Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

Kolejna gwiazda w Polsce!
Wys³ano dnia 14-06-2008 o godz. 00:05:00
Temat: Koncerty
Koncerty 21 lipca na Dziedziñcu Ró¿anym CK ZAMEK wyst±pi ¶wiatowej s³awy skrzypek JEAN-LUC PONTY. (29.09.1942 w Avranches, Francja)

Niekwestionowany mistrz skrzypiec na arenie jazzu i rocka. Jest uznawany za innowatora, który przyczyni³ siê swoj± wyj±tkow± wizj± do rozszerzenia ¶wiatowego s³ownika muzycznego. Szczegó³owe informacje o arty¶cie - w za³±czeniu.Koncert odbêdzie siê w ramach PORSCHE OPEN MUSIC - cyklu imprez towarzysz±cych turniejowi tenisowemu PORSCHE OPEN.

Spadkobierca jazzowych tradycji Django Reinhardta i Stephane'a Grappelly'ego; francuski wirtuoz skrzypiec, który popularno¶æ i uznanie zdoby³ koncertuj±c z w³asnymi zespo³ami, ale tak¿e ze sztandarow± formacj± fusion-jazzu, zespo³em The Mahavishnu Orchestra i ekcentrycznymi grupami Franka Zappy. Wraz ze Stephane Grappelli'm oraz Didierem Lockwoodem stanowi± nie tylko o sile francuskiego jazzu, ale przede wszystkim o wybitnej roli,jak± w historii jazzu odgrywaj± wirtuozi znad Sekwany. Ojciec Jeana-Luca by³ dyrektorem szko³y muzycznej, gdzie uczy³ gry na skrzypcach, matka uczy³a gry na fortepianie. Ponty, ju¿ jako dziecko móg³ wykazaæ siê doskona³± sprawno¶ci± w grze na fortepianie i skrzypcach; w wieku 11 lat w³±czy³ do swego muzycznego arsena³u tak¿e klarnet.

Po otrzymaniu dyplomu w zakresie gry na skrzypcach z Conservatoire National de Paris, sta³ siê profesjonalnym muzykiem, ale tak¿e ... zacz±³ interesowaæ siê jazzem. Przez pewien czas dzieli³ swe zainteresowania pomiêdzy klasyczne skrzypce, jazzowy klarnet i jazzowy saksofon tenorowy. Jednak - poczynaj±c od po³owy lat 60. - zdecydowa³ siê na jazz grany wy³±cznie na skrzypcach. Wraz z Rene Urtregerem zaprezentowali (1964) jazzowy kwartet na presti¿owym festiwalu w Antibes. Sukces ten pozwoli³ m³odemu skrzypkowi na jazzowe krzepniêcie w ramach w³asnych grup ( np.z Wolfgangem Daurem oraz z zespo³ami Daniela Humaira i Eddy'ego Louissa). Gra³ tak¿e z wieloma europejskimi muzykami, nagrywa³ w duecie ze Stuffem Smithem, czasem bywa³ te¿ liderem. Pod koniec lat 60 odwiedzi³ USA gdzie zrealizowa³ z ekcentrycznym Frank'em Zapp± jazz-rockowy album "Hot Rats"/"It Must Be A Camel". W tym samym roku (1969) do³±czy³ do pianisty George'a Duke'a i jego trio. W 1970 r. Zappa pe³ni³ rolê producenta albumu Ponty'ego "King Kong".

Na pocz±tku lat 70. skrzypek eksperymentowa³ z free-jazzem , gra³ z Zapp± na p³ycie "Overnite Sensation" ( jako cz³onek legendarnego zespo³u Mothers of Invention). Najwa¿niejszym okaza³ siê jednak okres pracy (1974-75) z Johnem McLaughlinem i jego Mahavishnu Orchestra, z któr± nagra³ "Visions Of The Emerald Beyond" (1974 r.). Potem prowadzi³ w³asny, graj±cy jazz-rocka zespó³, który zdoby³ do¶æ znaczn± miêdzynarodow± s³awê. Nagrywa³ tak¿e z innymi artystami: od Cleo Laine i Al Di Meolê po Stephane'a Grappelli'ego oraz Stuffa Smitha. Sporym sukcesem by³ ciekawy projekt The Rite Of Strings - trio jazzowych gwiazd (Al Di Meola,Stanley Clark,Ponty), które zaproponowa³o akustyczne,jazzowo subtelne brzmienie, zaprzeczaj±ce jakby fascynacjom, które kierowa³y ich muzyk± przez ostatnie dwie dekady. Twórcy ci zawsze poszukiwali nowych brzmieñ i muzycznych skojarzeñ. Inspirowani jazzem, etniczn± world-music, latynoskim rytmem i melodi± zaskoczyli muzyczny ¶wiat albumem "The Rite Of Strings" - muzyk± emocji i nastroju, improwizacj± jazzu i melodyjnego, akustucznego brzmienia. Technika Ponty'ego siêga wizrtuozerii.

Ponty nie by³ pierwszy, który pod³±czy³ elektroniczn± przystawkê do skrzypiec; by³ jednak pierwszym skrzypkiem jazzowym, który poszerzy³ dziêki niej wachlarz brzmieñ i artykulacji, uczyni³ te¿ ze zwi±zanych z ni± mo¿liwo¶ci integraln± czê¶æ w³asnego stylu. Nie chodzi³o przy tym o zwyk³e poszerzenie skali dynamicznej, co zadowala³o dotychczas jego poprzedników, ale o eksploatacjê mo¿liwo¶ci zwi±zanych z elektroniczn± modulacj± d¼wiêku. Ponty u¿ywa skrzypiec w pe³ni zelektryzowanych, nie za¶ tylko elektronicznie wzmocnionych, pos³uguj±c siê przy tym ca³± gam± przetworników. Nieustannie dowodzi swego wielkiego formatu: muzyka przechodz±cego z ³atwo¶ci± od bopu do rocka, od rocka do free; instrumentalisty czuj±cego siê równie swobodnie w wielu stylach i w ka¿dej z jazzowej mód.

(¼ród³o:http://erajazzu.eu)


 
Pokrewne linki
· Live
· Wiêcej o Koncerty
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Koncerty:
Miêdzynarodowy Festiwal Romów w Ciechocinku


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 3.07
G³osów: 13


Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*