Lutos³awski w Dworku - koncert Wys³ano dnia 21-08-2013 o godz. 17:13:29
Temat: Info
Mi³o¶æ i ¦wiat. Rozrywkowe oblicze Witolda Lutos³awskiego - koncert.
W czerwcu nak³adem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukaza³y siê „Piosenki taneczne” Witolda Lutos³awskiego, które napisa³ pod pseudonimem Derwid.
Koncert stanowi ¶wietn± okazjê do zapoznania siê ze znakomitym dorobkiem utworów rozrywkowych autorstwa Witolda Lutos³awskiego, a które w latach 50. i 60. ubieg³ego stulecia wykonywa³y gwiazdy estrady takie jak: Violetta Villas, Rena Rolska, Ludmi³a Jakubczak, Mieczys³aw Fogg czy Kalina Jêdrusik.
Utwory te to przewa¿nie foxtroty, tanga, slowfoksy i walczyki, napisane do wierszy autorstwa Jerzego Millera, Tadeusza Urgacza, Artura Miêdzyrzeckiego i innych poetów.
30 sierpnia bêdzie okazja do pos³uchania ich w wykonaniu Marty Saciuk i Przemys³awa Brannego z akompaniamentem fortepianowym Konrada Masty³y.
Koncert rozpocznie siê o godz. 18:00 w Dworku Bia³opr±dnickim w Krakowie (ul. Papiernicza 2).
Wstêp wolny.
W programie znajd± siê nastêpuj±ce utwory:
Plamy na s³oñcu
Na co czekasz
I có¿ to teraz bêdzie
Z lat dziecinnych
Mi³o¶æ i ¶wiat
Nie oczekujê dzi¶ nikogo
Serce na wietrze
Filipince nudno
Tylko to s³owo
Warszawski doro¿karz
Cyrk jedzie
Zielony berecik
Milcz±ce serce
Szczê¶liwy traf.
Pierwsze wydanie popularnych piosenek z rozszyfrowanym pseudonimem autora. Dziêki niedyskrecji B.M. Maciejewskiego wiemy, ¿e pod zagadkowym pseudonimem Derwid tworzy³
Witold Lutos³awski
Prawdopodobnie nie chcia³, by jego nazwisko kojarzone by³o z „twórczo¶ci± wstydliw±” gran± na dancingach. W latach 1957-1963 skomponowa³ on muzykê do s³ów m.in. Artura Miêdzyrzeckiego, Jerzego Millera, Jerzego Ficowskiego i Adama Hospera. Powsta³e „Piosenki taneczne” wykonywa³y takie gwiazdy estrady, jak: Kalina Jêdrusik, S³awa Przybylska, Halina Kunicka, Ludmi³a Jakubczak i Mieczys³aw Fogg. Dwie z nich (Warszawski doro¿karz i Nie oczekujê dzi¶ nikogo) sta³y siê ogólnopolskimi przebojami.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne opublikowa³o w³a¶nie dwa zeszyty z „Piosenkami tanecznymi”, na których obok pseudonimu zosta³o ujawnione prawdziwe imiê i nazwisko kompozytora.
£±cznie zawieraj± one 33 utwory. W¶ród nich znajduj± siê:
- Warszawski doro¿karz
- Nie oczekujê dzi¶ nikogo
- Plamy na s³oñcu
- Wêdrowny jubiler
- W pustym pokoju
- Serce na wietrze
i wiele innych.
„Po lekturze zapisów obydwu zeszytów piosenek Mistrza Derwida, których fortepianowe partie zawsze zawieraj± ca³± liniê melodyczn±, narzuca siê wniosek, ¿e nie mo¿na tych partii traktowaæ jako akompaniamentu. Konsekwentne zdwajanie melodii przez towarzysz±cy soli¶cie instrument nie jest bowiem praktykowane. Czym zatem s± owe zapisy? S± pewnie kompozytorskimi szkicami, przy pomocy których autor pragn±³ przekazaæ wykonawcom – wokalistom, akompaniatorom, aran¿erom – swoje wyobra¿enie tych piosenek. Maj± owe «fortepianówki» formê niekiedy kunsztown±, wyrafinowan±. Mog± wiêc byæ tak¿e traktowane jak miniatury fortepianowe do muzykowania domowego. Dadz± sposobno¶æ bli¿szego poznania osobowo¶ci wielkiego muzyka, któremu nieobce by³y klimaty muzyki popularnej, tak¿e tej nowszej – swinguj±cej i jazzuj±cej, który – mówi±c ¿artobliwe – «czu³ bluesa»”. [Adam S³awiñski - konsultant muzyczny wydanych zeszytów]
(Paulina Kabalak - Polskie Wydawnictwo Muzyczne SA)
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata *