Blues i soul wyp³ywaj± z tego samego ¼ród³a; ona gatunki zapocz±tkowa³a muzyka ludzi uci¶nionych.
Na pocz±tku XX wieku blues wyra¿a³ cierpienie i ból tych, których rodziny pamiêta³y niewolnictwo, ¿yj±cych w nêdzy i prze¶ladowanych; natomiast soul mniej wiêcej w po³owie wieku podj±³ temat nieposiadania przez Afroamerykanów praw politycznych oraz ich miejsca w spo³eczeñstwie amerykañskim.
Jak to siê sta³o, ¿e muzyka ludzi uciskanych zawojowa³a ¶wiat? Jak to siê sta³o, ¿e z plantacji g³êbokiego po³udnia Stanów Zjednoczonych inspirowa³a ca³e pokolenia czarnoskórych i bia³ych artystów przez okr±g³e stulecie? Odpowied¼ na to pytanie Czytelnik znajdzie w tej bogato ilustrowanej ksi±¿ce.
Ksi±¿ka ta jest po¶wiêcona wielkim artystom bluesa i soul, od Leadbelly´ego do Marvian Gaye´a i od Erica Claptona do Chaki Khan. Reprezentowali oni dwa gatunki maj±ce najwiêkszy wp³yw najwiêkszy wp³yw na kulturê muzyczn± XX wieku. Bluesa na pocz±tku tego wieku uprawiali wy³±cznie Afroamerykanie, poza Po³udniem Stanów Zjednoczonych by³ on ma³o znany, ale ju¿ pod koniec stulecia podbi³ ¶wiat dziêki wywodz±cym siê z niego stylom: rock and rollowi, soul oraz R&B. Ich wzajemne zwi±zki s± oczywiste - dowolne rockowe wykonanie dwunastotaktowego riffu bluesowego opiera siê na frazie Roberta Johnsona, a ka¿dy boysband czy girlsband w popowej piosence dla nastolatków, z jej czyst± harmoni±, nawi±zuje do muzyki gospel; z kolei z po³±czenia gospel i bluesa wyklu³ siê soul.
Ksi±¿ka ta dotyczy muzyków XX wieku. Wielu z nich zajmuje siê uprawianiem swojej sztuki w nowym stuleciu. Ich utwory przemawiaj± do wszystkich ludzkich uczuæ. To ikony bluesa i soul.
Tytu³: Ikony bluesa i soul. Ilustrowane biografie 1900-2000. (Icons of Black Music)
Autor: Henry Russell
T³umaczenie: Agnieszka Alexander i Wojciech Pogonowski
ISBN: 978-83-7708-746-6
Wydawnictwo: Olesiejuk
Rok wydania: listopad 2013 (Polska)
Format: 250x250 mm
Oprawa: twarda z obwolut±
Stron: 176
Waga: oko³o 1,150 kg
Cena: + - 29 z³
Serdecznie Dziêkujê Pani Alicji Bender
S³owo "gitara" wielu ludziom przywodzi na my¶l gitarê klasyczn±, inaczej zwan± hiszpañsk±, b±d¼ te¿ akustyczn± z metalowymi strunami. Inni natychmiast skojarz± je z gitar± elektryczn± Fender Stratocaster lub jazzow± typu arch-top.
W rzeczywisto¶ci pojêcie to obejmuje wszystkie wy¿ej wymienione rodzaje tego instrumentu z ca³± ich ró¿norodno¶ci± – akustyczne i elektryczne, te, na których gramy palcami i kostk±, a nawet specjalnymi dodatkowymi akcesoriami, jak pazurki czy sidle (inaczej bottleneck). Gitara obecna jest we wszystkich stylach muzycznych. Podobnie graj±cy na niej muzycy to osobowo¶ci niezwykle zró¿nicowane, co przedstawimy w tej ksi±¿ce.
Gitara sta³a siê popularna w Stanach Zjednoczonych ju¿ w latach 80. XIX wieku, a jej wspó³czesna postaæ narodzi³a siê w warsztacie Friedricha Martina w Nazareth, w stanie Pensylwania. Znacznie tañsza od pianina, przeno¶na i ró¿norodna, idealnie nadawa³a siê do gry zarówno w salonie, jak i na werandzie. Prawie ka¿dy móg³ siê szybko nauczyæ kilku prostych akordów, aby akompaniowaæ sobie do ¶piewu lub gry skrzypiec.
W tej ksi±¿ce zamieszczono historiê wszystkich wymienionych i wielu innych gitarzystów, których talent i kreatywno¶æ ukszta³towa³a muzykê naszych czasów.
Tytu³: Mistrzowie gitary. Ilustrowane biografie 1900-2000. (Great Guitarists)
Autor: Nick Freeth, Cliff Douse
T³umaczenie: Anna Ratajczyk
ISBN: 978-83-7708-749-7
Wydawnictwo: Olesiejuk
Rok wydania: listopad 2013 (Polska)
Format: 250x250 mm
Oprawa: twarda z obwolut±
Stron: 176
Waga: oko³o 1,150 kg
Cena: + - 29 z³
Serdecznie Dziêkujê Pani Alicji Bender
|