Max Richter prezentuje nowy, przełomowy projekt ''Voices''!
Data: 01-08-2020 o godz. 19:38:16
Temat: Info


Maxa Richtera prezentuje nowy, przełomowy projekt "Voices"! Muzyczne i techniczne osiągnięcie, poprzedzone 10 latami przygotowań. "Odwrócona" orkiestra, wielojęzykowe narracje i recytacja Kiki Layne!



„Podoba mi się idea utworu muzycznego jako miejsca do namysłu, a w chwili obecnej wszyscy musimy sobie wiele rzeczy przemyśleć.”Max Richter.

Ponad dekadę od narodzin koncepcji, kompozytor Max Richter ogłasza wydanie „VOICES” – nowego przełomowego projektu muzycznego inspirowanego Powszechną Deklaracją Praw Człowieka. Pierwszy singel z tego podnoszącego na duchu dzieła, które autor opisuje jako „miejsce do namysłu i refleksji”, ukazał się 26 czerwca nakładem Decca Records. Pochodzi on z najnowszego albumu tego awangardowego artysty, którego nagrań odsłuchano miliardy razy i który stoi za rewolucyjną kompozycją „SLEEP” z 2015 roku, rozwijającą się nieustannie od pięciu lat, czego owocem jest powstanie nowej aplikacji. Dostępna do pobrania aplikacja pozwala słuchaczom zanurzyć się ponownie w ośmiogodzinnym nagraniu, wydanym nakładem Deutsche Grammophon, w postaci specjalnie stworzonych sesji muzycznych na potrzeby skupienia, medytacji i snu. W sercu obydwu tych projektów leży głębokie poczucie jedności globalnej społeczności, zrodzone z obecnego na przestrzeni całej kariery Richtera postrzegania muzyki jako formy aktywizmu i jego pragnienia zjednoczenia publiczności na całym świecie.

(Max Richter / fot. Mike Terry)

W czasie dramatycznej globalnej przemiany, „VOICES” oferuje muzyczne przesłanie nadziei. Max Richter zaprosił ludzi z całego świata, by współtworzyli to dzieło poprzez odczytanie Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, co zostało wplecione w nagranie w wykonaniu „odwróconej” orkiestry. Artysta otrzymał setki zgłoszeń w ponad 70 językach. Melorecytacje budują głosowy pejzaż, przez który płynie muzyka: są one tytułowymi GŁOSAMI.

Max mówi: "Ważne dla mnie jest to, że GŁOSAMI nie są aktorzy ale zwykli ludzie. Ich deklamacje są niewiarygodnie przejmujące.”

Przy projekcie artysta współpracował z laureatką nagrody BAFTA Yulią Mahr, która stworzyła przejmujące video do dwóch pierwszych singli: ‘All Human Beings’ i 'Mercy'. Julia Mahr i Max Richter pracują razem od ponad 25 lat w domowym Studio Richter Mahr, a obrazy stworzone do VOICES to przedsmak większgo projektu filmowego, który zaprezentowany będzie pod koniec roku

Wyjaśniając koncepcję, jaka się kryje się za projektem VOICES, Richter mówi: „Pierwsze słowa deklaracji sporządzonej w 1948 roku, brzmią: >Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi pod względem swej godności i swych praw<. Te inspirujące słowa są naczelną zasadą całej deklaracji, ale patrząc na świat, jaki tworzyliśmy przez dziesięciolecia, odkąd zostały napisane, jasne jest, że je zapomnieliśmy. Ostatnie brutalne wydarzenia w Stanach Zjednoczonych, które doprowadziły do tragicznej śmierci George'a Floyda i Breonny Taylor, jak również inne niezliczone nadużycia na całym świecie, są tego dowodem. W takich chwilach łatwo stracić nadzieję, jednak tak samo, jak problemy naszego świata są naszym własnym dziełem, takie też mogą być ich rozwiązania. Choć przeszłości nie da się zmienić, to przyszłość jest w naszych rękach, a deklaracja przedstawia podnoszącą na duchu wizję lepszego i sprawiedliwszego świata, który jest w naszym zasięgu, jeśli go wybierzemy. VOICES to muzyczna przestrzeń stworzona do ponownego połączenia się z tymi inspirującymi zasadami, a poruszające video autorstwa Yulii Mahr przedstawia tę inspirację w piękny sposób, zapowiadając jej pełnometrażowy film o naszym projekcie.”

Przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych w 1948 roku jako bezpośrednia reakcja na wydarzenia II wojny światowej, Powszechna Deklaracja Praw Człowieka została sporządzona przez grupę filozofów, artystów i myślicieli zwołanych przez Eleanor Roosevelt, by odpowiedzieć na fundamentalne pytania tamtych czasów. Jej głos można usłyszeć na początku „VOICES”, we włączonym przez Richtera do utworu nagraniu preambuły Deklaracji z 1949 roku. Obok głosu Roosevelt oraz głosów zarejestrowanych przez publiczność z całego świata, pojawia się również narracja cenionej amerykańskiej aktorki Kiki Layne (znanej z filmu „Gdyby ulica Beale umiała mówić”), której wyrazisty tembr głosu uzupełnia chóralny, orkiestrowy i elektroniczny pejzaż dźwiękowy.

