Wysokie ceny p³yt nie usprawiedliwiaj± ich nielegalnego zdobywania. Znany dziennikarz Hirek Wrona (5.08.1960 w Mielcu)
y z tym procederem, przypominaj±c, ¿e ¶ci±ganie p³yt z sieci to bezczelna, prowadzona na masow± skalê kradzie¿.
Dziwimy siê, ¿e p³yty s± tak drogie. Tymczasem na ich cenê detaliczn± sk³ada siê w du¿ej mierze mar¿a sieci sklepów, np. sieci Empik. – Ta mar¿a jest spora, bo sklepy zarabiaj± tak naprawdê oko³o 50 procent ceny p³yty – t³umaczy Tomik Grewiñski z wytwórni Kayax. – Pozosta³a po³owa ceny to m.in. prawa pokrewne, czyli prawa producenta fonogramu (przewa¿nie wytwórni i artysty, który wykonuje piosenkê). Oprócz tego s± jeszcze prawa autorskie, czyli prawa autorów i kompozytorów.
Zdaniem Grewiñskiego, stawka, jak± mo¿e zarobiæ artysta od sprzeda¿y p³yty, jest ró¿na – w zale¿no¶ci od kontraktu. Tymczasem np. Vienio, jeden z czo³owych artystów hip hopowych w Polsce, po latach spêdzonych na garnuszku du¿ych wytwórni p³ytowych postanowi³ zostaæ artyst± niezale¿nym. – Jestem niezale¿ny i mam spore udzia³y w p³ycie, ale z kolei nale¿y op³aciæ inne rzeczy, m.in. dla wydawcy, który ma koszty magazynu, pracowników, dla ZAIKS-u. W takim uk³adzie artysta musi zainwestowaæ tak¿e w promocjê p³yty – t³umaczy Vienio. – Z tej kasy trzeba wiêc op³aciæ plakaty, koszulki, naklejki i tak dalej.
Jednym z inicjatorów akcji maj±cej u¶wiadomiæ naród, ¿e w³asno¶æ intelektualna - muzyka zawarta na p³ycie nie powinna byæ kradziona, jest Hirek Wrona, dziennikarz muzyczny, dj, prezenter radiowy i ambasador akcji "B±d¼ ¶wiadomy". – Zainteresowanie programem jest olbrzymie. Zg³osi³o siê do nas ju¿ 200 szkó³. – mówi Wrona. – Wpadli¶my te¿ na pomys³, by akcjê wspieraæ koncertami, np. w gimnazjach. Mnie chodzi o to, by m³odzi ludzie zobaczyli, ile artysta musi w³o¿yæ pracy w to, by powsta³o jego dzie³o.
Jak opowiada dziennikarz, pomys³ na akcjê wzi±³ siê "z biedy". – Wszystko, co zdoby³em w ¿yciu, zdoby³em w³asn± ciê¿k± prac±. Dlatego dla mnie p³yta to dzie³o sztuki. – opowiada znany dziennikarz. – Wiem, ile artysta musi w³o¿yæ pracy w to, by powsta³a p³yta, i nigdy nie mog³em siê pogodziæ z tym, ¿e inni kradn± to w sposób bezczelny i masowy.
(Polskie Radio SA)
|