Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

25 lecie zespo³u Armia
Wys³ano dnia 24-11-2010 o godz. 00:35:27
Temat: Koncerty
Koncerty 25 lecie zespo³u Armia : Armia + go¶æ specjalny - zespó³ Izrael. Klub Kwadrat, Kraków, 24.11.2010 - godz. 19:00


Ceny biletów:
- 30 z³ - w przedsprzeda¿y,
- 37 z³ - w dniu imprezy.

Armia powsta³a w 1984 roku na skutek zetkniêcia trzech osobowo¶ci naszej niezale¿nej sceny: Tomasza Budzyñskiego(¶piewa³ wówczas w s³ynnej Siekierze), Roberta Brylewskiego (gitarzysty Kryzysu, Brygady Kryzys i Izraela) i filozofa S³awomira Go³aszewskiego zwi±zanego wówczas z nurtem poszukiwañ parateatralnych Jerzego Grotowskiego. Klasycznie rockowy sk³ad od pocz±tku uzupe³niany by³ instrumentami dêtymi ale prze³omowym okaza³ siê moment, gdy do zespo³u do³±czy³ Krzysztof "Banan" Banasik. Jego gra na waltorni nada³a muzyce specyficzne, niespotykane brzmienie.

Zespó³ wyda³ kilkana¶cie p³yt, z których wydana w 1990 roku "Legenda" oraz "Triodante" z 1994 r. zaliczane s± do klasyki polskiej muzyki rockowej. Grupa potwierdzi³a swoj± klasê, daj±c setki koncertów w ca³ej Polsce (m.in. z Killing Joke i New Model Army z Wielkiej Brytanii) i bior±c udzia³ w wielu presti¿owych festiwalach w kraju i zagranic±. Dzia³alno¶æ koncertow± dokumentuj± albumy: "Exodus" (1991), "Soul Side Story" (2000), "Koncert na 20-lecie" (2006) i "Przystanek Woodstock 2004" (2007).

W ci±gu dwudziestokilkuletniej kariery zespo³u w jego sk³adzie gra³o wielu wybitnych i zas³u¿onych dla rockowej sceny polskich muzyków. Obecnie zespó³ tworz±: Tomasz Budzyñski - ¶piew, Tomasz Krzy¿aniak - perkusja, instrumenty perkusyjne, Krzysztof Kmiecik - gitara basowa, Rafa³ Giec - gitara, Krzysztof Banasik - waltornia oraz Jakub Bartoszewski - waltornia. W 2006 roku zespó³ wyda³ koncertowe DVD pod tytu³em "Koncert na 20-lecie". Jest to zapis koncertu który odby³ siê w warszawskim klubie Stodo³a z okazji dwudziestolecia istnienia zespo³u. W¶ród zaproszonych go¶ci znajduj± siê: Kazik Staszewski, Darek Malejonek, zespó³ Moskwa a tak¿e S³awek Go³aszewski z zespo³em Asunta. Na p³ycie mo¿na us³yszeæ i zobaczyæ ponad trzydzie¶ci piosenek w tym utwory legendarnego zespo³u Siekiera a tak¿e pó³toragodzinny wywiad z Tomaszem Budzyñskim.

Si³a ARMII tkwi w po³±czeniu poezji Tomasza Budzyñskiego z wyrafinowan± i ekspresyjn± muzyk±, zawieraj±c± elementy rocka, folku, a nawet muzyki klasycznej. Wykorzystanie nietypowych dla wspó³czesnego rocka instrumentów, jak waltornia, flet, wiolonczela, skrzypce sprawia, ¿e propozycja zespo³u jest na polskiej scenie zupe³nie wyj±tkowa, a ARMIA wci±¿ pozostaje jedn± z najbardziej oryginalnych grup, tworz±c muzykê, której nie da siê w ¿aden sposób zaszufladkowaæ. W twórczo¶ci zespo³u znajduje siê wiele odwo³añ do wybitnych dzie³ literatury ¶wiatowej takich jak "Boska komedia" Dantego czy utworów Samuela Becketta, Artura Rimbauda czy Franza Kafki, co jest - jak na zespó³ rockowy - ewenementem w skali ¶wiatowej. Teksty Tomasza Budzyñskiego sk³aniaj± siê ku powa¿nej refleksji nad kondycj± duchow± wspó³czesnego cz³owieka. Zespó³ stara siê dawaæ swoim s³uchaczom co¶ wiêcej ni¿ tylko rozrywkê, chce przede wszystkim przez swoj± sztukê sk³oniæ cz³owieka do g³êbokich egzystencjalnych przemy¶leñ nad sensem ¿ycia.

