Ella Fitzgerald - Complete Piano Duets
Data: 14-03-2020 o godz. 00:00:36
Temat: Info


Fascynujące, intymne duety Elli Fitzgerald (25.04.1917 Newport News, Virginia † 15.06.1996 Beverly Hills, California) z pianistami zebrane po raz pierwszy jako "The Complete Piano Duets"



Album zestawia utwory z klasycznych wydań "Song Books "z utworami autorstwa Cole’a Portera i Duke’a Ellingtona, a także z albumów: "Ella Sings Gershwin", "Songs In A Mellow Mood", "Ella Fitzgerald Sings Songs From Let No Man Write My Epitaph" oraz "Ella And Oscar" z Pablo Records

Dostępne od 20 marca na 2CD oraz cyfrowo nakładem Verve Records/UMe

Ella Fitzgerald była mistrzynią w każdym formacie muzycznym, ale było coś szczególnie zachwycającego w jej duetach z fortepianem. Stało się to jasne, kiedy pianista Ellis Larkins został po raz pierwszy zaproszony do współpracy przy jej albumie z 1950 roku, "Ella Sings Gershwin". „Larkins powiedział, że głęboko wierzy, że sam akompaniament fortepianowy najlepiej posłuży niezwykłym talentom tej wokalistki,” napisał NPR w 2008 roku. „Ona po prostu uwielbiała śpiewać z Ellisem,” powiedział producent Milt Gabler w 1990 roku. Rezultatem była subtelność wokalistyki jazzowej lat 50., pokazując że trzyoktawowy głos Fitzgerald brzmi równie zjawisko bez żadnych ozdobników.

Album z utworami Gershwina osiągnął taki sukces, że w 1954 roku Fitzgerald nagrała z Larkinsem kolejny album na głos i fortepian, "Songs In A Mellow Mood", zawierający różne kultowe standardy "Great American Songbook". Fitzgeraldodniosła ogromny sukces dzięki charakterystycznej serii bogatych, orkiestrowych wydawnictw Song Book, ale w trakcie swojej długiej i znakomitej kariery od czasu do czasu wracała do intymnej formy głosu i fortepianu. Uwzględniła też duety z fortepianem odpowiednio na wydanym w 1956 roku "Ella Fitzgerald Sings The Cole Porter Song Book", w 1957 roku — "Ella Fitzgerald Sings The Duke Ellington Song Book" oraz w 1960 roku — "Ella Fitzgerald Sings Songs From Let No Man Write My Epitaph", zawierający utwory z filmu, w którym pojawiła się jako pianistka i wokalistka, który był jej trzecim pełnym albumem, któremu towarzyszył tylko fortepian, tym razem w osobie Paula Smitha. W 1964 roku wykonała porywającą interpretację utworu „Somewhere In The Night” z pianistą Tommym Flanaganem na żywo na Riwierze Francuskiej, który został później wydany na płycie live z 1964 roku, "Ella at Juan-Les-Pins". Ostatnią ważną współpracą Fitzgerald z pianistą było wydawnictwo "Ella i Oscar", duet z 1975 roku z czczonym Oscarem Petersonem, z którym współpracowała przez ponad dwie dekady.

Po raz pierwszy wszystkie wspaniałe kolaboracje Fitzgerald z pianistami, które ukazały się w wytwórniach Decca, Verve i Pablo, zostały zebrane jako "The Complete Piano Duets" i zostaną wydane 20 marca jako 2CD oraz w wersji cyfrowej przez Verve Records/UMe. Podwójny album zawiera szczegółowe opisy przygotowane przez znanego autora i krytyka muzycznego, Willa Friedwalda.


Wydawnictwo "The Complete Piano Duets" prezentuje każdy z utworów w kolejności chronologicznej, w której został nagrany, tworząc miniaturowy przegląd twórczości Fitzgerald z różnych okresów. Można posłuchać jej wczesnych sesji z Larkinsem („Someone To Watch Over Me,” „But Not For Me,” „I’ve Got a Crush On You”) lub kiedy z Paulem Smithem grają Cole’a Portera („Miss Otis Regrets”), czy muzyki z dramatu kryminalnego z 1960 roku, "Let No Man Write My Epitaph" („Black Coffee,” „Angel Eyes,” „I Cried For You”), wpaść na jej francuski koncert z Tommym Flanaganem z 1964 roku („Somewhere In The Night”) czy ponownie zasłuchać się w duetach z Oscarem Petersonem z 1975 roku z trzeciego etapu jej kariery („Mean to Me,” „How Long Has This Been Going On?,” „April In Paris”).

