rockowisko Trójmiasta - lata 70.
Data: 20-09-2017 o godz. 09:05:00
Temat: Książki


Choć autorzy rockowisko Trójmiasta opatrzyli książkę podtytułem lata 70, swoją opowieść rozpoczynają kilka lat wcześniej, kiedy to trójmiejskie zespoły beatowe i muzycy z Trójmiasta stanowili ogólnopolską czołówkę rodzimej estrady.

Stanisław Danielewicz i Marcin Jacobson byli świadkami, a przede wszystkim uczestnikami wydarzeń, które sprawiły, że big-beat przeistoczył się w muzykę rockową. Obaj autorzy przyglądali się tej transformacji z różnych pozycji, co doprowadziło do tego, że na kartach książki niejednokrotnie polemizują ze sobą, zarówno w odniesieniu do faktów, jak i ich interpretacji.

Przyjęta przez nich metoda równoległych opisów, wzajemnych uzupełnień i polemik jest nowością w tego typu publikacjach, co czyni z tej książki wielobarwną, wielopoziomową opowieść wciągającą nawet osoby niezainteresowane tematem.

Autorzy prowadzą czytelnika przez fascynujące ówczesną młodzież miejsca: sopocki Non-Stop, który w lecie był najgorętszym miejscem w Polsce, przez kluby Rudy Kot , Żak czy Ster, gdzie hartowała się rockowa stal, po legendarny Teatr Letni czy pierwsze polskie dyskoteki.
Przede wszystkim jednak karty „rockowiska Trójmiasta” dokumentują i przynoszą wspomnienie ludzi, którzy w dużej mierze zdecydowali o tym, jak stworzony przez

Franciszka Walickiego († 2015) ruch big-beatowy stał się ważną częścią popkultury, zarówno pod swą właściwą nazwą „rock”, jak i pod hasłem "Muzyka Młodej Generacji" .

Opis środowiska trójmiejskiego rocka uzupełniają sylwetki zespołów, artystów, rzadziej menedżerów, zarówno kręgu rocka, jak i związanych z gatunkami pokrewnymi: piosenką autorską, muzyką pop i jazzem. Dzięki temu ów świat równoległych, ale też często przeciwstawnych idei i dźwięków jest zrozumiały i interesujący dla współczesnego czytelnika w każdym wieku.

Oto zespoły i artyści:

Akcenty
Antares
Atlas
Atole
Atomic
Babsztyl
Baszta
Borca Zofia
Bumerang
Club 99
Comfort
Coxi
Cytrus
Czerwone Gitary
Czerwono-Czarni
Czterdzieści i Cztery
Deadlock
Dekathlon Band
Director´s Big Combo
Dr. Hackenbush
Droga Krzyżowa
Duval
Dzierżawski Maciej
Famous Door
Fatum
Flash Band
Galago
Gary Hell
Grupa Improwizacji Swobodnej (GIS)
Grupa Naczelnika
Happening
Horoskop
Inicjały
ITD
Karmazyn Tadeusz
Karton
Kawałek Ściany
Kombi
Komfort
Kongregacja Soul
Kowalska Barbara
Kudlik Andrzej
Kuglarze
Licznerski Edward
Łobaszewska Grażyna
Medium
Mietek Blues Band
Milewski Jarogniew-Yarogniew
Musical Trio
Nadmorskie Kwiaty
Niebiesko-Czarni
Nord Band
Nowe Tony
N.S.U.
Odłam
Pasja Alfreda
Perpetuum Mobile
Pięciu
PKS
Polonez
Pomorzanie
Quo Vadis
Rama 111
Residuum
Ritornel
Sagra 72
Samowola Moreli
Savana
Sebastian
Sekwens
Słodycz Soli
Słowa Mistrzów
Speedboats
Ster
Takty
Truskawkowy Budzik
Trzeci Salon
Trzy Korony
Verbum Nobile
Vox Humanum
Wały Jagiellońskie
Waniliowy Krem
Wróblewska Marianna
Zielona Brama
Zjednoczenie Bieguna Północnego i Południowego


