Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

ECM50 Warsaw Festival - zapraszamy na pokazy filmowe !!!
Wys³ano dnia 16-11-2019 o godz. 22:22:36
Temat: Info
Info Warszawa na trzy dni stanie siê gospodarzem obchodów 50-lecia legendarnej firmy muzycznej ECM Records . To niepowtarzalna okazja, by do¶wiadczyæ jej fenomenu w szerszej perspektywie — nie tylko muzycznej, ale i wizualnej.

Niezmiennie od jej powstania w 1969 roku, Edition of Contemporary Music prezentuje najwy¿szy poziom artystyczny realizowanych projektów. Jej za³o¿yciel Manfred Eicher przez piêæ dekad niezale¿nej produkcji muzycznej przyci±ga artystów, którzy wraz z nim tworz± s³ynne brzmienie ECM, czyli „najpiêkniejsze d¼wiêki zaraz po ciszy”. Keith Jarrett, Chick Corea, Arvo Pärt, Jan Garbarek czy wreszcie Tomasz Stañko, Maciej Obara i Marcin Wasilewski - otwieraj± d³ug± listê twórców tego licz±cego ponad 1600 nagrañ katalogu z muzyk± jazzow± i klasyczn±, siêgaj±c± rozmaitych muzycznych kultur i tradycji. Ka¿de z tych wydawnictw cechuje oryginalno¶æ artystyczna, mistrzowskie wykonanie oraz rygorystyczne standardy produkcji. ECM to dzi¶ marka, która w ¶wiecie muzyki stanowi jednoznaczne potwierdzenie najwy¿szej jako¶ci, która przenosi odbiorcę na inny poziom s³uchania i przeżywania muzyki.


Festiwal, odbywaj±cy siê w dniach 25-27 listopada w Centrum Praskim Koneser w samym sercu Starej Pragi, to przede wszystkim sama muzyka — siedem niezwyk³ych koncertów artystów tworz±cych dla wytwórni ECM.

PROJEKCJE FILMÓW

Tydzieñ wcze¶niej – pocz±wszy od 18 listopada – to obraz wzbogaci d¼wiêk. W studyjnym kinie mieszcz±cym siê w Muzeum Wódki Polskiej bêdzie mo¿na obejrzeæ filmy o artystach zwi±zanych z ECM Records. W¶ród prezentowanych filmów znajd± siê nie tylko genialne koncerty Keitha Jarretta, ale te¿ filmy o twórcach, takich jak Charles Lloyd czy John Abercrombie oraz unikalne projekty multimedialne, jak „Holozän” czy „Radhe Radhe”. Filmow± czê¶æ festiwalu otworzy pokaz filmu o twórcy ECM Records – panu Manfredzie Eicherze.
Wstêp na wszystkie projekcje jest bezp³atny.

Plan projekcji filmów zwi±zanych z artystami ECM Records
Selekcja filmów: Manfred Eicher

18 - 27 listopada 2019
Sala kinowa Muzeum Wódki Polskiej
Bezp³atne zaproszenia na wszystkie pokazy filmów

18 listopada, poniedzia³ek
20:00 - Sounds And Silence (87 min.)
21:40 - Dino Saluzzi/Anja Lechner: El Encuentro (52 min.)

19 listopada, wtorek
20:00 - Jean-Luc Godard: Four Short Films (86 min.)
21:40 - Vijay Iyer: Radhe Radhe (53 min.)

20 listopada, ¶roda
20:00 - Bütler/Eicher: Holozän (nach Max Frisch) (91 min.)
21:40 - Sounds And Silence (87 min.)

21 listopada, czwartek
20:00 - Charles Lloyd - Arrows Into Infinity (113 min.)

23 listopada, sobota
09:00 - Open Land - Meeting John Abercrombie (90 min.)
21:00 - Keith Jarrett Trio: Standards I/II Tokyo 85/86 (210 min.)

24 listopada, niedziela
09:00 - Eleni Karaindrou: Elegy of the Uprooting (103 min.)
21:00 - Keith Jarrett: Tokyo Sol (110 min.)

25 listopada, poniedzia³ek
20:00 - Arvo Pärt: Playing Pärt (276 min.)

