21 maja nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukaże się wyjątkowa książka: „Muzyka w prawie autorskim” dr. hab. Grzegorza Mani. Publikacja łączy w sobie, wydawać by się mogło, że niemożliwe: ciekawy, eseistyczny język i fachową, prawniczą wiedzę podpartą szeroką bibliografią, nie tylko polską.
„Małżeństwo z rozsądku” - bo tak można określić relację prawa i muzyki - nigdy nie było ani dobrze dobrane, ani szczęśliwe. Tym bardziej dziś, gdy muzyka ma za sobą przewrót iście kopernikański - technologia nagraniowa była wszak tym, czym rozwój druku dla literatury, a Internet przeobraził kanały dystrybucji utworów. Nie sposób mówić i pisać o muzyce tak, jak czyniono to w XIX wieku. Tymczasem wydaje się, że prawo autorskie wciąż tak właśnie ją postrzega. Z tego względu książka zaczyna się od analizy samego fenomenu muzyki i sposobu jej rozumienia przez prawo autorskie. Następnie omawiane są problemy ochrony mikrocałości muzycznych, plagiatu i analizowane są przypadki szeroko rozumianych zapożyczeń muzycznych (aranżacje, stylizacje, wariacje, cytat, parodia, pastisz, sampling i wiele innych strategii).
Książka stanowi pierwszą od lat tak obszerną i kompleksową analizę relacji prawa autorskiego i muzyki. Przeznaczona jest jednak nie tylko dla prawników, ale - dzięki praktycznym podsumowaniom - dla kompozytorów, wykonawców, wszystkich osób zajmujących się muzyką i jej rozpowszechnianiem.
Dzięki tej wyjątkowej książce dowiedzieć się można między innymi tego, że:
- jedną z wyjątkowo szkodliwych plotek jest wyznaczanie minimalnej ilości nut, taktów czy sekund
niezbędnych dla uzyskania ochrony;
- nie ma w prawie kryteriów ilościowych, które pozwalałyby rozstrzygać, ile nut może być zbieżnych,
ile nut można zapożyczyć i ile – minimalnie – taktów czy sekund podlega ochronie;
- nieprawdziwe jest przekonanie, że cudzy utwór można rozpowszechniać, o ile dokonuje się tego we
własnej aranżacji;
- muzyka nie powstaje w bańce, żadna twórczość nie jest wolna od wpływów, inspiracji, bagażu nie
tylko społecznego i kulturowego, ale i realnie muzycznego;
- plagiat to sprawa ucha, nie oka. Muzyka istnieje w pełni dopiero w wykonaniu i odbiorze, więc
analiza samego tekstu nie wystarczy, by przesądzić plagiat.
MUZYKA W PRAWIE AUTORSKIM
AUTOR: GRZEGORZ MANIA
Premiera: 21.05.2020
Cena: 59 zł
Liczba stron: 392
Oprawa: miękka
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
(Aleksandra Serafin-PWM Edition)
zobacz tu