Menu
· Strona główna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· Płytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka



































  
serwisy strony www - serwisy dedykowane aplikacje pod zamówieni a, systemy fiskalne

Black Metal - Kult wiecznie żywy - Tom I
Wysłano dnia 05-09-2017 o godz. 21:42:11
Temat: Książki
Książki Autor Black Metalu – Ewolucji kultu przedstawia Black Metal: Kult wiecznie żywy – Tom I! W ramach starannie dobranych wywiadów inkrustowanych wieloma niepublikowanymi wcześniej zdjęciami, Dayal Patterson zagłębia się jeszcze bardziej w historię black metalu na kartach książki, którą można traktować zarówno jako osobną pozycję, jak i część serii.

WSTĘP (fragmenty)


OTO PIERWSZY TOM Black Metalu - Kultu wiecznie żywego, Jeżeli to teraz czytacie, istnieje spore prawdopodobieństwo, że macie już za sobą lekturę Black Metalu - Ewolucji kultu (albo przynajmniej wiecie, o czym mowa), opasłej księgi, którą zacząłem pisać w 2009 o wydałem pod sam koniec 2013 roku. Obejmując narodziny i rozwój black metalu na przestrzeni ponad 30 lat, przedstawia ona to, co, jak sądzę, można uznać za wyczerpującą opowieść o powstaniu i ewolucji tego gatunku, ukazując całą rzeszę muzyków, zespołów i wydarzeń poprzez relacje z pierwszej ręki i archiwalne wywiady oraz, mam nadzieję, wnikliwy komentarz.
Zawsze jest jednak jakieś "ale", o ile bowiem treść jej należała z pewnością do obszernych, warto uświadomić sobie, iż nie ma takiej książki, która obejmowałaby swym zasięgiem całą historię tak olbrzymiego, różnorodnego i stale zmieniającego się zjawiska jaki jest black metal. (...)
Początkowo spodziewano się pozycji na około 150 tysięcy słów, ostatecznie jednak nalegałem na rozmiar 230: końcowy wynik naszych negocjacji i prac redakcyjnych to edycja, która zapewne stoi dziś u was na półce z książkami. Ukończona praca , licząca z grubsza 215 tysięcy, jest wprawdzie znacznie obszerniejsza niż przeciętna książka o muzyce, ale nawet przy tych rozmiarach musiałem podjąć decyzje, czy lepiej pomiąć niektóre z wcześniejszych przygotowanych rozdziałów, czy raczej znacząco je wszystkie przyciąć. (...)
Mógłbym dłużej rozwodzić się nad innymi swoimi decyzjami, rzecz jednak w tym, że książka ta nie miała nigdy czymś na kształt wykazu "najlepszych/największych zespołów w black metalu"; nacisk kładziony jest zawsze na zachowanie ciągłości i chronologii, opowiedzenie historii o tym, jak konkretni muzycy i ich dzieła odnajdywały się na ogólnej osi czasu. To zaś zmusiło mnie do pominięcia wielu zespołów, które osobiście uważam za niezwykle istotne. (...)
Dayal Patterson
Londyn, styczeń 2015


*****

„Książka ta powinna zainteresować każdego, kto dał się uwieść temu szczególnemu gatunkowi lub będzie nim owładnięty w przyszłości”.
Leere (SILENCER)

„Blackmetalowa scena czekała na tę książkę. TYTANICZNA praca Dayala Pattersona jest świadectwem NASZEGO istnienia”.
Flauros (MASTIPHAL)

„Ilekroć udzielam wywiadu Dayalowi, mam pewność, że moje odpowiedzi są w bezpiecznych rękach, a ostateczny rezultat będzie najlepszy z możliwych. Przenikliwość i zmysł obserwacji sprawiają, że jego zgrabny i wyrazisty styl pisania nabiera walorów artystycznych”.
Kvitrafn (WARDRUNA)

„Dayal to jedna z niewielu osób potrafiących wyciągnąć z ciebie informacje, którymi nigdy nie podzieliłbyś się publicznie. W ciągu 24 lat spotkałem zaledwie jednego czy dwóch rozmówców, którzy traktowali to wszystko z absolutną powagą... Tak intensywny obraz maluje się tylko raz”.
Jürgen Bartsch (BETHLEHEM)

„Ewolucja kultu, poprzednia książka Dayala, była niesamowita, udzielenie odpowiedzi na wszystkie jego pytania było więc i tym razem ogromną przyjemnością”.
Cernunnus (MANES)


*****

O AUTORZE

Swoją przygodę z dziennikarstwem muzycznym Dayal Patterson rozpoczął dobrą dekadę temu od wydawania zina Crypt. Obecnie jego teksty i zdjęcia publikowane są w magazynach Metal Hammer, Record Collector i Decibel, wcześniej współpracował m.in. z The Quietus, magazynem Terrorizer i Classic Rock Presents, jest także autorem dzienników biograficznych oraz przypisów i komentarzy we wkładkach do płyt zespołów takich jak Marduk i Killing Joke