Stanisław Danielewicz - publicysta, muzyk, wykładowca historii i literatury jazzu europejskiego w Akademii Muzycznej, DJ, organizator życia muzycznego i tłumacz. W Trójmieście znany również z tego, że na początku stanu wojennego opublikował w "Dzienniku Bałtyckim" w swojej rubryce poświęconej muzyce rozrywkowej hasło "WRONA SKONA" ukryte w inicjałach akapitów, za co został aresztowany na ponad 9 miesięcy. W latach 1973 89 był wschodnioeuropejskim korespondentem "New Musical Express", dla którego relacjonował wydarzenia muzyczne zza żelaznej kurtyny. W latach 1992 93 był redaktorem naczelnym "Tygodnika Muzycznego WOW!!!", Jak twierdzi, w publistyczne stara się prezentować poglądy niezależny od mód i konwenansów. Autor książek; Jazzowisko Trójmiasta. Czwarta zmiana (2014) i Jazzowisko Trójmiasta. Historia jazzu w Gdańsku, Gdyni i Sopocie 1945-2010 (2011) oraz niezliczonej ilości publikacji recenzji na temat jazzu i muzyki rozrywkowej publikowanych na łamach prasy. Wieloletni współpracownik "Jazz Forum".

Marcin Jacobson - animator kultury, impresario, publicysta i producent muzyczny (ponad 70 płyt). Współtwórca ruchu Muzyka Młodej Generacji i Festiwalu w Jarocinie ,w 1987 dyrektor tego festiwalu. Od 2014 szef programowy Sopot Molo Jazz Festival. Manadżer zespołów: Dżem, TSA, Proletaryat, String Connection, Psio Krew, Baszta, Cytrus Antykwintet oraz Martyny Jakubowicz, Johna Portera i Sławka Jaskułke. Autor książek: Jan Kyks Skrzek (2015), Karewicz - Big Beat (2014), Rolling Stones: Warszawa ´67 (2012), Muzyka Młodej Generacji 1978-82 (2009), oraz redaktor albumu This Is Jazz (2008). Pomysłodawca i producent gali z okazji 50-lecia Non Stopu (2011) i Czerwono-Czarnych (2010), koncertów: "Gramy dla Ałaszewskiego" (2016), "Gramy dla Karewicza" (2015), "Dzień Szakala" (2010) i "Dla Kawy" (2003) oraz pierwszego w Polsce jazzowego flash mobu (2013) i happeningu "Żółta Łódź Podwodna na Mołtawie" (2012). Kurator wystaw plenerowych: "Big beat - 50 lat rock & rolla w Polsce" (2010) i "Muzyka Młodej Generacji - 30 lat minęło" (2008) oraz współtwórca sezonowej wystawy "Ale Jazz" w Muzeum Miasta Sopotu (2016). Wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego (2016-17).


Tytuł: rockowisko Trójmiasta lata 70.
Autorzy Stanisław Danielewicz, Marcin Jacobson
Wydawnictwo: bernardinum
ISBN: 978-83-7823-971-0
Rok wydania: wrzesień 2017
Format: 248x 338 mm
Oprawa: twarda
Stron: 512
Waga: około 2,45 kg
Cena: + - 99 zł

(Dziękuję wydawnictwu Bernardinum)





Jazzowisko Trójmiasta to barwna opowieść o muzykach, fanach jazzu, organizatorach oraz twórcach z różnych dziedzin kultury.

Autor postanowił przywrócić Trójmiastu należne mu miejsce na jazzowej mapie Polski. Dotarł do źródeł, dzięki którym mógł nakreślić obraz Gdańska, Gdyni i Sopotu, gdzie w latach 40. XX w. grywano jazz w dziesiątkach lokali. Demitologizując okres "katakumb", autor opisuje następujące po nim lata, kiedy "jazz był religią, a Tyrmand jego prorokiem": festiwale w Sopocie z lat 1956-57, powstanie w Gdańsku miesięcznika " Jazz", pierwsze supergwiazdy jazzu - Alka Musiała i Marka Tarnowskiego , sukcesy na Jazzie nad Odrą i na zagranicznych festiwalach.

