Muzycy mog± wspólnie improwizowaæ, kre¶l±c rêkami gesty w powietrzu. Na muzykê prze³o¿y je specjalny uk³ad czujników i program komputerowy, opracowany przez australijskiego naukowca.
System, który pozwala muzykowaæ z wykorzystaniem systemu czujników przek³adaj±cych ruch palców na d¼wiêk, opracowa³ dr Alistair Riddell z Australian National University. Jak t³umaczy, „jest to rodzaj instrumentu, w który siê ubierasz”.
Riddell i inni muzycy wyst±pili ju¿, wykorzystuj±c ten system. Do palców obu r±k (oprócz palca najmniejszego) ka¿dego muzyka przyklejono d³ugie, giêtkie czujniki, przypominaj±ce kable. Ka¿de zgiêcie czujnika zmienia jego opór elektryczny, co z kolei przek³ada siê na zmiany w³a¶ciwo¶ci d¼wiêków, np. jego wysoko¶æ, tonacjê, g³o¶no¶æ, a nawet pog³os. Ka¿dy „muzykuj±cy” palec mo¿e przyj±æ od dwóch do stu pozycji, a ka¿da z nich odpowiada innym parametrom – t³umaczy Riddell.
Sygna³y z czujników wysy³ane s± do umieszczonego na plecach muzyka pilota, sk±d przesy³a siê je na komputer. Tam dopiero powstaje utwór i uzyskuje brzmienie.
O ile pomys³ tworzenia muzyki na bazie gestów nie jest nowy, o tyle Riddella jako pierwszy zaanga¿owa³ w takie dzia³anie kilka osób.
– Dzielili¶my tê sam± przestrzeñ obliczeniow± – powiedzia³ po wykonaniu. – To nie by³o tak, jakby trzech muzyków gra³o na trzech gitarach – lecz jakby wspólnie grali na jednej.
Podczas wykonania Riddell ukry³ urz±dzenia, aby zwiêkszyæ efekt dramatyzmu. Mo¿na by³o zobaczyæ jedynie trzy osoby stoj±ce przed s³uchaczami, zginaj±ce palce wzniesionych r±k” – opowiada³.
Koncert muzycy zakoñczyli prostuj±c palce opuszczonych wzd³u¿ tu³owia ramion.
Wystêp z systemem czujników zak³adanych na palce Riddell oceni³ jako zabawny, ale chwilami k³opotliwy i zaskakuj±co mêcz±cy fizycznie. – Po oko³o 20 minutach czego¶ takiego porz±dnie bol± rêce – zauwa¿y³.
Wspó³pracuj±ca z Riddellem, pos³uguj±ca siê d¼wiêkiem i mediami artystka Somaya Langley szykuje podobny system. Zamiast giêtkich czujników, do palców przymocuje ona akcelerometry. Zmierz± one przyspieszenie towarzysz±ce ruchom r±k. Na tej podstawie komputer wygeneruje muzykê, któr± nastêpnie odtworzy kwadrofonicznie. Artystka chce przez to uzyskaæ efekt, jakby rêce muzyka „rzuca³y” d¼wiêki w powietrze.
(PAP)
|