18.edycja Festiwalu Skrzy¿owanie Kultur Wys³ano dnia 03-08-2022 o godz. 22:50:33
Temat: Info
W programie tegorocznej, 18. edycji Festiwalu Skrzy¿owanie Kultur, tradycyjnie
ju¿ pojawi± siê zespo³y z ró¿nych kontynentów naszego globu. Zobaczymy artystów z W³och, Grecji, Bia³orusi, Ukrainy, Estonii, a tak ¿e Mali czy Korei P³d.
Nie zabraknie równie¿ akcentów polskich. Tê mieszankê kultur bêdzie mo¿na
zobaczyæ w Teatrze Dramatycznym od 9 do 11 wrze¶nia 2022 roku.
Podczas koncertu inauguruj±cego wyst±pi pochodz±ca z po³udnia W³och MARIA
MAZZOTTA, która da³a siê poznaæ w³oskiej i miêdzynarodowej publiczno¶ci jako
jeden z wiod ±cych g³osów Canzioniere Grecanico Salentino, s³ynnej grupy
wykonuj±cej wspó³czesn± pizzicê. Podczas 15-letniej kariery z zespo³em nagra³a sze¶æ
p³yt i wyst±pi³a na najwa¿niejszych festiwalach world music na ¶wiecie. Ekspresja
wokalna i sceniczna Marii Mazzotty jest niepowtarzalna, a jej g³os jest narzêdziem
wzbudzania skrajnych uczuæ – od ekstatycznej rado¶ci, przez g³êboki smutek, do
szaleñstwa. Drugim wykonawc± tego wieczoru bêdzie wirtuoz liry – STELIOS
PETRAKIS z kwartetem. W swoim repertuarze muzycy wykonuj± wyraziste i ¿ywe
melodie, transowe taneczne rytmy, epickie pie¶ni i lamenty, dumnie prezentuj±c
muzyczne tradycje rodzinnej wyspy, poprzez oryginalne melodie i w³asne kompozycje
utrzymane w stylu muzyki kreteñskiej.
Drugi dzieñ Festiwalu rozpocznie YEGOR ZABELOV , bia³oruski muzyk, uciekinier z
Miñska, który zacz±³ graæ na akordeonie jako siedmiolatek, a pó¼niej studiowa³ ten
instrument w Wy¿szej Szkole Muzycznej. Do¶æ szybko jednak zwi±za³ siê ze scen±
alternatywn± i zacz±³ tworzyæ w³asne kompozycje. Popularno¶æ zyska³ dziêki
za³o¿onym przez siebie zesp ³om Gurzuf i Yegor Zabelov Trio, z którymi koncertowa³
w ca³ej Europie. Spora czê¶æ jego dorobku artystycznego zwi±zana jest z Polsk± –
wspó³pracowa³ m.in. z W³odzimierzem „Kiniorem” Kiniorskim i Lao Che, tworzy³
muzykê do spektakli teatralnych i niemych filmów. Muzykê Yegora Zabelova mo¿na
okre¶liæ jako po³±czenie akordeonowej neoklasyki, awangardy, jazzu, noise ’u i minimal
music – to hipnotyczne, wzbogacone elektronik± po³±czenie wybrzmiewa mocno i
wyrazi¶cie. Wraz z Yegorem go¶cinnie wyst±pi DARIA KOSIEK – jedno z
najciekawszych objawieñ polskiej sceny folkowej ostatnich lat, wokalistka obsypanego
nagrodami tria Wernyhora z Sanoka . To projekt przygotowany specjalnie dla
Festiwalu, bêd±cy muzycznym komentarzem dotycz±cym sytuacji w Ukrainie, a tak ¿e
kwestii ³amania praw cz³owieka i aspiracji wolno¶ciowych spo³eczeñstwa
bia³oruskiego. Zabrzmi mocny i wspólny g³os artystów o wschodnich korzeniach,
których ³±czy zami³owanie i wspó³czesne odczytywanie tradycji. To spotkanie na niwie
kultury, ukazuj±ce istotê dialogu, potrzebê wzajemnego szacunku i porozumienia.
