu”.
(Patrycja Kowalska - Universal Music Polska)
|