Jony Ive. Geniusz, który zaprojektował najsłynniejsze produkty Apple
Data: 18-05-2014 o godz. 22:21:42
Temat: Książki


Pierwsza szczegółowa biografia projektanta kultowych produktów Apple (m.in. iPhone’a, iPada, iPoda i iMaca), jednego z najbliższych współpracowników i przyjaciół Steve’a Jobsa († 2011), sir Jonathana Ive’a (27.02.1967 Chingford, Londyn), obecnie wiceprezesa ds. wzornictwa przemysłowego Apple Inc.

W 1997 roku Steve Jobs powrócił do Apple z karkołomną misją – zamierzał uzdrowić firmę, którą sam założył. Pewnego wieczoru w jednym z pomieszczeń korporacji natknął się na niechlujnie ubranego, zapracowanego brytyjskiego projektanta, otoczonego setkami rysunków i prototypów. To właśnie wtedy Jobs zdał sobie sprawę, że właśnie odkrył talent, który pomoże mu powstrzymać postępujący upadek firmy.

Tym projektantem był Jony Ive.

Współpraca Jony’ego Ive’a z Jobsem zaowocowała powstaniem wielu produktów, należących do najbardziej rozpoznawalnych ikon współczesnej technologii: iMaca, iPoda, iPada i iPhone’a. Projekty tych urządzeń nie tylko uczyniły z Apple przedsiębiorstwo o olbrzymiej wartości, ale dokonały też przewrotu w kilku gałęziach przemysłu, doprowadziły do powstania licznej rzeczy oddanych firmie fanów i sprawiły, że marka nadgryzionego jabłka stała się międzynarodową potęgą. Jony Ive stał się czołową postacią w branży, zdobywając niezliczone nagrody, zajmując zaszczytne miejsce na liście stu najbardziej wpływowych osób w 2013 roku według tygodnika „Time” oraz otrzymując tytuł szlachecki „za zasługi dla projektowania i przedsiębiorczości”.

Ale mimo tak wielkich sukcesów Ive’a wciąż niewiele wiadomo o nim samym – skromnym facecie o aksamitnym głosie, osobie, którą Jobs określał mianem swojego „duchowego partnera” w Apple. Książka Leandera Kahneya odsłania przed czytelnikiem prawdziwą historię naczelnego innowatora tej firmy.


To przykre i frustrujące, że otaczają nas produkty, które zdają się świadczyć o całkowitym braku troski i staranności ze strony ich twórców. Przedmioty mają pewną bardzo ciekawą własność: nawet jeden potrafi powiedzieć mnóstwo o firmie, która go wyprodukowała; o jej wartościach i priorytetach.
Jony Ive, 2005

Rzecz w tym, że bardzo łatwo być innym, ale bardzo trudno lepszym.
Jony Ive


* * *


Jony jest wielkim miłośnikiem techno, które z kolei doprowadzało do szału jego szefa, Jona Rubinsteina. "W studiu projektowym puszczali głośny techno-pop - wspomina Satzger . - Ja potrzebuję ciszy, żeby móc się skupić i myśleć. Ale projektanci lubili taką muzykę. (str. 221)


Steve Jobs też lubił muzykę i kiedy przychodził, często zwiększał głośność, ale nie tylko dla przyjemności. "Kiedy Steve nas odwiedzał, chciał, żeby rozmowa, którą prowadził, ograniczała się do niego i jego rozmówcy - wspomina Satzger. - Kiedy w otwartej przestrzeni panuje cisza, bardzo łatwo usłyszeć. o czym rozmawiają inni. Dlatego gdy wchodził, podkręcaliśmy muzykę, żeby jego głos docierał tylko do tej jednej osoby. Naprawdę było słychać, o czym rozmawiają"(str. 221)


Pomysły zespołu Jony´ego - szczelnie zamknięta obudowa, kompaktowe rozmiary i nadzwyczajny prostota obsługi - stały się znakiem rozpoznawczym urządzeń Apple. iPod był też pierwszym produktem mobilnym, który powstał za czasów ścisłej współpracy Ive´a i Jobsa; pracując nad nim, zespół Jony´ego doprowadził do perfekcji proces projektowania oraz produkowania urządzeń przenośnych. (...)


