Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

Listopad w ECM
Wys³ano dnia 25-11-2013 o godz. 01:40:31
Temat: Info
Info S± takie momenty, kiedy artysta dokonuje swoistego powrotu. Premiera p³yty "Baida" Ralpha Alessiego – jego debiut w ECM jako lidera zespo³u – jest w³a¶nie takim powrotem, choæ ostatnia aktywno¶æ artysty nie wskazuje na jakiekolwiek zmêczenie czy zastój twórczy.

Zwany „muzykiem nad muzyków”, pierwszoligowy nowojorski trêbacz znany jest z tego, ¿e potrafi zagraæ wszystko. Z jego talentu jako improwizatora czerpa³y m.in. zespo³y Steve’a Colemana, Uri Caine’a, Raviego Coltrane’a, Freda Herscha i Dona Byrona. Ale na obecnej p³ycie Alessi zdaje siê tworzyæ co¶ zupe³nie innego. G³êbia i potencja³ melodyczny tego albumu bez w±tpienia s± w stanie przyci±gn±æ jeszcze wiêksze grono s³uchaczy. Aby wydobyæ ca³y potencja³ ze swych kompozycji, Alessi zaprosi³ do wspó³pracy Jasona Morana (fortepian), Drew Gressa (bas) i Nasheeta Waitsa (bêbny). Kwartet wirtuozów gra tu z niebywa³± finezj±, choæ z muzyki tej p³ynie równie¿ wielka si³a i moc. Na jej tle srebrna tr±bka Alessiego snuje g³êbokie, poruszaj±ce melodie. „New York Times” pisa³: „to ksiê¿ycowa pe³nia blasku”.

Ralph Alessi CD "Baida"
premiera: 12 listopada 2013

Tracklista:

1 Baida
2 Chuck Barris
3 Gobble Goblins
4 In-Flight Entertainment
5 Sanity
6 Maria Lydia
7 Shank
8 I Go, You Go
9 Throwing Like A Girl
10 11/1/10
11 Baida (reprise)

Ralph Alessi: tr±bka
Jason Moran: fortepian
Drew Gress: kontrabas
Nasheet Waits: bêbny


S³awa pierwszego albumu kwartetu za³o¿onego przez saksofonistê i kompozytora, Tima Berne’a , wykroczy³a daleko poza oczekiwania muzyków: „All About Jazz” nazwa³ artystyczne dokonania grupy muzyk± „nieprzewidywaln± i ¶wie¿±”, a „The Guardian” okre¶li³ j± jako „lekcjê równowagi pomiêdzy kompozycj± i improwizacj± tego akustycznego sk³adu”.

Album DownBeat znalaz³ siê w najlepszej dziesi±tce premier 2012 r., a krytyk „New York Timesa”, Nate Chinen, wymieni³ go jako swój prywatny numer 1. „Jazzwise” podkre¶li³ rangê Snakeoil, pisz±c o nim jako o projekcie „pe³nokrwistym i przepe³nionym m±dro¶ci±”. Podbudowany pozytywn± recepcj± zespó³ wzbi³ siê na wy¿yny swych mo¿liwo¶ci na drugim kr±¿ku wydanym w ECM zatytu³owanym Shadow Man. Razem od ponad czterech lat, Berne i jego wywodz±cy siê z nowojorscy muzycy – pianista Matt Mitchell, klarnecista Oscar Noriega i perkusista Ches Smith – potwierdzaj± wcze¶niejsze oceny, udowadniaj±c, ¿e miêdzy nimi istnieje co¶ w rodzaju muzycznej telepatii. Sze¶æ utworów wchodz±cych w sk³ad albumu Shadow Man to zestaw na równi duchowy i racjonalny, to mieszanka dynamiki i przejmuj±cego liryzmu, arcyciekawych kontrapunktów i intryguj±cej harmonii, splot detalu i ca³o¶ci. Album ten jest du¿ym do¶wiadczeniem dla zmys³ów, ujmuj±cym i poruszaj±cym wyobra¼niê.