Max Richter wyjaśnia: „Podoba mi się idea utworu muzycznego jako miejsca do namysłu, a w chwili obecnej wszyscy musimy sobie wiele rzeczy przemyśleć. Żyjemy w niezwykle trudnych czasach i patrząc na świat, który stworzyliśmy, łatwo stracić nadzieję i poczuć złość. Ale, tak jak przyczyniliśmy się do powstania problemów, z którymi się teraz borykamy, tak ich rozwiązania są w naszym zasięgu, i Powszechna Deklaracja Praw Człowieka jest czymś, co pokazuje nam właściwy kierunek. Choć Deklaracja nie jest dokumentem idealnym, inspiruje wizję lepszego i bardziej przyjaznego świata”.

„VOICES” to dziewiąty album studyjny Maxa Richtera, będący kontynuacją tak pionierskich nagrań jak „Memoryhouse” (2002), „The Blue Notebooks” (2004), „Infra” (2010), „Recomposed: Vivaldi - The Four Seasons” (2012) oraz „SLEEP” (2015). Po pięciu latach od wydania, album „SLEEP” jest wciąż ogólnoświatowym fenomenem: w marcu wrócił na 1. miejsce klasycznej listy amerykańskiego Billboardu; w kwietniu był transmitowany w całości przez stacje radiowe na całym świecie; i przekroczył dotychczas 450 milionów odsłuchań.

Max Richter nadal przesuwa granice muzyki, sztuki i technologii – tworząc nowe ścieżki twórcze, aby dotrzeć do słuchaczy na całym świecie. Te nowe projekty są nie tylko kolejną odsłoną jego niezwykłego talentu, ale także wezwaniem do kontemplacji i docenienia wartości wspólnoty w tych trudnych czasach.

Max Richter
"Voices"
℗ A Decca Records Release; ℗ 2020 Universal Music Operations Limited
Lista utworów: (czas. 107:10)
Premiera: 31 lipca 2020

Płyta 1

1. Richter: All Human Beings (6:16)
2. Richter: Origins (3:55)
3. Richter: Journey Piece (2:22)
4. Richter: Chorale (11:23)
5. Richter: Hypocognition (1:05)
6. Richter: Prelude 6 (3:21)
7. Richter: Murmuration (8:16)
8. Richter: Cartography (4:15)
9. Richter: Little Requiems (7:44)
10. Richter: Mercy (5:28)

Płyta 2

1. Richter: All Human Beings (Voiceless Mix) (6:00)
2. Richter: Origins (Voiceless Mix) (3:49)
3. Richter: Journey Piece (Voiceless Mix) (2:16)
4. Richter: Chorale (Voiceless Mix) (11:13)
5. Richter: Hypocognition (Voiceless Mix) (1:15)
6. Richter: Prelude 6 (Voiceless Mix) (3:21)
7. Richter: Murmuration (Voiceless Mix) (7:39)
8. Richter: Cartography (Voiceless Mix) (4:21)
9. Richter: Little Requiems (Voiceless Mix) (7:33)
10. Richter: Mercy (Voiceless Mix) (5:28)

Richter jest architektem post-minimalistycznej rewolucji elektronicznej na pograniczu muzyki klasycznej The Economist

Max Richter jest jedną z najwybitniejszych postaci sceny muzyki współczesnej. Od syntezatorów i komputerów po orkiestrę symfoniczną, innowacyjna twórczość Richtera obejmuje albumy solowe, balety, występy w salach koncertowych, muzykę do filmów i seriali telewizyjnych, instalacji video art i dzieł teatralnych. Pisze pięknie dopracowane, inteligentne kompozycje, rozbrajające w swojej szczerości; jego muzyka, pomimo leżącego u jej podstaw wyrafinowania, pozostaje dostępna dla wszystkich. Niesłabnący czar jego muzyki zaowocował ponad miliardem odsłuchanych w streamingu utworów i milionem sprzedanych albumów.

Choć od dawna jest twórcą awangardowym z racji swoich wpływowych albumów solowych, jego nazwisko przeniknęło ostatnio do świadomości publicznej poprzez jego współpracę z wieloma twórcami filmowymi. Takie tytuły, jak: zdobywca Złotego Globu i Europejskiej Nagrody Filmowej „Walc z Baszirem”, kultowy serial HBO „Pozostawieni”, film dramatyczny „Sama przeciw wszystkim” z Jessicą Chastain w roli głównej, western „Hostiles” z Christianem Bale’em, „Czarne lustro” Charliego Brookera czy „Tabu” Toma Hardy’ego, który przyniósł Richterowi jego pierwszą nominację do nagrody Emmy – wszystkie czerpały z jego sztuki. Oprócz licznych zamówień na ścieżki dźwiękowe, wielu reżyserów, w tym Martin Scorsese („Wyspa tajemnic”) i Denis Villeneuve („Nowy początek”), zagłębiali się w katalog muzyki Richtera, kiedy potrzebowali czegoś wyjątkowego. Ostatnie ścieżki dźwiękowe jego autorstwa towarzyszą takim filmom, jak „Kokainowy Rick” z Matthew McConaughey’em, „Maria, królowa Szkotów” z Saoirse Ronan i Margot Robbie, „Ad Astra” z Bradem Pittem, jak również serialowi HBO „Genialna przyjaciółka”. Jego kolejnym projektem teatralnym będzie „MADDADDAM”, nowy balet brytyjskiego choreografa Wayne'a McGregora, inspirowany twórczością Margaret Atwood.

(Paulina Grabska-Universal Music PL)







Artykuł jest z www.muzyczneabc.pl
http://www.muzyczneabc.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.muzyczneabc.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=22259