21 maja nak³adem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego uka¿e siê wyj±tkowa ksi±¿ka: „Muzyka w prawie autorskim” dr. hab. Grzegorza Mani. Publikacja ³±czy w sobie, wydawaæ by siê mog³o, ¿e niemo¿liwe: ciekawy, eseistyczny jêzyk i fachow±, prawnicz± wiedzê podpart± szerok± bibliografi±, nie tylko polsk±.
„Ma³¿eñstwo z rozs±dku” - bo tak mo¿na okre¶liæ relacjê prawa i muzyki - nigdy nie by³o ani dobrze dobrane, ani szczê¶liwe. Tym bardziej dzi¶, gdy muzyka ma za sob± przewrót i¶cie kopernikañski - technologia nagraniowa by³a wszak tym, czym rozwój druku dla literatury, a Internet przeobrazi³ kana³y dystrybucji utworów. Nie sposób mówiæ i pisaæ o muzyce tak, jak czyniono to w XIX wieku. Tymczasem wydaje siê, ¿e prawo autorskie wci±¿ tak w³a¶nie j± postrzega. Z tego wzglêdu ksi±¿ka zaczyna siê od analizy samego fenomenu muzyki i sposobu jej rozumienia przez prawo autorskie. Nastêpnie omawiane s± problemy ochrony mikroca³o¶ci muzycznych, plagiatu i analizowane s± przypadki szeroko rozumianych zapo¿yczeñ muzycznych (aran¿acje, stylizacje, wariacje, cytat, parodia, pastisz, sampling i wiele innych strategii).
Ksi±¿ka stanowi pierwsz± od lat tak obszern± i kompleksow± analizê relacji prawa autorskiego i muzyki. Przeznaczona jest jednak nie tylko dla prawników, ale - dziêki praktycznym podsumowaniom - dla kompozytorów, wykonawców, wszystkich osób zajmuj±cych siê muzyk± i jej rozpowszechnianiem.
Dziêki tej wyj±tkowej ksi±¿ce dowiedzieæ siê mo¿na miêdzy innymi tego, ¿e:
- jedn± z wyj±tkowo szkodliwych plotek jest wyznaczanie minimalnej ilo¶ci nut, taktów czy sekund
niezbêdnych dla uzyskania ochrony;
- nie ma w prawie kryteriów ilo¶ciowych, które pozwala³yby rozstrzygaæ, ile nut mo¿e byæ zbie¿nych,
ile nut mo¿na zapo¿yczyæ i ile – minimalnie – taktów czy sekund podlega ochronie;
- nieprawdziwe jest przekonanie, ¿e cudzy utwór mo¿na rozpowszechniaæ, o ile dokonuje siê tego we
w³asnej aran¿acji;
- muzyka nie powstaje w bañce, ¿adna twórczo¶æ nie jest wolna od wp³ywów, inspiracji, baga¿u nie
tylko spo³ecznego i kulturowego, ale i realnie muzycznego;
- plagiat to sprawa ucha, nie oka. Muzyka istnieje w pe³ni dopiero w wykonaniu i odbiorze, wiêc
analiza samego tekstu nie wystarczy, by przes±dziæ plagiat.
MUZYKA W PRAWIE AUTORSKIM
AUTOR: GRZEGORZ MANIA
Premiera: 21.05.2020
Cena: 59 z³
Liczba stron: 392
Oprawa: miêkka
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
(Aleksandra Serafin-PWM Edition)
zobacz tu
|