Adam KLOCEK CD ''Aleksander Apelles''
Data: 17-05-2018 o godz. 22:38:06
Temat: Info


Choć Karol Kurpiński (1785-1857) bez wątpienia należał do grona najwybitniejszych i najważniejszych postaci polskiego życia muzycznego XIX wieku, to z czasem jego twórczość kompozytorska, jak i szeroka działalność m.in. publicystyczna i pedagogiczna, uległy zapomnieniu.

Dziś kompozytor funkcjonuje w powszechnej świadomości jako autor Warszawianki – pieśni powstańczej z 1831r. Jednak to twórczość sceniczna Kurpińskiego, która poza 2 baletami obejmuje 27 oper, jest nie do przeceniania i stanowi największe dokonania na tej arenie przed Moniuszką.

Jednoaktową operę „Aleksander i Apelles” warszawska publiczność miała okazje zobaczyć po raz pierwszy 17 marca 1815 roku na deskach Teatru Narodowego. Premierą dyrygował 30-letni Karol Kurpiński, autor oper Pałac Lucypera (1811) i Szarlatan (1814), które zapewniły kompozytorowi sukces i ugruntowanie pozycji w Warszawie. Choć "Aleksander i Apelles" nie utrzymał się długo na warszawskich afiszach, to doczekał się jeszcze wystawień we Lwowie (1816), Wilnie (1816) i Krakowie (1821).

Prezentujemy Państwu nagranie Filharmonii Kaliskiej, będące zapisem live współczesnego prawykonania opery Karola Kurpińskiego „Aleksander i Apelles”.

Opera ta, uznana powszechnie za zaginioną, dzięki dociekliwości niestrudzonego badacza polskich archiwów muzycznych, Wojciecha Czemplika – dyrektora festiwalu muzycznego na Świętej Górze w Gostyniu, odnalazła się w dwóch częściach (samej muzyki oraz libretta) i miała swoje prawykonanie w październiku 2017 roku w Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu.

Znakomici soliści, reżyseria Ryszarda Peryta oraz historyczne miejsce – teatr założony przez Bogusławskiego i działający nieprzerwanie od roku 1800, nadały tej premierze szczególnego znaczenia. Nagranie nasze posiada wszelkie walory jak i wady nagrania na żywo - z pewnością nagranie studyjne byłoby bardziej nieskazitelne. Jednak brzmienie nagrania koncertowego wraz ze wszystkimi jego elementami akustycznymi i usterkami, których nagranie studyjne byłoby pozbawione, wywiera w większym stopniu wrażenie uczestnictwa w żywym spektaklu.

Muzyka „Aleksandra i Apellesa”, wyczuwalnie zainspirowana Mozartem i Rossinim, jest przez Kurpińskiego napisana z ogromnym talentem i swadą.

Wirtuozowskie, wysoko poprowadzone partie klarnetu solo oraz przepiękny oktet smyczkowy wywierają duże wrażenie. Narracja jest czytelna i zwięzła, a partie solistyczne (szczególnie dominująca partia Apellesa) dają śpiewakom duże możliwości interpretacyjne.

Lista utworów:

1. Uwertura / Overture (4:00)
2. Text (Apelles) (1:16)
3. Recitativo (Apelles) (2:53)
4. Aria. Alla Polacca (Apelles) (3:36)
5. Text (Apelles) (0:39)
6. Melodram (Apelles) (1:27)
7. Recitativo (Alexander, Apelles) (1:48)
8. Terzetto (Alexander, Apelles, Pankasta) (2:50)
9. Intermezzo; text (2:59)
10. Melodram (Apelles) (1:38)
11. Aria (Apelles) (1:42)
12. Melodram; aria (Apelles) (3:01)
13. Melodram (Apelles, Pankasta) (0:54)
14. Aria (Apelles) (2:52)
15. Allegro (2:03)
16. Melodram (Apelles) (1:35)
17. Adagio (2:40)
18. Melodram (Apelles) (1:14)
19. Andante (2:28)
20. Recitativo (Apelles, Pankasta) (2:21)
21. Duetto (Pankasta, Apelles) (3:07)
22. Finale (2:20)

Wykonawcy:

Tatiana Hempel – sopran (Pankasta z Lorysy)
Tomasz Krzysica – tenor (Apelles, malarz)
Robert Gierlach – bas baryton (Aleksander, Król Macedonii)
Chór męski „Koło śpiewu” im. Karola Kurpińskiego w Sarnowie
Śpiewacy chóru Filharmonii częstochowskiej „Collegium Cantorum”
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej (Adam Klocek – dyrygent)

Nagrania dokonano 6 października, 6-8 listopada 2017 r. w Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu.

(Beata Bierońska, Julita Górska, Milena Madziar - Agencja Muzyczna Polskiego Radia)







Artykuł jest z www.muzyczneabc.pl
http://www.muzyczneabc.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.muzyczneabc.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=17560