iPod był niezwykłym osiągnięciem. Bono z zespołu U2 bardzo trafnie opisał jego urok, stwierdzając: "Jest seksowny". Inny przymiotnik, który doskonale odnosi się do odtwarzacza Apple, to "wszechobecny". Popularność iPoda sprawiła, że szybko stał się zjawiskiem na skalę światową. (str. 251)


W lipcu 2002 roku Amerykańskie Stowarzyszenie Projektantów Wzornictwa Przemysłu uhonorowało Jony´ego i Apple najbardziej zaszczytną w świecie designu złotą Nagrodą Doskonałości Wzornictwa Przemysłowego (Industrial Design Excellence Award - IDEA) za oryginalnego iPoda, w uzasadnieniu podając, że ten odtwarzacz muzyki jest "najbardziej godnym zapamiętania rozwiązaniem wzorniczym" roku. (str. 263)


Leander Kahney (ur. 1965) - dziennikarz od kilkunastu lat zajmujący się tematyką związaną z Apple. Autor książek o firmie i o jej kulcie wśród fanów: Być jak Steve Jobs i The Cult of Mac. Były redaktor portalu Wired.com, obecnie redaktor i wydawca portalu CultofMac.com. Leander Kahney, kreśli szczegółowy portret kreatywnego geniusza, stojącego z produktami Apple. Jego książka ukazuje drogę życiową, jaką przebył Ive, by z dyslektycznego licealisty stać się postacią, której wizja zmieniła naszą codzienność. Śledząc poczynania Ive’a, od jego młodych lat, kiedy dojrzewało zaszczepione przez ojca projektanta zainteresowanie wzornictwem przemysłowym, przez edukację na politechnice w Newcastle, aż po spektakularny awans w Apple, Kahney odkrywa zasady i praktyki, którym hołdował Ive i które sprawiły, że stał się jednym z najbardziej cenionych projektantów swojego pokolenia. Mieszka w San Francisco.

Tytuł: Jony Ive. Geniusz, który zaprojektował najsłynniejsze produkty Apple. (Jony Ive. The Genius Behind Apple´s Greatest Products)
Autor: Leander Kahney
Tłumaczenie: Michał Jóźwiak
ISBN: 978-83-63944-42-1
Wydawnictwo: Insignis Media
Rok wydania: kwiecień 2014 (Polska)
Format: 150x215 mm
Oprawa: twarda z obwolutą
Stron: 400 + wkładka 16 stron ze zdjęciami
Waga: około 625 g
Cena: + - 49 zł

Serdecznie Dziękuję Panu Piotrowi Mocniakowi




W wieku 56 lat odszedł legendarny szef firmy Apple, Steve Jobs (24.02.1955 San Francisco † 5.10.2011 Palo Alto). Media wspominają go jako geniusza informatyki, wizjonera technologii. Dla nas Jobs był przede wszystkim charyzmatycznym przywódcą, który nieodwracalnie zrewolucjonizował rynek muzyczny. Twórcą iPada, iTunes, czy jak kto woli katem płyty kompaktowej".

Na początku XXI wieku pojawią się iPhony, a dystrybucję muzyki wywróci raz na zawsze iTunes, który od chwili inauguracji w 2003 roku do dziś sprzeda przeszło 15 miliardów utworów muzycznych i stanie się... największym dystrybutorem muzyki na świecie!

Jobs zaprezentował iTunes Store 28 kwietnia 2003 roku, podczas jednego ze swoich słynnych pokazów, który odbył się w centrum konferencyjnym Moscone w San Francisco. Eddie Cue, który kierował sklepem, przewidywał, że Apple sprzeda za jego pośrednictwem milion utworów w ciągu sześciu miesięcy. Okazało się, że iTunes Store sprzedał milion piosenek w sześć dni. "To wydarzenie zapisze się w historii jako punk zwrotny dla całego przemysłu muzycznego!
ogłosił Jobs. (str.505)

Nowa, specjalna edycja kultowej biografii Steve’a Jobsa pióra Waltera Isaacsona.
Wyłącznie w twardej oprawie z obwolutą soft touch ze zdjęciem młodego Jobsa.
Zawiera nowy rozdział!

