24 kwietnia uka¿e siê w sklepach muzycznych "Harmonijkowy as" - jubileuszowa p³yta S³awka Wierzcholskiego i Nocnej Zmiany Bluesa. Wydawc± kr±¿ka jest Polskie Radio S.A.
Dok³adnie 20 lat temu S³awek Wierzcholski i Nocna Zmiana Bluesa, wydali swoj± pierwsz± p³ytê. By³ to LP „Nocny koncert” – nasycony bluesem, harmonijk± a przede wszystkim emocjami zapis dzia³añ pocz±tkuj±cej wówczas formacji...
Od tego czasu S³awek z kolegami wyda³ jeszcze 14 p³yt (nie licz±c najró¿niejszych kompilacji), zagra³ tysi±ce koncertów, zje¼dzi³ z nimi pó³ ¶wiata i sta³ siê prawdziwym „Harmonijkowym asem”.
Dla S³awka tym asem jest John Mayall, którego utwór „Room to Move” wywar³ na nim kiedy¶ ogromne wra¿enie i który sta³ siê inspiracj± dla utworu tytu³owego tego CD. Oprócz Mayalla, s³ychaæ te¿ echa innych fascynacji S³awka: w jego solówkach pobrzmiewaj± Sonny Terry, Big Walter Horton, Sonny Boy Williamson II, Charlie Musselwhite i J.J. Milteau... Stylistycznie, bazuj±c na bluesie, CD zawiera te¿ elementy folku, jazzu a nawet piosenki autorskiej.
Choæ „Harmonijkowy as” prezentuje przede wszystkim S³awka jako wirtuoza harmonijki i wokalistê o stylowym, g³êbokim g³osie, bardzo efektownie eksponuje te¿ pozosta³ych muzyków Nocnej Zmiany Bluesa. Porywaj±ce solówki gra Joanna Szczepañska – jedna z niewielu kobiet graj±cych bluesa na skrzypcach (ciekawostka: doktorantka w Katedrze Akustyki Akademii Muzycznej w Warszawie). Równie efektownie graj± obydwaj gitarzy¶ci: Marek D±browski i Witold J±kalski wsparci solidn± sekcj± rytmiczn±: Piotr D±browski / Grzegorz Milicz. Kolorytu dodaj± p³ycie gwiazdy polskiego jazzu: Krzysztof ¦cierañski, Wojciech „Malina” Kowalewski i Adam Wendt. Szczególnie niepowtarzalne brzmienie zapewnia p³ycie udzia³ specjalizuj±cej siê w muzyce klasycznej grupy wokalnej Affabre Concinui, która brzmi tu raz jak stylowy chór gospel a czasem jak ... sekcja dêta!
„Harmonijkowy as” to p³yta niezwyk³a: choæ osadzona w tradycyjnej, bluesowej stylistyce brzmi ¶wie¿o i niepowtarzalnie. Zrealizowana w znakomitym studiu M1 Polskiego Radia brzmi nowocze¶nie, choæ zrealizowano ja wy³±cznie przy u¿yciu tradycyjnych, akustycznych instrumentów. Za¶ poziom emocji i zaanga¿owania artystów jest tu nie mniejszy ni¿ dwadzie¶cia lat temu na debiutanckim kr±¿ku.
(Wies³aw Chmielewski)
|