Havas SE: Badanie Fans Passions Brands - klasyfikacja fanów muzyki Data: 14-02-2016 o godz. 12:19:34 Temat: Info
Z globalnego badania przeprowadzonego przez Havas Sports & Entertainment (część Havas Media Group) wynika, że Brytyjczycy i Amerykanie są w końcówce rankingu krajów najchętniej korzystających ze streamingu muzyki online.
Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego przez Havas Sports & Entertainment
zaledwie 30% Brytyjczyków regularnie korzysta z onlinowych serwisów streamingowych, takich jak Spotify, Apple Music i Deezer. Jest to najniższy wynik wśród siedemnastu krajów objętych badaniem. Na pierwszym miejscu znalazły się Chiny, gdzie 86% populacji korzysta z tego typu usług, a zaraz za nimi Rosja, gdzie 84% mieszkańców przynajmniej raz w tygodniu używa serwisów streamingowych na życzenie.
Odpowiedzi respondentów ze Stanów Zjednoczonych, którzy wzięli udział w badaniu
obejmującym łącznie 18 000 osób, również sugerują, że korzystanie z serwisów
streamingowych stopniowo rośnie w tym kraju – przynajmniej raz w tygodniu korzysta z nich
zaledwie 37% ankietowanych. Oznacza to, że zarówno Wielka Brytania, jak i Stany Zjednoczone pozostają znacznie poniżej średniej globalnej, która wynosi 49%, i nie dorównują takim krajom jak Brazylia (56%), Hiszpania (55%), Włochy (48%) i RPA (43%).
Podobne wyniki uzyskano w odniesieniu do liczby osób słuchających muzyki za
pośrednictwem stron umożliwiających udostępnianie plików wideo, takich jak YouTube,
Vimeo i Dailymotion. Najniższy poziom odnotowano w przypadku Brytyjczyków – jedynie
37% respondentów używało takich serwisów przynajmniej raz w tygodniu. W Stanach
Zjednoczonych deklarował to co drugi ankietowany.
Mieszkańcy krajów Ameryki Południowej wydają się korzystać ze stron umożliwiających
udostępnianie plików wideo w większym stopniu, niż mieszkańcy pozostałych kontynentów
– z takich serwisów przynajmniej raz w tygodniu korzysta prawie co dziesiąty Kolumbijczyk
(88%), a także 87% Meksykanów i 82% Chilijczyków. Chiny osiągnęły wynik na poziomie 64%, czyli nieznacznie powyżej średniej globalnej, która wynosi 63%.
„Generacja Shuffle” dochodzi do głosu
Badanie „FANS.PASSIONS.BRANDS” przeprowadzone przez Havas Sports & Entertainment, dotyczące zainteresowania sportem i rozrywką, wykazało również, że 56% dzisiejszych entuzjastów muzyki przyznaje się do słuchania przynajmniej dziesięciu różnych gatunków. Poprzednie badanie, przeprowadzone przez Havas Sports & Entertainment, ujawniło istnienie „Generacji Shuffle” – nowego pokolenia osób słuchających muzyki, które wywodzi się z rewolucji cyfrowej. Dzięki niespotykanemu nigdy wcześniej dostępowi do ogromnych
bibliotek nagrań, możliwemu w związku z pojawieniem się streamingu i opcji pobierania
plików online, zdecydowanie wzrosła różnorodność gatunków muzycznych, których słuchają
ich użytkownicy.
Badanie przeprowadzone we współpracy z Annenberg Innovation Lab z
Południowej Kalifornii dotyczyło zainteresowania ludzi muzyką, a jego celem było
zrozumienie, w jaki sposób muzyka oddziałuje na poszczególne osoby i ich relacje z markami
w tej przestrzeni. Badanie wykazało, że zdaniem 73% ludzi partnerstwo muzyczne poprawia
wizerunek marki, a w opinii 70% ankietowanych sprawia, że marka wyróżnia się spośród
swoich konkurentów. Zdaniem 62% muzyka zachęca ich do wypróbowania produktów i
usług danej marki.
– Muzyka to niezwykle skuteczne narzędzie marketingowe dla marek, które chcą nawiązać
relacje z ludźmi. Nasze badanie wykazało, że 98% osób na całym świecie codziennie słucha
muzyki. Era cyfrowa spowodowała jednak, że wszystko jest bardziej rozdrobnione i rozległe,
jeśli chodzi o sposób słuchania muzyki i wybierane gatunki. Fani z niektórych krajów, które
kojarzą się głównie z muzyką popularną – w szczególności Wielkiej Brytanii i Stanów
Zjednoczonych – wyraźnie wykazują odmienne nastawienie, co pokazuje jak istotne dla
marek są nie tylko najnowsze technologie, takie jak serwisy streamingowe, ale również
bardziej tradycyjne media i wydarzenia na żywo. Ważne jest również zrozumienie, w jaki
sposób zmienia się gust muzyczny i zainteresowanie muzyką, a także ukierunkowanie na
zachowanie użytkowników, a nie na grupy wydzielone na podstawie zwykłych danych
demograficznych. To badanie jest nieocenione, jeśli chodzi o zmianę tej perspektywy –
powiedziała Fredda Hurwitz, Global Chief Strategy Officer, Havas Sports & Entertainment.
