Antologia Polskiego Rapu
Data: 08-02-2015 o godz. 19:09:36
Temat: Książki


Od wydawcy

Po dwóch latach intensywnych prac oddajemy w Państwa ręce książkę - Antologia Polskiego Rapu, która jest bogatym źródłem informacji na temat polskiego rapu. Narodowe Centrum Kultury dołożyło wszelkich starań, żeby publikacja została przygotowana w sposób staranny i profesjonalny.

Do napisania książki zaprosiliśmy piątkę Autorów, którzy od kilkunastu lat specjalizują się w tematyce polskiego rapu. Za szatę graficzną odpowiadał Grzegorz "Forin" Piwnicki, który ma w swoim dorobku m.in. projekty płyt Kalibra 44 i O.S.T.R-a. Niemal wszystkie biogramy znajdujące się w książce były autoryzowane. Rozsądne tempo prac, kompetencje twórców oraz ścisła współpraca osób zaangażowanych w projekt dały łącznie efekt, który mamy nadzieję sprosta oczekiwaniom zarówno sympatyków rapu, jak i osób patrzących na ten gatunek z pewnego dystansu.

Choć inicjatywa wydania Antologii Polskiego Rapu wyszła od Narodowego Centrum Kultury, w trakcie prac nad tekstem Autorzy wysoko cenili swoją autonomię. Przedstawiciele Narodowego Centrum Kultury nie uczestniczyli ani w wyborze dwustu cytowanych utworów, ani pięćdziesięciu osób, których biogramy znalazły się w książce. Większą rolę Wydawca odegrał na etapie przygotowania tekstu do druku. Zgodnie z sugestiami zewnętrznych recenzentów (Bartka Chacińskiego i Maksa Cegielskiego), do książki dodane zostały przypisy i słowniczek. Redakcję językową tekstu wykonał Krzysztof Grabowski, który znany jest w środowisku hiphopowym z pracy w czasopiśmie "Ślizg". Korekty powierzyliśmy Annie Matysiak, która od lat współpracuje z Narodowym Centrum Kultury i ma duże doświadczenie w przygotowaniu publikacji poświęconych kulturze.

Krótkiego komentarza wymaga sposób zapisz cytatów z tekstów hiphopowych. Podejmując decyzję o ich druku, napotkaliśmy na dwa zasadnicze problemy. Pierwszym była wulgarność języka dużej części raperów. Ustaliliśmy, że teksty należy przytoczyć w wersji oryginalnej, bez wykropkowań. Ocenzurowanie cytatów prowadziłoby do zafałszowania obrazu rapu. Ta zaś obniżyłoby wiarygodność publikacji. Drugim problemem był sposób podziału tekstu na wersy. Nie istnieje żadna zasada, która w jednoznaczny sposób rozstrzygałaby tę kwestię. Na potrzeby niniejszej "Antologii" podział na wersy został dokonany przez Autorów wyboru. Żeby podkreślić jego umowność, posłużyliśmy się interpunkcją i układem liter dużych i małych typowych dla prozy. Dodatkowo na podstawie nagrań utworów oznaczyliśmy czas, w którym raper rozpoczyna co drugi "wers". Choć rap przypomina poezję, równocześnie w zasadniczy sposób różni się od niej - rap płynie w czasie, a poezja istnieje na papierze. Pewnym problemem było dotarcie do części nagrań, zwłaszcza z lat dziewięćdziesiątych i nielegali. W przypadku niektórych trudno dostępnych utworów korzystaliśmy z plików dostępnych w internecie.
Publikacja nie powstałaby bez przychylności Krzysztofa Dudka, Dyrektora Narodowego Centrum Kultury, któremu w imieniu Autorów i własnym serdecznie dziękuję.

Tomasz Kukołowicz
dr hiphoppologii
Narodowe Centrum Kultury



Wydanie kolekcjonerskie Antologii Polskiego Rapu oprócz książki i słowniczka zawiera płytę winylową z dwoma kompozycjami autorstwa DJ-a Eproma i DJ-a Falcona oraz plakat prezentujący relacje pomiędzy raperami, którzy stworzyli utwory opisane w Antologii. Całość zapakowana jest w atrakcyjne pudełko wyłożone w środku panelami akustycznymi.