Szczególnym tego przyk³adem jest wydana w lutym 2009 roku p³yta "Der Prozess". To kolejny koncept-album w historii zespo³u. Ju¿ sama nazwa nasuwa skojarzenia z arcydzie³em Franza Kafki a sam Tomasz Budzyñski nie wypiera siê tej inspiracji. Mówi wprost, ¿e odczytany po latach "Proces" sta³ siê dla niego natchnieniem do napisania tekstów na now± p³yt±. Oczywi¶cie nowa p³yta ARMII nie jest ilustracj± powie¶ci Franza Kafki, a indywidualnym spojrzeniem na egzystencjalny dramat ka¿dego cz³owieka. Mo¿na powiedzieæ, ¿e teksty Budzyñskiego bardzo wyra¼nie odwo³uj± siê do filozofii Kierkegaarda, którego zreszt± Kafka uwa¿a³ za swoj± bratni± duszê. Bardzo osobiste teksty s± niezwykle poruszaj±ce a w po³±czeniu z agresywn± i ekspresyjn± muzyk± zespo³u daj± wstrz±saj±cy efekt. Sze¶æ utworów uk³ada siê w wyrafinowan± suitê, której twórc± jest gitarzysta Pawe³ Klimczak. Muzykê mo¿na okre¶liæ jako oryginalne skrzy¿owanie hard core'u, jazzu a nawet wspó³czesnej awangardowej muzyki powa¿nej. Gitarowa ¶ciana d¼wiêku, fantastyczna gra nowego perkusisty Tomasza Krzy¿aniaka i ba¶niowe d¼wiêki waltorni tworz± niesamowite t³o dla mocnego a momentami teatralnego g³osu charyzmatycznego wokalisty. P³ytê zamyka bonus w postaci utworu "Underground", do nagrania którego zespó³ zaprosi³ uczestników oficjalnego forum internetowego zespo³u ARMIA. Koncerty promuj±ce p³ytê "Der Prozess" s± niezwyk³ym parateatralnym wydarzeniem, które nikogo nie pozostawia obojêtnym.

Najnowsz± p³yt± zespo³u ARMIA jest wydana w listopadzie 2009 roku p³yta "Freak", która prezentuje ca³kowicie nowe oblicze grupy. W jej nagraniu wziêli udzia³ za³o¿yciele zespo³u: Robert Brylewski oraz S³awomir Go³aszewski oraz jazzowi saksofoni¶ci: £ukasz Kluczniak i Marek Pospieszalski. P³yta "Freak" jest psychodeliczn± podró¿± z elementami free jazzu i awangardy muzycznej. Jest krokiem naprzód i wyzwoleniem z utartych rockowych schematów.

Izrael powsta³ w marcu 1983 w Warszawie. Zosta³ za³o¿ony przez znanych ju¿ muzyków polskiego undergroundu muzycznego: Roberta Brylewskiego (Kryzys; Brygada Kryzys) i Paw³a Kelnera Rozwadowskiego (Deuter). Robert: "Zespó³ 12rael by³ konsekwencj± powolnego wygasania Brygady Kryzys. Ostatnie próby Brygady odbywa³y siê w trzyosobowym sk³adzie: Kelner,Tomek Lipiñski & ja. Nikt wiêcej siê nie uchowa³ (¶miech). To by³ koniec 1982 roku, ciê¿kie czasy. Przej¶ciowym sk³adem by³ zespó³ Aurora. Zamiast wokali by³y zarejestrowane gadki milicjantów z radiowozu i do tego grali¶my muzykê. W pewnym momencie Tomek od³o¿y³ gitarê i powiedzia³ , ¿e rezygnuje, ¿e wiêcej nie przyjdzie na próbê..."