26 listopada, wtorek
20:00 - Márta and György Kurtág: Játékok (82 min.)
21:30 - Sounds And Silence (87 min.)

27 listopada, ¶roda
20:00 - Keith Jarrett Trio: Live in Japan 1993/96 (230 min.)

Wszystkie filmy bêd± prezentowane w oryginalnej ¶cie¿ce d¼wiêkowej z angielskimi napisami.

UWAGA!
Nie przyjmujemy rezerwacji na festiwalowe seanse. Liczba miejsc ograniczona.

Przez ca³y czas trwania przegl±du oraz w czasie festiwalu na has³o ECM50 Warsaw Festival. Go¶cie festiwalowi mog± skorzystaæ z 20% zni¿ki na koktajle (alkoholowe i bezalkoholowe) z karty Baru ¾.

OPISY FILMÓW

HOLOZÄN
HEINZ BÜTLER, MANFRED EICHER
, 1992 czas trwania: 91 min.
Film na podstawie noweli autorstwa Maxa Frischa, „Cz³owiek w holocenie” z 1978 roku, wspó³re¿yserowany przez szwajcarskiego re¿ysera Heinza Bütlera i Manfreda Eichera, to przejmuj±ce studium nad samotno¶ci±. G³ównego bohatera otacza przyroda — potê¿na, gro¼na, mroczna, potêguj±ca jego poczucie odciêcia, niemocy i izolacji. Jej obrazy i d¼wiêki ukazuj± krucho¶æ ludzkiej egzystencji, dzieñ po dniu chyl±cej siê ku rozpadowi. Temu g³êboko filozoficznemu i wysublimowanemu estetycznie obrazowi filmowemu towarzyszy ¶cie¿ka d¼wiêkowa z dobranych przez Manfreda Eichera kompozycji J.S. Bacha, Béli Bartóka, Dimitra Szostakowicza czy Keitha Jarretta.

FOUR SHORT FILMS
JEAN-LUC GODARD, ANNE-MARIE MIÉVILLE
, 2006 czas trwania: 86 min.
Manfred Eicher zebra³ wybrane prace Godarda z jego wieloletni± wspó³praco- wniczk±, Anne Marie Miéville, stworzone w latach 1993-2002: „De l’origine du XXIe siècle”, „The Old Place”, „Liberté et partie” oraz „Je vous salue, Sarajevo”. S± to eseje wideo, w których samo kino zdaje siê do nas przemawiaæ w przyjaznym dialogu z malarstwem, literatur± i muzyk±. Pokaz tego zbioru ukazuj±cego, jak zawsze, unikalny jêzyk filmowy Godarda z innowacyjnym wykorzystaniem d¼wiêku w filmie, jest okazj± do poznania jednego z wielu owoców bliskiej wspó³pracy tego wybitnego filozofa filmowego z Manfredem Eicherem na przestrzeni lat.

SOUNDS AND SILENCE — TRAVELS WITH MANFRED EICHER
PETER GUYER, NORBERT WIEDMER
, 2011 czas trwania: 87 min.
Dokument ten jest podró¿±, podczas której – wspólnie z Manfredem Eicherem – przemierzamy ¶wiat jego d¼wiêków, bêd±c po drodze obserwatorami wa¿nych muzycznych zdarzeñ. Spotykamy w studiu Marilyn Mazur, która oddaje siê radosnej improwizacji, i Nika Bärtscha, kszta³tuj±cego wraz z producentem brzmienie p³yty. Obserwujemy Anouara Brahema przy pracy nad materia³em na p³ytê. Uczestniczymy w próbach Gianluigiego Trovesiego oraz Dino Saluzziego z Anj± Lechner. Zmieniaj± siê studia nagraniowe, sale koncertowe, miasta, kraje, pory roku. Bêd±c przez chwilê na zapleczu zdarzeñ, mo¿emy wejrzeæ g³êbiej w proces powstawania muzyki ECM.

