Parlament Europejski zadecydowa³, ¿e okres ochrony praw autorskich do utworów muzycznych zostanie wyd³u¿ony do 70 lat. Wyd³u¿enie czasu ochrony bêdzie mieæ zastosowanie do nowych fonogramów.
Komisja Europejska proponowa³a wyd³u¿enie okresu ochrony praw autorskich do 95 lat, jednak kompromis, jaki znalaz³ Parlament powinien u³atwiæ porozumienie z rz±dami pañstw cz³onkowskich.
W przypadku gdy artysta jest uprawniony do powtarzaj±cych siê op³at, wytwórnia nie mo¿e odliczaæ ¿adnych zaliczek ani przewidzianych w umowie odliczeñ po 50 latach od momentu opublikowania fonogramu lub publicznego udostêpnienia. Przepis ten jest niezbêdny, aby w wyd³u¿onym okresie ochrony praw arty¶ci wykonawcy mogli otrzymywaæ wszelkie nale¿ne im op³aty licencyjne.
Parlament poprosi³ Komisjê Europejsk± o dokonanie oceny ewentualnego zapotrzebowania na podobne wyd³u¿enie okresu ochrony praw artystów wykonawców i producentów w sektorze audiowizualnym. Nie pó¼niej ni¿ 1 stycznia 2010 r. KE ma z³o¿yæ sprawozdanie w sprawie wyników takiej oceny Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komitetowi Ekonomiczno-Spo³ecznemu.
Je¿eli 50 lat po opublikowaniu fonogramu lub przedstawieniu publiczno¶ci producent fonogramu nie udostêpnia go publicznie, wykonawca mo¿e rozwi±zaæ umowê. Z prawa tego wykonawca bêdzie móg³ skorzystaæ, je¶li producent rok po powiadomieniu o zamiarze rozwi±zania umowy nie zdecyduje siê na publiczne udostêpnienie fonogramu
Parlament popar³ tak¿e propozycjê utworzenia specjalnego funduszu dla muzyków sesyjnych, który bêdzie zasilany ze sk³adek od producentów. Firmy fonograficzne bêd± musia³y przeznaczyæ na ten cel co najmniej 20% rocznych przychodów uzyskanych z tytu³y wyd³u¿enia ochrony praw autorskich. Fundusz wesprze tych muzyków, którzy zrzekli siê praw przy podpisywaniu kontraktu.
Administrowanie tymi p³atno¶ciami powierzone zostanie organizacjom zbiorowego zarz±dzania, aby zagwarantowaæ ich efektywne przekazanie muzykom sesyjnym.
(PAP)
|