Związawszy się z blackmetalową sceną w połowie lat 90., swoją pierwszą książkę, Black Metal: Ewolucja kultu, opublikował pod koniec roku 2013. Zapewniając dogłębny i drobiazgowy wgląd w narodziny i rozwój black metalu poprzez oddanie głosu ludziom, którzy za tym stali, opasła księga zebrała dobre recenzje w prasie, wśród czytelników oraz - co raczej niezwykłe - zaangażowanych zespołów.
W 2015 roku autor wydał kolejną książkę Black Metal - Kult wiecznie żywy - Tom I, a rok później Black Metal: Into The Abyss


Tytuł: Black Metal - Kult wiecznie żywy - Tom I (BLACK METAL: THE CULT NEVER DIES - VOLUME ONE)
Autor: Dayal Patterson
Tłumaczenie: Bartosz Donarski
ISBN: 978-83-63785-32-1
Wydawnictwo: Kagra
Rok wydania: wrzesień 2017 (Polska)
Format: 168x248 mm
Oprawa: miękka
Stron: 272
Waga: około 500 g
Cena: + - 40 zł

Serdecznie Dziękuję Krzyśkowi Grauszowi




Black Metal , najbardziej skrajny odłam muzyki ekstremalnej, pożera żywcem. Książka ta to bogato ilustrowana podróż przez trzy dekady historii gatunku spisana na blisko pięciuset stronach wypełnionych zdjęciami i wywiadami z muzykami zespołów:

Venom Mercyful Fate Bathory Hellhammer / Celtic Frost Vulcano Blasphemy Samael Rotting Christ Necromantia VON Tormentor Master’s Hammer Beherit Mayhem Thorns Darkthrone Thou Shalt Suffer / Emperor Gehenna Gorgoroth Trelldom Cradle Of Filth Dimmu Borgir Mütiilation Marduk Funeral Mist Shining Graveland / Infernum Behemoth Enslaved Isengard / Storm Ulver Windir Negură Bunget Hades Primordial Arcturus Manes Fleurety Sigh Dødheimsgard Mysticum Aborym Blacklodge Fen i wielu innych!


Być może poznaliście black metal za sprawą "Władców chaosu". Tutaj znajdziecie całą resztę.


Teksty i zdjęcia DAYALA PATTERSONA publikowane są w brytyjskich magazynach Metal Hammer, Record Collector i Terrorizer.

Na język polski książkę przełożył Bartosz Donarski, wieloletni współpracownik serwisu muzycznego INTERIA.PL i magazynu Mystic Art, autor tłumaczeń m.in. „Slash”, „Pearl Jam - Twenty”, „Szwedzkiego death metalu” i „Władców chaosu”.


*****

„Dayal to doskonały autor o wręcz nerdowskim (w najbardziej pozytywnym sensie tego słowa) zapale oraz wyczuleniu na wszelkie szczegóły i niuanse. Lektura tego, co udało mu się tutaj zebrać, począwszy od naszej rozmowy o początkach mojego zespołu, była autentycznie poruszająca. Jeśli pozostałe rozdziały napisano z tą samą dbałością (a podejrzewam, że tak), mamy tu do czynienia z najrzetelniej opracowaną encyklopedią black metalu”Kristoffer Rygg (wokalista Ulver).

"Niebywale wnikliwa pozycja. Bezsprzecznie kanoniczna książka w tym temacie, świadectwo fenomenu black metalu, a zarazem doskonałe wprowadzenie dla neofitów gatunku" - Vorph (wokalista i gitarzysta Samael)

"Ta współczesna księga czarów zasługuje na najwyższą uwagę. Nie musicie już czytać między wierszami, jest w niej wszystko - prosto ze źródła" - Silenoz (gitarzysta Dimmu Borgir)

"Pisanie o muzyce metalowej nie należy do łatwych. W książce tej Dayal Patterson podszedł do tego zdania w jednym sensowy sposób: pozwolił przemówić muzykom. Jeżeli czujesz się na siłach sięgnąć po książkę tych rozmiarów, zapewne jesteś fanem, któremu lektura tej pozycji sprawi olbrzymią frajdę" - Fabban (wokalistka, basista Aborym)

"Książka o narodzinach black metalu, która każe zapomnieć o wszystkich wcześniejszych opracowaniach na ten temat. Dayal nie skupia się bowiem na taniej sensacji, rozmawia za to z WIELOMA ludźmi zaangażowanymi w tę scenę, przywiązując wagę do tego, by zamiast mglistych teorii i domysłów, przedstawiać fakty. Łącząc to z szeroką wiedzę na podjęty temat i sprawnym piórem Black Metal - Ewolucja kultu wydaje się być zarówno bardzo pouczającą, jak i zajmującą lekturą" - Dolgar (wokalistka, basista Gehenna)

