Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

Rammstein - Die Band
Wys³ano dnia 06-11-2014 o godz. 22:21:53
Temat: Ksi±¿ki
Ksi±¿ki W idealnym ¶wiecie pisanie biografii rockowych powinno byæ proste. Chêtny i wystarczaj±co zdeterminowany autor kontaktuje siê z interesuj±cym go wykonawc± lub reprezentuj±cym jego interesy wydawc± lub managementem. Ci albo posy³aj± go do wszystkich diab³ów, albo wyra¿aj± ¿yczliwe zainteresowanie.



W przypadku wyst±pienia drugiej opcji, autor otrzymuje nastêpnie „zielone ¶wiat³o” od przedstawicieli artysty (ów), co wi±¿e siê przede wszystkim z wol± wzajemnej wspó³pracy przy biografii. Odbywa siê to na zasadzie tzw. „gentlemen’s agreement” lub profesjonalnej umowy z wieloma paragrafami i trudnymi wyrazami. Opisywany artysta anga¿uje siê wówczas w powstanie dzie³a, dziel±c siê z autorem swoimi wspomnieniami, refleksjami, czêsto bardzo prywatnymi i nieznanymi dot±d szerszej grupie fanów. Mamy wtedy do czynienia z biografi± autoryzowan±. Nierzadko bardzo poprawn± politycznie i unikaj±c± dla danego wykonawcy wielu w±tków niewygodnych lub obyczajowo nieprzyjemnych. Ale mimo wszystko zatwierdzon± i najczê¶ciej promowan± medialnie przez samego zainteresowanego lub jego wydawcê.

Autor równie dobrze mo¿e takiego „b³ogos³awieñstwa” jednak nie otrzymaæ. Wtedy staje przed bolesnym dylematem. Dzia³aæ dalej, na przekór zespo³owi lub arty¶cie, którego artystyczne dokonania wcale nie rzadko szanuje, a prywatnie nawet lubi, czy jednak odpu¶ciæ w imiê tak zwanych dobrych stosunków bran¿owych. Zazwyczaj wygrywa to drugie podej¶cie, bo przecie¿ mo¿e klimat siê kiedy¶ zmieni, popularno¶æ wykonawcy zmaleje lub wzro¶nie i do tematu bêdzie mo¿na wróciæ w bardziej sprzyjaj±cych okoliczno¶ciach. Znane s± tak¿e przypadki, ¿e autor przekonany o walorach – czê¶ciej komercyjnych ni¿ artystycznych – swojego dzie³a idzie w kierunku eskalacji potencjalnego konfliktu i nara¿aj±c siebie oraz wydawnictwo, które firmuje jego publikacjê na ewentualny proces o znies³awienie, decyduje siê na wydanie swojej ksi±¿ki, której przeciwny jest opisywany podmiot lub stra¿nicy jego artystycznej spu¶cizny. Czasami mo¿na podobno równie¿ zarobiæ, nie wydaj±c napisanej o kim¶ pozycji.

Je¿eli zastanawiaj± siê Pañstwo do której grupy zalicza siê ta ksi±¿ka, spieszê od razu z odpowiedzi±. Do ¿adnej z nich.

Zespó³ Rammstein i reprezentuj±cy jego interesy management przypomina obecnie szczelny gmach orwellowskiego Ministerstwa Prawdy lub obwarowany kodami dostêpu budynek nowoczesnej korporacji. Bez znajomo¶ci numeru PIN otwieraj±cego rozsuwane drzwi z mlecznego szk³a, nie masz szans dostaæ siê do wewn±trz lub nawet zerkn±æ, co mo¿e byæ za szyb±. Ja nie otrzyma³em szansy poznania tego kodu. Próbowa³em wszelkimi dostêpnymi mi ¶rodkami, zawraca³em g³owê niezliczonej ilo¶ci osób, którym przy okazji chcia³bym podziêkowaæ za wyrozumia³o¶æ i wyraziæ nadziejê, ¿e chocia¿ czê¶æ z nich naprawdê chcia³a szczerze pomóc w nawi±zaniu kontaktu z Rammstein lub osobami z najbli¿szego otoczenia zespo³u.

Aielokrotnie odbiera³em odpowiedzi w rodzaju „przykro, ale naprawdê nie mogê ci pomóc…” , chocia¿ mam ¶wiadomo¶æ, ¿e o ¿adnej zmowie milczenia mowy byæ nie mog³o. Bardziej prawdopodobne jest to, ¿e publikacja tej ksi±¿ki po prostu nie le¿a³a w sferze zainteresowañ zespo³u lub jego biznesowych partnerów. Co wiêcej – przez trwaj±ce pó³tora roku bezpo¶rednie lub po¶rednie próby skontaktowania siê z muzykami Rammstein – mam prawie granicz±ce z pewno¶ci± przekonanie, ¿e do nich samych taka informacja mog³a nawet nigdy nie dotrzeæ. Nie szkodzi. Dziêki temu napisa³em ksi±¿kê, która jest moj± prób± opisania fenomenu zespo³u. Ksi±¿kê, która byæ mo¿e tym nieprzekonanym do Rammstein, pomo¿e zrozumieæ i doceniæ ich muzykê, ale i dla oddanych, z natury wszystkowiedz±cych fanów bêdzie lektur±, która nie oka¿e siê strat± zainwestowanych w ni± czasu i pieniêdzy.

