Menu
· Strona główna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· Płytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

RETROMANIA. Kaj popkultura żywi się własną przeszłością.
Wysłano dnia 14-07-2018 o godz. 23:50:00
Temat: Książki
Książki "Retromania" Simona Reynoldsa (19.06.1963 Londyn), kultowego brytyjskiego dziennikarza muzycznego, w świetnym przekładzie Filipa Łobodzińskiego, wreszcie dostępna! "Retromania" przygląda się temu, w jaki sposób współczesna muzyka popularna (chociaż Reynolds rozszerza swoją analizę również na modę, film i inne dziedziny sztuki) używa i nadużywa dziedzictwa własnej przeszłości.

∎ Czy różnica między kompaktem a mp3 jest taka sama jak między sokiem pomarańczowym "naturalnym", a sokiem na bazie rozcieńczonego koncentratu? Czy winyl byłby tu w takim razie sokiem świeżo wyciśniętym z ekologicznych pomarańczy?

∎ Czy zdobycz oznacza zarazem utratę?

∎ Dlaczego internet drąży dziury w teraźniejszości? Co spogląda przez te dziury?

∎ Dlaczego staliśmy się ludźmi- naleśnikami?

∎ Jesteś konsumentem- wirtuozem czy kolejnym, typowym zombie z galerii handlowej? A może jesteś konsumentem- antykoneserem?

∎ Jak się mają Pokemony do winyli?

∎ Co stanie się z twoją kolekcją płyt jak już umrzesz i dlaczego tyle płyt jest niekolekcjonowalnych?

∎ Jak nazwać neurologiczną drżączkę człowieka podłączonego do Sieci?

∎ Dlaczego iPod robi z nas biedaków? Czy możesz wtłoczyć tam całe swoje życie? Czy będzie to jeszcze użyteczne?

∎ Czy darmowa muzyka jest bezwartościowa?

∎ Czy mniej oznacza więcej?

∎ Dlaczego Nick Cave skowerował Elvisa Presleya i jakie miejsce w tej historii zajmuje martwo urodzony brat - bliźniak Króla z Memphis?

∎ Czym jest kapela portalowa i dlaczego akurat Sonic Youth są jej najlepszym przykładem?

∎ Skąd wzięły się boksy wielopłytowe i czy podnoszą zawartą w nich muzykę do rangi pomnika czy raczej nagrobka?

∎ Jak się ma "Człowiek z wysokiego zamku" Philipa K. Dicka do przedwojennych płyt szelakowych na 78 obrotów?

∎ Czego słuchają japońscy hipsterzy?

∎ Czym różni się vintage od retro? I dlaczego służył w swym czasie feminstkom za zbroję?

∎ A jak szybko przyspieszyć zejście po LSD?

∎ Co ma wpólnego tradycyjny jazz z kulturą rave?

∎ Jaka jest historia brytyjskich modsów?

∎ Kiedy i gdzie bywalcy klubów z muzyką northern soul rozprawiali nad zaletami kody, kety i mety, futra, siary i batata?

∎ Czym jest oldschool? Jesteś w stanie zatrzymać czas?

∎ Czemu zawdzięczamy odrodzenie się niezależnych wytwórni płytowych?

∎ Czy punk rock naprawdę był rewolucyjny?

∎ Czy didżeje naruszają nietykalność winylowych trupów i czy można porównać ich do handlarzy ludzkimi organami?

∎ Czy istnieje nostalgia za przyszłością?

∎ Czy wkroczyliśmy w epokę kompletnie pozbawioną wyobraźni?

∎ Czy wykiwano nas z naszej przyszłości?

∎ I jak się ma do tego wszystkiego architektura brutalistyczna?


Tak właśnie powinni się pisać o muzyce: szerzej, głębiej, zaskakująco. - Rafał Księżyk


Tytuł: RETROMANIA. Jak popkultura żywi się własną przeszłością. (Retromania: Pop Culture's Addiction to Its Own Past.)
Autor: Simon Reynolds
Tłumaczenie: Filip Łobodziński
ISBN: 978-83-942140-9-8
Wydawnictwo: KosmosKosmos
Rok wydania: lipiec 2018 (Polska)
Format: 145x210 mm
Oprawa: miękka
Stron: 576
Waga: około 775 g
Cena: + - 54 zł

(Serdecznie Dziękuję Karolinie Staszewskiej)







Gdy Sex Pistols znieważyli królową Elżbietę II w trakcie jej srebrnego jubileuszu, wydawało się, że muzycy nie mogą być już bardziej obrazoburczy i szokujący. Pistolsi beztrosko przeklinali w telewizji, a z gitar wydobywali dźwięki kojarzące się z alarmem bombowym i wyciem piekielnych ogarów. Punk był rewolucją i nie brał jeńców.