"Na rynku mamy dziś co najmniej kilka pozycji o black metalu, ta książka to jednak coś zupełnie innego. Nie jest to ani zwyczajny przegląd płyt, ani wgląd w błędne przekonania wąskiego kręgu wtajemniczonych. To wnikliwe spojrzenie i dogłębnie przeprowadzone badania obejmujące świat black metalu. Mnóstwo historii, o których nikt dotąd nie słyszał. Kapitalna lektura!" - Mirai (wokalista, klawiszowiec Sigh)

Pattersonowi udała się rzecz niebywała. Prześledził 30 lat historii ekstremalnego metalu, od jego garażowych początków przez zbrodniczą drugą falę po współczesną różnorodność. Na słowa uznanie zasługuje fakt, że Patterson nie powiela błędów popełnionych przez autorów "Władców chaosu", skupionych wyłącznie na scenie w Oslo w czesnych lat 90., aczkolwiek wydarzenia z tamtego okresu (zabójstwa, płonące kościoły i bezczeszczenie grobów) poddano tu własnej, dogłębnej analizie. Książka ta zawiera wiele niepublikowanych wcześniej wywiadów z głównymi sprawcami całego zamieszania, ukazując w równej mierze nowy punkt widzenia na krótką listę pierwotnych innowatorów (Venom, Bathory, Mercyful Fate, Hellhammer), jak i współczesną, frapującą falę późniejszych zespołów. Na dobrą sprawę, nie trzeba jej nawet polecać - to najbardziej ambitna praca na temat black metalu, jał do tej pory podjęto" - Joel McIver (magazyn Record Collector)

"Black Metal - Ewolucja kultu to testament dla przyszłych pokoleń. Zebrany i napisany ze szczerością i wysokiej klasy dbałością o walor estetyczny" - The Magus (wokalistka, basista Necromantia/Thou Art Lord/eks. Rotting Christ)

"Dorwałem właśnie egzemplarz Black Metalu Zajebiście doskonała książka! Czytając ją czuję to samo podniesienie, które towarzyszyło mi w trakcie lektury Szwedzkiego Death Metalu i Metalion: The Slayer Mag Diaries. Gratulacje!" - Albert Mudrian (redaktor naczelny magazynu Decibel, autor Wybierając śmierć)


*****

Tytuł: Black Metal - Ewolucja kultu (Black Metal: Evolution of the Cul)
Autor: Dayal Patterson
Tłumaczenie: Bartosz Donarski
ISBN: 978-83-63785-24-6
Wydawnictwo: Kagra
Rok wydania: sierpień/wrzesień 2016 (Polska)
Format: 170x250 mm
Oprawa: miękka
Stron: 486 + 32 stron ze zdjęciami
Waga: około 1 kg
Cena: + - 69 zł

Serdecznie Dziękuję Krzyśkowi Grauszowi





Od Sabbath do Slipknota , Głośno jak diabli to kompletna, przekazana ustnie historia heavy metalu, która wyszła wprost od muzyków, którzy go zdefiniowali. Książka została złożona z ponad czterystu wywiadów przeprowadzonych na przestrzeni ostatnich dwudziestu pięciu lat przez dziennikarzy muzycznych: Jona Wiederhorna i Katherine Turman.

Odkryli nigdzie niesłyszane historie, wyznania które otwierają oczy oraz prawdę, która kryje się za jednymi z najdzikszych, heavymetalowych zdarzeń, np. za fabrycznym wypadkiem, który na zawsze zmienił brzmienie Black Sabbath , praktykami które sprawiły, że Dave Mustaine wyleciał z Metalliki oraz krwawymi rytuałami deathmetalowych kapel: Morbid Angel i Deicide . Głośno jak diabli jest wypełniona naturalnymi i dosadnymi komentarzami ikon metalu, od jego powstania pod koniec lat 60. aż do dnia dzisiejszego, wypowiadają się między innymi: Ozzy Osbourne , Bruce Dickinson , Eddie Van Halen , Tommy Lee , Lars Ulrich , James Hetfield , Kerry King , Vince Neil , W. Axl Rose , Jonathan Davies , Corey Taylor , Pete Steele , Dave Grohl , Trent Reznor , Marilyn Manson , Rob Zombie , Dimebag Darrel i setki innych.

Od przełomowych innowacji takich, jak narodziny efektu distortion i odkrycie wokalu ciasteczkowego potwora, aż do niesamowitych opowieści o zniszczeniu i dzikich, seksualnych eskapadach, Głośno jak diabli ma to wszystko, np. ewolucje nowatorskiego brzmienia Judas Priest opartego na powerchordach i opatentowanego przez nich wizerunku spod znaku skóry i ćwieka, prowokacyjne wyczyny sceny Sunset Strip oraz prawdę stojącą za paleniem kościołów w Norwegii i morderstwami, które stały się tożsame z black metalem. Odkryj jak Faith No More przez przypadek wynalazło rap metal, kto wymyślił „diabelskie rogi” i czemu większość ludzi robi je źle.