Asi±¿ka, któr± trzymacie Pañstwo w rêkach, jest wiêc nieautoryzowan± biografi±. Pochwalê siê jedynie, ¿e jedn± z nielicznych, jakie dot±d ukaza³y siê na ¶wiecie na temat tego niezwykle przecie¿ popularnego zespo³u. Zespo³u, który wed³ug danych, które podajê za niemieck± Wikipedi±, do 2009 roku sprzeda³ imponuj±ce 16 milionów p³yt, a dalsze miliony kupi³y bilety na ich spektakularne koncerty. Zespo³u, który sta³ siê ju¿ legend± za ¿ycia, muzyczn± instytucj± i najbardziej popularnym niemieckim wykonawc± rockowym w historii. Któremu w 2014 roku przypada dwudziesta rocznica powstania. I to g³ównie z my¶l± o fanach Rammstein oraz jako wyraz szacunku autora dla twórczo¶ci samego zespo³u, powsta³a ta pozycja.

Aapraszam na wizytê w niepowtarzalnym ¶wiecie Rammstein. Viel Spaß! (Dobrej zabawy!)

- £ukasz Dunaj (wstêp do ksi±¿ki)


Kiedy by³em po raz pierwszy z rodzin± w Egipcie, mówi±c, ¿e jeste¶my z Niemiec, wszyscy wokó³ powtarzali "Heil Hitler, "Mercedes Benz" i "Sauerkraut" (kiszona kapusta). Kiedy przyje¿d¿ali¶my tam kilka lat pó¼niej, gdy Rammstein sta³ siê ju¿ znanym zespo³em, mówili "Heil Hitler, "Mercedes Benz" i "Rammstein". Zast±pili¶my wiêc kiszon± kapustê. Uwa¿am to za nasz wielki sukces.
- Christian "Flake" Lorenz (klawiszowiec Rammstein)

£ukasz Dunaj - rocznik ´79. Absolwent wy¿szej szko³y czego¶ tam, z zami³owania dziennikarz, prawie pisarz. Autor oficjalnej biografii Behemoth "Konkwistadorzy Diab³a" (Mystic, 2012). Wspó³pracowa³ m.in. z T-Mobile Music, Interia.pl, Przekrojem oraz Mystic Art. Od niedawna wydawca i redaktor naczelny Noise Magazine.


Tytu³: Rammstein - Die Band
Autor: £ukasz Dunaj
ISBN: 978-83-63785-17-8
Wydawnictwo: Kagra
Rok wydania: listopad 2014
Format: 170x240 mm
Oprawa: twarda
Stron: 276 + 16 stron ze zdjêciami
Waga: oko³o 650 g
Cena: + - 44 z³

Serdecznie Dziêkujê Krzy¶kowi Grauszowi





¦piewaj± o ¶mierci, bólu i cierpieniu. Wokalista podpala siê, a na ich koncertach nie brakuje erotycznych zabawek, g³o¶nych eksplozji i perwersyjnie pojmowanej mi³o¶ci. To Rammstein. Bójcie siê!

Oburzaj±cy wielu „tanzmetalowy” sekstet zza z³ej strony berliñskiego muru przetrwa³ wiêzienie, procesy o ustalenie ojcostwa, totalne odmó¿d¿enie komunizmu, wreszcie bezpodstawne oskar¿enia o rasizm, nazizm i satanizm, by trafiæ na ¶wiatowe sceny jako najbardziej odjechana niemiecka grupa rockowa. Rammstein szokuje i oburza wszêdzie, gdzie siê pojawi, o czym przekonali siê ci, którzy widzieli wystêpy zespo³u w katowickim Spodku. W Niemczech i wielu innych krajach europejskich Rammstein jest najpopularniejsz± grup± metalow±, której obawia siê sama Metallica, odmawiaj±c wystêpu po Niemcach na jednym z angielskich festiwali.

Ale Rammstein to co¶ wiêcej ni¿ metal, to prawdziwy niemiecki kabaret ze wszystkimi jego wadami i zaletami. To niepokoj±ce do¶wiadczenie schy³kowo¶ci w epoce, w której ludzie umawiaj± siê przez Internet, by zjadaæ siê nawzajem.

Ksi±¿ka RAMMSTEIN: czarna skrzynka. Nie otwieraj! pióra znawcy tematu Adama Kischa, jest przekrojow± monografi± post-enerdowskiej grupy, która udowodni³a, ¿e „tanzmetal” mo¿e byæ perwersyjny. Od Wagnerowskich pocz±tków przez skandalizuj±c± nazwê i image do bulwersuj±cych, kabaretowych produkcji scenicznych i filmowych, Rammstein sta³ siê synonimem wieloznaczno¶ci, wykraczaj±cej poza tradycyjny obraz metalu. Ksi±¿ka dla tych, którzy chc± byæ zaskakiwani przez wyrafinowanych Niemców.

