Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

Oto nowy album Maxa Raabe - Golden Age
Wys³ano dnia 15-06-2013 o godz. 19:31:50
Temat: Info
Info Max Raabe móg³by z powodzeniem ¿yæ w Berlinie lat 20. Jego wytworny, elegancki, urzekaj±cy baryton z powodzeniem oddaje czar minionej epoki.



Styl wprawdzie przemin±³, ludzie ju¿ dawno przestali przebieraæ siê do obiadu, nie mówi±c o operze, ale pochodz±ce z tamtego okresu piosenki do dzi¶ s± wykonywane, ciesz±c siê statusem z³otych standardów. Max Raabe przywo³uje takie nazwiska, jak Al Bowlly, Fred Astaire, Cole Porter czy Irving Berlin.

Dziêki aktualnej modzie na retro ro¶nie liczba m³odych coraz chêtniej ubieraj±cych siê w smokingi, eleganckie suknie i nakrycia g³owy. Czê¶ciej te¿ mo¿na us³yszeæ d¼wiêki charlestona czy fokstrota. Przyszed³ wiêc czas na Maxa Raabe.

Wygl±d wiecznego Piotrusia Pana szybko przysporzy³ arty¶cie s³awy. Jednak zbytnia rozpoznawalno¶æ zmusi³a go do wielu zmian, sprzedaæ musia³ nawet swoje pochodz±ce z lat 30. BMW. T³umy fanów rozpoznawa³y Raabego po aucie, napadaj±c na niego zanim zd±¿y³ wsi±¶æ do samochodu.

W Ameryce jego popularno¶æ równie szybko poszybowa³a w górê. Max Raabe z towarzyszeniem Palast Orchester wyst±pi± w USA jeszcze w tym roku z programem I Won’t Dance, w którym zaprezentuj± nowe aran¿acje znanych hitów, jak i nowe piosenki Raabego.

W¶ród dawnych przebojów jest tytu³owe I Won’t Dance, w którym Jerome Kern piêknie wyrazi³ stan zakochania, a takie piosenki, jak You Do Something To Me czy You Hit The Spotpodejmuj± nie¶miertelny temat tajemnicy prawdziwej mi³o¶ci. W programie znajd± siê równie¿ aran¿acje takich utworów, jak niemieckie piosenki Waltera Jurmanna i Friedricha Hollaendra, a tak¿e ponadczasowe Over My Shoulder, Spin a Little Web of Dreams i Rhythm Man. Nie zbraknie tak¿e kubañskiej rumby, tanga czy fokstrota.

Publiczno¶æ na ca³ym ¶wiecie urzek³y nie tylko wierne dawnemu stylowi wykonania ¶wiatowych standardów – w stroju wieczorowym, z orkiestr±, realizuj±ce postulaty kompozytorów. To tak¿e poczucie humoru Raabego, warto¶æ dodana jego wystêpów. „My, Niemcy, mamy ¶wiadomo¶æ tego, ¿e jeste¶my postrzegani jako naród maj±cy obsesjê na punkcie porz±dku i dyscypliny. Ale ma³o kto zna nas z poczucia humoru”.

Max Raabe jest nie tylko ¶wietnym artyst±, ale te¿ po prostu weso³ym cz³owiekiem. Poczucie humoru zawdziêcza ojcu: „Jego dowcipy zawsze by³y nie wprost. Czasami dopiero nastêpnego dnia orientowa³em siê, ¿e to, co mówi³ dzieñ wcze¶niej, by³o ¿artem”. Max Raabe urodzi³ siê w rodzinie rolników dok³adnie wtedy, gdy The Beatles zdobywali uznanie publiczno¶ci w barach i klubach Hamburga. Zainteresowa³ siê muzyk± dziêki odkrytemu w dzieciñstwie programowi radiowemu, w którym nadawano muzykê z lat 20. „Brat s³ucha³ wtedy Jethro Tull, ale moj± prawdziw± pasj± by³y w³a¶nie dawne piosenki” – wspomina. „Audycjê nadawano we wtorki wieczorem, kiedy akurat mia³em zajêcia sportowe. Poprosi³em kolegê, by nagrywa³ dla mnie ka¿d± audycjê. Cierpliwie, w naszej domowej kuchni, trzyma³ mikrofon przy radiu – czasami s³ychaæ w tle moj± mamê, która akurat co¶ gotuje”.

