Pierwszy solowy album Stuarta A. Staplesa – na codzieñ wokalisty Tindersticks – powsta³ trochê przypadkiem, a trochê z przekory.
Po wyczerpuj±cej pracy nad p³yt± „Waiting For The Moon” (2003) Staples po uzna³, ¿e chcia³by uciec od zespo³u, w którym wszystko – jego zdaniem – by³o takie u³adzone i romantyczne i nagraæ co¶ niepokoj±cego, nieobliczalnego i... zawieraj±cego jaki¶ element brzydoty.
„Przyszed³ taki moment, ¿e chcia³em skasowaæ wszystko niemal do zera, by zrozumieæ, na czym stojê i co jest dla mnie naprawdê wa¿ne” – powiedzia³ w jednym z wywiadów.
Za³o¿y³ wiêc w³asn± firmê Lucky Dog, której nazwa zosta³a uwieczniona w tytule albumu i z ró¿nymi muzykami w latach 2003 – 2004 nagrywa³ niespiesznie kolejne utwory. „Lucky Dog Recordings 03-04” pokazuje, ¿e choæ mo¿na uciec od kolegów z zespo³u (a i to nie ca³kiem, o czym ¶wiadczy obecno¶æ w nagraniach pianisty i klawiszowca Davida Boultera i gitarzysty Neila Frasera ze ‘Sticks), ¿adn± miar± nie da siê uciec od siebie.
Staples ma jeden z najbardziej rozpoznawalnych g³osów w rocku, o barwie i g³êbii nie na darmo porównywanej do Scotta Walkera, Leonarda Cohena i Iana Curtisa z Joy Division i jego g³os decyduje o niepowtarzalnym klimacie nagrañ Tindersticks. I choæ na jego p³ycie solowej rzeczywi¶cie aran¿acje s± ograniczone do najniezbêdniejszego minimum, z naciskiem na fortepian i inne instrumenty klawiszowe (organy, harmonium), instrumenty dête, i tu najwa¿niejszy jest ten g³os. Mo¿e tylko, z uwagi na ascetyczne instrumentacje, obok dobrze wszystkim znanej melancholii, emanuj±cej np. z „”Marseilles Sunshine” czy „Friday Night”, w niektórych nagraniach silniej rysuje siê element duchowo¶ci, by wspomnieæ nawi±zuj±cy lekko do poetyki psalmów religijnych „Dark Days” czy gospelsowy „I’ve Come A Long Way”. Ów wspomniany akcent „brzydoty”, je¶li w ogóle, to pojawia siê w utrzymanym w stylistyce bluesa „Shame On You”. S± naturalnie jeszcze inne ró¿nice miêdzy muzyk± firmowan± przez Tindersticks, a solow± p³yt± Staplesa: znaæ tu choæby lekki wp³yw jazzu i melodycznej elegancji Burta Bacharacha, ale dla fanów zespo³u ¿adn± miar± nie bêdzie to ani zdrad±, ani wad±.
Tracklista:
1 Somerset House (4:09)
2 Marseilles Sunshine (4:20)
3 Say Something Now (3:52)
4 Friday Night (5:18)
5 Shame on You (2:22)
6 (Untitled Track) (2:23)
7 Dark Days (2:04)
8 People Fall Down (4:43)
9 She Don't Have to Be Good to Me (5:07)
10 I've Come a Long Way (3:29)
wyst±pili
Gina Foster - Vocals
Neil Fraser - Bass, Electric Guitar
Adrian Stout - Bass
Dave Boulter - Organ, Glockenspiel, Keyboards, Harmonium, Piano, Tambourine
Alasdair Macaulay - Drum Fills
Thomas Belhom Percussion, Drums, Shaker
J. Neil Sidwell - Trombone
(Beggars Banquet/Sonic)
|