Dominika Węcławek - dziennikarka kulturalna, z wykształcenia filozof. Zaczynała u schyłku lat 90., pisując recenzje płyt dla portali hiphopowych. W 2002 roku debiutowała na papierze na łamach czasopisma "Ślizg", gdzie przez lata publikował portrety artystów i przeprowadziła dziesiątki wywiadów z wykonawcami sceny krajowej i światowej, była współzałożycielką działu reportaży "Moja dzielnica", prowadziła też autorską rubrykę poświęconą brytyjskiej scenie muzyki miejskiej. Dla tego samego tytułu przygotowała też kilka odcinków serialu dokumentalnego "Polski rap - prawdziwa historia". Współtworzyła redakcję alternatywnego czasopisma "Loop", promującego niszowe oblicza kultury hiphopowej. Od 2007 roku pracowała w redakcji kulturalnej dziennika "Życie Warszawy", publikowała w "Machinie", "Przekroju" i na portalach Interia.pl i T-Mobile-Music.pl. Od 2012 roku prowadzi autorską rubrykę muzyczną w czasopiśmie "National Geographic Traveler", jest też jedną z autorek serwisu Foch.pl

Marcin Flint - dziennikarz, redaktor. O hip-hopie zaczął pisać pod koniec lat 90. w magazynie "Klan", ale ważniejszy był "Ślizg", gdzie miał swój felieton, zwieńczoną dwoma mixtape´ami akcję poszukiwania muzycznych talentów i udział w tworzeniu krótkich filmowych form dokumentalnych. Współprowadził audycję na antenie Radiostacji, piastował stanowisko sekretarza redakcji w "Loopie" i "Streetmagu", pełnił rolę sędziego ba freestyle´owych zawodach WBW. Publikował m.in. w "Bleku", "Życiu Warszawy", "Rzeczpospolitej", "Przekroju", "Laifie", "Machinie", "K Magu" oraz na portalach Interia.pl i T-Mobile-Music.pl. Obecnie współpracuje z CGM.pl i "Hiro", okazjonalnie pojawiając się na łamach tygodnika "wSieci".

Tomasz "CNE" Kleyff - dziennikarz muzyczny, producent telewizyjny, raper. Pracował jako redaktor naczelny magazynu "DosDedos", pisał też do miesięczników "Hiro" i "Fluid". Był współtwórcą i prezenterem legendarnych programów hiphopowych "Rap Kanciapa" i "Megazin" na antenie telewizji VIVA Polska oraz "Rap pakamera" w MTV Polska. Wraz z Wujkiem Samo Zło wydał dwie płyty "Te-rap-ja" i "Jeszcze raz". Członek Baku Baku Składu, koncertowej formacji z zespołem Kaliber 44, oraz Gib Gibson Składu. kolektywu współtworzonego m.in. z Tedem, Borixem i WSZ-em. Człowiek Nowej Ery był także konferansjerem na wielu imprezach masowych. Na liście artystów, z którymi współpracował, do tej pory znaleźli się także Dj Volt, Peja, SiStars, Monika Brodka, Wojciech Pilichowski, AbradAb, Gutek, Transmisja, kabaret OT TO, Waco, Dog Eat Dog.

