Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

Pamiêtajmy o Nich!
Wys³ano dnia 01-11-2007 o godz. 00:13:34
Temat: Info
Info W zwi±zku z Dniem Wszystkich ¦wiêtych podajemy listê 16 znanych osób, które odesz³y w ci±gu ostatnich 12 miesiêcy

Michael Brecker. Wybitny saksofonista. Nieortodoksyjne podej¶cie do jazzu sprawi³o, ¿e równolegle wspó³pracowa³ z Patem Methenym, Herbiem Hancockiem oraz Dire Straits, Johnem Lennonem i Erikiem Claptonem. Gra³ te¿ z naszym skrzypkiem Micha³em Urbaniakiem. Choæ nagra³ blisko pó³ tysi±ca p³yt, pierwszy solowy album wyda³ dopiero w 1987 r. Chorowa³ na ostr± formê bia³aczki, dawcy szpiku kostnego szukali równie¿ polscy jazzmani i fani jazzu - Brecker wielokrotnie gra³ w Polsce. Gdy wydawa³o siê, ¿e wygra³ walkê z chorob± (zagra³ ¶wietny koncert w Carnegie Hall, nagra³ kolejny album), odszed³. Jego ostatnia p³yta "Pilgrimage" na wiele lat zostanie niedo¶cignionym wzorcem dla wielu jazzmanów. Zmar³ 13 stycznia. Mia³ 58 lat.

James Brown. Pan Dynamit, Sex Machine, Ojciec Chrzestny Soulu albo po prostu Szef - James Brown mia³ co najmniej tuzin podobnych przydomków. By³ jedn± z najbardziej niezwyk³ych postaci ¶wiatowej muzyki ostatniego pó³ wieku. Odmieni³ najpierw oblicze czarnej muzyki amerykañskiej, potem ca³ej muzyki rozrywkowej. W latach 60. da³ pocz±tek nowemu gatunkowi - funkowi. Niezwyk³a osobowo¶æ sceniczna, prawdziwy wulkan energii przy mikrofonie, fantastyczny showman i wokalista, który zamienia³ koncerty w niesamowite spektakle. Ale te¿ artysta, który zainspirowa³ ca³e pokolenia muzyków - od hip-hopu a¿ po muzykê rockow±. Jest uwa¿any za najczê¶ciej samplowanego artystê wszech czasów - na podstawie fragmentów jego starych piosenek powsta³y ca³e tuziny hiphopowych przebojów. Anga¿owa³ siê w rozmaite kampanie spo³eczne, ale te¿ czêsto wchodzi³ w konflikt z prawem, stawa³ przed s±dem i l±dowa³ w areszcie. Mia³ cztery ¿ony, które urodzi³y mu o¶miu potomków, kilka kobiet skutecznie walczy³o z nim przed s±dem o uznanie ojcostwa swoich dzieci. Zmar³ w Bo¿e Narodzenie 2006 r. w wieku 73 lat. Spadkobiercy k³óc±cy siê nad jego trumn± o testament opó¼nili pogrzeb o kilka miesiêcy.

Lee Hazlewood , Producent, autor tekstów i piosenkarz Lee Hazlewood nie ¿yje. Artysta zmar³ w wieku 78 lat po d³ugoletniej walce z rakiem. Lee Hazlewood zmar³ w sobotê, 4 sierpnia. Przez wielu muzyków, uchodzi³ on za wielkiego artystê. Jego twórczo¶ci± inspirowali siê m.in. Primal Scream, Nick Cave, Courtney Love oraz Dusty Springfield. Lee Hazlewood by³ autorem wielkiego przeboju "These Boots Are Made For Walkin'" wylansowanego przez Nancy Sinatrê. Ostatni album Hazlewooda, "Cake Or Death" ukaza³ siê w grudniu 2006 roku. Na p³ycie znalaz³y siê nowe wersje jego w³asnych utworów, w powstaniu których brali udzia³ m.in. Duane Eddy, Al Casey, Richard Bennett, Ann Kristin Hedmark oraz Bela B.