Jak czytamy w opisie Friedwalda, „Fitzgerald była tak znakomita we wszystkim — szczególnie w scatach i swingach — że miały one tendencję do przyćmiewania jej śpiewu balladowego. Jednak, jak pokazuje każdy z 43 utworów wydanych w tej kolekcji, Ella Fitzgerald była niezrównaną wykonawczynią piosenek miłosnych, a ballad w szczególności. Podobnie jak jej najbliżsi znajomi artyści, Louis Armstrong, Frank Sinatra, Nat King Cole i Billie Holiday, Fitzgerald mogła zagłębić się nie tylko w słowa, ale także w wewnętrzne znaczenie piosenki i wydobyć głębokie prawdy, które autor tekstu miał cały czas na myśli.”

Czasami, tak jak na albumach "Ella Fitzgerald Sings The Cole Porter Song Book" i "Ella Fitzgerald Sings The Duke Ellington Song Book", jej nagrania w duecie umieszczane były pomiędzy tymi z big bandami i orkiestrami. Teraz, po raz pierwszy w historii, wszystkie znakomite duety Fitzgerald z fortepianem zostały zebrane na jednym wydawnictwie. Niezależnie od tego, czy jesteś fanem jazzu wokalnego, fortepianu solo czy ogólnie amerykańskiej piosenki popularnej, "The Complete Piano Duets" to niezbędna pozycja w kolekcji, dokumentująca twórczość wspaniałej interpretatorki — to dokument surowy, intymny, emocjonalny…

Ella Fitzgerald "The Complete Piano Duets"
℗ A Verve Records release; ℗ 2020 UMG Recordings Inc.
Lista utworów: (czas. 148:00)
Premiera: 20 marca 2020

Disc One: (czas:70:49)

1. Looking For A Boy (3:10)
2. My One And Only (3:17)
3. How Long Has This Been Going On? (3:18)
4. I’ve Got A Crush On You (3:17)
5. But Not For Me (3:15)
6. Soon (2:48)
7. Someone To Watch Over Me (3:17)
8. Maybe (3:28)
9. I’m Glad There Is You (3:10)
10. Baby, What Else Can I Do (3:50)
11. What Is There To Say? (3:23)
12. Makin’ Whoopee! (3:06)
13. Until The Real Thing Comes Along (2:58)
14. People Will Say We’re In Love (3:12)
15. Please Be Kind (3:36)
16. Imagination (2:37)
17. My Heart Belongs To Daddy (2:39)
18. You Leave Me Breathless (3:06)
19. Nice Work If You Can Get It (2:40)
20. Stardust (4:02)
21. Miss Otis Regrets (She's Unable To Lunch Today) (3:03)
22. Lush Life (3:37)

Disc Two: (77:11)

1. My Melancholy Baby (2:59)
2. Angel Eyes (3:30)
3. Black Coffee (3:30)
4. I Hadn’t Anyone Till You (2:51)
5. I Cried For You (3:29)
6. Misty (2:54)
7. Who’s Sorry Now? (3:28)
8. I Can’t Give You Anything But Love, Baby (3:30)
9. I’m Getting Sentimental Over You (2:38)
10. Then You’ve Never Been Blue (3:12)
11. September Song (3:42)
12. Reach For Tomorrow (2:26)
13. One For My Baby (And One More For The Road) (4:19)
14. Somewhere In The Night (2:09)
15. Mean To Me (3:29)
16. How Long Has This Been Going On? (4:59)
17. When Your Lover Has Gone (4:58)
18. More Than You Know (4:38)
19. There's A Lull In My Life (4:59)
20. How Long Has This Been Going On (Take 5 alternate) (4:59)
21. More Than You Know (Take 1 alternate) (4:32) ***

O FUNDACJI CHARYTATYWNEJ THE ELLA FITZGERALD CHARITABLE FOUNDATION

Fundacja charytatywna The Ella Fitzgerald Charitable Foundation została utworzona i ufundowana w 1993 roku przez Ellę Fitzgerald, aby spełnić jej pragnienie wykorzystania owoców jej sukcesu, aby pomóc ludziom wszystkich ras, kultur i przekonań. Fitzgerald miała nadzieję, że dzięki temu ich życie będzie bardziej satysfakcjonujące. Chciała popularyzować zarówno miłość do czytania, jak i miłość do muzyki. Ponadto miała nadzieję udzielić pomocy zagrożonym i znajdującym się w niekorzystnej sytuacji członkom naszych społeczności — pomocy, która umożliwi im osiągnięcie lepszej jakości życia. Rada Fundacji Charytatywnej Elli Fitzgerald stara się kontynuować cele Elli Fitzgerald, przekazując dotacje charytatywne na cztery główne obszary zainteresowań:

1. tworzenie dla dzieci możliwości edukacyjnych
2. pielęgnowanie miłości i wiedzy o muzyce, w tym pomoc dla studentów muzyki
3. zapewnienie opieki zdrowotnej, żywności, schronienia i poradnictwa potrzebującym
4. określone obszary opieki medycznej i badań z naciskiem na cukrzycę, problemy ze wzrokiem i choroby serca

(Karolina Majewska-Universal Music PL)







Artykuł jest z www.muzyczneabc.pl
http://www.muzyczneabc.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.muzyczneabc.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=21334