Tak w każdym razie brzmi oficjalna wersja tego wspaniałego ruchu, który rozpoczął się w roku 1977. Simon Reynolds, jeden z najznakomitszych dziennikarzy muzycznych, widzi tę historię nieco inaczej. Punk był tylko ostatnim westchnieniem starej branży muzycznej i starego rock’n’rolla. Prawdziwa rewolucja miała się zacząć dopiero po jego przedwczesnej śmierci… Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz jest porywającą kroniką tej rewolucji, a także najlepszą biografią jej awangardy: od PiL przez Joy Division i Gang of Four aż do ABC i The Human League .


Fragment:

Grupa Pere Ubu narodziła się z popiołów wcześniejszego zespołu Thomasa i Petera Laughnera, Rocket from the Tombs , mniej eksperymentalnego projektu inspirowanego pierwotną siłą The Stooges i MC5 . Pere Ubu zaczęli zresztą od przerobienia najmniej charakterystycznego kawałka Rocket from the Tombs na singel. W ich wykonaniu numer 30 Seconds Over Tokyo - przymiarka do odtworzenia "totalnego środowiska dźwiękowego" amerykańskich bombowców podczas prób zrównania stolicy Japonii z ziemią w trakcie II wojny światowej - stał się jeszcze bardziej ekscentryczny. Zresztą się jak kulejąca, rytmicznie powykręcana hybryda Black Sabbath i reggae, potem przyspiesza, roztrzaskuje się, aż sypią się drzazgi, potem znowu przechodzi w awangardowy skank, zrywa się do tragicznego kłusa i wreszcie zanika w spazmach nabrzmiałych sprzężeń. Prawie sześciominutowy i udziwnioną konstrukcją bliski rockowi progresywnemu 30 Seconds Over Tokyo był tak daleki od Ramones , jak choćby Yes . Ale i tak, gdy singel - wydany własnym sumptem w domowym wydawnictwie Hearthan - ukazał się w 1976 roku, zespół został wrzucony do jednego worka z punkiem, który zyskiwał wówczas popularność dzięki dziennikarzom promującym nowojorską scenę z klubu CBGB i czujnie monitorującym wczesne objawy przyszłej rewolucji w Londynie. (str. 107,108)


Po raz drugi po hipisowskiej rewolcie lat 60. muzyka przestała być na pewien czas tylko zabawą.
Kamil Sipowicz

Każdy kto twierdzi, że przeczytał pięć lepszych książek o popie jest szaleńcem albo kłamcą.
„The Guardian”

Simon Reynolds (1963) - krytyk muzyczny, pisał między innymi dla „Melody Maker”, „NME”, „The Wire” i „The New York Times”. Autor wielu książek o historii popkultury, między innymi: The Sex Revolts, Energy Flash i Retromanii.


Tytuł: Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984 ( Rip It Up and Start Again: Postpunk 1978-1984 )
Autor: Simon Reynolds
Tłumaczenie: Jakub Bożek
Wstęp: Rafał Księżyk
ISBN: 978-83-64682-17-9
Wydawnictwo: Krytyki Politycznej
Rok wydania: luty 2015
Format: 145x205 mm
Oprawa: miękka
Stron: 560
Waga: około 700 g
Cena: + - 49 zł

(Serdecznie Dziękuję Venduli Czabak)




Zobacz jeszcze:

Jesteś Bogiem. Historia Paktofoniki + Paktofonika. Przewodnik krytyki politycznej

Muzyka. Przewodnik krytyki politycznej



 
Pokrewne linki
· Więcej o Książki
· Napisane przez agizaj


Najczęściej czytany artykuł o Książki:
Kronika Muzyki Popularnej XX wieku


Oceny artykułu
Wynik głosowania: 4.52
Głosów: 3333


Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Zły



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wyślij ten artykuł do znajomych  Wyślij ten artykuł do znajomych


  
Komentarze są własnością ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść.
Właściel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrzeżone
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, Płytoteka Zbyszka, info z kraju i ze świata
*