Daria pochodzi z rodziny bojkowskiej, wychowa ³a siê w Bia³ym Borze, du¿ym skupisku
ludno¶ci pochodzenia ukraiñskiego na Pomorzu Zachodnim. Jako kolejny w tym dniu
zaprezentuje siê DAKH DAUGHTERS, jedyny w swoim rodzaju muzyczno-
eksperymentalny kabaret, freak show na pograniczu teatru i muzyki, atmosfera
francuskiego salonu, w którym Mireille Mathieu ¶piewaj±c ukraiñskie melodie
zaprzyja¼nia siê z Marilynem Mansonem, a The Tiger Lillies z CocoRosie. Intelektualna
i kreatywna rozrywka, na pierwszym miejscu stawiaj±ca mi³o¶æ, wolno¶æ i piêkno.
Wszechstronne artystki graj ± na kilkunastu instrumentach, ¶piewaj± w kilku jêzykach i
ukraiñskich dialektach siêgaj±c czêsto po tradycyjne melodie, korzystaj ± z tekstów od
Szekspira i Szewczenki po Bukowskiego i Shaggy ’ego. Ich znakiem rozpoznawczym s ±
pomalowane na bia³o twarze, ciemne oczy i krwistoczerwone usta, niczym u postaci z
niemych filmów. Sobotni koncert zakoñczy wystêp LES AMAZONES D ’AFRIQUE,
muzyczny i wojowniczy projekt zbudowany wokó³ maria¿u tradycyjnych
zachodnioafrykañskich kultur ze wspó³czesnymi brzmieniami dubu, bluesa, funku czy
popu. Amazonki Afryki jednocz ± siê, aby poprzez muzyk ê stan±æ do walki o prawa
kobiet i dziewcz±t.
W ostatnim dniu Festiwalu na scenie Teatru Dramatycznego pojawi siê KAPELA
MALISZÓW, pochodz±ca z Mêciny Ma³ej, malowniczej wioski w Beskidzie Niskim,
niegdy¶ na granicy osadnictwa polskiego i rusiñskiego. Kapelê Maliszów za³o¿y³
multiinstrumentalista i twórca instrumentów Jan Malisz wraz z rodzin±. Poza
instrumentami rodzinnymi, skrzypcami i barabanem, muzycy graj± te¿ na
instrumentach wykonanych przez Jana w jego pracowni, w której oprócz skrzypiec i
bêbnów powstaj± tak¿e liry korbowe, nyckelharpy i moraharpy. Kapela Malisz ów
pocz±tkowo gra³a muzykê swoich rodzinnych okolic, jednak wa¿nym impulsem dla ich
twórczo¶ci sta³y siê mazurki z centralnej Polski. Charakterystyczny styl kapeli ³±czy
bardzo archaiczne granie z du¿± doz± wolno¶ci i dialogu ze wspó³czesno¶ci±. Po
wystêpie Kapeli Malisz ów scenê opanuje MARI KALKUN, jedna z wiod±cych postaci
wspó³czesnej estoñskiej sceny folkowej, która ³±czy muzykê korzeni z osobist±
wypowiedzi± i innowacyjnym pisaniem piosenek. Jej teksty w jêzyku estoñskim i Võro
zag³êbiaj± siê w relacje miêdzy cz³owiekiem, ¿yciem i natur±. Festiwal zakoñczy
koncert GYEONGGI SINAWI ORCHESTRA z Korei P³d. GSO stawia na sztukê
interdyscyplinarn± – wychodz±c naprzeciw wspó³czesnemu s³uchaczowi ³±czy
tradycyjne i nowoczesne sposoby wykonywania muzyki koreañskiej z innymi formami
sztuki naszych czasów, wplataj±c czêsto elementy muzyki zachodniej. W zespole
mo¿na us³yszeæ m.in. instrumenty tradycyjnie u¿ywane w muzyce Sinawi: flety
haegeum i daegeum, obój piri, bêbny janggu i buk, a tak ¿e charakterystyczne dla
muzyki koreañskiej cytry gayageum i geomungo. W sk³ad GSO wchodzi równie¿ zespó³
wokalny, wykonuj±cy przede wszystkim minyo – pie¶ni ludowe.
PROGRAM 18. FESTIWALU SKRZY¯OWANIE KULTUR
KONCERTY:
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata *