Historia Punk Rocka
Data: 29-03-2013 o godz. 17:28:16
Temat: Książki


Książka England´s Dreaming Jona Savage´a, choć wydana po raz pierwszy w 1991 r. (drugie, uzupełnione wydanie ukazało się w 2001 r.) do dziś uchodzi za najbardziej kompletną i kompetentną analizę zjawiska brytyjskiego punku, zarówno jako subkultury, jak i stylu muzycznego.

Autor precyzyjnie rekonstruuje wszelkie artystyczne i pozaartystyczne działania zespołu Sex Pistols i ich zmarłego trzy lata temu menedżera Malcolma McLarena , lokując je w rozległym kontekście brytyjskich i amerykańskich trendów muzycznych, przemian obyczajowych, losów awangardy artystycznej oraz szeroko pojętej kultury młodzieżowej drugiej połowy ubiegłego stulecia.

Spojrzenie Savage´a na punk w dużym stopniu odbiega od polskiej percepcji tego fenomenu, co tym bardziej zachęca do lektury.

Brytyjczyk Jon Savage wychował się w Zachodnim i Centralnym Londynie. Opublikował między innymi: Teenage: The Creation of Youth Culture, The Kinks: The Official Biography, Up They Rise: Incomplete Works if Jamie Reid oraz The Faber Book of Pop (współredagowaną z Hanifem Kureishim), a ostatnio Teenage: The Prechistory of Youth Culture; 1875-1945; The England´s Dreaming Tapes oraz Punk: An Aesthetic.

Od późnych lat 70. pisuje książki i artykuły dla prasy codziennej, magazynów, pracuje dla telewizji.

W 1996 roku ukazał się zbiór jego artykułów pod tytułem Time Travel

England´s Dreaming została nagrodzona w 1993 roku "Ralph J Gleason Music Book Award"

Tłumaczka Marta Marciniak jest punkową, wegetarianką i feministką. Pochodzi z Warszawy. Absolwentka magisterskich studiów kulturoznawczych (specjalizacja: USA) Uniwersytetu Warszawskiego. Obecnie jest doktorantką i pracuje jako asystentka na wydziale Transnational Studies na State University of New York at Buffalo w USA. Nadal czuje się związana z warszawskim środowiskiem punkowym, a jej zainteresowania badawcze, w tym praca doktorska, dotyczą historii punk rocka przede wszystkim w Polsce i w USA. Kiedyś chciałaby grać na bębnach w kapeli punkowej.

Tytuł: Historia Punk Rocka. (England´s Dreaming Sex Pistols and Punk Rock)
Autor: Jon Savage
Tłumaczenie: Marta Marciniak
ISBN: 978-83-60432-46-1
Wydawnictwo: Axis Mundi
Rok wydania: marzec 2013 (Polska)
Format: 160x230 mm
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Stron: 702 + 32 stron ze zdjęciami
Waga: około 1,075 kg
Cena: + - 59 zł




Przedmiotem opracowania są treści wypowiedzi pochodzące z muzycznej i piśmienniczej twórczości kultury punk , które zawierają negatywne odniesienia do różnych elementów strukturalnych chrześcijaństwa (głównie do poszczególnych prawd wiary i norm moralnych) oraz do chrześcijaństwa w ujęciu ogólnym (tworzenie specyficznych jego wyobrażeń). Autor starał się zrealizować następujące cele: uporządkować i scharakteryzować te treści oraz wskazać dominujące wśród nich, a także dokonać ich krytycznej oceny przede wszystkim w świetle teologii, ale również innych dziedzin wiedzy.




Fragment Wstępu:


Subkultury młodzieżowe, powstałe w drugiej połowie XX wieku, są zjawiskiem dość dobrze i powszechnie znanym. Na taki zakres ich poznania wpływa fakt wielokrotnego i obrazowego przedstawienia subkultur w mass mediach oraz opisywania w literaturze specjalistycznej. Można stwierdzić, że niektóre grupy (np. hipisi, rockersi, skinheadzi, punki, hiphopowcy oraz inne) już na trwałe wpisały się we współczesny "krajobraz kulturowy". Nie wywołują już takiego zdziwienia, jak pierwsze subkultury kilkadziesiąt lat temu. Ich istnienie przyjmuje się nawet jako pewną "normę": czas przejściowy, w którym młodzi "muszą się wyszaleć" przed przyjęciem określonych ról społecznych. Stąd zjawisku temu towarzyszy niekiedy pobłażanie, brak poważniejszego zainteresowania czy postrzeganie go jako formy ekscentrycznej fanaberii (...)

Ruch punk wyraźnie wyróżnia się spośród innych - istniejących współcześnie i w przeszłości - polskich subkultur (np.: bikiniarzy, hipisów, skinheadów, metalowców, rastafarian, yuppies, hip-hopowców i in.). W naszym kraju obecny jest od około trzydziestu lat. Jego historii nie można określić jako stałego rozwoju od fazy antykultury przez kontrkulturę do kultury alternatywnej. Istniały w nim nurty charakterystyczne dla tych faz. Punk to subkultura zróżnicowana i stale w swej historii ewoluująca, wyłaniająca z siebie nowe sposoby młodzieżowej kontestacji. Autor niniejszego opracowania skupił się - w przeprowadzonych przez siebie badaniach - na jej wybranych aspektach. Szczególnie zainteresował go dominujący w ruchu punk stosunek jego uczestników do zagadnień religijnych, a zwłaszcza do chrześcijaństwa. Jego znajomość wydaje się decydująca - zgodnie ze słowami Zofii J. Zdybickiej - w określeniu postaci danej kultury (w tym wypadku postaci pewnej specyficznej formy kultury)(...)


