Havas SE: Badanie Fans Passions Brands - klasyfikacja fanów muzyki Wys³ano dnia 14-02-2016 o godz. 12:19:34
Temat: Info
Z globalnego badania przeprowadzonego przez Havas Sports & Entertainment (czê¶æ Havas Media Group) wynika, ¿e Brytyjczycy i Amerykanie s± w koñcówce rankingu krajów najchêtniej korzystaj±cych ze streamingu muzyki online.
Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego przez Havas Sports & Entertainment
zaledwie 30% Brytyjczyków regularnie korzysta z onlinowych serwisów streamingowych, takich jak Spotify, Apple Music i Deezer. Jest to najni¿szy wynik w¶ród siedemnastu krajów objêtych badaniem. Na pierwszym miejscu znalaz³y siê Chiny, gdzie 86% populacji korzysta z tego typu us³ug, a zaraz za nimi Rosja, gdzie 84% mieszkañców przynajmniej raz w tygodniu u¿ywa serwisów streamingowych na ¿yczenie.
Odpowiedzi respondentów ze Stanów Zjednoczonych, którzy wziêli udzia³ w badaniu
obejmuj±cym ³±cznie 18 000 osób, równie¿ sugeruj±, ¿e korzystanie z serwisów
streamingowych stopniowo ro¶nie w tym kraju – przynajmniej raz w tygodniu korzysta z nich
zaledwie 37% ankietowanych. Oznacza to, ¿e zarówno Wielka Brytania, jak i Stany Zjednoczone pozostaj± znacznie poni¿ej ¶redniej globalnej, która wynosi 49%, i nie dorównuj± takim krajom jak Brazylia (56%), Hiszpania (55%), W³ochy (48%) i RPA (43%).
Podobne wyniki uzyskano w odniesieniu do liczby osób s³uchaj±cych muzyki za
po¶rednictwem stron umo¿liwiaj±cych udostêpnianie plików wideo, takich jak YouTube,
Vimeo i Dailymotion. Najni¿szy poziom odnotowano w przypadku Brytyjczyków – jedynie
37% respondentów u¿ywa³o takich serwisów przynajmniej raz w tygodniu. W Stanach
Zjednoczonych deklarowa³ to co drugi ankietowany.
Mieszkañcy krajów Ameryki Po³udniowej wydaj± siê korzystaæ ze stron umo¿liwiaj±cych
udostêpnianie plików wideo w wiêkszym stopniu, ni¿ mieszkañcy pozosta³ych kontynentów
– z takich serwisów przynajmniej raz w tygodniu korzysta prawie co dziesi±ty Kolumbijczyk
(88%), a tak¿e 87% Meksykanów i 82% Chilijczyków. Chiny osi±gnê³y wynik na poziomie 64%, czyli nieznacznie powy¿ej ¶redniej globalnej, która wynosi 63%.
„Generacja Shuffle” dochodzi do g³osu
Badanie „FANS.PASSIONS.BRANDS” przeprowadzone przez Havas Sports & Entertainment, dotycz±ce zainteresowania sportem i rozrywk±, wykaza³o równie¿, ¿e 56% dzisiejszych entuzjastów muzyki przyznaje siê do s³uchania przynajmniej dziesiêciu ró¿nych gatunków. Poprzednie badanie, przeprowadzone przez Havas Sports & Entertainment, ujawni³o istnienie „Generacji Shuffle” – nowego pokolenia osób s³uchaj±cych muzyki, które wywodzi siê z rewolucji cyfrowej. Dziêki niespotykanemu nigdy wcze¶niej dostêpowi do ogromnych
bibliotek nagrañ, mo¿liwemu w zwi±zku z pojawieniem siê streamingu i opcji pobierania
plików online, zdecydowanie wzros³a ró¿norodno¶æ gatunków muzycznych, których s³uchaj±
ich u¿ytkownicy.
Badanie przeprowadzone we wspó³pracy z Annenberg Innovation Lab z
Po³udniowej Kalifornii dotyczy³o zainteresowania ludzi muzyk±, a jego celem by³o
zrozumienie, w jaki sposób muzyka oddzia³uje na poszczególne osoby i ich relacje z markami
w tej przestrzeni. Badanie wykaza³o, ¿e zdaniem 73% ludzi partnerstwo muzyczne poprawia
wizerunek marki, a w opinii 70% ankietowanych sprawia, ¿e marka wyró¿nia siê spo¶ród
swoich konkurentów. Zdaniem 62% muzyka zachêca ich do wypróbowania produktów i
us³ug danej marki.
– Muzyka to niezwykle skuteczne narzêdzie marketingowe dla marek, które chc± nawi±zaæ
relacje z lud¼mi. Nasze badanie wykaza³o, ¿e 98% osób na ca³ym ¶wiecie codziennie s³ucha
muzyki. Era cyfrowa spowodowa³a jednak, ¿e wszystko jest bardziej rozdrobnione i rozleg³e,
je¶li chodzi o sposób s³uchania muzyki i wybierane gatunki. Fani z niektórych krajów, które
kojarz± siê g³ównie z muzyk± popularn± – w szczególno¶ci Wielkiej Brytanii i Stanów
Zjednoczonych – wyra¼nie wykazuj± odmienne nastawienie, co pokazuje jak istotne dla
marek s± nie tylko najnowsze technologie, takie jak serwisy streamingowe, ale równie¿
bardziej tradycyjne media i wydarzenia na ¿ywo. Wa¿ne jest równie¿ zrozumienie, w jaki
sposób zmienia siê gust muzyczny i zainteresowanie muzyk±, a tak¿e ukierunkowanie na
zachowanie u¿ytkowników, a nie na grupy wydzielone na podstawie zwyk³ych danych
demograficznych. To badanie jest nieocenione, je¶li chodzi o zmianê tej perspektywy –
powiedzia³a Fredda Hurwitz, Global Chief Strategy Officer, Havas Sports & Entertainment.