Andrzej Cała - dziennikarz muzyczny, od 2002 roku zajmujący się publikacjami prasowymi i internetowymi. Z wykształcenia politolog. Przygodę z dziennikarstwem rozpoczął od portalu TylkoKonkret.net, by związać się potem z miesięcznikiem "DosDedos", w którym pracował do końca 2004 roku, przejmując funkcje korektora, głównodowodzącego działu muzycznego oraz sekretarza redakcji. Na przełomie 2004 i 2005 roku został współprowadzącym ważnego dla polskiej sceny hiphopowej magazynu "Klan". Po jego upadku podjął współpracę z magazynem "Ślizg", a od września 2005 roku dołączył do redakcji reaktywowanego periodyku "Machina". Potem związany był m.in. z portalem Infomuzyka.pl należącym do konsorcjum Agora, a niemal do końca 2013 roku pracował jako PR & media manager w Prosto, jednej z najważniejszych polskich wytwórni hiphopowych. W 2005 roku był wraz z Radkiem Miszczakiem współautorem leksykonu rapowego "Beaty, rymy, życie", największego tego typu wydawnictwa we wschodniej i środkowej Europie. Trzy lata później Cała i Miszczak z pomocą Hirka Wrony przygotowali podobną publikację "Dusza, rytm, ciało", dedykowaną muzyce soul i R&B. Współpracował ponadto z następującymi mediami. Onet.pl, T-Mobile-Music.pl, Relaz.pl, "Aktivist", "Dziennik", "Życie Warszawy", "Laif", "Hiro", Exklusiv", "Przekrój" i "Gazeta Studencka".

Kamil "Jakuza" Jaczyński - specjalista do spraw public relations i marketingu muzycznego. Animator sportu i kultury. Wykładowca Hip-Hopu Akademii, Akademii Menedżerów Muzycznych i Polskiej Akademii Nauk. Sędzia ogólnopolskich bitew w stylu wolnym WBW. Na co dzieć dyrektor wykonawczy w wytwórni muzycznej Wielkie Joł, gdzie odpowiedzialny jest za public & media relations, a także koordynację i nadzór działań wydawniczych.


Tytuł: Antologia polskiego rapu
Autorzy: Dominika Węcławek, Marcin Flint, Tomasz Kleyff, Andrzej Cała, Kamil Jaczyński
Grafika: Truest.pl (Grzegorz Piwnicki i Piotr Jasiński)
Redaktor prowadzący: Tomasz Kukołowicz
ISBN: 978-83-7982-040-5
Wydawnictwo: Narodowe Centrum Kultury
Rok wydania: styczeń 2015
Format: 192x250 mm
Oprawa: twarda
Stron: 504
Waga: około 1,6 kg
Cena: + - 190 zł
Książka dostępna także jako e-book
Moje wydanie kolekcjonerskie nr.156/500

Serdecznie Dziękuję Panu Tomaszowi Kukołowiczowi





Hip-hop… kultura przepełniona żywiołowością, spontanicznością oraz skłonna do refleksji i obserwacji. To nie tylko ulica, osiedlowa ławka, ale przede wszystkim głos protestu, buntu oraz głęboka poezja. Według hip-hopu najważniejszą wartością w egzystencji ludzi jest wolność.

Nie należy stygmatyzować kultury hiphopowej. W człowieku nie może rodzić się odraza do pokolenia, które ceni sobie szczerość i autentyczność. Społeczeństwo powinno zdawać sobie sprawę z tego, że hip-hop jest dla wielu młodych ludzi sposobem życia oraz głosem protestu na to, co się dzieje w kraju i na świecie.

Książka ukazuje pozytywną rolę hip-hopu w kształtowaniu postaw i zachowań młodzieży zagubionej w życiu, a także zwraca uwagę na funkcję terapeutyczną tego gatunku muzycznego.

“To, co może złudnie wydawać się wulgarnym tekstem, kolokwialnie wykrzyczaną pod prostą nutę frazą, okazać się może nacechowanym emocjonalnie przekazem płynącym z duszy. Ilekroć nie można wypowiedzieć słów wprost i narzucona jest nienaturalna bariera milczenia, przychodzi moment bólu egzystencjalnego. Lekarstwem może być hip-hop”.
Łukasz Kuchnowski

Tytuł: Hip-hop jako narzędzie resocjalizacji młodzieży
Przetłumaczyła i zebrała: Przemysław Kaca
ISBN: 978-83-7942-399-6
Wydawnictwo: Novae Res
Rok wydania: 2014
Format: 120x195 mm
Oprawa: miękka
Stron: 138
Waga: około 175 g
Cena: + - 24 zł

