Ju¿ 27 pa¼dziernika br. uka¿e siê d³ugo wyczekiwany album solowy
Pianohooligana czyli Piotra Orzechowskiego (31.12.1990 Kraków) pt. „24 Preludes & Improvisations”
Wydawnictwo, bêd±ce podsumowaniem dotychczasowej dzia³alno¶ci pianisty, zamyka cykl 3 produkcji solowych sygnowanych przez wytwórniê Decca Classics. 2-p³ytowy materia³ zrealizowany zosta³ przy wsparciu Narodowego Instytutu Audiowizualnego i Polskiego Radia.
Piotr Orzechowski powraca z propozycj± wielowymiarowego dzie³a, na które sk³ada siê cykl 24 preludiów i odpowiadaj±cych im improwizacji. Swoj± form± nawi±zuj±c do 24 preludiów i fug Jana Sebastiana Bacha, artysta omawia najwa¿niejsze dla muzyki pojêcia jak konstrukcja, regu³a czy kreacja, definiuj±c je na nowo poprzez w³asn± koncepcjê improwizacji. Proces ten objawia siê w kontrastowym zestawieniu utworów skomponowanych i tych stworzonych spontanicznie.
24 preludia to wiêc muzyczne miniatury, którym odpowiadaj± 24 improwizacje u³o¿one chromatycznie w 12 tonacjach ko³a kwintowego w trybach dur i moll. Nawi±zanie do dzie³a Bacha jest tu niczym innym jak uk³onem artysty w stronê tradycji i muzycznych zasad, z których, jego zdaniem, nie powinni¶my rezygnowaæ, a wykorzystaæ jako jedno z narzêdzi.
Album dostarcza s³uchaczowi ogromn± ilo¶æ muzycznych doznañ, konglomerat pianistycznych technik i stylistyk, zjednoczonych pod sztandarem muzyki wolno¶ci – jazzu.
Jacek Hawryluk (Polskie Radio) tak wprowadza w kontekst materia³u: Orzechowski tworzy swój zbiór nie stosuj±c siê do ¿adnych regu³. Wk³ada w niego ca³ego siebie. S³uchaj±c kolejnych par w pe³ni wchodzimy w ¶wiat Pianohooligana oraz jego inspiracji. Moje skojarzenia buduj± ca³± panoramê wspó³czesno¶ci, od pocz±tków XX wieku – pobrzmiewaj± tu: kolorystyczne, francuskie miniatury Ravela i Debussy’ego, arabeski szko³y wiedeñskiej, free jazz, popularne piosenki, rodzimy folklor (z charakterystycznymi rubatami).
(Karolina Majewska-Universal Music PL)
nie ma jeszcze ¿adnego nagrania
|