Mamy obraz przemian Jazzowiska, a na tle wydarzeń nie tylko muzycznych. Konkludując: Jazzowisko, mocno niedocenione w dotychczasowej publicystyce, wywiera swoimi osiągnięciami i jedyną w swoim rodzaju atmosferą duży wpływ na kształt współczesnego polskiego jazzu. Dzisiejsze sukcesy Leszka Możdżera, Maćka Sikały, Adama Wendta, Sławka Jaskułke, Leszka Kułakowskiego i wielu Innych, wpisane zostały w tło powstających i znikających klubów, koncertów im festiwali.

Ważną częścią książki są rozmowy autora z muzykami i innymi osobami związanymi z wybrzeżowym jazzem. W tych rozmowach i w pamięci autora zostały zapisane wydarzenia anegdotyczne, dzięki którym Jazzowisko Trójmiasta nabiera barw, prowokując i do przemyśleń, i do śmiechu. Dowiadujemy się, w jakich okolicznościach Zbigniew Namysłowski odkrywał Możdżera, ale też, co łączy dixielandowego puzonistę Sucheckiego, klarnecistę Kowalskiego i Możdżera właśnie. Mamy opis dramatycznej walki z czasem, gdy koncert zmierza dixielandowy sekstet w składzie... siedmioosobowym, wieziony wraz z perkusją i kontrabasem taksówką marki Warszawa. Czytamy, jak prominentni dziś muzycy po sukcesie na festiwalu w Krakowie wracają pociągiem do Gdańska, ale pieniędzy wystarcza jedynie na dojazd do Tczewa, i to nie dla wszystkich... Te i wiele innych opisanych wydarzeń powodują, że czytelnik nie czuje ciężaru historii, a raczej - jej lekkość.

Stanisław Danielewicz, publicysta muzyczny, muzyk, DJ, organizator życia muzycznego, wykładowca historii jazzu w Akademii Muzycznej w Gdańsku i tłumacz.
W latach 1964-81 pianista trójmiejskich zespołów jazzowych, m.in. Seaside Dixieland, Second Hand Jazz Band i big-bandu Jerzego Partyki.
W latach 1967-82 prowadził na łamach "Dziennika Bałtyckiego" rubrykę Echa muzyki młodzieżowej poświęconą muzyce rockowej, jednocześnie publikując na łamach polskiej i zagranicznej prasy kulturalnej. W 1982 r., na początku stanu wojennego, zamieszczona w "Dzienniku Bałtyckim" recenzja spowodowała aresztowanie Danielewicza przez SB i pobyt przez ponad 9 miesięcy w areszcie jako "wroga socjalizmu", gdyż zawierała ukryte w akapitach antyreżimowe hasło WRONA SKONA.
W latach 1973-89 Danielewicz był korespondentem brytyjskiego tygodnika "New Musical Express" i relacjonował wydarzenia muzyki rockowej w Europie Wschodniej.
W latach 1975-80 na łamach miesięcznika "Radar" publikował felietony w ramach kolumn Piąty wymiar i Co jest grane?. W latach 1992-93 pełnił funkcję redaktora naczelnego "Tygodnika Muzycznego WOW!!!"
W publicystyce muzycznej i recenzjach prezentuje poglądy niezależne od kolejnych mód i konwenansów.