Głośno jak diabli to bezkompromisowe spojrzenie za kulisy jednego z najbardziej dynamicznych i trwałych muzycznych gatunków. Parafrazując Spinal Tap , czy można być bardziej metalowym? Żaden. Żaden nie może.

*****

"Jon Widerhorn i Katherine Turman znają się na metalu. Głośno jak diabli to niesamowity zbiór wypowiedzi różnego rodzaju heavymetalowców opowiadających historie, które każdy fan metalu chce usłyszeć"
- Tom Morello, Rage Against the Machine

"Fascynująca, wysokoprocentowa kronika metalowego zamętu, która zabiera czytelników na dziką przejażdżkę rozpoczynającą się od pierwszych dni metalu, a kończącą się na machającej łbem teraźniejszości. Nie mówię tego tylko dlatego, że sam jestem w tej książce, ale... jeśli kochasz metal, dobre opowieści oraz historię muzyki opowiedzianą przez ludzi, którzy ją tworzyli, to musisz przeczytać Głośno jak diabli"
- Alice Cooper

"Głośno jak diabli to list miłosny do nierozumianego heavy metalu, napisany przez zaufanych ludzi, którzy w kolejce górskiej diabła mieli miejsca w pierwszym rzędzie. Kompletne, chronologiczne świadectwo ludzi, którzy tam byli, wliczając w to tych, których już z nami nie ma"
- Mark McGrath, Sugar Ray; prowadzący w Extra

"To najlepsza mówiona biografia, którą czytałem od czasów Please Kill Me. Głośno jak diabli jest pierwszą książką, która ukazuje bolesną prawdę ustami artystów i najważniejszych ludzi z branży! Nie mogłem się od niej oderwać"
- Matt Pinfield, były prowadzący 120 Minutes w MTV

"Musowa pozycja dla wszystkich, którzy byli lub są fanami"
- Eddie Trunk, DJ i prowadzący That Metal Show w VH1 Classic

"Głośno jak diabli wychodzi wprost z wypaczonych umysłów ikon rocka i płynie gładko przez różne epoki heavy metalu. Opowiadają o tym goście, którzy stali na tamtych scenach, byli w młynie i rzygali do kanału. To przywołuje wspomnienia i nawet dowiedziałem się paru rzeczy, o których nie miałem pojęcia. Uwielbiam tę książkę"
- Riki Rachtman, były prowadzący Headbangers Ball w MTV

"Książka o historii, nawet czegoś tak fajnego jak heavy metal, może być nieco wygładzona i nudna, ale nie w tym przypadku. Historie pochodzą prosto ze źródła. Robi się jeszcze lepiej, gdy źródło eksperymentowało z dragami i czasem urywał mu się film"
- Brendon Small, Dethklok

"To są kompletne kroniki wszystkiego, czym jest heavy metal, a ja przeczytałem je wszystkie!"
- Chris Jericho, Fozzy

*****

JON WIEDERHORN to weteran rockowego dziennikarstwa, który pracował w Rolling Stone, magazynie Guitar oraz w MTV. Jest starszym redaktorem w magazynie Revolver i regularnie pisze dla liczących się nazw, w tym Guitar World, emusic.com oraz SPIN. Jego teksty pojawiły się również w Entertainment Weekly, Stuff, FHM, TV Guide, Metal Hammer, Raygun, RIP, Alternative Press, Raw oraz Cosmopolitan. Jon mieszka w Bay Ridge na Brooklynie, na tej samej ulicy, gdzie niegdyś funkcjonował legendarny, metalowy klub - L´Amour. Jednym z jego największych osiągnięć jest to, że został upomniany przez nauczycielkę swojego ośmioletniego syna, ponieważ chłopiec wszedł do klasy śpiewając " Highway to Hell ".

KATHERINE TURMAN jest producentką wieczornej audycji radiowej Alice´a Coopera - Nights with Alice Cooper. Jej teksty pojawiły się w wielu wydawnictwach, w tym Los Angeles Times, Rolling Stone, Mother Jones, Village Voice, SPIN, Billboard, Marie Claire, Guitar World, Metal Hammer, Raygun oraz Daily Variety. Pracowała w magazynie RIP oraz LA Alternative Press; niegdyś była producentką audycji radiowej Rockline i była producentką muzyczną w telewizyjnym programie The Sharon Osbourne Show. Choć urodziła się w Los Angeles, Katherine mieszka teraz na Brooklynie.

