Jah Division, ¿ywa legenda rosyjskiej sceny reggae wyst±pi na Wroc Love Club Stage
Projekt ten zrodzi³ siê na prze³omie lat 80-90 w ¶rodowisku artystów rosyjskiej awangardy. W tym czasie w s³ynnym petersburskim squocie – centrum undergroundowej kultury i sztuki spotkali siê pó³-kubañczyk, pó³-rosjanin Gerbert Morales z m³odym wówczas poet± Aleksandrem Delfinem. Postanowili przeszczepiæ na zimny rosyjski grunt jamajsk± muzykê i kulturê rasta nadaj±c jej rosyjski charakter i koloryt. Tak powsta³o „dwi¿enije” (ruch) Jah Division.
Szybko okaza³o siê, ¿e sztuka reggae i kultura rasta sta³a siê ¶wie¿ym powietrzem dla umêczonych komunizmem Rosjan. Rola jak± odegra³ ten zespó³ w historii rosyjskiej sceny reggae jest nie do przecenienia. To g³ównie dziêki pie¶niom Jah Division m³odzi Rosjanie us³yszeli takie s³owa jak Babilon, Jah, ganja czy rasta we w³asnym jêzyku.
Projekt ten zrodzi³ siê na prze³omie lat 80-90 w ¶rodowisku artystów rosyjskiej awangardy. W tym czasie w s³ynnym petersburskim squocie – centrum undergroundowej kultury i sztuki spotkali siê pó³-kubañczyk, pó³-rosjanin Gerbert Morales z m³odym wówczas poet± Aleksandrem Delfinem. Postanowili przeszczepiæ na zimny rosyjski grunt jamajsk± muzykê i kulturê rasta nadaj±c jej rosyjski charakter i koloryt. Tak powsta³o „dwi¿enije” (ruch) Jah Division.
Szybko okaza³o siê, ¿e sztuka reggae i kultura rasta sta³a siê ¶wie¿ym powietrzem dla umêczonych komunizmem Rosjan. Rola jak± odegra³ ten zespó³ w historii rosyjskiej sceny reggae jest nie do przecenienia. To g³ównie dziêki pie¶niom Jah Division m³odzi Rosjanie us³yszeli takie s³owa jak Babilon, Jah, ganja czy rasta we w³asnym jêzyku.
Pie¶ni Jah Division w pierwszych latach istnienia grupy mia³y charakter „edukacyjny” ale z drugiej strony pe³ne by³y poezji i „ducha”. Najs³ynniejsze utwory z tego okresu to „Cubana” doczeka³a siê równie¿ ¶wietnego teledysku, który zosta³ wybrany przez rosyjskie MTV najbardziej kontrowersyjnym teledyskiem 1994 roku.
Po tym okresie w tekstach Jah Division coraz wiêksz± role zaczê³a odgrywaæ poezja. By³y to zarówno teksty Gery Moralesa jak i reggae’owe interpretacje rosyjskich klasyków: Puszkina czy Brodskiego. Od momentu powstania grupy przez jej sk³ad przewinê³o siê oko³o 100 osób, wiele z nich za³o¿y³o pó¼niej swoje grupy i dalej grali reggae.
Gerbert Morales, zwany ojcem rosyjskiego reggae to nie tylko muzyk reggae. Ten niesamowity cz³owiek maluje obrazy, gra w filmach, tworzy muzykê do spektakli teatralnych, filmów czy wystaw wspó³czesnej sztuki. Jego pie¶ni maj± w sobie rosyjsk± nostalgiczn± emocjonalno¶æ, jak i pozytywne przes³anie, oraz magiê przypominaj±c± Jamajskich mistrzów roots reggae. Urodzi³ siê w 1961 roku w rodzinie rosyjskiej arystokratki i kubañskiego rewolucjonisty, Leopolda Moralesa, który zgin±³ w Boliwii walcz±c u boku Ernesto Che Guevary, kiedy Gerbert mia³ 6 lat. I choæ Gera Morales nigdy nie by³ na Kubie i w³a¶ciwie z Kub± wi±¿e go tylko genetyka, to w jego twórczo¶ci ¿yje „duch rewolucji” – rewolucji duchowej, pozytywnych uczuæ, wibracji, otwarto¶ci i intelektu.
WROC LOVE CLUB STAGE
Data: 30 Stycznia 2008
Godz: 20.00
Miejsce: Klub Muzyczny – £ykend, Podwale 37/38 – Wroc³aw
Ceny biletów: 18 z³ przedsprzeda¿y i 25 z³ w dniu koncertu. Z karta klubow± Wroc Love, bilety 20 % tañsze.
(Info WrocLove)
|