DINO SALUZZI, ANJA LECHNER: EL ENCUENTRO — A FILM FOR BANDONEON AND VIOLONCELLO
NORBERT WIEDMER, ENRIQUE ROS
, 2012 czas trwania: 52 min.
W filmie pod±¿amy za bandoneonist± Dino Saluzzim i wiolonczelistk± Anj± Lechner do miejsc w Argentynie, Niemczech, Armenii, W³och, Królestwa Niderlandów i Szwajcarii. Obserwujemy, jak powstaje muzyka tego duetu w wielorakich kon- tekstach, wywodz±cych siê ze ¶rodowisk, które nie mog³yby byæ bardziej zró¿nicowane. Film oferuje wgl±d w ¿ycie podró¿uj±cych muzyków, widzianych tutaj na koncertach, podczas prób, w studiach nagraniowych oraz w okoliczno¶ciach nieformalnych.

CHARLES LLOYD: ARROWS INTO INFINITY
DOROTHY DARR, JEFFERY MORSE
, 2014 czas trwania: 113 min.
Dokument ten to kronika wci±¿ rozwijaj±cego siê intensywnego ¿ycia tego improwizatora, maluj±cy obraz artysty poszukuj±cego duchowej prawdy. Podró¿ujemy w czasie poprzez wspomnienia, unikalne materia³y archiwalne i z sam± muzykê. Historia saksofonisty i kompozytora Charlesa Lloyda ³±czy siê z wa¿nymi momentami w historii jazzu, w której jest postaci± kultow±. Muzycy, z którymi spotyka³ siê w studiach nagraniowych i na scenie, dziel± siê w filmie przemy¶leniami i prze¿yciami zwi±zanymi z prac± z tym niezwyk³ym twórc±.

OPEN LAND — MEETING JOHN ABERCROMBIE
ARNO OEHRI, OLIVER PRIMUS
, 2018 czas trwania: 90 min.
Intymny portret jednego z najwybitniejszych gitarzystów jazzowych, Johna Abercrombie’ego, nakrêcony pod koniec jego muzycznej podró¿y. Muzyk w filmie staje siê przewodnikiem, opowiadaj±c historiê swojego ¿ycia w sposób genialny, pe³en uroczych anegdot. Opisuje estetykê, która zdefiniowa³a jego podej¶cie do jazzu i doprowadzi³a do czterdziestoletniej wspó³pracy z ECM. Zdradza swoj± technikê æwiczeñ, pokazuj±c, ¿e za ka¿dym razem, gdy podnosi³ gitarê, zaczyna³ proces ponownego odkrywania.

KEITH JARRETT: TOKYO SOLO
KANAME KAWACHI
, 2006 czas trwania: 110 min.
Jeden z najbardziej fascynuj±cych filmów koncertowych z muzyk± improwizowan± dokumentuje 150. koncert Keitha Jarretta w Japonii w 2002 roku. Niesamowita precyzja i synchronizacja obrazu z d¼wiêkiem tego recitalu na fortepian solo, daje unikaln± szansê obserwowania, jak dokonuje siê muzyka tak mistrzowska technicznie i przejmuj±co liryczna.

ELEGY OF THE UPROOTING
ELENI KARAINDROU
, 2008 czas trwania: 103 min.
Od ponad 40 lat grecka artystka Eleni Karaindrou komponuje ¶cie¿ki d¼wiêkowe, szczególnie do filmów re¿ysera Theo Angelopolousa, bêd±ce ich znakiem rozpoznawczym. Film dokumentuj±cy nagranie na ¿ywo w Megaron w Atenach, prezentuje jej muzykê dla filmu, teatru i telewizji, ³±cz±c kompozycje z dziewiêciu partytur, przekszta³conych w odrêbn± narracjê.

RADHE RADHE — RITES OF HOLI VIJAY IYER, PRASHANT BHARGAVA, 2014 czas trwania: 54 min.
Projekt zamówiony u pianisty Vijaya Iyera w zwi±zku z obchodami 100-lecia powstania baletu „¦wiêto wiosny”. Poprzez analogiê do pogañskiego rytua³u z³o¿enia ofiary z dziewicy w celu przebudzenia wiosny, Iyer wybra³ najbardziej intensywne wydarzenie w kalendarzu ¶wi±t hinduistycznych, Holi. W filmie nakrêconym w miejscu narodzin Kryszny, zanurzamy siê w osza³amiaj±c± ekspresjê zbiorowo¶ci. W muzyce czuæ têtno t³umu, dzik± si³ê i orgiastyczne napiêcie, które musi doprowadziæ do eksplozji. Wydarzenie artystyczne jedyne w swoim rodzaju.