Tytuł: Głośno jak diabli - Kompletna historia metalu bez cenzury (Louder Than Hell)
Autor: Jon Wiederhorn i Katherine Turman
Tłumaczenie: Łukasz "Rev" Szymański
ISBN: 978-83-63785-10-9
Wydawnictwo: Kagra
Rok wydania: styczeń 2014 (Polska)
Format: 165x235 mm
Oprawa: miękka
Stron: 616 + 48 stron ze zdjęciami
Waga: około 1,19 kg
Cena: + - 49 zł

Serdecznie Dziękuję Krzyśkowi Grauszowi




Obaj mamy ze swoimi żonami córki. Jednak ta książka jest naszym wspólnym dzieckiem. Dwóch ojców, którzy przez trzy lata oczekiwali nadejścia swojej pociechy, o uroczym imieniu "Jaskinia halasu". Plan był prosty, napiszemy o czymś, o czym wcześniej w Polsce nikt nie napisał i co ważne - będziemy pisać wedle schematu, który sami sobie stworzyliśmy. A był on taki..... (więcej na str. 3)

"Jaskinia hałasu" Wojciecha Lisa i Tomasza Godlewskiego zasługuje na uwagę nie tylko dlatego, że jest pierwszą monograficznie zakrojoną książką o rodzimej scenie muzyki metalowej, ale przede wszystkim dlatego, że pokazuje ze szczegółami mechanizmy animowania nowych zjawisk muzycznych i z muzyką rozmaicie związanych. Jest to, rzecz jasna, piękny prezent dla fanów, ale przecież nie tylko dla nich. Mamy tu bowiem do czynienia z „gęstym” opisem fenomenu muzycznego undergroundu wraz z całym jego subkulturowym folklorem: estetyką (i antyestetyką) wyglądu, zine’ami, zachowaniem na koncertach, specyfiką klubów muzycznych, przekraczaniem granicy między kulturą spontaniczną a instytucjonalną – wszystko to z pewnością zainteresuje dziennikarzy, socjologów i badaczy kultury.
- dr Mirosław Pęczak, (kulturoznawca, publicysta "Polityki")


Nie ulega wątpliwości, że to bardzo ciekawa publikacja. Absolutny MUS dla wszystkich zainteresowanych polską sceną podziemną!
- Krzysztof Brankowski, (dziennikarz związany m.in., z Na Przełaj, współprowadzący Muzykę Młodych (II Program Polskiego Radia) i Muzyczną Pocztę UKF w radiowej "Trójce")


To pierwsze, tak przemyślane i tak obszerne, ujęcie historii tworzenia się polskiego metalowego undergroundu. Autorom udało się skontaktować i przepytać większość głównych animatorów tej sceny, z czego powstał autentyczny i wielobarwny obraz widziany przez pryzmat wrażeń i wspomnień jego twórców i uczestników. "Jaskinia hałasu" podzielona jest na 8 części, które opisują czas powstania metalowego undergroundu, główne idee jego organizatorów, najważniejsze oficjalne media promujące muzykę ekstremalną, sposoby i kierunki wymiany kaset, płyt i zinów, najciekawsze imprezy, tamtejsze realia lat 80. i wreszcie rolę Metal Mind Productions . Ponadto książka zawiera biografie najważniejszych kapel wraz z dyskografiami oraz ogromną ilość zdjęć, flyerów, newsletterów, okładek kaset, zinów, fragmentów artykułów i pism. To niezapomniany kawał naszej historii, wyjątkowa publikacja i pozycja obowiązkowa dla każdego wielbiciela ekstremy.
- Tomasz "Ryłkołak" Ryłko, (dziennikarz prasowy i radiowy)


Książkę przeglądnąłem i sądzę, że to rzecz poważna; po pierwsze znacząca dla samego metalu, bo w Polsce dotąd tylko punki i punkoidzi potrafili o sobie książki pisać, a po drugie - dla wiedzy o tym, co działo się w kraju w latach początku współczesnej kontrkultury. Warto też wspomnieć o informacjach szczegółowych, które książka zawiera i które mogą posłużyć historykom, antropologom, socjologom, muzykologom, prasoznawcom itd.
- prof. Wojciech Kajtoch, (Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego)


* * * *


Wojciech Lis. Rocznik 76. Mąż Ewy, ojciec Hani. Publikował m.in. w Infernal Death zine, Zaćmieniu Słońca i Oldschool Metal Maniac Mag. Przez ładnych parę lat jednoosobowy wydawca NNCh zine. Autor kilkudziesięciu wywiadów - głównie z muzykami polskich zespołów metalowych. Nie lubi rosołu.

Tomasz Godlewski. Rocznik 69. Mąż Agi, tatusiek Ewy i Mai. Bębniarz i "chłopak" od PR w warszawskiej kapeli Exorcist. Kolekcjoner czarnych precjozów. Pismaczył w zinach Infernal Death, Daily Horror, Jaskinia Hałasu. Obecnie udziela się tylko na Metal Archives. Lubi rosół.