Serdecznie Dziękuję Pani Marcie Pilarskiej




Dusza, rytm, ciało. Leksykon muzyki r&b u soul to następca wspaniale przyjętego leksykonu muzyki hip-hop Beaty, rymy, życie... z 2005 r. Tym razem Andrzej Cała, Radek Miszczak i Hirek Wrona wzięli na warszat współczesną scenę r&b i soul, jednych z najważniejszych, obok jazzu i bluesa, gatunków muzycznych z tzw. czarnych brzmień.

Trójka uznanych dziennikarzy przedstawiła profile wszystkich liczących się na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat wykonawców, tworzących współczesne wydanie rhythm & bluesa oraz soulu.

Są więc zarówno ci, którzy oblegają listy przebojów - Mary J. Blige, Amy Winehouse, Rihanna, Beyoncé czy Justin Timberlake, jak i tych ubóstwianych przez koneserów gatunku - Erykah Badu, Me’Shell NdegéOcello i Raphael Saadiq. Ich sylwetki zostały uzupełnione fascynującymi historiami muzycznych legend soul/ r&b, których nagrania wpłynęły na rozwój całej współczesnej muzyki, jak chociażby James Brown, Ray Charles, Michael Jackson, Prince czy Aretha Franklin.

Pasjonujący przewodnik po świecie czarnych brzmień
dla wszystkich fanów tego nurtu:

* profile 450 współczesnych wykonawców ze sceny r&b i soul
* historie największych legend
* ulubione utwory r&b artystów, dziennikarzy i DJ-ów
* zestawienia esencjonalnych nagrań największych gwiazd
* słownik terminów specjalistycznych
* tematyczne rankingi TOP 5
* historia nagród Grammy
* atrakcyjna oprawa graficzna i 75 zdjęć.

Książka jest napisana w bardzo przystępnym stylu, który szanując formułę leksykonu i jednocześnie dopuszcza odrobinę humoru oraz subiektywnego komentarza. Lekturę leksykonu umila atrakcyjna oprawa graficzna i mnóstwo dodatkowych tekstów ze starannie wybranymi. Jest to pierwsze tego typu opracowanie na polskim rynku i ze względu na aktualność danych, wyjątkowe w skali światowej.

Andrzej Całka (ur. 12.02.1983). Współautor książki Beaty, rymy, życie. Leksykon muzyki hip-hop. Pisząc przede wszystkim o czarnej muzyce współpracował od 2002 r. współpracował m.in. z "Aktivistem", "Ślizgiem" , "Życiem Warszawy", "Exklusivem" i "Duennikiem". Był redaktorem prowadzącym magazynu "Klan" i redaktorem "Machiny". Obecnie redaktor portalu infomuzyka.pl.

Radek Miszczak (ur. 12.03.1984). Redaktor prowadzący i współautor leksykonu Beaty, rymy, życie. Leksykon muzyki hip-hop Pisał m.in. do "Klanu", "Hiro", "Ślizgu" i "Exklusiva". Przez wiele lat współpracował z MTV Polska. Prowadzi agencję imprezowo-promocyjną Joytown. Promotor festiwali muzycznych Hip Hop Kemp i Wrocław 2012.

Hirek Wrona (ur. 05.08.1960). Dziennikarz, od lat lansujący w Polsce czarne brzmienia na fali eteru i telewizji. Blogger, felietonista, prowadzący wydarzenia kulturalne. Zdobywaną przez dziesięciolecia wiedzę muzyczną wykorzystuje podczas grania wyjątkowo tanecznych imprez jako DJ i DVJ. Prowadzi niezależny impresariat muzyczny Pink Crow Records.