MÁRTA AND GYÖRGY KURTÁG: IN MEMORIAM HAYDÉE / JÁTÉKOK — GAMES AND TRANSCRIPTIONS FOR PIANO SOLO AND FOUR HANDS
ISABELLE SOULARD
, 2015 czas trwania: 83 min.
Film dokumentuje koncert pianistów György’ego Kurtága i jego ¿ony Márty w paryskiej filharmonii Cité de la Musique. „Játékok” („Gry”) to kompendium drobnych ho³dów, miniatur dedykowanych kompozytorom od Scarlattiego po Strawiñskiego, a tak¿e kolegom — w tym szczególnym przypadku ca³y program po¶wiêcony jest pamiêci dobrego przyjaciela Kurtága, muzykologa Haydée’go Charbagi’ego (1979-2008). Wzruszaj±cy dokument interakcji muzyczno-ludzkiego porozumienia czarodziejów fortepianu na cztery rêce.

KEITH JARRETT, GARY PEACOCK, JACK DEJOHNETTE: STANDARDS I/II TOKYO
KANAME KAWACHI,
2008 czas trwania: 210 min.
Dwa nieocenione nagrania archiwalne z inauguracyjnych tras tria Keitha Jarretta po Japonii. Muzycy zmienili koncepcjê interpretacji standardów jazzowych, których s³uchanie i ogl±danie podczas tych dwóch koncertów w Tokio z lat 1985-86, daje nieprzewidywaln± przyjemno¶æ dziêki ich konsekwentnej zdolno¶ci do zaskakiwania. 19 standardów i trzy oryginalne kompozycje Jarretta wykonane przez zespó³ rozpoczynaj±cy wtedy swoj± podró¿, pokazuj±, ¿e kolejne lata tylko ugruntowa³y solidny ju¿ wówczas fundament.

KEITH JARRETT, GARY PEACOCK, JACK DEJOHNETTE: LIVE IN JAPAN 93/96
KANAME KAWACHI
, 2008 czas trwania: 230 min.
„The Standards Trio”, za³o¿one przez Jarretta w latach 80. i dedykowane the Great American Songbook, okaza³o siê jednym z najbardziej d³ugotrwa³ych zwi±zków w historii jazzu. Film dokumentuje dwa koncerty z 1993 i 1996 roku w Tokio, daj±ce nam unikaln± mo¿liwo¶æ nie tylko us³yszenia, ale zobaczenia ich muzycznej interakcji, w której rozwijaj± porywaj±ce kreatywne improwiz- acje. Jak mówi Keith Jarrett: „Za ka¿dym razem, gdy gramy, mo¿emy graæ ten sam materia³, ale to nowa planeta”.

www.facebook.com/ECM50WarsawFestival
www.muzeumpolskiejwodki.pl

Mecenasem pokazów filmowych jest Urz±d Dzielnicy Praga- Pó³noc m. st. Warszawy.

Organizatorami ECM50 Warsaw Festival s± agencja Golden Mine we wspó³pracy z Universal Music Polska oraz ECM Records. Partnerami wydarzenia s±: Centrum Praskie Koneser, Deutsche Bank Polska, Fundacja Wspó³pracy Polsko-Niemieckiej, Urz±d Dzielnicy Praga-Pó³noc m.st. Warszawy, Stowarzyszenie Autorów ZAIKS, Zwi±zek Artystów Wykonawców STOART, Instytut Muzyki i Tañca, W³oski Instytut Kultury w Warszawie, Instytut Francuski w Polsce, Yamaha Music Europe Oddzia³ w Polsce, Woodys Backline, Muzeum Wódki Polskiej.

Ca³e wydarzenie honorowym patronatem objê³y Ambasada Republiki Federalnej Niemiec w Warszawie oraz Ambasada Królestwa Danii.

Patronat medialny: Trójka Program Trzeci Polskiego Radia, Co Jest Grane, Jazz Forum, Jazzarium.pl, JazzSoul.pl, Jazz Press, Magazyn Audio.

(Karolina Majewska-Universal Music PL)



 
Pokrewne linki
· Wiêcej o Info
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Info:
Beyoncé Knowles pozwana o plagiat


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 4.63
G³osów: 90


Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*