Tytuł: Jaskinia Hałasu
Autor: Wojciech Lis, Tomasz Godlewski
ISBN: 978-83-63785-00-0
Wydawnictwo: Kagra
Rok wydania: wrzesień 2012
Format: 190x260 mm
Oprawa: miękka lakierowana
Stron: 248
Waga: około 350 g
Cena: + - 39 zł

Serdecznie Dziękuję Krzyśkowi Grauszowi




Pod koniec minionego tysiąclecia w Europie podpalono i zbezczeszczono ponad sto kościołów, za co odpowiedzialni byli adepci black metalu, najbardziej ekstremalnej formy podziemnej muzyki na świecie. W trakcie nasilającej się bezbożnej krucjaty blackmetalowe zespoły i ich obsesyjnie oddani zwolennicy odcisnęli ponure piętno mordu, samobójstwa i terroru, zostawiając dziedzictwo, które wciąż daje o sobie znać, od Norwegii po Niemcy, od Finlandii aż po Amerykę, i dalej...

Napisany przez dwóch dziennikarzy z wyjątkowym dostępem do piekielnego półświatka, uznany, kultowy bestseller WŁADCY CHAOSU w wersji polskiej ukazuje się poprawiony i wzbogacony o nowe, zadziwiające odkrycia. Uhonorowana nagrodą i ujawniająca nieznane dotąd fakty, książka ta zawiera setki unikalnych zdjęć i rozmów przeprowadzonych wyłącznie na jej potrzeby z księżmi, przedstawicielami policji, satanistami oraz liderami demonicznych formacji, dla których im większe zło, tym większa chwała.


* * * *


Nie chcę, żeby ludzie mnie szanowali, mają się bać i nienawidzić
- Euronymous , (z Mayhem)

Zginął od jednego ciosu nożem w głowę... przeszedł na wylot. Musiałem mu go potem wyrwać z czaszki
- Varg Vikernes , (po zabójstwie byłego kolegi, Euronymousa)

Muszę trwać przy tym, co zrobiłem... Nie ma we mnie poczucia winy
- Bård "Faust" Eithun , (po zabiciu zupełnie obcej mu osoby)

Wraz z każdą przemijającą sekundą umiera jakiś człowiek, nie widzę więc potrzeby robienia wielkiego hałasu o tę jedną śmierć
- Hendrik Möbus , (po zamordowaniu kolegi ze szkoły)

Z ciekawością obserwuję to, jak ludzie reagują, gdy zewsząd leje się moja krew...
- "Dead", (wokalista Mayhem, rok przed strzeleniem sobie w głowę)


* * * * *

Autorzy Władców chaosu niewątpliwie wiedzą, jak przedstawia się międzynarodowa sytuacja w sferze muzyki metalowej/satanizmu i, w dużym stopniu za sprawą przeprowadzonych wywiadów, wyciągają na światło dzienne informacje, obok których nie powinni przechodzić obojętnie zarówno naukowcy, jak i szeroka opinia publiczna... Gorąco polecam.
- Robert Ellwood , (religioznawca, publikuje w Nova Religio)

We Władcach chaosu Michael Moynihan i Didrik Soderlind rysują obraz niesamowitego królestwa, w którym satanizm, neopogaństwo i narodowy socjalizm pobudziły do życia muzyczną scenę, gdzie fantazję urzeczywistniono paleniem średniowiecznych kościołów w Norwegii. Niezwykle wartościowa opowieść o blackmetalowej muzyce ogólnie, a zwłaszcza norweskiej scenie, widzianej oczami jej współtwórców. Władcy chaosu to urzekająca pozycja zasługująca na szerokie zapoznanie się z nią po obu stronach Atlantyku.
- dr Jeffrey Kaplan , (autor książki Fundamentalizm religijny w Ameryce)

To dogłębne studium black metalu łączy fanów i badaczy muzycznych subkultur wystrzegając się pułapek, którymi obarczone są przesada branżowych periodyków i akademicka powściągliwość. Moynihan i Soderlind w sposób mądry, dowcipny i wyczerpujący przedstawili modelowe studium gatunku w ujmująco przystępnym stylu, w którym ujawnia się ich głębokie zrozumienie tematu
- Deena Weinstein , (autorka książki Heavy Metal – Socjologia kultury)

Ta książka jest niesamowita! Połączenie narracji, wnikliwych wywiadów, ale i ukazanie pewnej filozofii związanej z raczej krwawą rzeczywistością, stawia tę książkę ponad wszystko, co napisano dotąd o blackmetalowej scenie... Pozycja warta przeczytania przez ludzi ze sceny, by przyjrzeć się sobie z dystansu
- Maniac , (wokalista formacji Mayhem, legendy norweskiego black metalu)