Pierwsza p³yta zespo³u "Biada, biada, biada" nagrana w maju 1983 roku pokaza³a siê jednak dopiero za kilkana¶cie miesiêcy. W roku 1986 zespó³ zagra³ trasê koncertow± z legend± reggae Misty in roots, po której z zespo³u odszed³ Pawe³ Kelner zast±piony wkrótce przez Darka Maleo Malejonka (Kultura). Ju¿ z Maleo zespó³ nagra³ swój drugi album "Nabij Faje". Robert: "P³yta jest przebasowana. Nie mieli¶my do¶wiadczenia studyjnego. Wokalom brakowa³o koncertowej naturalno¶ci i uniesienia. A jednak by³a to zapowied¼ nowego kierunku. Stopa zacz±³ pokazywaæ swój niebywa³y talent. Powoli wprowadzali¶my zasadê, ¿e kto jest zdolny i czuje siê na si³ach, mo¿e z nami zagraæ. Maleo: "Wcze¶niej byli¶my przez miesi±c na "Famie" i utrzymywali¶my siê wy³±cznie z grania na kongach. To by³a dla nas podstawowa szko³a w zakresie rytmiki. Ludzie, którzy grali na gitarze, na klawiszach zaczêli przenosiæ do¶wiadczenia z ulicznego grania na swoje instrumenty. Robert: "Dopiero wtedy zaczêli¶my uzyskiwaæ specjalizacje. Kiedy przychodzi³ do nas kto¶ spoza klanu, dziwi³ siê. To by³ niemal para-jazz. St±d siê wziê³a nasza wspó³praca z Wojtkiem Konikiewiczem, Alkiem Koreckim, W³odkiem Kiniorskim. Srodowisko jazzowe nas zaakceptowa³o. To by³o dziwne kiedy, np. Tomek Stañko nas chwali³, a dziennikarze nabierali wody w usta." Sk³ad zespo³u sta³ siê bardzo p³ynny. Robert: "Na ten czas przypad³a równie¿ silna rotacja osobowa w zespole. Przez 12rael przewinê³o siê prawie 100 osób, to naprawdê niez³y wynik. Sk³ad ustabilizowa³ siê dopiero w roku 1989 , podczas naszego wyjazdu do Czechos³owacji...". Robert, maleo i Vivian tworzyli trzon formacji, która wystêpowa³a pod nazw± Izrael-Kultura graj±c materia³ obu zespo³ów. Do sta³ego sk³adu do³±czy³ te¿ Piotrek Stopa ¯y¿elewicz (Kultura, Moskwa) i basista Alik Dziki. W roku 1986 roku zespó³ umieszcza utwór "Wolno¶æ" na legendarnym albumie "Fala" i ukazuje siê album "Nabij faje". W nagraniach bior± udzia³ m.in. S³awek D¿u D¿u Wróblewski, Piotr Sam o'hutt Subotkiewicz, pozostaj±c w zespole do koñca.

W roku 1987 zespó³ nagrywa album "Duchowa rewolucja", której pierwsza czê¶æ ukazuje siê w tym samym roku. W jego nagraniu wziê³o udzia³ wielu muzyków m.in. Krzysztof Banan Banasik (Armia, Kult), Pawe³ Szanajca (Kult), Tomasz Budzyñski (Armia). W roku 1989 podczas wyjazdu zespo³u na koncerty do Czechos³owacji sk³ad grupy sta³ siê stabilny. Tworzyli go Robert, Maleo, Vivian, Stopa, D¿u D¿u (który zast±pi³ basistê Alika Dzikiego, oddaj±c perkusjê Stopie). Robert: "Pojechali¶my do Czechos³owacji z typowo rewolucyjnym programem - "Równe prawa", "Wolny naród", "Nikt nie urodzi³ siê bez powodu" itp... Texty, które by³y ¶wietnie odbierane przez Czechów. Rok 1989, tu¿ przed wielkimi zmianami politycznymi w Czechos³owacji. Dochodzi³o do scen, ¿e ¿o³nierze czapki deptali. W³a¶ciwie to pierwsze profesjonalne koncerty 12raela. Zachowywali¶my pe³n± kontrolê nad tym, co dzia³o siê na scenie. Zespó³ znalaz³ siê na tym miejscu, na którym powinien siê znale¼æ. Fantastyczne historie... I wydaje mi siê, ¿e to by³o swoiste preludium do brytyjskiego wyjazdu. Zupe³nie nowy Izrael".