Tytuł: Dusza, rytm, ciało. Leksykon muzyki r&b i soul
Autorzy: Andrzej Cała, Radek Miszczak, Hirek Wrona
Redaktor prowadzący: Radek Miszczak
ISBN: 978-83-926931-0-9
Wydawnictwo: Agencja Joytown
Rok wydania: październik 2008
Format: 185x253 mm
Oprawa: twarda
Stron: 608
Waga: około 1,725 kg
Cena: + - 190 zł

Serdecznie Dziękuję Panu Radkowi Miszczakowi




Hip-hop (rap) to jeden z najpopularniejszych gatunków muzyki rozrywkowej ostatnich kilkunastu lat, a zarazem część międzynarodowej kultury, współtworzonej take przez graffiti i taniec breakdance. Powstały w latach 70. - podczas imprez w nowojorskich parkach - styl muzyczny miał niesamowity wpływ na całą kulturę masową, w sposób właściwie nieporównywalny z żadnym innym nurtem istniejącym w popularnej sztuce.


Beaty, rymy, życie. Leksykon muzyki hip-hop to pierwsza w Europie Środkowej i Wschodniej pozycja książkowa, dokładnie i wyczerpująco przedstawiająca hip-hop jako gatunek muzyczny. Oczekiwany od wielu lat tytuł stanowi fascynujący przewodnik po hip-hopie, zarówno dla oddanych fanów, jak i wszystkich osób zainteresowanych fenomenem rymowanych tekstów rapowanych do rytmicznych beatów. Smaczku dodają przystępny i interesujący język, jakim posługują się autorzy oraz oprawa graficzna, utrzymana w hiphopowej stylistyce.

* ok. 1000 haseł
* hip-hop z całego świata
* mainstream i podziemie
* historia rapu w USA i Polsce
* słownik terminów
* hiphopowe style
* wytwórnie płytowe
* klasyczne płyty

Premierze Beatów, rymów... towarzyszył cykl wystaw hiphopowych zdjęć autorstwa Marcina R. Szulżyckiego

Radek Miszczak (ur. 12.03.1984, Wrocław). Polski promotor międzynarodowych festiwali Hip Hop Kemp i Urban Rapublic. Współzałożyciel agencji promocyjno-imprezowej Joytown. Korespondent czeskiego magazynu "BBaRáK". Pisał m.in. do "Klanu", "Hiro", "Ślizgu" i "Steez". Od 2003 e. stale współpracuje z MTV Polska.

Andrzej Całka (ur. 12.02.1983, Warszawa). Pisząc przede wszystkim o czarnej muzyce współpracował od 2002 r. m.in. z "DosDedos", "Aktivistem", "Hiro", "Ślizgiem" oraz wortalem clubber.pl. Był redaktorem prowadzącym magazynu "Klan". Od października 2005 r. związany z reaktywowaną "Machiną".

Tytuł: Beaty, rymy, życie. Leksykon muzyki hip-hop
Autor: Radek Miszczak, Andrzej Cała, Tymon Smektała, Andrzej Burakowski, Tymek Kaliciński, Sławomir Jabrzemski, Jarosław Wójcik, Adam Lis
Wstęp: Druh Sławek
ISBN: 83-89738-75-9
Wydawnictwo: KURPISZ S.A.
Rok wydania: grudzień 2005
Format: 175x240 mm
Oprawa: twarda
Stron: 616 + 24 stron ze zdjęciami
Waga: około 1.050 kg
Cena: + - 39 zł


Książka opisuje najważniejszych artystów w historii (fakty, cytaty) ale z perspektywy krytyków - od Steely Dan i Boba Marleya aż po Kanye Westa i Arctic Monkeys. Zawiera kilkaset rankingów (na najlepsze albumy i single roku) według 30 najbardziej opiniotwórczych magazynów z Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii.

