Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

The Legendary Pink Dots x kylka
Wys³ano dnia 11-10-2007 o godz. 00:05:00
Temat: Koncerty
Koncerty Zespó³ Legendary Pink Dots specjalizuje siê te¿ w przepiêknych, "kosmicznych" balladach, z których wiele, np. "Belladonna", ma status kultowy i nale¿y do klasyki nowej psychodelii.
- Warszawa,Hard Rock Cafe - 21.10.2007

Grupa zagra mini trasê koncertow± w naszym kraju

The Legendary Pink Dots wyst±pi±:

- 17.10 Poznañ 'Blue Note" godz. 20:00, cena: 30z³ przedsprzeda¿, 40z³ w dniu koncertu

- 18.10 Wroc³aw 'Firlej' godz. 20:00, cena: 30z³ przedsprzeda¿, 40z³ w dniu koncertu

- 19.10 £ódz 'Jazzga' godz. 20:00, cena: 30z³ przedsprzeda¿, 40z³ w dniu koncertu

- 20.10 Bydgoszcz 'Mózg' godz. 21:00, cena: 30z³ przedsprzeda¿, 40z³ w dniu koncertu

- 21:00 Warszawa 'Hard Rock Cafe' godz. 21:30, cena: 30z³ przedsprzeda¿, 35z³ w dniu koncertu

Zespó³ The Legendary Pink Dots powsta³ w 1980 roku w angielskim mie¶cie Ilford. Sk³ad zespo³u zmienia³ siê wtedy prawie co tydzieñ. Istnia³y co najmniej dwie wersje LPD's! W koñcu, w 1981 roku uda³o siê skleciæ sk³ad na tyle trwa³y, ¿e nagrali swój pierwszy oficjalny album "Brighter Now", wydany pod koniec 1982. Oparty g³ównie na brzmieniach elektronicznych, czerpa³ z klasyków industrialu (zw³aszcza Throbbing Gristle) i new wave , zawiera³ jednak tak¿e piêkna balladê z fortepianem "The Wedding". Podobny charakter mia³y kolejne albumy "Curse", "Faces In The Fire" i "The Tower".

Nieco inaczej brzmia³ ju¿ "The Lovers" - album w po³owie koncertowy zawiera³ d³ugie, transowe, improwizowane utwory ³±cz±ce akustyczne instrumenty z elektronika - takie brzmienie zachowali do dzi¶. G³ówna inspiracja sta³o siê dla nich psychodeliczne brzmienie z prze³omu lat 60. i 70.: wczesny Pink Floyd, King Crimson, Can i Amon Duul II. Pierwszy wystêp pamiêtaja bardzo dobrze do dzis: w pa¼dzierniku 1980 wyst±pili w lokalnym klubie we wschodnim Londynie. Czê¶æ publiczno¶ci przestraszy³a siê osobliwie wygl±daj±cego zespo³u i uciek³a na koniec sali. Jednak pozostali z oko³o setki bywalców bawili siê dobrze.

To nie wystarczy³o - zaproszenie do gry w tym klubie nie przysz³o nigdy wiêcej. Innym powodem, dla którego zespó³ dobrze pamiêta ten wystêp by³o niezwyk³e wynagrodzenie - 5 funtów, czyli ok. 35 nowych z³otych polskich. Przez kolejne lata osiemdziesi±te zespó³ gra³ w sze¶cioosobowym sk³adzie, którego trzon stanowili Edward Kaspel (alias The Prophet Qa-Sepel) i Philipp Knight (alias The Silverman). Nowym nabytkiem by³ Patrick Q. Wright, który wzbogaci³ muzykê o wspania³e brzmienie skrzypiec, co przysporzy³o im nowych fanów.

Zespó³ przeniós³ siê do Holandii i podpisa³ umowê z ma³a wówczas, niezale¿na firma Play It Again, Sam. Wydane w tym sk³adzie p³yty "Island Of Jewels", "Asylum" i "Any Day Now" zosta³y wysoko ocenione przez publiczno¶æ i krytykê. W 1988 roku od zespo³u odesz³o a¿ czterech muzyków i pozostali tylko cz³onkowie-za³o¿yciele Kaspel i Silverman. Do zespo³u do³±czyli Niels Van Hoornblower (saksofony, flet, klarnet) i Bob Pistoor (gitara). Ta zmiana wysz³a zespo³owi wybitnie na dobre. W kolejnych latach nagrali swoje najs³ynniejsze, najbardziej kultowe p³yty: "The Golden Age", "Crushed Velvet Apocalypse" i "The Maria Dimension". Muzyka na tych p³ytach odchodzi od czystej elektroniki pierwszych p³yt i eksperymentalnych brzmieñ z po³owy lat osiemdziesi±tych.

Zalicza siê do nowoczesnej psychodelii: z jednej strony s³ychaæ elementy brzmienia starego Pink Floyd i King Crimson, z drugiej obecno¶æ najnowszych trendów muzycznych - trip-hopu, transu. Aran¿acja jest nies³ychanie bogata (ka¿da p³yta jest nagrywana z udzia³em co najmniej kilkunastu instrumentów), nie brak rozbudowanych, przestrzennych improwizacji, zawieraj±cych elementy jazzu, world music i ambientu (Green Gang, Grain Kings, Evolution). Zespó³ specjalizuje siê te¿ w przepiêknych, "kosmicznych" balladach, z których wiele, np. "Belladonna", ma status kultowy i nale¿y do klasyki nowej psychodelii. W 1992 roku, po nagraniu "The Maria Dimension" wydarzy³a siê tragedia: u Boba Pistoora wykryto nieuleczalny nowotwór. Po ¶mierci Boba gitarzysta zespo³u zosta³ Martijn De Kleer.

W tym samym czasie do zespo³u do³aczy³ tak¿e Kanadyjczyk Ryan Moore (perkusja). W tym sk³adzie nagrali ostatnie albumy dla Play It Again Sam: "Shadow Weaver", "Malachai" i "9 Lives To Wonder". Rosn±ce napiêcia miêdzy wytwórnia a zespo³em doprowadzi³y do zakoñczenia trwaj±cej 10 lat wspó³pracy. Kolejna p³yta "From Here You'll Watch The World Go By" zosta³a wydana przez Staalplaat, a w Ameryce przez Soleilmoon. Zmieni³ siê gitarzysta: zosta³ nim Edwin Van Trippenhof, zmieni³a siê tak¿e muzyka.

D³ugie improwizacje znik³y, aby ust±piæ miejsca krótszym, skondensowanym, melodyjnym, niemal przebojowym utworom, bardzo bliskim stylistyce wczesnego Pink Floyd (Clockwise, Damien). W sk³adzie: Edward, Phil, Niels, Edwin i Ryan nagrali kolejne albumy "Hallway Of The Gods" i "Nemesis Online". Niedawno od zespo³u z powodów osobistych odszed³ Edwin Van Trippenhof, a powróci³ Martijn De Kleer. Legendary Pink Dots uwielbiaj± graæ koncerty, a ich brzmienie na ¿ywo jest niesamowite.

(independent)


 
Pokrewne linki
· Live
· Wiêcej o Koncerty
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Koncerty:
Miêdzynarodowy Festiwal Romów w Ciechocinku


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 3.88
G³osów: 70


Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*