Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

„Another Side of John Coltrane” w sprzeda¿y od sierpnia
Wys³ano dnia 11-06-2021 o godz. 00:45:00
Temat: Info
Info Premiera wydawnictwa Johna Coltrane'a zaplanowana jest na 20 sierpnia. Album bêdzie dostêpny w wersjach 2LP, CD oraz cyfrowych. Wydawnictwo promuje singel „Oleo” nagrany z The Miles Davis Quintet.



Album „Another Side of John Coltrane” odkrywa twórczo¶æ Johna Coltrane’a jako sidemana. Na wydawnictwo trafi³y nagrania z takimi tuzami jazzu jak Miles Davis, Thelonious Monk, Sonny Rollins, Red Garlan, Tadd Dameron i Art Taylor.

Dorobek twórczy Johna Coltrane’a w du¿ej mierze koncentruje siê wokó³ jego innowacyjnej roli lidera zespo³ów, jednak ten niezwyk³y saksofonista i kompozytor rozpocz±³ karierê jako szanowany sideman, zyskuj±c s³awê u boku najwiêkszych jazzowych artystów. Najnowsze wydawnictwo Craft Recordings, „Another Side of John Coltrane”, eksponuje w³a¶nie ten aspekt kariery artysty, przedstawiaj±c wybór jego najlepszych nagrañ z sesji z Milesem Davisem, Theloniousem Monkiem, Sonnym Rollinsem, Redem Garlandem, Taddem Dameronem i Artem Taylorem.

(John Coltrane)

Premiera albumu zaplanowana jest na 20 sierpnia, lecz album dostêpny jest ju¿ w przedsprzeda¿y. „Another Side of John Coltrane” zostanie wydany na winylu jako zestaw 2 p³yt LP, album CD, bêdzie tak¿e dostêpny na platformach cyfrowych. Winylowe wydanie zawiera dwa bonusowe utwory, których nie ma ani w wersji na CD, ani w wersji cyfrowej: „Nutty” (z albumu Thelonious Monk with John Coltrane) i „Birks’ Works” (z albumu „Red Garland Quintet Soul Junction” z udzia³em Johna Coltrane’s oraz Donalda Byrda). Pierwszy singel „Oleo” (The Miles Davis Quintet) jest ju¿ dostêpny do w streamingu i jako download.

P³yta zosta³a wyprodukowana muzycznie przez Nicka Phillipsa, a zmasterowana przez laureata nagrody GRAMMY®, in¿yniera d¼wiêku, Paula Blakemore’a. Za proces zwi±zany z p³yt± studyjn± w procesie przygotowania wersji winylowej, odpowiedzialny by³ natomiast Clint Holley w firmie Well Made Music. „Another Side of John Coltrane” zawiera równie¿ nowy tekst wiod±cy – komentarz autorstwa wielokrotnie nagradzanego dziennikarza, pisarza i laureata nagrody Jazz Journalists Association za ca³okszta³t twórczo¶ci, Douga Ramseya.

Ju¿ teraz fani mog± s³uchaæ w serwisach streamingowych lub pobieraæ „Oleo”. Utwór ten zosta³ napisany w 1954 roku przez Sonny’ego Rollinsa, który opar³ kompozycjê utworu na harmonii „I Got Rhythm” George'a Gershwina. Od tamtego czasu ta energetyczna melodia sta³a siê standardem. Ta wersja „Oleo”, która ukaza³a siê na albumie „Relaxin’ with Miles Davis Quintet”, zosta³a nagrana w pa¼dzierniku 1956 w studiu Rudy’ego Van Geldera w Hackensack, NJ, gdzie us³yszymy Davisa na tr±bce, Coltrane’a na saksofonie tenorowym, Reda Garlanda na fortepianie, Paula Chambersa na basie i Philly’ego Joe Jonesa na perkusji. Nagranie rozpoczyna siê falstartem, po którym nastêpuje krótka rozmowa miêdzy muzykami, po czym nastêpuje w³a¶ciwe, hard-bopowe wykonanie utworu. W swoich notatkach Ramsey zauwa¿a: „Po wyra¼nym pocz±tkowym improwizowanym chorusie Davisa, Coltrane rozpoczyna koresponduj±ce solo, pocz±tkowo jedynie z basem Paula Chambersa. Coltrane czerpie wenê z gry sekcji rytmicznej, która sta³a siê wzorem dla zespo³ów tego typu na ca³ym ¶wiecie.”