Tim Berne’s Snakeoil CD "Shadow Man"
premiera: 12 listopada 2013

Tracklista:

1 Son Of Not So Sure
2 Static
3 Psalm
4 OC/DC
5 Socket
6 Cornered (Duck)

Tim Berne: saksofon altowy
Oscar Noriega: klarnet, klarnet basowy
Matt Mitchell: fortepian
Ches Smith: bêbny, wibrafon, perkusja


Album Il Pergolese po¶wiêcony jest osiemnastowiecznemu kompozytorowi, Giovanniemu Battiscie Pergolesiemu (1710-1736), który szczególn± atencj± darzy³ nie tylko wysok± sztukê, ale i muzykê popularn± wykonywan± w swoim czasie w Neapolu.

Tekst Stabat Mater – przet³umaczony na dialekt neapolitañski przez Mariê Piê De Vito – jak i arie operowe, przekszta³cone zosta³y w piosenki, pe³ne ¿ywej narracji opowie¶ci umo¿liwiaj±ce reinterpretacjê muzyki Pergolesiego. Aran¿acje François Couturiera poszerzy³y sztywne struktury Pergolesiego, robi±c miejsce improwizacji. To prawdziwy projekt zespo³owy, dialog tocz±cy siê miêdzy brzmieniem akustycznym, rytmik± bêbnów i idiofonów a elektronicznymi samplami. Struktury brzmieniowe gêstniej± dziêki bogactwu instrumentalnych kontrapunktów albo rozmywaj± siê w elektronicznym pejza¿u d¼wiêkowym, w barwnych, perkusyjnych liniach. Wiolonczela staje siê g³osem, a g³os – pe³noprawnym instrumentem. Projekt zosta³ zamówiony przez Festiwal Pergolesiego-Spontiniego w Jesi w 2011 roku. Obecna wersja zosta³a zarejestrowana w Lugano w grudniu 2012 i wyprodukowana przez Manfreda Eichera.

Various CD "Il Pergolese"
premiera: 12 listopada 2013

Tracklista:

1 Ogne pena cchiù spietata
2 Amen
Fac Ut Portem
3 Sinfonia for violoncello
4 Chi disse ca la femmena
5 Tre giorni son che Nina
6 Fremente
7 In compagnia d'amore I
8 In compagnia d'amore II
9 Dolente

Maria Pia De Vito: g³os
François Couturier: fortepian
Anja Lechner: wiolonczela
Michele Rabbia: perkusja, elektronika


Pierwsza p³yta dla ECM New Series Momo Kodamy to hipnotyczna podró¿ wiod±ca od migotliwych p³aszczyzn Miroirs, przez cykl fortepianowy Ravela z lat 1904- 45 do Fauvette des jardins Oliviera Messiaena (z 1970), pó¼nego arcydzie³a muzyki fortepianowej autorstwa tego kompozytora-wizjonera.

Spojrzenie Kodamy na ¶wiaty d¼wiêkowe Messiaena jest pokrewne wzglêdem postawy etyczno- estetycznej tego kompozytora. Podobnie jak on postrzega naturê na sposób religijny, ¶piew ptaków odbiera jako duchow± rado¶æ, do¶wiadczan± poprzez figury fortepianowe. Wymienione kompozycje uzupe³nia Rain Tree Sketches Toru Takemitsu (1982), muzyka Wschodu wzbogacona wp³ywem zachodniego eksperymentalizmu. „Pocz±tkowe takty” – pisze Hans-Klaus Jungheinrich w tek¶cie do³±czonym do p³yty – „ewokuj± nie tylko progresje akordowe Messiaena, ale te¿ przywo³uj± wytworno¶æ muzyki Ravela”.