Cenne studium... Odrzucając typowy sposób postrzegania metalowców jako bezmózgich ćpunów czy zaślepionych złem wandali, oraz dostarczając przykłady głębokiego myślenia grona wywrotowców, WŁADCY CHAOSU robią więcej dla ewolucji metalu niż którakolwiek z wydanych wcześniej książek
- Atlanta Press

Dzięki wielu dokumentom źródłowym i pouczającym wywiadom z wszystkimi istotnymi przedstawicielami sceny, Władcy chaosu są pierwszą, poważną próbą przedstawienia historii powstania muzycznej sceny, marginalizowanej i uważanej początkowo za egzotyczną i ekstremalną, a ostatecznie uciszoną przez prasę z uwagi na jej kryminalną działalność
- Financial Times (Niemcy)


* * * *

Tytuł: Władcy chaosu. Krwawe powstanie satanistycznego metalowego podziemia (Lords Of Chaos. The Bloody Rise Of The Satanic Metal Underground)
Autor: Michael Moynihan, Didrik Søderlind
Tłumaczenie: Bartosz Donarski
ISBN: 978-83-87598-34-1
Wydawnictwo: Kagra
Rok wydania: 2010 (Polska)
Format: 165x235 mm
Oprawa: miękka lakierowana
Stron: 424
Waga: około 700 g
Cena: + - 64 zł

Serdecznie Dziękuję Krzyśkowi Grauszowi




Szwecja to niewielki kraj na mroźnej północy Europy. Zamieszkuje ją mniej niż dziewięć milionów obywateli, a wśród jej najpopularniejszych produktów eksportowych są hokeiści, tanie meble, łożyska kulkowe, wódka i blondynki. Jest jednak w tym zaśnieżonym kraju coś jeszcze, coś co nazywa się death metal. Od końca lat 80. w Szwecji powstało grubo ponad tysiąc ekstremalnych zespołów metalowych, a szwedzka scena metalowa uważana jest za jedną z najbardziej cenionych na świecie.

Jest to historia o tym, w jak nieprawdopodobny sposób marginalizowany młodzieżowy ruch wydostał się z małych szwedzkich miast i przedmieść, by ostatecznie na zawsze zmienić oblicze ekstremalnej muzyki.

Daniel Ekeroth (14.02.1972) opowiada ją wraz z trzydziestoma najwybitniejszymi postaciami szwedzkiej sceny deathmetalowej. To opowieść o tym, jak narodziła się bestia, jak rosła w siłę, i jak w końcu przybrała nowe kształty. Książka ta zawiera również obszerny słownik biograficzny szwedzkich formacji deathmetalowych oraz fanzinów.
Daniel Ekeroth jest nie tylko deathmetalowym muzykiem, ale i autorem książek o filmach: "Violent Italy" i "Swedish Exploitation Cinema". Od roku 1999 gra na basie w Insision , a 2007 dołączył do Tyrant, dawniej zaś udzielał się m.in. w Dellamorte i Diskonto.


* * * *

Przeczytaj tę książkę jeśli tylko masz ochotę na wniknięcie w historię kryjącą się za miażdżącym twarz, rozrywającym ciało, zabójczym dla uszu i rozsadzającym trzewia, ekstremalnym fenomenem znanym jako szwedzki death metal
- Chris Reifert (z Death / Autopsy / Abscess)

Za młodu death metal był dla mnie wszystkim. Problem tkwi jednak w tym, że połowy z tego nie pamiętam. Ta opasła księga mrocznych wspomnień jest szansą, by wreszcie wszystko sobie przypomnieć
- Nicke Andersson (z Nihilist / Entombed / The Hellacopters / Death Breath)

Minęło 20 lat, a ja wciąż nie wyobrażam sobie lepszych czasów, w których można dorastać. W końcu mogę odświeżyć pamięć i przeżyć to wszystko od nowa!
- Ulf Cederlund (z Morbid / Nihilist / Entombed)

Nareszcie, cała prawda o szwedzkim death metalu! Ta książka przeniosła mnie do starych, dobrych czasów
- Tomas Lindberg (z Grotesque / At The Gates)

Kapitalna książka o szwedzkim death metalu dla wszystkich, których ominęły złote lata sceny (a także dla tych z nas, którzy byli zbyt pijani, żeby je pamiętać!)
- Orvar Säfström (Nirvana 2002)


* * * *

Tytuł: Szwedzki Death Metal (Swedish Death Metal)
Autor: Daniel Ekeroth
Tłumaczenie: Bartosz Donarski
ISBN: 978-83-87598-41-9
Wydawnictwo: Kagra
Rok wydania: 2008 (Polska)
Format: 165x235 mm
Oprawa: miękka lakierowana
Stron: 498
Waga: około 800 g
Cena: + - 70 zł

Serdecznie Dziękuję Krzyśkowi Grauszowi




W 1986 roku nikt nie wyobrażał sobie, że death metal i grindcore kiedykolwiek przebiją się do kultury masowej, Brutalny amalgamat hardcore´a, punka i heavy metalu miał jednak określać granice ekstremalności przez wiele kolejnych lat. W miarę pojawiania się coraz to nowych zespołów w niemal każdym zakątku świata, początkowo rozprowadzane przez rozczochranych, gniewnych młodzieńców tworzących podziemną sieć tape-tradingu, death metalu i grindcore rozprzestrzeniały się szybciej niż plaga żywych trupów.