(John Coltrane)

Coltrane rozpocz±³ swoj± muzyczn± karierê w latach czterdziestych XX wieku, dziel±c scenê z takimi muzykami jak King Kolax i Jimmy Heath, a pó¼niej Dizzy Gillespie, Johnny Hodges, a nawet ze swoim idolem, Charlie’em Parkerem. Jednak to telefon od Milesa Davisa w 1955 roku zmieni³ bieg jego ¿ycia. Davis zak³ada³ nowy zespó³ i poprosi³ obiecuj±cego m³odego saksofonistê, by do³±czy³ do niego wraz z Garlandem, Chambersem i Jonesem. Znany jako „Pierwszy Wielki Kwintet”, legendarny zespó³ nagra³ w ci±gu nastêpnych dwóch lat szereg cenionych utworów, w tym seriê „Relaxin’”, „Workin’”, „Steamin’” i „Cookin’” dla Prestige Records.

By³ to równie¿ okres znacz±cego rozwoju artystycznego Coltrane’a. W 2001 roku na ³amach „The New York Times” krytyk Ben Ratliff stwierdzi³, ¿e we wczesnych latach Coltrane’a jako sidemana, muzyk „nie wyró¿nia³ siê jako¶ szczególnie; w wiêkszo¶ci nagrañ jest ledwo s³yszalny. Ale… nagrywaj±c z Davisem… mia³ ju¿ swoje brzmienie”.

Poza „Oleo”, „Another Side of John Coltrane” zawiera kilka wa¿nych momentów z sesji z Milesem Davisem, w tym nagranie „Airegin” autorstwa Rollinsa z 1956 roku oraz „Round Midnight” Theloniousa Monka. To ostatnie nagranie, zarejestrowane w 1956 roku, pierwotnie ukaza³o siê na p³ycie „Miles Davis and the Modern Jazz Giants”. Ramsey pisze, ¿e w solówce Coltrane’a w tym nagraniu „s³ychaæ dono¶ne brzmienie, które by³o charakterystyczne dla jego gry w po³owie lat 50., a tak¿e energiczne poszukiwania mo¿liwo¶ci harmonicznych, które intensyfikowa³y siê w miarê up³ywu dekady”.

W tym samym okresie Coltrane wspó³pracowa³ tak¿e z innym wirtuozem jazzu, Theloniousem Monkiem. W 1957 do³±czy³ do pianisty na pó³roczny kontrakt w nowojorskim jazz klubie Five Spot Cafe. „Praca z Monkiem zbli¿y³a mnie do tego architekta muzycznego najwy¿szej klasy. Uczy³em siê od niego w ka¿dej dziedzinie” – powiedzia³ pó¼niej Coltrane w wywiadzie dla Downbeat. Pomimo, ¿e ci dwaj tytani jazzu nagrali razem tylko kilka sesji – wszystkie mia³y miejsce w 1957 roku – ich albumy s± wybitnie respektowanymi dzie³ami gatunku. „Another Side of John Coltrane” zawiera wybrane ich nagrania, w tym balladê „Monk's Mood” (pochodz±c± z albumu „Thelonious Himself”), z udzia³em basisty Wilbura Ware’a, jak równie¿ „Epistrophy” (z albumu „Thelonious Monk with John Coltrane”), z udzia³em Ware’a na basie, Raya Copelanda na tr±bce, Gigi Gryce na saksofonie altowym, Arta Blakeya na perkusji oraz Coltrane’a i Colemana Hawkinsa na saksofonach tenorowych.

Coltrane b³yszczy równie¿ w nagraniach z innym saksofonist±, Sonnym Rollinsem w kultowym „Tenor Madness” – jedynym znanym nagraniu dwóch gigantów saksofonowych razem – które pojawi³o siê na albumie Rollinsa z 1956 roku. Ramsey zauwa¿a, ¿e nagranie „zapewnia doskona³± okazjê do porównania stylów Rollinsa i Coltrane’a, szczególnie pod koniec, kiedy wymieniaj± seriê czterotaktowych fraz”. W swoim artykule dla „The New York Times” Ratliff wyja¶nia: „Coltrane rozkrêca siê, konstruuj±c porywaj±ce solo w odró¿nieniu od serii dok³adnych, czystych i melodyjnych improwizacji Sonny’ego Rollinsa”.

Kolejnym wa¿nym elementem kolekcji jest „Soultrane” z pianist± i kompozytorem Taddem Dameronem. Nazwany na cze¶æ saksofonisty utwór pojawi³ siê na albumie „Mating Call” z 1957 roku. Wed³ug Ramseya pojawiaj± siê tam „niektóre z najbardziej urzekaj±cych dzie³ Coltrane’a”. S³uchacze bêd± mogli równie¿ doceniæ grê Coltrane’a oraz perkusisty Arta Taylora w „C.T.A.” pochodz±cym z p³yty Taylor’s Wailers z 1957 roku, a tak¿e nagrania Coltrane’a i Reda Garlanda – „Billie’s Bounce” z 1957 roku pochodz±cego z albumu „Dig It!”.