Tytuł: Jazzowisko Trójmiasta (Historia jazzu w Gdańsku, Gdyni i Sopocie 1945-2010)
Autor: Stanisław Danielewicz
ISBN: 978-83-224-0931-2
Wydawnictwo: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Rok wydania: listopad 2011
Format: 175x240 mm
Oprawa: twarda z obwolutą
Stron: 768 + 6 na notatki
Waga: około 1,425 kg
Cena: + - 99 zł

Serdecznie Dziękuję Pani Paulinie Kabalak





Fantastyczna monografia Motława BEAT. Trójmiejska scena big-beatowa lat 60-tych, opisuje zjawisko, które narodziło się w połowie lat pięćdziesiątych i trwało przez całą dekadę lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Nowa muzyka młodzieżowa, której początki miały miejsce w Gdyni, Gdańsku i Sopocie, zmieniła na dziesięciolecia polską scenę muzyczną. Kształtując gust muzyczny młodzieży w Polsce, a był to powiew wolności i miał smak zakazanego owocu.


W książce, w części Trójmiejski impuls w zarysie przedstawiono historię muzyki big-beatowej lat sześćdziesiątych, koncentrując się na dokonaniach zespołów Gdańska, Gdyni i Sopotu. Szerzej, ze względu na znaczenie, pokazano cztery formacje: Meteory i Tony z Gdańska, Takty z Sopotu i Złote Struny z Gdyni. Autorzy zatrzymali się dłużej nad jednym z ważniejszych festiwali muzycznych - Wiosennym Festiwalu Muzyki Nastolatków, który odegrał znaczącą rolę w kształtowaniu gustów muzycznych młodego pokolenia. Dużo miejsca poświęcono wyjątkowemu w Polsce zjawisku - letniej scenie muzycznej Non-Stop w Sopocie
, która przypominając atmosferą kurorty południowej Francji była przez lata wielkim świętem muzyki młodzieżowej. Osobną część książki dedykowano Jerzemu Kosseli (15.07.1942 w Częstochowie † 7.01.2017 w Gdyni), wybitnej postaci polskiej muzyki big - beatowej, założycielowi zespołu Czerwone Gitary , które zdobyły popularność w Polsce i zagranicą. W części Zespoły od A do Z autorzy w formie encyklopedycznej przedstawili formacje, które tworzyły muzykę tamtego okresu. W efekcie ponad dwuletnich poszukiwań udało się dotrzeć do informacji dotyczących siedemdziesięciu ośmiu zespołów. Oczywiście niektóre opisy są bogatsze, a o niektórych grupach wiadomo dziś tylko, że istniały. W książce zamieszczono wiele oryginalnych materiałów z tamtego okresu - artykuły i anonse prasowe, recenzje, reprodukcje plakatów, a przede wszystkim kilkaset fotografii, które wprowadzą czytelnika w atmosferę tamtych lat i pokażą w zatrzymanym kadrze muzyków i ich publiczność.. Motława-Beat. Trójmiejska scena big-beatowa lat sześćdziesiątych jest pierwszym w Polsce opracowaniem prezentującym narodziny polskiego rock and rolla - big beatu, nurtu muzycznego i szerzej - kultury młodzieżowej lat sześćdziesiątych.

Ta pięknie wydana na kredowym papierze książka, jest wyjątkowa pod każdym względem - dziesiątki niepublikowanych kolorowych i czarno-białych zdjęć, jest mnóstwo szczegółowych informacji dotyczących artystów z Trójmiasta. Jakby tego było mało wydawca postarał się o dwie płyty kompaktowe, z nigdy nie opublikowanymi nagraniami, zremasteryzowanymi przez Pana Andrzeja Orłowskiego, według aktualnych możliwości technicznych. BRAVO!

