
Internet jest dla prawie po³owy Polaków g³ównym ¼ród³em pozyskiwania muzyki. Blisko 60 procent konsumentów w wieku 15-50 lat w ogóle nie kupuje ju¿ p³yt CD, a internet sta³ siê g³ównym miejscem zdobywania muzyki dla 42 procent respondentów – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie
NuPlays.pl
Internet i ró¿nica pokoleñ
Raport z badañ zleconych przez NuPlays - serwis oferuj±cy pliki i gad¿ety muzyczne oraz transmisje na ¿ywo z koncertów - pokazuje,jak ogromne znaczenie dla funkcjonowania przemys³u muzycznego w Polsce ma dzisiaj internet. Wskazuje równie¿ na zainteresowanie Polaków wydarzeniami muzycznymi na ¿ywo, takimi jak koncerty i festiwale.
Badanie wyra¼nie uwydatnia ró¿nicê pokoleniow± jaka rysuje siê odno¶nie sposobu korzystania z muzyki – dla osób przed 30. rokiem ¿ycia liczy siê przede wszystkim internet i nowe technologie. Natomiast osoby, które przekroczy³y tê granicê wiekow± ci±gle chêtniej siêgaj± po CD, a nawet po p³yty winylowe. Raport wychwytuje tak¿e wiêksz± sk³onno¶æ osób reprezentuj±cych tê grupê wiekow± (35-50 lat) do p³acenia za muzykê. O ile w populacji do 24. roku ¿ycia a¿ 50 procent badanych ¶ci±ga muzykê za darmo z sieci, to w¶ród osób, które przekroczy³y 35 lat po³owa nadal kupuje p³yty CD w tradycyjnych sklepach muzycznych lub sklepach internetowych.
Sieæ g³ównym ¼ród³em muzyki, ale za darmo
Warto przy tym odnotowaæ, ¿e w grupie 42 procent Polaków, którzy zdeklarowali, ¿e sieæ jest ich g³ównym ¼ród³em pozyskiwania muzyki, nie p³aci za ni± dok³adnie jedna trzecia (33 procent). Jednak tyle samo procent deklaruje kupowanie p³yt CD i plików muzycznych mp3. W najm³odszej grupie badanych (15-24 lata) odsetek ten wynosi ponad 50 procent. A¿ 57 procent badanych w ogóle nie kupuje ju¿ p³yt CD, a odsetek osób, które wydaj± na ten cel wiêcej ni¿ 200 z³ miesiêcznie wynosi tylko 1 procent.
Koncerty maj± siê dobrze
Raport NuPlays pokazuje równie¿, ¿e Polacy do¶æ chêtnie wydaj± pieni±dze na koncerty. Uczestnictwo w ró¿nego rodzaju p³atnych imprezach muzycznych na ¿ywo deklaruje blisko 20 procentów badanych, przy czym prawie jedna trzecia z nich (32 procent) przeznacza na bilety co najmniej 100 z³ miesiêcznie.
Badanie potwierdza tak¿e, ¿e wróci³a moda na kolekcjonowanie p³yt winylowych. S± one obiektem zainteresowania dla ponad 5 procent uczestników badania, przy czym najchêtniej siêgaj± po nie osoby po 35. roku ¿ycia. Blisko 70 procent kupuj±cych, na czarne p³yty wydaje powy¿ej 20 z³ miesiêcznie (co jest zrozumia³e ze wzglêdu na wysok± cenê tych no¶ników).
Streaming tak, ale bez abonamentu
Co ciekawe, na pytanie o korzystanie z serwisów streamingowych prawie co pi±ty badany (17 procent) odpowiedzia³, ¿e korzysta z tej formy pozyskiwania muzyki. Jednak tylko 2% wszystkich badanych zdeklarowa³o, ¿e ma wykupiony abonament w tego typu serwisie i jest on g³ównym ¼ród³em pozyskiwania przez niego muzyki.
Raport przygotowany zosta³ na podstawie wyników badania przeprowadzonego przez Interaktywny Instytut Badañ Rynkowych. Badanie zosta³o przeprowadzone w grudniu 2013 roku z wykorzystaniem ankiety internetowej technik± RTS. Analiz± objêto grupê 800 osób w wieku 15-50 lat.
***
O NuPlays
NuPlays to internetowy serwis stanowi±cy po³±czenie internetowego sklepu z MP3 i platformy sprzeda¿owej dla artystów i wytwórni. Umo¿liwia sprzeda¿ muzyki oraz dowolnych gad¿etów i us³ug z ni± zwi±zanych: ubrañ, CD, winyli, koncertów, us³ug i przedmiotów kolekcjonerskich.
Serwis umo¿liwia tak¿e odp³atne transmitowanie koncertów na ¿ywo przez internet do fanów w dowolnym miejscu na ¶wiecie.
Dla artystów, którzy jeszcze nie maj± swoich gad¿etów, NuPlays udostêpnia us³ugê NuPlays On Demand: koszulki, które produkuj± i dostarczaj± siê same wprost do fanów!
Pe³ny komunikat w biurze prasowym
(Paulina Leszczyk - NuPlays )
|