S³ynne logo grupy The Rolling Stones - wielkie czerwone usta z wywalonym jêzorem - znalaz³o siê w sta³ej kolekcji muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie. Muzeum kupi³o logo na aukcji w USA za 92,5 tysi±ca dolarów.
Usta, zaprojektowane w 1970 roku przez ówczesnego studenta Johna Pascha, wzorowane na du¿ych ustach lidera zespo³u Micka Jaggera, niespodziewanie sta³y siê najbardziej no¶nym i dynamicznym logo zbuntowanego rocka lat siedemdziesi±tych ubieg³ego wieku.
Autor za projekt logo otrzyma³ kilkadziesi±t lat temu 50 funtów. Po³owa sumy na zakup zosta³a przekazana przez organizacjê charytatywn± The Art Fund.
Jest to cenny nabytek dla muzeum Wiktorii i Alberta, poniewa¿ jego projektant, student Królewskiej Akademii Sztuk Piêknych, przychodzi³ do nas w poszukiwaniu inspiracji dla swojej sztuki. By³ to równie¿ pierwszy przyk³ad popularnego dzi¶ brandingu (identyfikacji wizualnej), jaki wykreowa³a grupa muzyczna - poinformowa³a Victoria Broakes z londyñskiego muzeum.
Jagger uda³ siê na dyplomowy pokaz Pascha w poszukiwaniu kogo¶, kto pomóg³by zmieniæ proponowan± przez studio nagrañ Decca szatê graficzn± p³yt zespo³u. Od tamtej rozmowy zrodzi³a siê ich wieloletnia wspó³praca. Pasch zaprojektowa³ oprócz logo tak¿e wiele plakatów na koncerty s³ynnej brytyjskiej grupy.
Nowe logo pojawi³o siê po raz pierwszy na ok³adce p³yty "Sticky Fingers" w 1971 roku i towarzyszy do tej pory kolejnym nagraniom Stonesów.
(PAP)
|