EKSKLUZYWNA BIOGRAFIA
TWÓRCY FIRMY APPLE – STEVE’A JOBSA
(JEDYNA NAPISANA PRZY JEGO WSPÓŁPRACY)
PIÓRA WALTERA ISAACSONA,
AUTORA BESTSELLEROWYCH BIOGRAFII
BENJAMINA FRANKLINA I ALBERTA EINSTEINA

Opierając się na ponad czterdziestu rozmowach z Jobsem, przeprowadzonych w ciągu dwóch lat, a także na wywiadach z ponad setką osób: członkami rodziny, przyjaciółmi, przeciwnikami, konkurentami i kolegami Jobsa, Walter Isaacson spisał wciągającą opowieść o pełnym wzlotów i upadków życiu oraz płomiennej osobowości twórczego przedsiębiorcy, którego wykraczająca poza wszelkie schematy pasja i perfekcjonizm zrewolucjonizowały sześć branż: komputery osobiste, filmy animowane, muzykę, telefony, tablety i publikacje cyfrowe.

W czasach, kiedy społeczeństwa całego świata dążą do zbudowania gospodarek ery cyfrowej, Jobs pozostaje najbardziej wyrazistą ikoną wynalazczości i wyobraźni kształtującej rzeczywistość. Wychodząc z przeświadczenia, że najlepszym sposobem stworzenia wartości w XXI wieku jest zintegrowanie kreatywności z technologią, założył firmę, w której nieskrępowane niczym wizjonerstwo połączyło się z zadziwiającymi osiągnięciami nowoczesnej techniki.

Choć Jobs współpracował przy powstawaniu tej książki, nie domagał się ani kontroli nad tym, co zostanie w niej ujęte, ani nawet prawa do przeczytania jej przed wydaniem. Niczego nie zatajał, wręcz przeciwnie: zachęcał ludzi, których znał, do szczerych wypowiedzi.

O osobach, z którymi pracował i rywalizował, wypowiadał się bez ogródek, czasem nawet brutalnie. A równie szczere relacje przyjaciół, wrogów i kolegów Jobsa sprawiają, że jego pasje, pragnienia, perfekcjonizm, artyzm, przewrotność i obsesyjna potrzeba kontroli – słowem: wszystko to, co ukształtowało jego podejście do biznesu oraz doprowadziło do powstania innowacyjnych produktów – poznajemy bez upiększeń i koloryzowania.

Gnany przez wewnętrzne demony, Jobs potrafił doprowadzać swoje otoczenie do furii i rozpaczy. Ale jego żywiołowa osobowość i tworzone przez niego produkty były ściśle zespolone – podobnie jak warstwa sprzętowa i oprogramowanie urządzeń Apple – funkcjonując jak jeden zintegrowany organizm. Przemawiająca do wyobraźni historia Jobsa ukazuje, jak ważne są w życiu pomysłowość, siła charakteru, talenty przywódcze i wierność wartościom.

WALTER ISAACSON, dyrektor generalny Aspen Institute, były szef CNN i redaktor naczelny magazynu "Time". Autor książek Einstein. Jego życie, jego wszechświat; Benjamin Franklin: An American Life; Kissinger: A Biography oraz The Wise Men: Six Friends and the World They Made (wspólnie z Evanem Tomasem). Mieszka wraz z żoną w Waszyngtonie.

Tytuł: Steve Jobs (wydanie specjalne)
Autor: Walter Isaacson
Tłumaczenie: Przemysław Bieliński (rozdziały 4-22, 36-41, Bibliografia, Przypisy) i Michał Strąkow (Wprowadzenie, rozdziały 1-3, 23-35, Epilog)
Konsultacja: Tomasz Brzozowski
ISBN: 978-83-63944-30-8
Wydawnictwo: Insignis Media
Rok wydania: listopad 2013 (Polska)
Format: 150x215mm
Oprawa: twarda z obwolutą
Stron: 736 + wkładka 16 stron ze zdjęciami
Waga: około 1,1 kg
Cena: + - 59 zł

Serdecznie Dziękuję Panu Piotrowi Mocniakowi





Polecam książki z Insignis Media

Mick. Szalone życie i geniusz Jaggera

Michael Palin - Prawda








Artykuł jest z www.muzyczneabc.pl
http://www.muzyczneabc.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.muzyczneabc.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=11612