Jakim fanem muzyki jeste¶?
Podczas badania zidentyfikowano piêæ ró¿nych profili wielbicieli muzyki – swój profil mo¿na
sprawdziæ w quizie dostêpnym tutaj . Profile okre¶lono na podstawie o¶miu Logik
Zaanga¿owania fanów muzyki (przypominamy je poni¿ej), okre¶lonych w poprzedniej edycji
badania FANS.PASSIONS.BRANDS przeprowadzonego przez Havas SE.
S³uchacz:
89% woli s³uchaæ muzyki w domu,
75% codziennie ogl±da telewizjê,
Przynale¿no¶æ do tej grupy deklaruje 26,7% badanych w Polsce.
Niektórzy mi³o¶nicy muzyki ceni± wspólne do¶wiadczenia muzyczne podczas wydarzeñ na
¿ywo, S³uchacze wol± jednak bardziej intymn± atmosferê i wybieraj± komfort w³asnego
domu. Ta grupa, z niewielk± pomoc± swoich dzieci, jest zawsze na bie¿±co z najnowszymi
przebojami. W¶ród polskich respondentów jest to najliczniejsza grupa. Spo¶ród badanych
krajów wiêkszy odsetek S³uchaczy jest tylko w Belgii, Francji, Wielkiej Brytanii i Niemczech.
Ekspert
88% poszukuje nowych talentów i piosenek podczas wydarzeñ na ¿ywo,
76% uznaje siê za ekspertów muzycznych,
Przynale¿no¶æ do tej grupy deklaruje 22,1% badanych w Polsce.
Ekspert zawsze znajduje siê w centrum wydarzeñ. Jest mistrzem kultury muzycznej, zawsze
gotowym do udzia³u w quizie muzycznym w pobliskim pubie. Ta grupa wykazuje g³ód wiedzy
i chce dokonywaæ odkryæ muzycznych, co u³atwiaj± g³ównie platformy online. Eksperci
prowadz± poszukiwania, s³uchaj± i dziel± siê swoj± pasj± ze spo³eczno¶ciami online.
Fan:
83% ogl±da programy telewizyjne zwi±zane z muzyk±,
38% otwarcie deklaruje swoje przywi±zanie do okre¶lonej grupy lub artysty,
Przynale¿no¶æ do tej grupy deklaruje 10,1% badanych w Polsce.
Oddany Fan zrobi wszystko, aby wyraziæ swoj± mi³o¶æ do artysty. W kulminacyjnym
momencie koncertu Fan jest zahipnotyzowany tym, co dzieje siê na scenie. Fan to równie¿
wielbiciel telewizyjnych show zwi±zanych z muzyk±, które daj± namiastkê tej fascynuj±cej
atmosfery. Zdecydowanie najrzadszy profil w¶ród polskich respondentów, zaledwie co
dziesi±ty z nich zosta³ sklasyfikowany jako Fan. Pod tym wzglêdem upodobania Polaków
przypominaj± te wskazywane przez Belgów, Niemców, Francuzów oraz nie
hiszpañskojêzycznych obywateli USA.
Kolekcjoner:
75% skupia siê na muzyce, której s³ucha,
54% kocha muzykê zwi±zan± ze swoim pochodzeniem kulturowym,
Przynale¿no¶æ do tej grupy deklaruje 22,5% badanych w Polsce.
Przedstawicieli tej grupy mo¿na znale¼æ na ca³ym ¶wiecie. Relacje z lud¼mi i blisko¶æ
pozwalaj± im siê wczuæ w rytm. Pierwsza nuta przypomina im dawn± mi³o¶æ, magiczn±
chwilê, czas, miejsce. Muzyka ma dla nich szczególny smak – jest im wyj±tkowo droga,
poniewa¿ wi±¿e siê z ich pochodzeniem kulturowym. Kolekcjonerzy s± drug± pod wzglêdem
liczebno¶ci grup± sympatyków muzyki w Polsce, za¶ spo¶ród respondentów z innych krajów
wiêkszy odsetek Kolekcjonerów jest jedynie w Portugalii oraz (nieznacznie) W³oszech i
Wielkiej Brytanii.
Wokalista:
73% ¶piewa,
32% gra na instrumencie muzycznym,
Przynale¿no¶æ do tej grupy deklaruje 18,6% badanych w Polsce.
Wokalista najbardziej docenia muzykê, gdy sam j± tworzy. Mo¿e nie nale¿y do grupy, która
zawsze jest na bie¿±co z trendami, ale nie trzeba go prosiæ dwa razy, aby zagra³ lub co¶
za¶piewa³.
Informacje dodatkowe u Pana:
Jêdrzej Hugo-Bader - Havas Sports & Entertainment Polska:
jedrzej.hugo-bader@havas-se.com
Globalne badanie „FANS.PASSIONS.BRANDS” przeprowadzono w maju 2015 r. na 17 rynkach
– we Francji, w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, we W³oszech, w Portugalii, Polsce,
Rosji, RPA, Stanach Zjednoczonych (ze szczególnym uwzglêdnieniem spo³eczno¶ci
hiszpañskojêzycznej), Meksyku, Brazylii, Kolumbii, Chile, Argentynie, Chinach i Belgii. Metoda
badania opiera³a siê na kwestionariuszach online, które za po¶rednictwem firmy YouGov
przes³ano ³±cznie do 18 000 osób w wieku powy¿ej 13 lat.
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata *