"Retromania" Simona Reynoldsa (19.06.1963 Londyn), kultowego brytyjskiego dziennikarza muzycznego, w świetnym przekładzie Filipa Łobodzińskiego, wreszcie dostępna! "Retromania" przygląda się temu, w jaki sposób współczesna muzyka popularna (chociaż Reynolds rozszerza swoją analizę również na modę, film i inne dziedziny sztuki) używa i nadużywa dziedzictwa własnej przeszłości.
∎ Czy różnica między kompaktem a mp3 jest taka sama jak między sokiem pomarańczowym "naturalnym", a sokiem na bazie rozcieńczonego koncentratu? Czy winyl byłby tu w takim razie sokiem świeżo wyciśniętym z ekologicznych pomarańczy?
∎ Czy zdobycz oznacza zarazem utratę?
∎ Dlaczego internet drąży dziury w teraźniejszości? Co spogląda przez te dziury?
∎ Dlaczego staliśmy się ludźmi- naleśnikami?
∎ Jesteś konsumentem- wirtuozem czy kolejnym, typowym zombie z galerii handlowej? A może jesteś konsumentem- antykoneserem?
∎ Jak się mają Pokemony do winyli?
∎ Co stanie się z twoją kolekcją płyt jak już umrzesz i dlaczego tyle płyt jest niekolekcjonowalnych?
∎ Jak nazwać neurologiczną drżączkę człowieka podłączonego do Sieci?
∎ Dlaczego iPod robi z nas biedaków? Czy możesz wtłoczyć tam całe swoje życie? Czy będzie to jeszcze użyteczne?
∎ Czy darmowa muzyka jest bezwartościowa?
∎ Czy mniej oznacza więcej?
∎ Dlaczego Nick Cave skowerował Elvisa Presleya i jakie miejsce w tej historii zajmuje martwo urodzony brat - bliźniak Króla z Memphis?
∎ Czym jest kapela portalowa i dlaczego akurat Sonic Youth są jej najlepszym przykładem?
∎ Skąd wzięły się boksy wielopłytowe i czy podnoszą zawartą w nich muzykę do rangi pomnika czy raczej nagrobka?
∎ Jak się ma "Człowiek z wysokiego zamku" Philipa K. Dicka do przedwojennych płyt szelakowych na 78 obrotów?
∎ Czego słuchają japońscy hipsterzy?
∎ Czym różni się vintage od retro? I dlaczego służył w swym czasie feminstkom za zbroję?
∎ A jak szybko przyspieszyć zejście po LSD?
∎ Co ma wpólnego tradycyjny jazz z kulturą rave?
∎ Jaka jest historia brytyjskich modsów?
∎ Kiedy i gdzie bywalcy klubów z muzyką northern soul rozprawiali nad zaletami kody, kety i mety, futra, siary i batata?
∎ Czym jest oldschool? Jesteś w stanie zatrzymać czas?
∎ Czemu zawdzięczamy odrodzenie się niezależnych wytwórni płytowych?
∎ Czy punk rock naprawdę był rewolucyjny?
∎ Czy didżeje naruszają nietykalność winylowych trupów i czy można porównać ich do handlarzy ludzkimi organami?
∎ Czy istnieje nostalgia za przyszłością?
∎ Czy wkroczyliśmy w epokę kompletnie pozbawioną wyobraźni?
∎ Czy wykiwano nas z naszej przyszłości?
∎ I jak się ma do tego wszystkiego architektura brutalistyczna?
Tak właśnie powinni się pisać o muzyce: szerzej, głębiej, zaskakująco. - Rafał Księżyk
Tak w każdym razie brzmi oficjalna wersja tego wspaniałego ruchu, który rozpoczął się w roku 1977. Simon Reynolds, jeden z najznakomitszych dziennikarzy muzycznych, widzi tę historię nieco inaczej. Punk był tylko ostatnim westchnieniem starej branży muzycznej i starego rock’n’rolla. Prawdziwa rewolucja miała się zacząć dopiero po jego przedwczesnej śmierci… Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz jest porywającą kroniką tej rewolucji, a także najlepszą biografią jej awangardy: od PiL przez Joy Division i Gang of Four aż do ABC i The Human League .