Leroy Jenkins - Legendarny skrzypek, wspó³twórca Revolutionary Ensemble, zmar³ 24 lutego w Nowym Jorku na chorobê nowotworow±. Leroy Jenkins zacz±³ graæ na skrzypcach ju¿ jako ma³y ch³opiec i choæ potem próbowa³ graæ na innych instrumentach, to w³a¶nie dziêki skrzypcom zdoby³ uznanie. Na pocz±tku lat 60. naucza³ muzyki w stanie Alabama i w Chicago. W 1965 r. zaanga¿owa³ siê razem z Muhalem Richardem Abramsem w dzia³alno¶æ AACM. Wszed³ w sk³ad pierwszej grupy Anthony'ego Braxtona, gdzie gra³ te¿ Wadada Leo Smith, po czym przeniós³ siê razem z zespo³em w 1969 r. do Pary¿a. Zespó³ ze Stevem McCallem (perkusja) nagra³ szereg p³yt, zyska³ uznanie jako Creative Construction Company i rozpad³ siê. Dopiero w 1971 r. muzycy z Creative Construction Company spotkali siê na koncercie typu "reunion", a go¶cinnie pojawili siê tam te¿ Abrams i Richard Davis. Zapis tego wydarzenia zosta³ wydany na p³ytach. W 1971 r. Jenkins za³o¿y³ Revolutionary Ensemble, standardowe trio z basist± Sironem i perkusist± Jeromem Cooperem. Po rozwi±zaniu Revolutionary Ensemble, pod koniec lat 70., Jenkins zwi±za³ siê z nowojorskim Composer's Forum i zacz±³ nagrywaæ zarówno z rozpoczynaj±cymi karierê muzykami (jak Anthony Davis, George Lewis i James Newton), jak i z weteranami awangardowego jazzu (Muhalem Richardem Abramsem i Andrew Cyrillem). W swej grze Jenkins ignorowa³ konwencje wykonawcze klasycznej europejskiej wiolinistyki. W latach 80. okaza³o siê, ¿e Jenkins po¶wiêca wiele czasu na komponowanie, ale prowadzi³ te¿ inspirowany bluesem zespó³ Sting, gdzie eksponowa³ przede wszystkim skrzypce i gitary. Leroy Jenkins zmar³ w wieku 74 lat.

Andrzej Kurylewicz, Jeden z najwybitniejszych polskich jazzmanów, kompozytor, pianista. Zajmowa³ siê te¿ muzyk± wspó³czesn±, awangardow±. By³ twórc± znakomitych partytur filmowych, w tym niezapomnianego tematu z serialu "Polskie drogi". Mia³ opiniê malkontenta perfekcjonisty, ale przy tym by³ cz³owiekiem niezwykle otwartym i radosnym. Sypa³ dowcipami i anegdotami. Do ostatnich chwil koncertowa³ regularnie w piwnicy artystycznej na warszawskiej Starówce, któr± prowadzi³ wraz z ¿on± Wand± Warsk±. Zmar³ 13 kwietnia. Mia³ 75 lat.

Jacek Lech (1947-15.04.2007) W³a¶c. Leszek Zerhau, polski piosenkarz, wokalista zespo³u Czerwono-Czarni. Pierwsza piosenka - "B±d¼ dziewczyn± moich marzeñ" - sta³a siê od razu wielkim przebojem. Wielokrotnie wystêpowa³ na polskich festiwalach, m.in. w Opolu i Ko³obrzegu. Koncertowa³ równie¿ za granic±.

Tadeusz Nalepa. Gitarzysta, wokalista, kompozytor takich przebojów jak "Gdyby¶ kocha³, hej", "Posz³abym za tob±", "Kiedy by³em ma³ym ch³opcem". Nazywany czêsto "ojcem polskiego bluesa", ale tak naprawdê by³ jednym z kilku twórców, którzy na dobre odmienili ca³± polsk± muzykê rozrywkow±. W Rzeszowie za³o¿y³ swój pierwszy wa¿ny zespó³ - Blackout, który wylansowa³ jeden wielki przebój "Anna". Prawdziwy sukces odniós³ z grup± Breakout. Wydany w 1969 r. album "Na drugim brzegu têczy" by³ prawdziwym prze³omem - symbolicznie zamkn±³ epokê infantylnego bigbitu i wprowadzi³ polsk± rozrywkê w ¶wiat nowoczesnej muzyki rockowej. Ale jego prawdziwym powo³aniem by³ blues. Na kolejnych p³ytach z lat 70. coraz wyra¼niej sk³ania³ siê ku temu gatunkowi. Od lat chorowa³ na nerki. W ostatnim roku dosz³y powa¿ne k³opoty z krêgos³upem. Zmar³ 4 marca, mia³ 64 lata.