Piotr Kulesza - urodzony w Łasku w województwie łódzkim. Egzamin dojrzałości zdał w 1997 r. w Sieradzu po ukończeniu kursu eksternistycznego o kierunku społeczno-prawnym. W tym samym roku wstąpił do nowicjatu Zgromadzenia Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej z siedzibą na Świętym Krzyżu. W 1998 r. założył roczne śluby zakonne i rozpoczął naukę w seminarium Oblatów w Obrze, jednak w kolejnym roku opuścił zgromadzenie.

Studia teologiczne kontynuował w Lublinie w Wydziale Teologii KUL JP II. Zakończył je obroną pracy magisterskiej w 2003 r. Dysertacja otrzymała wyróżnienie. W tym samym roku rozpoczął studia doktoranckie na specjalizacji religioznawstwa w Instytucie Teologii Fundamentalnej KUL JP II. Pracę doktorską "Muzyczna i piśmiennicza twórczość antychrześcijańska w polskiej kulturze punk i jej krytyka", której promotorem był ks. prof. dr hab. Henryk Zimoń, obronił w 2009 r.

Autor pracował jako nauczyciel w Lublinie i Łodzi, obecnie w okolicach rodzinnego Łasku. Jego główne zainteresowania dotyczą zagadnień teologicznych i religioznawczych, zwłaszcza problemu dialogu światopoglądowego osób wierzących z niewierzącymi. Interesuje się również zjawiskiem subkultur młodzieżowych oraz kwestią wychowania dzieci i młodzieży.

Tytuł: Muzyczna i piśmiennicza twórczość antychrześcijańska w polskiej kulturze punk i jej krytyka
Autor: Piotr Kulesza
ISBN: 978-83-7432-723-7
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza ATUT
Rok wydania: maj 2011
Format: 135x205 mm
Oprawa: miękka
Stron: 634
Waga: około 900 g
Cena: + - 48 zł

Serdecznie Dziękuję Pani Magdalenie Garbacz




Opracowanie niniejsze jest poprawioną, poszerzoną i uaktualnioną wersją wydania z 1997 roku. Zachowany został układ i tematyka skrótowo ukazująca podstawowe fakty z historii i teraźniejszości punk rocka, notki o kilkuset zespołach i stylistykach jakie zaistniały na szeroko rozumianej scenie punk.

Tekst uzupełniono ilustracjami, indeksem kapel oraz wykazem wybranych wytwórni i dystrybucji. Całość ujęta jest w sposób faktograficzny z pominięciem subiektywnej oceny wydarzeń i procesów oraz samych zespołów, prezentujących często dalece odmienną od siebie muzykę i przekaz werbalny.

Estetyka punk od swych początków po dzień dzisiejszy stanowi bowiem swoistą mieszankę różnych idei a ich wspólnym mianownikiem było zawsze obalanie schematów, bunt wobec rzeczywistości, walka z ograniczającym nas systemem oraz kreowanie niezależnego myślenia i działania. Punk rock natomiast wykształcił na przestrzeni ćwierćwiecza ogromną różnorodność stylów i może właśnie dlatego pozostał najbardziej radykalnym forum muzycznej wypowiedzi. Był i jest najprostszą muzyką graną z potrzeby serca dla wyładowania frustracji i ...dla zabawy" (Jarosław "Sopel" Sobkowiak )

(pierwsze hasło) ABADDON (str. 27)

Grupa powstała na bazie Remont w 1982 roku w Bydgoszczy początkowo pod nazwą Partyzantka Miejska. Skład: Wolf (voc), Beniu (g), Lutek (b), Tomek (dr); w 1984 Wolfa zmienił Kiki. Przedstawili dynamiczny repertuar punk rockowy atakując system polityczny, militaryzm i przemoc. Jedna z najlepszych polskich grup punk połowy lat 80-tych. Studyjny materiał nagrany w Ljubljanie (Słowenia) wydała francuska oficyna New Wave Records. Rozwiązali się w 1987 . Tomek "Perełka" w 1989 dołączył do Variete, z Wolfem przewinęli się też w grupie Glans Penis.
- "Wet za wet" 1986
- "Walcz o swoją wolność" 1996

(ostatnie hasło) ZWŁOKI (str. 120)

Kapela założona w 1980 we Wrocławiu. Skład Magila (voc), Leniwy (g), Skuter (b) i Kucharz (dr). Zdobyli popularność na lokalnej scenie m.in. występami na Nowej Fali Na Odrze ´81. Działali do 1983. Adam "Kucharz" Zalewski zasilił Sedes. Skuter grał w grupach Dziennik Telewizyjny oraz Mechaniczna Pomarańcza, w latach 90-tych założył formację Prawda, grając też początkowo repertuar Zwłok. Zmarł w 2013 roku. W nowych wersjach utwory grupy pojawiły się dopiero na składance "Punk Orkiestry Stanu Wojennego" (1995)

Tytuł: Punk Rock - Encyklopedia
Autor: Jarosław "Sopel" Sobkowiak
ISBN: 83-912535-0-3
Wydawnictwo: MIMI Poznań
Rok wydania: 1999
Format: 207x295 mm
Oprawa: miękka
Stron: 164
Waga: około 425g
Cena: + - ? zł








Artykuł jest z www.muzyczneabc.pl
http://www.muzyczneabc.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.muzyczneabc.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=10381