Coraz wiêcej osób kupuje p³yty winylowe. Sprzeda¿ czarnych kr±¿ków, które mia³y ju¿ dawno odej¶æ do lamusa, w 2008 roku wzros³a o ok. 90 proc. – wynika z badañ rynku w USA i Kanadzie.
Podobny wzrost zainteresowania winylami odczuwaj± te¿ polskie sklepy internetowe. – Coraz wiêcej klientów pyta nas o produkty z tej kategorii – mówi Robert So³kiewicz ze sklepu kolporter.pl. – Dlatego niedawno rozszerzyli¶my asortyment naszego sklepu o 1800 p³yt winylowych, to jedna z najbogatszych ofert w polskim e-commerce. Uwa¿amy, ¿e pomimo digitalizacji muzyki i rozwoju internetu, ten rynek bêdzie siê dynamicznie rozwija³ – dodaje.
Z do¶wiadczeñ kolporter.pl wynika, ¿e p³yty winylowe kupuj± g³ównie melomani s³uchaj±cy rocka, muzyki klasycznej i np. jazzu. – Amatorzy winylowych longplayów uwa¿aj±, ¿e czarna p³yta ma duszê – komentuje Artur Siwczak z kolporter.pl. – U¿ywanie tego no¶nika daje nie tylko mo¿liwo¶æ us³yszenia pe³nego spektrum d¼wiêków, stanowi równie¿ swoisty rytua³ – dodaje. Czarne kr±¿ki ciesz± siê powodzeniem tak¿e w¶ród pasjonatów hip-hopu i did¿ejów, dla których s± wrêcz narzêdziem pracy. Dlatego w³a¶nie na winylach znajdziemy bardzo czêsto nowo¶ci klubowe i taneczne oraz hip-hop. Nie brakuje te¿ muzyki z „górnej pó³ki”, w tym reedycji kultowych albumów.
O tym dynamicznie rosn±cym segmencie rynku muzycznego nie zapominaj± oczywi¶cie najwiêksze wytwórnie. Ostatnio Sony BMG Entertainment Polska zaproponowa³ melomanom seriê „Kultowy Winyl”, która obejmuje 23 najs³ynniejsze albumy z lat 50, 60, 70, 80 i 90-tych. Niedawno nak³adem tej wytwórni ukaza³a siê tak¿e winylowa wersja kultowej p³yty Pearl Jam –„Ten”. Natomiast wytwórnia Rockers wyda³a kilka miesiêcy temu album „Tata Kazika 2”, zespo³u Kult. Jednak ca³y czas ok. 70 proc. dostêpnych na rynku p³yt winylowych to produkt ma³ych, niezale¿nych wytwórni.
Ka¿dy licz±cy siê zespó³ za punkt honoru poczytuje sobie winylow± edycjê swych albumów. Najnowsze wydawnictwa Franz Ferdinand, Tricky, The Cinematic Orchestra dowodz±, ¿e p³ytom winylowym nic nie grozi, nawet w dobie internetu – podsumowuje Maciek Czarnecki z wytwórni Isound Labels.
(Kolporter.pl)
|