Jakim fanem muzyki jesteś?
Podczas badania zidentyfikowano pięć różnych profili wielbicieli muzyki – swój profil można
sprawdzić w quizie dostępnym tutaj . Profile określono na podstawie ośmiu Logik
Zaangażowania fanów muzyki (przypominamy je poniżej), określonych w poprzedniej edycji
badania FANS.PASSIONS.BRANDS przeprowadzonego przez Havas SE.
Słuchacz:
89% woli słuchać muzyki w domu,
75% codziennie ogląda telewizję,
Przynależność do tej grupy deklaruje 26,7% badanych w Polsce.
Niektórzy miłośnicy muzyki cenią wspólne doświadczenia muzyczne podczas wydarzeń na
żywo, Słuchacze wolą jednak bardziej intymną atmosferę i wybierają komfort własnego
domu. Ta grupa, z niewielką pomocą swoich dzieci, jest zawsze na bieżąco z najnowszymi
przebojami. Wśród polskich respondentów jest to najliczniejsza grupa. Spośród badanych
krajów większy odsetek Słuchaczy jest tylko w Belgii, Francji, Wielkiej Brytanii i Niemczech.
Ekspert
88% poszukuje nowych talentów i piosenek podczas wydarzeń na żywo,
76% uznaje się za ekspertów muzycznych,
Przynależność do tej grupy deklaruje 22,1% badanych w Polsce.
Ekspert zawsze znajduje się w centrum wydarzeń. Jest mistrzem kultury muzycznej, zawsze
gotowym do udziału w quizie muzycznym w pobliskim pubie. Ta grupa wykazuje głód wiedzy
i chce dokonywać odkryć muzycznych, co ułatwiają głównie platformy online. Eksperci
prowadzą poszukiwania, słuchają i dzielą się swoją pasją ze społecznościami online.
Fan:
83% ogląda programy telewizyjne związane z muzyką,
38% otwarcie deklaruje swoje przywiązanie do określonej grupy lub artysty,
Przynależność do tej grupy deklaruje 10,1% badanych w Polsce.
Oddany Fan zrobi wszystko, aby wyrazić swoją miłość do artysty. W kulminacyjnym
momencie koncertu Fan jest zahipnotyzowany tym, co dzieje się na scenie. Fan to również
wielbiciel telewizyjnych show związanych z muzyką, które dają namiastkę tej fascynującej
atmosfery. Zdecydowanie najrzadszy profil wśród polskich respondentów, zaledwie co
dziesiąty z nich został sklasyfikowany jako Fan. Pod tym względem upodobania Polaków
przypominają te wskazywane przez Belgów, Niemców, Francuzów oraz nie
hiszpańskojęzycznych obywateli USA.
Kolekcjoner:
75% skupia się na muzyce, której słucha,
54% kocha muzykę związaną ze swoim pochodzeniem kulturowym,
Przynależność do tej grupy deklaruje 22,5% badanych w Polsce.
Przedstawicieli tej grupy można znaleźć na całym świecie. Relacje z ludźmi i bliskość
pozwalają im się wczuć w rytm. Pierwsza nuta przypomina im dawną miłość, magiczną
chwilę, czas, miejsce. Muzyka ma dla nich szczególny smak – jest im wyjątkowo droga,
ponieważ wiąże się z ich pochodzeniem kulturowym. Kolekcjonerzy są drugą pod względem
liczebności grupą sympatyków muzyki w Polsce, zaś spośród respondentów z innych krajów
większy odsetek Kolekcjonerów jest jedynie w Portugalii oraz (nieznacznie) Włoszech i
Wielkiej Brytanii.
Wokalista:
73% śpiewa,
32% gra na instrumencie muzycznym,
Przynależność do tej grupy deklaruje 18,6% badanych w Polsce.
Wokalista najbardziej docenia muzykę, gdy sam ją tworzy. Może nie należy do grupy, która
zawsze jest na bieżąco z trendami, ale nie trzeba go prosić dwa razy, aby zagrał lub coś
zaśpiewał.
Informacje dodatkowe u Pana:
Jędrzej Hugo-Bader - Havas Sports & Entertainment Polska:
jedrzej.hugo-bader@havas-se.com
Globalne badanie „FANS.PASSIONS.BRANDS” przeprowadzono w maju 2015 r. na 17 rynkach
– we Francji, w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, we Włoszech, w Portugalii, Polsce,
Rosji, RPA, Stanach Zjednoczonych (ze szczególnym uwzględnieniem społeczności
hiszpańskojęzycznej), Meksyku, Brazylii, Kolumbii, Chile, Argentynie, Chinach i Belgii. Metoda
badania opierała się na kwestionariuszach online, które za pośrednictwem firmy YouGov
przesłano łącznie do 18 000 osób w wieku powyżej 13 lat.