Tytu³: RAMMSTEIN: czarna skrzynka. Nie otwieraj!
Autor: Adam Kisch
ISBN: 83-86365-96-X
Wydawnictwo: In Rock
Rok wydania: listopad 2004
Format: 193x282mm
Oprawa: miêkka
Stron: 64
Waga: oko³o 300 g
Cena: + - 34 z³


Till Lindemann jest znany przede wszystkim jako wokalista (i autor tekstów) grupy "Rammstein". Mniej znany jest fakt. ¿e od ponad 20 lat zajmuje siê równie¿ poezj±; pisze wiersze – i chocia¿ niektóre z nich sta³y siê tekstami piosenek, stanowi± odrêbn± ca³o¶æ i ¿yj± w³asnym ¿yciem jako utwory poetyckie.

Jak¿e zdumiewaj±co brzmi± te czêsto niemal mimochodem powsta³e, a jednak rytmicznie i melodyjnie zbudowane teksty, których przenikliwie my¶l±cy, nerwowy, wra¿liwy podmiot liryczny wdaje siê w intymny dialog z czytelnikiem. Niektóre wiersze – jak pisze Alexander Gorkow we wstêpie – "brzmi± jak chrzêst lodu w mro¼ne noce", ale s± tak¿e inne, pe³ne smutku, têsknoty, ¿arliwych uczuæ.

Wyboru wierszy do niniejszego zbioru dokona³ Alexander Gorkow, który za relacjê z amerykañskiego tournee "Rammstein" otrzyma³ w 2012 roku niemieck± nagrodê reporterów.

Oprócz wierszy ksi±¿ka zawiera ilustracje w formie szeregu czarno-bia³ych rysunków artysty Matthiasa Matthiesa.


Nackt

Nachts im Traum stell ich mir vor
ich leite einen Damenchor
zehn Mädchen die ich um mich schare
zusammen hundertsiebzig Jahre
und alle nackt in mich verliebt
Schade daß es das nicht gibt

Nago

W nocy nieraz mi siê ¶ni
¿e prowadzê chór ¿eñski
dziesiêæ panienek wszystkie ¶piewaj±
razem sto siedemdziesi±t lat maj±
i wszystkie nagie zakochane we Mnie
szkoda, ¿e na jawie nie jest tak przyjemnie


TILL LINDEMANN urodzi³ siê w Lipsku; syn Wernera Lidemanna - NRD-owskiego literata i autora ksi±¿ek dla dzieci, i Brigitte Lindemann - dziennikarki zajmuj±cej siê publicystyk± kulturaln±. W m³odo¶ci uprawia³ wyczynowo sport (p³ywanie), po ukoñczeniu szko³y terminowa³ w zawodzie stolarza i pracowa³ jako cie¶la, koszykarz i technik. Od 1994 jest wokalist± i autorem tekstów w zespole "Rammstein". Mieszka w Berlinie. Dotychczasowe publikacje: "Messer" - wiersze i fotografie; Frankfurt, 2005.

Aleksander Gorkow, ur. 1966 w Duesseldorfie. Od roku 1993 dziennikarz "Sueddeutsche Zeitung"; od 2009 szef dzia³u reporta¿y tego pisma - "Seite Drei". Aleksander Gorkow zosta³ w 2010 i 2012 roku laureatem niemieckiej nagrody reporterów, w 2012 otrzyma³ równie¿ nagrodê im. Theodora Wolfa. Dotychczasowe publikacje: "Kalbs Schweigen" - powie¶æ, 2003; "Mona" - powie¶æ, 2008; "Draussen Scheint die Sonne" - wywiady, 2009

Matthias Matthies, ur. 1969 w Lipsku. Wczesne lata spêdzi³ w Halle/Saale, Hohe Viecheln i Schwerinie. Z zawodu zecer (sk³adanie w o³owiu). Mieszka i pracuje w Berlinie i Schwerinie.


Tytu³: Ciche noce - Wiersze (In stillen Nächten)
Autor: Till Lindemann
Wyboru dokona³: Alexander Gorkow
Zilustrowa³: Matthias Matthies
T³umaczenie: Joanna Raczyñska
ISBN: 978-83-63785-16-1
Wydawnictwo: Kagra
Rok wydania: sierpieñ 2014 (Polska)
Format: 120x195 mm
Oprawa: twarda z obwolut±
Stron: 230
Waga: oko³o 325 g
Cena: + - 34 z³

Serdecznie Dziêkujê Krzy¶kowi Grauszowi






 
Pokrewne linki
· Wiêcej o Ksi±¿ki
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Ksi±¿ki:
Kronika Muzyki Popularnej XX wieku


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 4.19
G³osów: 2034


Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*