Dziś nazwany jest "rasistą" każdy, kto wygrywa polemikę z liberalnym lewicowcem, neokonserwatystą, a w pewnych przypadkach nawet konserwatystą. Pozbawione podstaw merytorycznych odwołanie się do rozmaitych "izmów" i "fobii" zawsze świadczy o tym, że ci, którzy miotają nimi na prawo i lewo, w istocie niewiele mają do powiedzenia.
Prof. Kevin MacDonald

Tytuł: Historia rocka, popu i hip-hopu według krytyków 1974-2006
Autor: Andrzej Buda
ISBN: 83-915272-B-X lub 978-83-915272-8-3
Wydawnictwo: Andrzej Buda, Wydawnictwo Niezależne
Rok wydania: 2006
Format: 148x207 mm
Oprawa: miękka
Stron: 256
Waga: około 350 g
Cena: + - 29 zł


Encyklopedia hip-hopu wyczerpująco opisuje rozwój hip-hopu od oldskulowych korzeni aż po crunk i reggaeton, pokazuje też najnowszą historię czarnej Ameryki: afrocentryzm i islam, dyskryminację czarnych artystów przez polityków, przemysł płytowy i media, które ograniczają wolność przekazu. Jest to książka dla wszystkich osób, które żyją kulturą hip-hop i pragną mieć jej świadomość, bądź tych, co chcą ją dopiero poznać. Na taką Encyklopedię trzeba było czekać wiele lat - od teraz słuchanie rapu będzie sprawiało jeszcze większą przyjemność.

ENCYKLOPEDIA HIP-HOPU, podobnie jak HISTORIA KULTURY HIP-HOP W POLSCE 1977-2002 i POLSKI HIP-HOP PIERWSZA ENCYKLOPEDIA przedstawia 4 elementy tej kultury: rap, graffiti, b-boying i D Jing. Dotyczy jednaj rozwoju hip-hopu w Stanach Zjednoczonych. Zawiera:

- historię kultury hip-hop w Stanach od roku 1969 (w tym graffiti i breakdance)
- pełne biografie, nazwiska i daty urodzenia hiphopowych artystów.
- pełne dyskografie ponad 1000 wykonawców, ułożone chronologicznie i alfabetycznie (od Aaliyah i A Tribe Called Quest do Ying Yang Twins, i Zulu Nation)
- dokładne dane o ilości sprzedanych płyt i miejsca na listach bestsellerów w Stanach Zjednoczonych i wielkiej Brytanii.
- biografie klasyków soulu, funku i r n b, którzy włpynęli na współczesny hip-hop
- ciekawe wypowiedzi, bogate fragmenty wywiadów, opis konfliktów, które targały sceną.

Tytuł: Encyklopedia hip-hopu
Autor: Andrzej Buda
Współpraca: Marta Wróbel, Tomasz "Ucho One" Skrzypczak
ISBN: 83-915272-4-4
Wydawnictwo: Andrzej Buda, Wydawnictwo Niezależne
Rok wydania: 2005
Format: 148x207 mm
Oprawa: miękka
Stron: 216
Waga: około 300 g
Cena: + - 20 zł


Encyklopedia polskiego hip-hopu jest pierwszym na naszym rynku wydawniczym wyczerpującym opracowaniem zupełnie pomijanej do niedawna w poważnych mediach bardzo młodej sceny muzycznej.

Książka zawiera biogramy blisko stu składów i MC wraz ze skrupulatnie zebranymi dyskografiami, obejmującymi także tak zwane "nielegale". Bogaty materiał faktograficzny, ilustracyjny i graficzny sprawia, że Encyklopedia polskiego hip-hopu jest książką niezbędną dla wszystkich znawców tematu, jak i ich rodziców, zastanawiających się co może się dziać i o czym się mówi na ławce przed blokiem. Książka wzbogacona jest unikatową płytą DVD zawierającą wywiady z czołowymi przedstawicielami polskiej sceny hip-hopowej.

Tytuł: Encyklopedia polskiego hip-hopu
Autor: Basia Adamczyk & Piotr Tarasiewicz
ISBN: 83-86365-99-4
Wydawnictwo: In Rock
Rok wydania: listopad 2004
Format: 165x193 mm
Oprawa: miękka
Stron: 232
Waga: około 500 g
Cena: + - 39 zł








Artykuł jest z www.muzyczneabc.pl
http://www.muzyczneabc.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.muzyczneabc.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=12542