CD 1 - Motława-Beat. Piosenki Jerzego Kosseli (czas 69:56)

1. Ballada o misjonarzu (2:11)
2. Ballada o pytaniach (4:10)
3. Ballada o rybce i gąbce (3:18)
4. Ballada z palca wyssana (4:52)
5. Chodźmy miła na Kamienną Górę (5:32)
6. Dlaczego nie kochasz mnie (2:39)
7. Dwie dziewczyny (2:29)
8. Dziewczyna z moich snów (3:40)
9. Historia jednej znajomości (4:03)
10. Jeśli mi zaufasz (4:03)
11. Mam już 18 lat (4:11)
12. Mamo nasza mamo (3:19)
13. Morze za mgłą (3:20)
14. No bo ty się boisz myszy (2:20)
15. Pięć lini (instr.) (3:30)
16. Pojednanie (instr.) (2:48)
17. Psia miłość - śpiew J. Kars (3:23)
18. Red River Rock (2:40)
19. Stary niedźwiedź mocno śpi (2:52)
20. Wesołe pająki (instr.) (2:12)
21. Wiem, jo wiem (instr.) (3:14)

CD 2 - Motława-Beat. Trójmiejska scena big-beatowa lat 60-tych (czas 68:26)

1. Wzburzenie morze (Pięciolinie live - 1964 r) (2:45)
2. Fajka pokoju (Pięciolinie live - 1964 r) (2:14)
3. Poganiacze bydła (Pięciolinie live - 1964 r) (2:00)
4. Samotność (Pięciolinie live - 1964 r) (2:53)
5. Nie na temat (Pięciolinie live - 1964 r) (3:23)
6. Chciałbym być przy tobie (Pięciolinie live - 1964 r) (2:50)
7. Kiedy jestem sam (Pięciolinie live - 1964 r) (2:54)
8. Był taki ktoś (Tony - 1964 r) (3:05)
9. Moje hobby (wł. Ja mam taniec, śpiew, ciebie) (Tony - 1964 r) (1:43)
10. Kiedy jestem sam (Tony - 1964 r) (1:37)
11. Podrywacze (Czarne Golfy - 1967 r.) (3:41)
12. Osiemnaście lat (Czarne Golfy - 1967 r.) (3:37)
13. Blues o świcie (Czarne Golfy - 1967 r.) (3:26)
14. Nie dla ciebie (Czarne Golfy - 1967 r.) (3:58)
15. Morze (instr.) (Czarne Golfy - 1967 r.) (2:50)
16. Podrywacze (instr.) (Czarne Golfy - 1967 r.) (3:37)
17. Dżentelmen (Takty - 1967 r.) (2.02)
18. Tam myśli moje (Takty - 1967 r.) (2.05)
19. To ty (Takty - 1967 r.) (1.45)
20. Jesienna noc (Takty - 1967 r.) (2.38)
21. Co za dużo, to nie zdrowo (Takty - 1967 r.) (2.24)
22. Nastolatki (Takty - 1967 r.) (1.39)
23. Wspomnij tamten dzień (Takty - 1967 r.) (2.20)
24. Dziś ci pomogłem (Odłam - 1969 r.) (3:45)
25. I ten, i ów (Odłam - 1969 r.) (2:18)
26. O słowa moje (Odłam - 1969 r.) (4:26)

Koncert zespołu Polanie , legendy polskiego rhythm and bluesa, come back po 41 latach - 15.10.2009 w Klubie Żak Gdańsk - MOTŁAWA-BEAT Powrót po 41 latach Wiesław Bernolak & Company znów zagrali razem - 15 października 2009 w Nowym Żaku we Wrzeszczu! Okazją do spotkania rockowej braci była promocja książki "Motława-Beat. Trójmiejska scena big-beatowa lat 60-tych" - Romana Stinzinga i Andrzeja Ichy.

Tytuł: Motława-Beat. Trójmiejska scena big-beatowa lat 60-tych
Autor: Roman Stinzing, Andrzej Icha
ISBN: 978-83-60597-29-3
Wydawnictwo: Gdański Kantor Wydawniczy – Krzysztof Grynder
Rok wydania: 2009
Format: 225x285 mm
Oprawa: twarda
Stron: 440
Waga: około 2,1 kg
Cena: + - 129 zł








Artykuł jest z www.muzyczneabc.pl
http://www.muzyczneabc.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.muzyczneabc.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=16434