Luciano Pavarotti Jego ¶mieræ zamknê³a epokê wielkich w³oskich tenorów. By³ bodaj najwiêksz± mêsk± gwiazd± opery od czasu Enrico Caruso, artyst± kochanym i uwielbianym na ca³ym ¶wiecie. Wszyscy pamiêtaj± jego okr±g³± sylwetkê i wielk± bia³± chustkê, z któr± nie rozstawa³ siê na estradzie. ¦piewa³ z zachwycaj±c± ³atwo¶ci± i naturalno¶ci±. ¦wietna dykcja i piêkny, no¶ny g³os przynios³y mu s³awê, która trwa³a przez cztery dekady, od momentu jego debiutu 29 kwietnia 1961 r. w Teatro Municipale w Reggio Emilia. Za¶piewa³ wtedy Rudolfa w "Cyganerii" Pucciniego, który sta³ siê jedn± z jego koronnych partii, obok Ksiêcia w "Rigoletcie" Verdiego i Tonia w "Córce pu³ku" Donizettiego. Sprzeda³ 100 milionów p³yt, nie unika³ flirtów z kultur± masow±, wystêpuj±c m.in. z U2, Jamesem Brownem, Céline Dion, Rickym Martinem. Ogromn± popularno¶æ przynios³y mu te¿ koncerty Trzech Tenorów z Placido Domingo i José Carrerasem. Zmar³ 6 wrze¶nia. Mia³ 72 lata.

Paul Raven - Znany z formacji Ministry i Killing Joke basista Paul Raven zmar³, prawdopodobnie w wyniku zawa³u. Mia³ 46 lat. Raven do³±czy³ do grupy Killing Joke w po³owie 1982 roku. Gra³ z zespo³em a¿ do rozpadu, czyli przez dziewiêæ lat. Po reaktywacji w 2003 roku by³ cz³onkiem kapeli jeszcze przez dwa kolejne lata. Nastêpnie karierê zwi±za³ z muzykami Ministry, z którymi nagra³ p³yty "Rio Grande Blood" i "The Last Sucker". Mia³ te¿ epizod z formacj± Prong. Raven niedawno przyby³ do Europy, gdzie nagrywa³ z francuskim Treponem Pal.

Danuta Rinn - Zawsze jest lepiej ¿yæ z u¶miechem na ustach, ni¿ p³akaæ po k±cie - mówi³a o sobie. Gra³a w filmach i teatrze, wystêpowa³a w musicalach i popularnych serialach, ale zapamiêtamy j± przede wszystkim jako piosenkarkê. Ukoñczy³a ¶redni± szko³ê muzyczn± w klasie fortepianu, studiowa³a kompozycjê, ale ostatecznie rzuci³a powa¿n± naukê dla estrady. W rodzinnym Krakowie jako dziecko wystêpowa³a w teatrzyku radiowym. ¯artowa³a, ¿e utrzymywa³a siê z wystêpów, bo za ga¿ê mog³a kupowaæ sobie dowoln± liczbê lodów. Prawdziwa kariera zaczê³a siê dla niej po przeprowadzce do Warszawy. W duecie z mê¿em Bogdanem Czy¿ewskim w latach 60. wylansowa³a kilka przebojów (w¶ród nich "Biedroneczki s± w kropeczki" i "Na deptaku w Ciechocinku"). Dekadê pó¼niej podbi³a festiwal opolski piosenk± "Gdzie ci mê¿czy¼ni", która sta³a siê jej znakiem firmowym. Przez wiele lat zwi±zana by³a z kabaretem Pod Egid±. W latach 80. zaanga¿owa³a siê w dzia³alno¶æ opozycyjn±. - By³am tylko ziarnkiem piasku - bagatelizowa³a to potem w wywiadach. Zmar³a 19 grudnia 2006 r., w wieku 70 lat.