Jego zainteresowania umocni³y siê, gdy znalaz³ w domowym kredensie nagranie instrumentalnej wersji piosenki I’m Crazy About Hilda. Potem polowa³ na p³yty na pchlich targach i w secondo handach. W wieku szesnastu lat by³ ekspertem w dziedzinie muzyki niemieckiej z czasów Republiki Weimarskiej, jego entuzjazm podsyca³y dodatkowo czarno- bia³e filmy muzyczne i stare komedie.

Wtedy te¿ odkry³ muzykê Wagnera: „To u¶wiadomi³o mi, jak wspania³e mo¿e byæ wyj¶cie na scenê i za¶piewanie dla publiczno¶ci”. Oprócz tego zapozna³ siê z dokonaniami Dietricha Fischer-Dieskaua, który do dzi¶ pozostaje jego mistrzem. Max Raabe zdoby³ siê wreszcie na odwagê, za³o¿y³ marynarkê ojca i w erze disco zacz±³ ¶piewaæ dawne z³ote przeboje. Na pocz±tku tylko na imprezach dla przyjació³, ale po ukoñczeniu 20 lat przeniós³ siê do Berlina. Tam rozpocz±³ studia wokalne, marzy³ o karierze ¶piewaka operowego, czaruj±c w miêdzyczasie swoim g³osem na studenckich imprezach i w berliñskich barach. Po ukoñczeniu studiów pojawi³ siê w¶ród wykonawców Carmina Burana w berliñskiej filharmonii, ale szybko u¶wiadomi³ sobie, ¿e jego prawdziwa muzyczna mi³o¶æ to lata 20. ¯aden z zespo³ów nie wykonywa³ tej muzyki, wiêc sam postanowi³ takowy za³o¿yæ. Tak rozpocz±³ siê ¿ywot Palast Orchester.

„Urzekaj±ca jest ponadczasowo¶æ tej muzyki, a tak¿e jej humor” – mówi. Ka¿demu koncertowi towarzysz± skrupulatnie przygotowywane przez artystê programy – oprócz nazwisk kompozytorów, autorów tekstu czy dat powstania piosenek ka¿demu tytu³owi towarzyszy jaki¶ zabawny tekst, anegdota albo ¿art. „To z my¶l± o mê¿ach, których ¿ony zmusz± do wyj¶cia na koncert. Mog± oni nie lubiæ wykonawcy, mog± nie lubiæ muzyki, ale mo¿e spodoba im siê zapisany dowcip czy zabawna historyjka”.

Niezale¿nie od tego wszystkie utwory, a zw³aszcza ich muzyka, traktowane s± ze szczególn± rewerencj±. „To prawie jak nabo¿eñstwo. Ka¿da nuta, ka¿da fraza s± cyzelowane. Wszyscy studiowali¶my muzykê klasyczn±, wiêc interpretujemy tê muzykê tak, jak by¶my grali Beethovena. Traktujemy muzykê powa¿nie, ale siebie ju¿ o wiele mniej”.

Max Raabe to cz³owiek zawieszony jakby poza czasem. „Moje jedyne przes³anie to rozbawiæ publiczno¶æ, sprawiæ, by s³uchacze oderwali siê od codzienno¶ci. Po to ta muzyka zosta³a napisana, taki by³ jej cel w czasach pierwszych wykonañ. I jak widaæ, jej funkcja po dzi¶ dzieñ pozostaje niezmienna”.

(Patrycja Kowalska - Universal Music Polska)



 
Pokrewne linki
· Wiêcej o Info
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Info:
Beyoncé Knowles pozwana o plagiat


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 4.00
G³osów: 127


Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*