Chocia¿ „Another Side of John Coltrane” skupia siê g³ównie na sesjach uchwyconych w latach 1956–1957, album zawiera równie¿ jeden dodatkowy, wyj±tkowy fragment wystêpu, który ugruntowa³ pozycjê Coltrane’a jako respektowanego lidera zespo³u. Jego interpretacja „Someday My Prince Will Come” z filmu Disneya „Królewna ¦nie¿ka” z 1937 r. – jest klasykiem w kanonie Davisa, po czê¶ci dziêki wybitnej solówce Coltrane’a. W tym utworze saksofonista do³±czy³ do swojego by³ego szefa w studio, nagrywaj±c dwa utwory na album Davisa z 1961 roku, zatytu³owany w³a¶nie „Someday My Prince Will Come”.

W maju 1957 artysta nagra³ swój pierwszy album w roli lidera – „Coltrane”. Po nim pojawi³y siê takie prze³omowe dzie³a, jak „Lush Life” i „Soultrane” (oba 1958) oraz „Giant Steps” (1960). Coltrane dog³êbnie zmieni³ krajobraz wspó³czesnego jazzu, a te fundamentalne sesje ukazuj± rozwój jego brzmienia. Jak uj±³ to Ramsey, nagrania te daj± s³uchaczom mo¿liwo¶æ do¶wiadczenia „jego nieustannej inwencji twórczej, gdy poszerza swoj± paletê harmoniczn± i podejmuje coraz wiêksze wyzwania, rozwijaj±c swoje partie solowe”.

John Coltrane
„Another Side of John Coltrane”
℗ 2021 Craft Recordings., Distributed by Concord.
Lista utworów LP:
Premiera: 20 sierpnia 2021

Strona A:
1. Sonny Rollins Quartet: Tenor Madness
2. Miles Davis and the Modern Jazz Giants: ’Round Midnight
3. The Miles Davis Quintet: Oleo (6:20)

Strona B:
1. The Miles Davis Quintet: Airegin
2. Tadd Dameron with John Coltrane: Soultrane
3. Art Taylor: C.T.A.
4. Thelonious Monk: Monk's Mood

Strona C:
1. Thelonious Monk with John Coltrane: Epistrophy (Alternate Take)
2. Thelonious Monk with John Coltrane: Trinkle, Tinkle
3. Thelonious Monk with John Coltrane: Nutty*
4. Red Garland Quintet featuring John Coltrane and Donald Byrd: Birks’ Works*

Strona D:

Strona C:1. The Red Garland Quintet with John Coltrane: Billie’s Bounce

Strona C:2. Miles Davis: Someday My Prince Will Come

*Wy³±cznie w wydaniu winylowym

Lista utworów na CD oraz w serwisach cyfrowych:

1. Sonny Rollins Quartet: Tenor Madness
2. Miles Davis and the Modern Jazz Giants: ’Round Midnight
3. The Miles Davis Quintet: Oleo (6:20)
4. The Miles Davis Quintet: Airegin
5. Tadd Dameron with John Coltrane: Soultrane
6. Art Taylor: C.T.A.
7. Thelonious Monk: Monk’s Mood
8. Thelonious Monk with John Coltrane: Epistrophy (Alternate Take)
9. Thelonious Monk with John Coltrane: Trinkle, Tinkle
10. The Red Garland Quintet with John Coltrane: Billie’s Bounce
11. Miles Davis: Someday My Prince Will Come

Craft Recordings jest czê¶ci± Concord Recorded Music, specjalizuj±c± siê w twórczej eksploatacji olbrzymiego katalogu nagrañ archiwalnych. W jej bogatych zasobach znajdziemy rejestracje twórczo¶ci wielu znanych artystów, takich jak miêdzy innymi: A Day To Remember, Joan Baez, John Coltrane, Celia Cruz, Creedence Clearwater Revival, Evanescence, Miles Davis, Bill Evans, Isaac Hayes, John Lee Hooker, Little Richard, Nine Inch Nails, REM, Taking Back Sunday czy Traveling Wilburys.

Ponadto, pod szyldem Craft Recordings ³±cz± siê wydawnictwa takich wytwórni jak: Fania, Fantasy, Fearless, Musart, Nitro, Panart, Prestige, Riverside, Rounder, Specialty, Stax, Vanguard, Varèse Sarabande, Vee-Jay i Victory. Craft tworzy niezwykle starannie przygotowywane – zwracaj±ce uwagê wyj±tkowo wysok± jako¶ci± – projekty muzyczne, daj±ce nowym pokoleniom s³uchaczy szansê odkrycia wybitnej muzyki oraz daj±ce historycznym nagraniom szanse na swoist± d³ugowieczno¶æ. Craft jest tak¿e domem dla twórczo¶ci Billie Holiday i Tammy Wynette, ochraniaj±c ich spu¶ciznê i zarz±dzaj±c dziedzictwem tych reformatorek muzyki.

(Karolina Strza³kowska - Universal Music PL)



 
Pokrewne linki
· Wiêcej o Info
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Info:
Beyoncé Knowles pozwana o plagiat


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 0
G³osów: 0

Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*