Max Roach W wieku 83 lat zmar³ 15 sierpnia w swoim domu w Nowym Jorku jeden z najwiêkszych twórców nowoczesnego jazzu - perkusista Max Roach.
Roach zacz±³ graæ na bêbnach jako 11-latek, potem uczy³ siê muzyki w Nowym Jorku, a w 1942 r. by³ ju¿ liderem przemian stylistycznych nowoczesnego jazzu. Wraz z Monkiem, Gillespiem, Parkerem uznawany jest za wspó³twórcê bebopu. Jako perkusista w Monroe's Uptown House, jak te¿ sta³y go¶æ w Minton's Playhouse, akompaniowa³ wszystkim czo³owym reprezentantom nowej muzyki. Razem z Kennym Clarkiem wylansowa³ inny styl gry i ekspozycji rytmu. Jego gra z Charliem Parkerem i Dizzym Gillespiem dowodzi ogromnej pomys³owo¶ci i mistrzowskiego opanowania gry na perkusji. W latach 40. Roach gra³ g³ównie w zespo³ach Gillespiego (1944) oraz Parkera (1945, 1947-49) tak¿e w zespo³ach i big-bandach, prowadzonych przez weteranów swingu: Colemana Hawkinsa (z którym w 1943 r. zrealizowa³ swe pierwsze nagranie), Benny'ego Cartera, Louisa Jordana, Henry'ego "Red" Allena. Pod koniec dekady porzuci³ jednak ca³kowicie "stary" styl, by podporz±dkowaæ siê erze bebopu i jazzu nowoczesnego. Przez dwa lata, poczynaj±c od 1948 r. gra³ z Milesem Davisem, bior±c udzia³ w historycznej dla rozwoju modern jazzu sesji "Birth of The Cool". W 1954 r. Roach za³o¿y³ (wspólnie z Cliffordem Brownem) kwintet, jeden z najbardziej nowatorskich zespo³ów tego okresu. Powsta³y nagrania, które sta³y siê kamieniami milowymi modernjazzu (np. "Study In Brown", "At Basien Street"). ¦mieræ Browna (w wypadku samochodowym w 1956 r.) nieoczekiwanie przerwa³a kreacjê stylu Roacha. Przez lata 50. i pocz±tek 60. coraz czê¶ciej interesowa³ siê zmianami, jakie dla jazzu wnosi improwizacja, granie "free" a nawet ideologia kultury jazzu. Wyraz swoim poszukiwaniom da³, realizuj±c (1958) albumy, "Max Roach Plus Four", "Deeds Not Words" oraz (1960) s³ynn± p³ytê, "We Insist! Freedom Now Suite". Innowacje perkusista lansowa³ tak¿e albumami "Drums Unlimited" (1966) oraz wcze¶niejszymi projektami np. "Drum Converstation". Roach zacz±³ udzielaæ siê tak¿e politycznie, odgrywa³ wa¿n± rolê w organizowaniu wielu kulturalnych projektów dla Afro-Amerykanów (w tym okresie powsta³a "We Insist! Freedom Now Suite"). Roach dokonywa³ te¿ eksperymentów z nietypowymi obsadami, odchodz±c niekiedy od konwencjonalnych struktur metrycznych (np. podwójny kwartet, zespó³ M.'Boom). W tym wzglêdzie posuwa³ siê równolegle do aktualnych osi±gniêæ awangardy spod znaku free jazzu, chocia¿ nigdy nie uto¿samia³ siê z tym nurtem. Swym niekonwencjonalnym, aczkolwiek perfekcyjnie przemy¶lanym podej¶ciem do jazzu zjednywa³ sobie wielu entuzjastów. Nagrywa³ i koncertowa³ z Freddiem Hubbardem, Sonnym Rollinsem, George'em Colemanem, Stanleyem Turrentine'em, pracowa³ z wokalistami grupami wokalnymi, w tym z Abbey Lincoln. W latach 70. szczególnie eksponowa³ swój zachwyt dla awangardy: koncertowa³ i nagrywa³ z Abdullahem Ibrahimem (1977), Archiem Sheppem (1979), Cecilem Taylorem (1979) i Anthonym Braxtonem (1978-79). Roach, jako jeden z niewielu perkusistów, sta³ siê jazzowym autorytetem oraz innowatorem. Przez ca³e lata 80. i wczesne 90. pracowa³ nadal jako wykonawca i kompozytor, znajduj±c czas zarówno na nauczanie, koncertowanie, jak i eksponowanie swoich politycznych aspiracji. By³ jednym z niezwykle utalentowanych muzyków jazzowych i centraln± postaci± nowoczesnego jazzu.