Nied³ugo po powrocie z Czechos³owacji do zespo³u do³±czy³ multiinstrumentalista W³odek Kiniorski. Maleo: "Wpad³ do nas jak meteor i od razu zrobi³ wielkie spustoszenie. Musia³o min±æ trochê czasu zanim po³apa³ siê w naszym riffowym graniu. W³odek jest wielkim indywidualist± i muzyka, ktor± robi³ wcze¶niej powstawa³a pod k±tem jego charakteru, jego partii solowych. Tutaj musia³ wmontowaæ siê w pewien organizm. Pocz±tkowo by³y z tym problemy. £apa³ za wszystkie instrumenty na raz - a wozi³ tego ca³e mnóstwo - okaryny, saxofony, flety... Mia³ k³opoty z powrotem do frazy, od której zacz±³... Czasami bywa³o bardzo zabawnie .... Ale W³odek to doskona³y muzyk i b³yskawicznie pogodzi³ swoje improwizacje z charakterem naszej muzyki. Wniós³ ¶wie¿o¶æ, energiê, du¿o takiej zwyk³ej rado¶ci grania, a jego - jak on to nazywa³ - "propozycje" zawsze by³y super". W roku 1990 zespó³ wyjecha³ do Wielkiej Brytanii na zaproszenie przyjaciela - Marcina Millera, który za³atwi³ im kilka koncertów i przede wszystkim nagranie albumu w legendarnym Ariwa Studio nale¿±cym do Mad Professora. Zespó³ gra³ w m.in. klubach Marquee, Kingshead i Lamelight. Efektem tej wyprawy by³ album"1991", jedna z najbardziej niesamowitych polskich p³yt. Robert: "Materia³ zosta³ przygotowany specjalnie na Wyspy. Ch³opcy zaczêli przygotowywaæ go beze mnie, do³±czy³em do nich graj±c na klawiszu "Monopol". I to jego brzmienie daje tej p³ycie trzeci wymiar. Taki background. To nasze kolejne odkrycie, nasz private treasure (¶miech). Liczy³a siê te¿ pomoc Dereka Fevrierea. Za³atwi³ nam studio w Londynie. Chocia¿ mieli¶my tylko 3 dni na nagranie, bior±c pod uwagê jego umiejêtno¶ci i poziom sprzêtu, zd±¿yli¶my zrobiæ niemal wszystko. W Warszawie dograli¶my jedynie jakie¶ smaczki. Brzmienie tej p³yty wyprodukowa³ Derek Fevrier, który jako realizator d¼wiêku ¶wietnie pokierowa³ prac± w studio. Wycisn±³ z utworów to, co da³o siê wycisn±æ. Muzyka podpasowa³a wielu osobom. Ale p³yta g³ównie podoba³a siê w³a¶nie je¶li chodzi o brzmienie. A to ju¿ zas³uga Dereka. Najpierw zrobi³ nam próbne, gara¿owe nagrania w miejscu, gdzie mieszkali¶my i dopiero potem weszli¶my do studia Ariwa. Praca nad p³yt± zajê³a zaledwie trzy sesje po 12 godzin".

Po powrocie do kraju Izrael gra³ koncerty, m.in. w Krakowie, Bia³ymstoku, Warszawie, wspania³y wystêp w O¶wiêcimiu, Jarocinie 93', Odjazdach 94'. W roku 1994 ukazuje siê koncertowy album "live 93" nagrany podczas koncertów w Krakowie i Bia³ymstoku. Album doskonale oddaje nastrój koncertów grupy. Zespó³ coraz wiêcej koncertowa³, bardzo ciep³o przyjmowany na wystêpach, zacz±³ pracê nad nowym materia³em i w roku 1995 niespodziewanie og³osi³ swe rozwi±zanie... Robert: "Po prostu zakoñczyli¶my dzia³alno¶æ. To wynika³o z moich naturalnych odczuæ. Nie mia³em podstaw, aby dalej pisaæ historiê, która ju¿ siê wype³ni³a. To nie by³ zespó³ stworzony, aby zaistnieæ na rynku i sprzedawaæ p³yty. 12rael mia³ do spe³nienia swoj± rolê. W takim czasie i w takim kraju. Kontynuowanie tego tylko by zaszkodzi³o grupie." Ostatni, po¿egnalny koncert mia³ odbyæ siê 15 maja w warszawskim klubie Remont, nie doszed³ jednak do skutku z powodu agresywnego zachowania s³u¿b porz±dkowych. W roku 1997 "Gold Rock Studio" Roberta Brylewskiego wydaje p³ytê "Izrael in dub" z dubowymi wersjami utworów zespo³u opracowanymi przez Roberta. Obecnie stopniowo ca³a dyskografiê zespo³u wznawia firma "W moich oczach", niektóre utwory zespo³u mo¿na us³yszeæ na koncertach, które Robert gra z zespo³em Swiat Czarownic...

¬ród³o: Materia³y promocyjne organizatora


 
Pokrewne linki
· Live
· Wiêcej o Koncerty
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Koncerty:
Miêdzynarodowy Festiwal Romów w Ciechocinku


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 3.21
G³osów: 14


Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*