Madredeus - portugalski zespó³ wykonuj±cy tradycyjn± muzykê portugalsk± bezpo¶rednio inspirowan± fado - wyst±pi ju¿ 14 pa¼dziernika w warszawskim klubie Palladium a 15 pa¼dziernika we Wroc³awiu, w Katedrze ¶w. Marii Magdaleny.
Grupa Madredeus pochodzi z Lizbony, a swoj± tajemnicz± nazwê zapo¿yczy³a od klasztoru Madre de Deus p³o¿onego we wschodniej czê¶ci miasta. Mo¿na powiedzieæ, ¿e Madredeus jest zespo³em, który wypromowa³ w Europie oryginaln± portugalsk± muzykê fado. Jednak ta tradycyjna muzyka nadmorskich dzielnic Lizbony, rodzaj portugalskiego bluesa, który mo¿na porównaæ z hiszpañskim flamenco czy argentyñskim tangiem, nie jest jedyn± inspiracj± wykonywanych przez zespó³ pe³nych pasji i nostalgii kompozycji.
Stylizowane na fado, niezwykle nastrojowe i poetyckie pie¶ni wykonywane s± przy akompaniamencie akustycznych gitar oraz z towarzyszeniem delikatnych, przestrzennych brzmieñ syntezatorów przez wokalistkê zespo³u Teresê Salgueiro, której czysty, mocny glos i maniera wokalna prawie pozbawiona wibrata przypominaj± raczej ¶piewaków muzyki dawnej ni¿ pie¶niarzy world music.
Muzycy podbili serca portugalskiej publiczno¶ci swoim quasi-religijnym przes³aniem, g³êbokim, przejmuj±cym g³osem Teresy Salgueiro oraz pozornie leniw±, nastrojow± melodyk±, oddaj±c± niepowtarzalny nastrój z przedmie¶æ Lizbony, z owiewanych delikatn± bryz± nadatlantyckich kafejek. Szybko sta³o siê jasne, ¿e Madredeus wyruszy³ w d³ug± i niezwyk³± podró¿. Drugi album, "Existir" (1990), przenosi³ s³uchacza do innych krain, a sam zespó³, przemawiaj±c uniwersalnym jêzykiem, jakim s± emocje, porywa³ s³uchaj±cych, gdziekolwiek siê pojawi³ ze swoj± muzyk±.
Miêdzynarodow± popularno¶æ przyniós³ zespo³owi w 1994 wystêp w filmie Lisbon Story.
20 pa¼dziernika 2008 w Portugalii ukaza³ siê nowy album Madredeus, bêd±cy dzie³em prze³omowym dla zespo³u. "Metafonia" to podwójna p³yta, wydana niezale¿nie przez Pedro Ayres Magalhaes i Carlos Maria Trindade a dystrybuowane przez Farol Music.
Przez d³ugi czas muzycy zespo³u przymierzali siê do takiego rozszerzenia sk³adu zespo³u i zmiany aran¿acji, aby swoj± muzykê móc prezentowaæ równie¿ na du¿ych, plenerowych koncertach i festiwalach.
W grudniu 2007 roku Madredeus zacz±³ wprowadzaæ do swojego brzmienia grê na harfie. Wtedy te¿ przepracowa³ na nowo starszy i nowszy repertuar prowadz±c jednocze¶nie przes³uchania dla nowych wokalistów. Ostatecznie do sk³adu zespo³u do³±czy³y dwie niezwyk³e wokalistki - Rita Damásio i Mariana Abrunheiro. Zespó³ rozpocz±³ te¿ sta³± wspó³pracê z harfistk± - Ana Isabel Dias, zaprosili³ perkusistê Afro - Ruca Rebordao oraz sekcjê rytmiczn± z Sergio ¯urawskim na gitarze elektrycznej, Gustavo Roriz na gitarze basowej i kontrabasie i Babi Bergamini na bêbnach. Skrzypek, Jorge Varrecoso wzi±³ udzia³ w nagraniu albumu jako go¶æ. Nagranie odby³o siê w sierpniu, w Studio Music Nomada, nale¿±cych do klawiszowca Carlos Maria Trindade.
Z nowymi muzykami zespo³owi uda³o siê osi±gn±æ zamierzony cel i odt±d gra on zarówno kameralne koncerty w swoim tradycyjnym stylu, jak i prezentuje realizowane z rozmachem produkcje dla du¿ej publiczno¶ci razem z zespo³em Banda Cosmica.
Nowy repertuar Madredeus ma za zadanie prezentowaæ nowe koncepcje muzyczne ¶piewane w jêzyku portugalskim na du¿ych koncertach. Arty¶ci prezentuj± w³asne kompozycje inspirowane wp³ywami ró¿nych tradycji muzycznych od muzyki europejskiej, brazylijskiej po ludow± muzykê Afryki Zachodniej
(eventim)
|