M¶cis³aw Rostropowicz By³ jednym z najwiêkszych muzyków XX w. £±czy³a go przyja¼ñ z Szostakowiczem, Prokofiewem, Ojstrachem, Gilelsem, Richterem. By³ mê¿em wybitnej ¶piewaczki Galiny Wiszniewskiej. Jego ¿arliwa gra inspirowa³a wielkich kompozytorów - Lutos³awski, Britten, Szostakowicz, Penderecki dedykowali mu swoje koncerty wiolonczelowe. Ale by³ kim¶ wiêcej ni¿ wspania³ym artyst±. Mia³ odwagê przeciwstawiæ siê komunistycznemu re¿imowi. W li¶cie otwartym do Leonida Bre¿niewa uj±³ siê za wyklêtym przez partiê pisarzem Aleksandrem So³¿enicynem. "Najlepsz± rzecz±, któr± stworzy³em, nie by³a muzyka. By³ ni± ten list. On da³ mi czyste sumienie" - wspomina³. Zap³aci³ za to zakazem wystêpów zagranicznych i niemal pe³nym bojkotem w ZSRR. Wyemigrowa³ na Zachód w 1974 r. Radzieckie obywatelstwo zwróci³ mu Michai³ Gorbaczow w 1990 r. Kiedy komunistyczni puczy¶ci w 1991 r. usi³owali reaktywowaæ radzieckie porz±dki, przylecia³ do Moskwy, aby wesprzeæ demokratów z Borysem Jelcynem na czele. Gra³ na wiolonczeli na ulicach. Zmar³ 27 kwietnia. Mia³ 80 lat.

Jacek Skubikowski Popularno¶æ zdoby³ na pocz±tku lat 80. jako autor hitów grupy Lombard ("Taniec pingwina na szkle" czy "Droga pani z telewizji"), potem tak¿e wykonawca w³asnych piosenek. Po kilku przebojach, jak "Jedyny hotel w mie¶cie" czy "Dobre miejsce dla naiwnych", skoncentrowa³ siê na pisaniu dla innych wykonawców. Jego utwory maj± w repertuarze m.in. Lady Pank ("Zawsze tam gdzie ty", "Tacy sami"), Beata Kozidrak, Ewa Bem. Z wykszta³cenia by³ prawnikiem i to prawo sta³o siê na powrót jego pasj± w ostatnich latach. By³ wspó³autorem projektu ustawy reguluj±cej kwestie p³atno¶ci za pobieranie plików muzycznych przez internet. W styczniu obroni³ doktorat na Wydziale Prawa UW. Od dwóch lat walczy³ z rakiem krtani. Zmar³ 13 czerwca. Mia³ 53 lata.

Karel Svoboda, jeden z najbardziej znanych czeskich kompozytorów, nie ¿yje. O jego ¶mierci poinformowa³y czeskie media, w tym agencja CzTK. Autor ¶cie¿ki d¼wiêkowej do serialu animowanego dla dzieci "Pszczó³ka Maja" zosta³ znaleziony w ogrodzie swojego domu w Jevanach pod Prag± ze ¶ladem postrza³u. Jeden z motywów, rozpatrywanych przez policjê, to samobójstwo - portal novinky.cz pisze, ¿e mówi³o siê o nieuleczalnej chorobie Svobody. Mia³ 68 lat. Karel Svoboda zyska³ s³awê, komponuj±c dla najwiêkszych czeskich piosenkarzy. Stworzy³ miêdzy innymi przeboje, wykonywane przez Karela Gotta - w tym s³ynn± "Lady Carneval" oraz Martê Kubiszow±. Komponowa³ tak¿e muzykê do filmów i seriali telewizyjnych (np. do "Lataj±cego Czestmira") oraz musicali, m.in. "Nocy na Karlsztajnie".

