Dziś święto w Seattle. Sup Pup kończy 25 lat!
Data: 13-07-2013 o godz. 11:09:34
Temat: Info


13 lipca w Seattle rozpoczynają się koncerty, wystawy i targi muzyki. Impreza związana jest z 25 urodzinami jednej z najsłynniejszych niezależnych wytwórni płytowych na świecie, Sub Pop, która rozsławiła na świat muzykę grunge.

Podczas otwartego koncertu w dzielnicy Georgetown, zagrają zespoły związane z seattle'owską wytwórnią: m.in. Mudhoney, Greg Dulli i Brothers Of The Sonic Cloth.

Firma powstała ponieważ jej założyciele, Jonathan Poneman i Bruce Pavitt, narzekali, że na początku lat 80. nie mieli czego słuchać. Muzyka rockowa zdominowana została przez tzw. hair-metal, stawiający na efektowność i sukces komercyjny. Sub Pop stał po drugiej stronie barykady, od 1988 r. umożliwiając zaistnienie nieznanym zespołom, z których wiele w następnych latach sięgnęło po światową sławę.

Sub Pop rozsławił na cały świat muzykę grunge'ową. Wytwórnia dała szansę debiutu takim grupom jak Nirvana, Soundgarden i Mudhoney. W Sub Popie ukazała się pierwsza płyta Nirvany "Bleach" a także takie albumy jak "Superfuzz Bigmuff" Mudhoney i "Loud Love" Soundgarden. Dla wielu grup praca z Ponemanem i Pavittem oznaczała szansę zaistnienia i przejścia do jednego z wielkich koncernów muzycznych.

- Za datę powstania Sub Popu uznaje się dzień, w którym Bruce i Jonathan wprowadzili się do siedziby wytwórni, ale oni funkcjonowali już od długiego czasu, wydając płyty i gromadząc swoją własną publiczność, począwszy od wczesnych lat 80. - tłumaczył Mark Arm, wokalista Mudhoney. - Bruce i Jonathan wychodzi ze słusznego założenia, że dobrą muzykę można znaleźć wszędzie - zarówno w Nowym Jorku i San Francisco, jak w Lawrence w Kansas czy Athens. I mieli rację. Po chwili zauważyli, że coś ciekawego dzieje się Seattle i skoncentrowali się na promowaniu lokalnej sceny - dodał.

Pod koniec lat 80. zespoły z Seattle, pod szyldem Sub Popu - Nirvana, Soundgarden, Mother Love Bone, TAD, Mudhoney - koncertowały po Europie, spotykając się z zaskakująco przychylnym przyjęciem. Chcąc wypromować "brzmienie Seattle" także w Stanach, Pavitt i Poneman zdecydowali się stworzyć wizerunek wytwórni i muzyki, przez nią promowanej, za pomocą grafik, okładek płyt i zdjęć promocyjnych muzyków

(PAP/TVP Info/IAR)







Artykuł jest z www.muzyczneabc.pl
http://www.muzyczneabc.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.muzyczneabc.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=10631