Do 1982 roku Earache Records, pierwsza oficjalna funkcjonujący wytwórnia specjalizująca się w obu gatunkach, sprzedała tylko w Stanach Zjednoczonych grubo ponad milion deathmetalowych i grindcore´owych płyt. Oczami i uszami artystów, producentów i właścicieli wytwórni, którzy napędzali oba ruchy. Wybierając śmierć. Niewiarygodna historia death metalu i grindcore'a bada powstanie, upadek i odrodzenie death metalu i grindcore´a. "Postrzegałem death metal i grindcore za powrót do bardziej ekstremalnego punka" - mówi John Peel - "Muzyka ta była kolejnym krokiem ku zakazanym obszarom sięgającym daleko poza wszelką znaną dotąd formę agresywnej muzyki"

Przetłumaczona już na kilka języków książka ''Wybierając śmierć. Niewiarygodna historia death metalu i grindcore'a'', autorstwa cenionego amerykańskiego dziennikarza Alberta Mudriana doczekała się polskiej edycji.

Wstęp do ''Wybierając śmierć'' napisał sam John Peel, legendarny didżej BBC Radio 1, którego wkładu w popularyzację grindcore'a i death metalu nie da się przecenić. ''Narodowy skarb Anglii'', jak zwykło się określać Peela, zmarł na atak serca kilka miesięcy po opublikowaniu książki, 24 października 2004 roku.

Albert Mudrian od kilku lat redaktor naczelny ''Decibel'', największego obok ''Revolver'', metalowego magazynu w USA, przedstawił w ''Wybierając śmierć'' dzieje najważniejszych zespołów, które przyczyniły się do eksplozji muzyki ekstremalnej w latach 80. i 90.


* * * *

'Opowieść ta skupia się na muzykach tworzących wiecznie zmieniające się szeregi takich zespołów jak Napalm Death, Death, Morbid Angel, Carcass, Obituary, Deicide, Entombed i Cannibal Corpse. Każdego z ich tysiące razy w magazynach na całym świecie określało się gigantem stylu w swojej własnej kategorii. Nie ma w tym grama przesady - to właśnie te zespoły były i są tymi nazwami, które wywołały szaleństwo popularności death metalu''
- Nick Terry (eks. redaktor naczelny opiniotwórczego, brytyjskiego magazynu ''Terrorizer'')

Prawdziwa historia najbardziej ekstremalnej spośród metalowych scen
- Revolver Magazine

"Wybierając śmierć" to objawienie, bez względu ile wydaje ci się, że wiesz
- Terrorizer Magazine

Mudrian stworzył tu coś wyjątkowego- Lektura obowiązkowa dla każdego szukającego pełnej wiedzy o tym, kto, co, gdzie i kiedy. Brawo!
- Philip Anselmo (Superjoint Ritual, Pantera)

"Wybierając śmierć" to nie tylko niezbędny przewodnik po historii ekstremalnego metalu. To także wyjątkowo inspirująca lektura o ludziach z prawdziwą pasją" Gorącą polecam!
- Nergal (Behemoth)


* * * *

Tytuł: Wybierając śmierć. Niewiarygodna historia death metalu i grindcore'a (Choosing Death. The Improbable History Of Death Metal & Grindcore)
Autor: Albert Mudrian
Tłumaczenie: Bartosz Donarski
ISBN: 978-83-87598-44-5
Wydawnictwo: Kagra
Rok wydania: 2007 (Polska)
Format: 165x235 mm
Oprawa: miękka lakierowana
Stron: 276
Waga: około 450 g
Cena: + - 44 zł

Serdecznie Dziękuję Krzyśkowi Grauszowi






 
Pokrewne linki
· Więcej o Książki
· Napisane przez zbiko


Najczęściej czytany artykuł o Książki:
Kronika Muzyki Popularnej XX wieku


Oceny artykułu
Wynik głosowania: 4.33
Głosów: 2037


Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Zły



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wyślij ten artykuł do znajomych  Wyślij ten artykuł do znajomych


  
Komentarze są własnością ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść.
Właściel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ Wszelkie prawa zastrzeżone
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, Płytoteka Zbyszka, info z kraju i ze świata
*