Autorka podjê³a siê rekonstrukcji obecno¶ci muzycznej (w jej ró¿norodnych przejawach) na dworze jednego z najs³awniejszych polskich magnatów XVIII w. Hieronima Floriana Radziwi³³a . W piêciu rozdzia³ach omówione zosta³y ró¿norodne aspekty kultury muzycznej, rozwijaj±cej siê na dworze ksi±¿êcym w rezydencjach w Bia³ej (Podlaskiej) i S³ucku.
Przedstawione zosta³y mechanizmy rekrutacji muzyków, warunki egzystencji, stosunek do nich ksiêcia Radziwi³³a, edukacja miejscowych muzyków. Badaczka rekonstruuje na podstawie inwentarzy obecno¶æ druków i rêkopisów muzycznych w zbiorach bibliotecznych Bia³ej i Nie¶wie¿a, prezentuje instrumentaria u¿ywane w XVIII w., dokonuje te¿ identyfikacji i opisu wnêtrz, w których odbywa³y siê koncerty i inscenizacje muzyczne. Pracê dope³nia aneks zawieraj±cy "S³ownik artystów Hieronima Floriana Radziwi³³a" i "Kalendarium wydarzeñ artystycznych".
Znakomita i kompetentna ksi±¿ka Ireny Bieñkowskiej ukazuje bogaty obraz kultury muzycznej na ksi±¿êcym dworze Hieronima Floriana Radziwi³³a, konkuruj±cego w tej dziedzinie z królem Augustem III. Autorka przeprowadzi³a rzetelne i dociekliwe badania archiwalne w kilkudziesiêciu polskich i zagranicznych instytucjach.
Obraz muzykowania na dworach Radziwi³³a w Bia³ej i S³ucku przedstawia siê w ksi±¿ce (nawet zwa¿ywszy na brak istnienia bezpo¶rednich ¼róde³, czyli muzykaliów) doprawdy imponuj±co. Niektóre "wy³owione" przez Autorkê informacje w w sposób zupe³nie rewolucyjny poszerzaj± nasz± wiedzê o kulturze muzycznej ówczesnej Rzeczypospolitej oraz o indywidualnych gustach ksiêcia. [...] Zawarte w rozprawie informacje (a tak¿e sposób ich przedstawienia) czyni± z ksi±¿ki pozycjê nie tylko muzykologiczn±, ale równie¿ historyczn±, godn± polecenia zarówno muzykologom czy mi³o¶nikom muzyki, jak i historykom.
(z recenzji dr Anny Ryszki-Komarnickiej)
Autorka odwa¿nie podjê³a siê rekonstrukcji obecno¶ci muzycznej (w jej ró¿nych przejawach) na dworze jednego z najs³awniejszych magnatów XVIII wieku, Hieronima Floriana Radziwi³³a. Ksi±¿ka Ireny Bieñkowskiej wyró¿nia siê nie tylko jako rozprawa muzykologiczna, ale jest tak¿e dzie³em nieodzownym w badaniach nad histori± sztuki i kultury, nad obyczajami oraz nad stosunkami spo³ecznymi na dworach arystokratycznych czasów baroku.
(z recenzji dr hab Tadeusza Bernatowicza)
dr Irena Bieñkowska jest muzykologiem, adiunktem w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. W obszarze jej zainteresowañ naukowych mie¶ci siê historia muzyki ¶redniowiecza i renesansu, historia muzyki polskiej w okresie od XVI do XVIII wieku, a tak¿e dzieje patronatu muzycznego na wschodnich rubie¿ach Rzeczypospolitej miêdzy XVII a XVIII wiekiem.
Irena Bieñkowska jest autork± i wspó³autork± edycji ¼róde³ muzycznych: Adam of W±growiec SOCist (+1629). Organ pieces from the Samogitian intavolatura (Ms Lt-Vn 105-67). Asynoptic edition by Irena Bieñkowska and Miros³aw Perz, Warszawa 1999, oraz Giovanni Battista Cocciola. Dzie³a zebrane w opracowaniu Ireny Bieñkowskiej, Warszawa 2004. Opublikowa³a tak¿e szereg artyku³ów m.in. w takich periodykach jak "Barok", "Polski Rocznik Muzykologiczny", "Przegl±d Muzykologiczny" i "Interdisciplinary Studies in Musicology".
Tytu³: Muzyka na dworze ksiêcia Hieronima Floriana Radziwi³³a
Autor: Irena Bieñkowska
ISBN: 978-83-235-1121-2
Wydawnictwo: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Rok wydania: marzec 2013
Format: 165x235 mm
Oprawa: miêkka
Stron: 504 + 10 stron ze zdjêciami
Waga: oko³o 850g
Cena: + - 59 z³
Serdecznie Dziêkujê Pani Monice Wieldze
|