Ka¿dego roku na ca³ym ¶wiecie kilka milionów kobiet jest porywanych i sprzedawanych do agencji towarzyskich, maltretowanych i zmuszanych do pracy wbrew w³asnej woli. Czêsto padaj± one ofiar± przemocy seksualnej, a ich prawa obywatelskie s± nagminnie ³amane.
Niezale¿na Fundacja MTV Europe do Walki z Wykorzystywaniem i Handlem Lud¼mi zosta³a powo³ana, aby aktywnie zwalczaæ ten nielegalny proceder, u¶wiadomiæ m³odym ludziom zagro¿enia, na jakie s± nara¿eni oraz szerzyæ w¶ród nich ¶wiadomo¶æ istnienia tego problemu.
Handel lud¼mi to jeden z najwiêkszych, obok AIDS i terroryzmu, problemów XXI-go wieku. Jego ofiarami padaj± w wiêkszo¶ci m³ode kobiety, które wbrew w³asnej woli zmuszane s± do prostytucji, ¿ebrania na ulicach, przymusowego zawierania ma³¿eñstw i ciê¿kiej pracy fizycznej. „Wspó³czesne niewolnictwo” jest wyj±tkowo intratnym procederem, przynosz±cym rocznie oko³o 23 miliardów dolarów „zysku”. To jedyne przestêpstwo, gdzie sprawcy pozostaj± niemal ca³kowicie bezkarni. Wyroki, nawet, je¶li zapadaj±, rzadko s± egzekwowane.
MTV, znana z aktywnego wspierania akcji pro-spo³ecznych, i tym razem nie pozosta³a obojêtna wobec problemu. Dziêki dotacjom rz±dów USA i Szwecji najpopularniejsza stacja muzyczna na ¶wiecie rozpoczyna kampaniê o nazwie EXIT Campaign, która w swoim za³o¿eniu ma zwróciæ uwagê m³odych ludzi na zagro¿enia, czyhaj±ce na nich we wspó³czesnym ¶wiecie oraz sk³oniæ ich do wziêcia czynnego udzia³u w kampanii.
Akcjê MTV EXIT aktywnie wspiera Angelina Jolie, aktorka znana nie tylko z osi±gniêæ w dziedzinie filmu, ale te¿ z udzia³u w wielu akcjach charytatywnych. „Mam nadziejê, ¿e akcja MTV EXIT u¶wiadomi m³odym ludziom, na jakie niebezpieczeñstwa s± nara¿eni i pomo¿e im w podejmowaniu ¶wiadomych decyzji w doros³ym ¿yciu. Uwa¿am, ¿e ka¿dy z nas powinien wnie¶æ osobisty wk³ad w pomoc ofiarom tego przestêpczego procederu” – powiedzia³a Jolie.
Jedn± z podstawowych metod walki bêdzie produkowana przez MTV seria filmów dokumentalnych oraz kampania reklamowa, emitowana w mediach w ca³ej Europie. MTV aktywnie wspiera równie¿ organizacje, walcz±ce z handlem kobietami oraz utworzy³a specjaln± stronê internetow± po¶wiêcon± fundacji: www.mtvexit.org, dostêpn± w 14 jêzykach, w tym w polskim.
Pierwszy trzydziestominutowy film dokumentalny ma zostaæ wyemitowany przez wszystkie europejskie kana³y MTV ju¿ 10 lutego. MTV Polska rozpocznie emisjê programu o 21:00. Powtórki 17 i 23 lutego o 21:30.
(MTV Polska)
|