Tony Wilson, legenda brytyjskiej sceny muzycznej W wieku 57 zmar³ w Wielkiej Brytanii Tony Wilson, legendarny impresario, który rozs³awi³ brytyjskie zespo³y na ca³ym ¶wiecie. Dziêki swojej wytwórni Factory Records i klubowi Hacienda Wilson wypromowa³ na arenie miêdzynarodowej w latach 80. i 90. minionego wieku zespo³y ze swojego rodzimego Manchesteru, w tym Joy Division, New Order i Happy Mondays, Stone Roses, Oasis, czy the Smiths. Jego kariera i wp³yw na brytyjsk± scenê muzyczn± zosta³y udokumentowane w filmie "24 Hour Party People" w re¿yserii Michaela Winterbottoma. Zanim trafi³ do przemys³u muzycznego, Wilson zdoby³ dyplom uniwersytetu w Cambridge. Studiowa³ literaturê angielsk± i dziennikarstwo. Chocia¿ jego studio i klub zosta³y zamkniête w latach 90., producent pozosta³ wierny muzyce oraz Manchesterowi (przez wielu Brytyjczyków by³ zreszt± nazywany Mr Manchester). Tony Wilson zmar³ w pi±tek w szpitalu Christie w wyniku ataku serca spowodowanego komplikacjami zwi±zanymi z rakiem nerek. Przedstawiciele brytyjskiego przemys³u muzycznego informacjê o ¶mierci producenta przyjêli z wielkim smutkiem. - Nie ma Tony'ego, nie ma sceny muzycznej w Manchesterze - stwierdzi³ jeden z prezenterów telewizyjnych - Terry Christian. Stephen Morris z Joy Division i New Order podkre¶li³, i¿ ca³± swoj± karierê zawdziêcza Wilsonowi: - Bez niego nigdzie by¶my nie zaszli - stwierdzi³. - (Tony Wilson) by³ wielkim pasjonatem muzyki i wierzy³, ¿e zespó³ powinien mieæ ca³kowit± wolno¶æ - doda³ muzyk.

Joe Zawinul Jeden z najs³ynniejszych jazzmanów Starego Kontynentu, uznawany za najwybitniejszego specjalistê od elektrycznych klawiatur w historii gatunku.Urodzi³ siê w Wiedniu. Muzyczn± drogê rozpoczyna³ jako siedmioletni akordeonista. W 1959 r. otrzyma³ stypendium w presti¿owej Berklee College Of Music w Bostonie. Tam podj±³ decyzjê o emigracji i niebawem zacz±³ graæ w zespole s³ynnego Maynarda Fergusona. Pod koniec lat 60. do³±czy³ do Milesa Davisa, z nim pod³±czy³ jazz do pr±du. Nagrywali s³ynne albumy ("Bitches Brew", "Big Fun", "Live-Evil"), a jego kompozycja "In A Silent Way" sta³a siê tytu³owym tematem albumu - kamienia milowego jazzu. W 1971 r. z saksofonist± Waynem Shorterem powo³a³ legendarn± formacjê Weather Report. Z tego okresu pochodzi jego s³ynny standard "Birdland". Zespó³ rozpad³ siê w 1985 r. Zmar³ 11 wrze¶nia. Mia³ 75 lat.

(gazeta wyboracz/SuperExpress/Onet)


 
Pokrewne linki
· Wiêcej o Info
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Info:
Beyoncé Knowles pozwana o plagiat


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 4.95
G³osów: 60


Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.

Re: Pamiêtajmy o Nich! (Wynik: 0)
przez Go¶ciu dnia 29-10-2008 o godz. 00:12:15
¦wieca dla nich ( i )


[ Odpowiedz na to ]


W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*