Momo Kodama CD "La vallée des cloches"
premiera: 12 listopada 2013

Tracklista:

Miroirs
1 Noctuelles
2 Oiseaux tristes
3 Une barque sur l’océan
4 Alborada del gracioso
5 La vallée des cloches
6 Rain Tree Sketch
7 La fauvette des jardins

Maurice Ravel - Miroirs
Toru Takemitsu - Rain Tree Sketch
Olivier Messiaen - La fauvette des jardins

Momo Kodama: fortepian


Ensemble Belcanto wydany przez ECM. Podczas gdy na pierwszym znalaz³y siê kompozycje wspó³czesnych twórców, obecny po¶wiêcony zosta³ w ca³o¶ci Ordo Virtutum Hildegardy z Bingen. Dzie³o napisane ok. 1150 r. uznawane jest za pierwsz± tak du¿ych rozmiarów kompozycjê napisan± poza g³ównym w ¶redniowieczu nurtem twórczo¶ci mszalnej. W swojej interpretacji, jak podkre¶la lider zespo³u Belcanto, Dietburg Spohr, nie trzyma siê ¶ci¶le historycznej dos³owno¶ci. Zespó³ traktuje Ordo jakby to by³a kompozycja napisana specjalnie dla niego. „Starali¶my siê wyj±æ dzie³o Hildegardy z mistyczno-ezoterycznego kontekstu i podkre¶liæ te elementy, które pozwalaj± nam my¶leæ o niej jako samodzielnej kobiecie i kompozytorce”.

Hildegard von bingen CD "ORDO VIRTUTUM"
premiera: 12 listopada 2013

Tracklista:

1 Patriarchae Et Prophetae
2 Patriarchae Et Prophetae
3 Querela Animarum In Carne Positarum
4 Felix Anima
5 Felix Anima
6 Sed Gravata Anima Conqueritur
7 Anima Illa
8 Scientia Dei Ad Animam Illam
9 Infelix Anima
10 Scientia Dei
11 Anima Illa
12 Strepitus Diabolo Ad Animam Illam
13 Diabolus
14 Humilitas
15 Humilitas
16 Humilitas

Ensemble Belcanto
Dietburg Spohr

Andrea Baader: sopran
Martina Scharstein: sopran
Edith Murasov: mezzosopran
Dietburg Spohr: mezzosopran
Rica Rauch: alt
Benjamin Cromme: narrator
Lilith Reid: narrator
Selina Drews: sopran


“Arborescence” to s³owo, które opisuje proces wzrostu, wyra¿a ideê kierunkowo¶ci procesu jako ruchu w stronê przysz³o¶ci i jednocze¶nie zdolno¶æ organizmu do stopniowej adaptacji. Podobnie, jak drzewo – korzenie i ga³êzie siêgaj± w g³±b i na boki, wciskaj± siê wszêdzie, gdzie jest to mo¿liwe, pod±¿aj± w kierunku wody i s³oñca.

Laureat wielu nagród, amerykañski pianista, Aaron Parks , zatytu³owa³ swój album Arborescence ze wzglêdu na muzykê, która jest owocem solowej sesji. Tytu³ okre¶li³ z góry kierunek muzycznych poszukiwañ. Kompozycje ewoluuj± jak ¿ywe organizmy - mówi±c s³owami artysty. „Muzyka staje siê ¿yw± istot± i pod±¿a tam, gdzie sama chce, podobnie, jak czyni± to ro¶liny”. Us³yszeæ mo¿na w jego utworach echa muzyki Arvo Parta, Paula Bleya, Erika Satie czy Kenny’ego Wheelra, ale Arborescence jest ostatecznie czym¶ bardziej osobistym i indywidualnym, nagranym w ciep³ej, wype³nionej s³abym ¶wiat³em przestrzeni Mechanics Hall w Worcester w Massachusetts. Ws³uchuj±c siê w tê muzykê, us³yszeæ mo¿na Parka nuc±cego fragmenty melodii, tak jakby gra³ swe kompozycje w domu, dla siebie. To muzyczna poezja, „w mniejszym stopniu ¶wiadomie zaplanowana” , a w wiêkszym - „na po³y zapamiêtana, na po³y wy¶niona”.

