Album Keller Quartet ³±czy muzyczne ¶wiaty, z jednej strony naznaczony tonalno¶ci± Molto Adagio z I Kwartetu smyczkowego Samuela Barbera, z drugiej – kre¶lony nieskoñczon± zmienno¶ci± tonaln± pierwszych dwóch kwartetów György Ligetiego.
W po³owie XX wieku Barber i Ligeti postrzegani byli jako reprezentanci formacji kompozytorskich ca³kowicie sobie przeciwstawnych. „Ligeti odrzuca³ wszystko, co stanowi³o fundamenty twórczo¶ci Barbera”, zauwa¿a Paul Griffiths w tek¶cie opublikowanym w ksi±¿ce p³ytowej. Z dzisiejszej perspektywy obaj twórcy reprezentuj± przesz³o¶æ, a ich wzajemne relacje mo¿na dzi¶ analizowaæ m.in. w tym i jemu podobnych zestawieniach. „Mimo ¿e fizycznie utrwaleni przez nagranie, ich muzyka jest aktualizowana wci±¿ na nowo przez wykonawców poszukuj±cych wspólnych motywów dobitnie pokazuj±cych pokrewieñstwo ekspresji tak u Ligetiego, jak i Barbera. Lamentacyjno¶æ, jak siê okazuje, wspólna jest obu twórcom”.
Pierwsze nagranie z zawartych na p³ycie zrealizowano w 2007 r. w pierwsz± rocznicê ¶mierci Ligetiego. Czo³owy wêgierski kwartet z³o¿y³ tym samym ho³d wielkiemu wêgierskiemu twórcy. W 2011 r. zarejestrowano drugi kwartet Ligetiego. W tym zestawieniu widzimy równie¿ zmiany, jakie zasz³y w toku lat w sk³adzie i brzmieniu zespo³u Andrasa Kellera. W II kwartecie Ligetiego s³yszymy Zsófiê Környei, jedn± z najlepszych skrzypaczek swojej generacji, która zast±pi³a w Keller Quartet Janos Pilz.
Keller Quartett CD Ligeti Sonatas and Barber Adagio (2013)
Tracklista: (czas: 52:56)
1. String Quartet No. 1 (1953-54) (22:08)
Métamorphoses nocturnes
2. Molto adagio (7:42)
from: String Quartet op. 11 (1935-36)
String Quartet No. 2 (1968)
3. I Allegro nervoso (4:50)
4. II Sostenuto, molto calmo (4:48)
5. III Come un meccanismo di precisione (3:36)
6. IV Presto furioso, brutale, tumultuoso (2:10)
7. V Allegro con delicatezza – stets sehr mild (5:36)
(Patrycja Kowalska - Universal Music Polska)
|