Aaron Parks CD "Arborescence"
premiera: 12 listopada 2013

Tracklista:

1 Asleep In The Forest
2 Toward Awakening
3 Past Presence
4 Elsewhere
5 In Pursuit
6 Squirrels
7 Branchings
8 River Ways
9 A Curious Bloom
10 Reverie
11 Homestead

Aaron Parks: fortepian


The Zehetmair Quartett, jeden z najciekawszych kwartetów smyczkowych obecnych czasów, prezentuje na obecnej p³ycie bardzo bogaty program.

Podwójny album rozpoczyna op. 135 Beethovena, a koñczy pe³en inwencji II Kwartet smyczkowy Heinza Holligera, kompozycja napisana specjalnie dla tego zespo³u. Rzadko wykonywany Kwartet c-moll Brucknera jest, jak mówi Thomas Zehetmair, zarówno poruszaj±cy, jak i podnosz±cy na duchu. Trzy kompozycje – Beethovena, Brucknera i Holligera – nagrane zosta³y w 2010 roku w Zurychu. II Kwartet Hartmanna – „dramat przesi±kniêty nostalgi± i wielk± m±dro¶ci±” – zespó³ zarejestrowa³ w 2002 roku jeszcze w poprzednim sk³adzie. Interpretacji tej nigdy, a¿ do dnia dzisiejszego, nie wydano. By³ to ostatni album Zehetmair Quartett, na którym wyst±pi³a wiolonczelistka i wspó³za³o¿ycielka zespo³u, Françoise Groben (1965-2011). „Jej energia i kreatywno¶æ zadecydowa³y o naszym dalszym rozwoju i pierwszych sukcesach. Nowy album dedykujemy jej pamiêci”.

Zehetmair Quartett CD "Beethoven Bruckner Hartmann Holliger"
premiera: 12 listopada 2013

CD 1
Streichquartett Nr. 16 op. 135
1 I Allegretto
2 II Vivace
3 III Assai lento, cantante e tranquillo
4 IV Der schwer gefaßte Entschluß.
„Muß es sein? Es muß sein“
Grave, ma non troppo tratto – Allegro

Streichquartett c-Moll WAB 111
5 I Allegro moderato
6 II Andante
7 III Scherzo: Presto – Trio
8 IV Rondo: Schnell

CD 2
Streichquartett Nr 2
Für meine Frau Elisabeth
1 I Langsam –
Äußerst lebhaft und sehr energisch
2 II Andantino (Sehr ausdrucksvoll)
3 III Presto

4 Streichquartett Nr 2 (2007)
To Elliott Carter

I molto energico, impetuoso
II moderato („...wie Wolken um die Zeiten legt...“, Hölderlin / Scardanelli)
III Adagio (figurierter Kanon)
IV flimmernd (perpetuum mobile)
V Heterophonien („...wie Wolken um die Zeiten legt...“, Hölderlin / Scardanelli)
VI 12-stimmiger Epilog in 3 Teilen
(„singbarer Rest“, P. Celan)

Ludwig van Beethoven Streichquartett F-Dur
Anton Bruckner Streichquartett c-Moll
Heinz Holliger Streichquartett Nr. 2

Thomas Zehetmair, Kuba Jakowicz: skrzypce; Ruth Killius: altówka; Ursula Smith: wiolonczela

Karl Amadeus Hartmann Streichquartett Nr. 2

Thomas Zehetmair, Matthias Metzger: skrzypce; Ruth Killius: altówka; Françoise Groben: wiolonczela

(Patrycja Kowalska - Universal Music Polska)



 
Pokrewne linki
· Wiêcej o Info
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Info:
Beyoncé Knowles pozwana o plagiat


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 4.04
G³osów: 148


Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*